World of Warcraft 20 år – grattis och tack!

Robot
World of Warcraft 20 år – grattis och tack!

Ett spel som betytt massor för mängder av folk genom åren. Och som mycket väl kan vara aktuellt om 20 år till, tror FZ:s Mattias Frost.

#world-of-warcraft

Medlem

Knas att se Wrath ha de lägre betyget med tanke på den allmänna populäriteten.

Har spelat av o till sedan US betan. Förstod inte grejen med det då. Provade igen när EU betan kom och var fast. Har spelat classic och retail men classic vinner mitt intresse. Galet att det gått 20 år..

Kommer att starta ikväll på fresh servern.

För sista gången nummer 7....

Releasehästryttare

Spelet som tog 8 år av mitt liv, fantastiska minnen!

Medlem

Spelet som jag har slutat spela mer än något annat.

Level 11 på nya classic, får se hur lång tid 60 tar mig.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Fifan, 20 år har redan passerat huh.

Ibland känns det som igår när man såg första bilderna på WoW och man vart helt ställd.

"Shit, jag kommer nu kunna spela på marknivå och styra gubben fritt i en helt stor öppen värld istället för top-down-view(rts?)!!"

Idag mår jag fysiskt illa av att ens starta spelet, får direkt ångest över att det är inget annat än en tidtjuv haha!

Medlem

Haha betyget WotLK vs Cataclysm.

Misstänker en TBC spelare satte betyget för WotLK back in the days.

signatur

IDKFA

Redaktör
Skrivet av mrFluffy:

Har inte läst de gamla kommentarerna nu, men har för mig att det var rätt mycket debatt kring betygen ibland. Men sen är ju MMO-spel speciella då de förändras över tid och hur mycket/länge man spelar dem. De kan ju bli rätt annorlunda med tiden. Men ja, vem som recenserar spelar förstås in också.

signatur
Medlem

Spelet är tidlöst. 20 år senare och det känns fortfarande fräscht. Märkligt.

Vet inte hur många spel som kan ha den här påverkan:

Skrivet av mrFluffy:

Betygen ska ju vara tvärtom! WoTLK var perfektion i mina ögon iaf.
Sen gick det stadigt utför. Skulle inte spela WoW idag, ens om jag fick betalt för det.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Minns så väl när den där första cinematic trailern kom ut. Så taggad man blev! Fantastiskt spel och otroligt beroendeframkallande (på gott o ont).

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Betygen ska ju vara tvärtom! WoTLK var perfektion i mina ögon iaf.
Sen gick det stadigt utför. Skulle inte spela det idag, ens om jag fick betalt för det.

Man kopierade gamla tråkiga raids som naxx och onyxia, HCs i wotlk var extremt tråkiga och lätta jämfört med TBC. Ulduar var fantastiskt dock.

Medlem

efter WOTLK tyckte jag att det var inte samma sak längre, även om jag gillade MoP. Men de senaste två expansionerna är helt ok, iaf för min del som spelar casual och inte kör raids.
Catayclysm classic - nej tack. Var/när ska denna classic slutar? Verkar ju komma ikap med retails så småningom...
Vanilla - bra minnen, men jag orkar inte levla en gubbe till trots moderna qol.

Medlem
Skrivet av abso:

Man kopierade gamla tråkiga raids som naxx och onyxia, HCs i wotlk var extremt tråkiga och lätta jämfört med TBC. Ulduar var fantastiskt dock.

Har inget med kopierade raids att göra. Har och göra med att saker o ting slutade bli unika.
Hela resan genom WOTLK var en enda stor perfektion av att låta precis ALLA, ta del av allt. Inget var unikt och då slutar saker o lusta.
Detta var något Blizzard gick ut med och sa rent officielt, att dom ändrat policy och linje i spelet. Allt detta med olika färgsättning på Tier som skulle visa om det var LRF, Normal, HC. Allt "fördumande/förenklande" av spelet togs till sin spets i WOTLK.

Medlem
Skrivet av Akus:

Har inget med kopierade raids att göra. Har och göra med att saker o ting slutade bli unika.
Hela resan genom WOTLK var en enda stor perfektion av att låta precis ALLA, ta del av allt. Inget var unikt och då slutar saker o lusta.
Detta var något Blizzard gick ut med och sa rent officielt, att dom ändrat policy och linje i spelet. Allt detta med olika färgsättning på Tier som skulle visa om det var LRF, Normal, HC. Allt "fördumande/förenklande" av spelet togs till sin spets i WOTLK.

LFR fanns ju inte under WOTLK, enda som kom var väl dungeon finder i slutet. Osäker på vad du menar med att alla skulle få ta del utav allt, det dom gjorde var att lägga till HC / HM så hardcore spelarna fick en extra utmaning och loot, som casual spelare gynnades du ingenting av det, ville du uppleva alla bossar fick du kämpa och aktivt raida precis som innan.

Medlem

En annan detalj, bland många, jag tror bidragit till wows framgång är den grafiska stilen och dess utveckling. Andra spel i genren åldrades sämre.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har inte läst de gamla kommentarerna nu, men har för mig att det var rätt mycket debatt kring betygen ibland. Men sen är ju MMO-spel speciella då de förändras över tid och hur mycket/länge man spelar dem. De kan ju bli rätt annorlunda med tiden. Men ja, vem som recenserar spelar förstås in också.

Det var mest en rolig notis, jag kommer ihåg hur alla TBC spelare avskydde WotLK, ord som de fick äta upp senare. En sak är säker, det kommer alltid finnas folk som tycker allt var bättre förr.

signatur

IDKFA

Medlem

Jag hoppade på Betan i november eller december 2004. Vet inte hur många år jag körde i streck men jag tror jag fimpade runt Cataclysm.
Good times!

Medlem

Wows framgång är att det var nyskapande när det kom och därefter att det var först.

Tycker många ”wow dödare” egentligen var bättre spel, men inte tillräckligt mycket bättre för att få folk att bryta upp alla kontakter etc för att börja om.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Wows framgång är att det var nyskapande när det kom och därefter att det var först.

Tycker många ”wow dödare” egentligen var bättre spel, men inte tillräckligt mycket bättre för att få folk att bryta upp alla kontakter etc för att börja om.

Nja, det hade ett Bra jävla manus i form av Warcraft 1-3 storyn som var sjukt bra och kunde implementeras i ett MMO format, kopia från föregående spel som Everquest/Asherons Call. Plus ett redan gediget fanbase i form av WC 1-3 och D1
Du anar inte hur jag satt och spelade AC och dagdrömde om att spela i ett mmo warcraft värld 2002-2004 och blev helt kåt av alla beta bilder. Den hypen var enorm.

Lägg till att de som jobbade på Blizzard på den tiden var folk som hade skapat företaget och brann 100% för det dom gjorde.

signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Fantastiskt spel. Det är så sjukt förtrollande.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av cybo:

Nja, det hade ett Bra jävla manus i form av Warcraft 1-3 storyn som var sjukt bra och kunde implementeras i ett MMO format, kopia från föregående spel som Everquest/Asherons Call. Plus ett redan gediget fanbase i form av WC 1-3 och D1
Du anar inte hur jag satt och spelade AC och dagdrömde om att spela i ett mmo warcraft värld 2002-2004 och blev helt kåt av alla beta bilder. Den hypen var enorm.

Lägg till att de som jobbade på Blizzard på den tiden var folk som hade skapat företaget och brann 100% för det dom gjorde.

Självklart är det en fråga om smak, men håller med dig gällande spelen innan wow, efter wow tycker jag dock exempelvis både swtor och warhammer online var lika bra eller bättre spel. Men då de var på tok för lika wow så tror jag deras chanser var dödfödda från början.

Lore mässigt har de knappast sämre läge en Warcraft.

Medlem

Var lite för ung när det begav sig men tror det var strax efter TBC släppet så fick jag en skymt av det när man var på besök hos morföräldrarna och såg min morbror spela det. Blev slukad av det och ställde givetvis tusen frågor, slutade med att han satte mig i stolen, startade en ny karaktär och släppte lös mig i världen. Förtrollad sedan dess.

Medlem

Bra analys skulle jag säga av WoW.

Talas ofta om wow dödare men verkligheten är nog något annat. Historiskt sett har i stort sett alla patchat bort sig själva.

Skulle nog säga att gaming companies förstår sig inte på vad en playerbase är eller hur den fungerar. Man ser till sitt spel. För dra ett spel i närtid New world spelet hade enorm potential, största streamers och tidningar öste kärlek över det allt var frid och fröjd.

Tills dom patchade bort sig, fenomenet är gammalt, för dra en gammal parallell Ultima Online 1997 över 200k players i en värld där vi i bästa fall hade 28.8k modem sedermera 56k. Nu kan ju 200k ses som lite men i dagens mått skulle det motsvara miljoner players. Tyvärr patchade dom bort sig med initialt med implementera statloss, fel,trammel folk slutade i hoarder.

Efter Ultima har i stort sett varje spel gjort samma, Wow ligger i samma bana, tappar miljoner players där en del återkommer en short stund vid expansions. Tyvärr är vi i stigmat, vad finns mer och spela? Finns inga bra alternativ och så länge företagen fortsätter att patcha bort sig kommer folk hänga i WoW.

Förr eller senare kommer ett företag träffa bullseye för att senare patcha bort sig precis som alla sina föregångare.

Medlem

Det finns någon märklig dragningskraft till wow, nu blev jag aldrig helt fast. Troligtvis berodde detta på mycket träning, skola och relativt lite pengar när man var runt 17 år. Men minnen från LAN när man körde nystart på Alliance för att senare tvinga sig in i Ragefire lever än kvar starkt, eller när man med kompis skapade lvl 19 Twink druid och paladin som outhealade allt i battleground. Men när tiden var inne för mmo så kikade vännerna på GW2 och där fastnade vi. Troligtvis inte för att spelet på något sätt var bättre, utan för att vi hade det tillsammans. Stort av Wow att leva kvar så starkt som det gör.

Skribent
Skrivet av Bulberfoot:

En annan detalj, bland många, jag tror bidragit till wows framgång är den grafiska stilen och dess utveckling. Andra spel i genren åldrades sämre.

Håller helt med. Stilen gör ju också att det ser helt okej ut även på en klenare dator, så att fler kan vara med och spela.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Håller helt med. Stilen gör ju också att det ser helt okej ut även på en klenare dator, så att fler kan vara med och spela.

Kul artikel!

Jag har passerat 40 och spelade Warcraft 2 och 3 när det begav sig och har egentligen bara hållit mig till single player-spel. Jag har varit nyfiken på WoW men doppade bara tårna lite för länge sedan (15 år sedan kanske). Vad är dina bästa argument för att få mig att prova WoW nu "på riktigt"?

Skribent
Skrivet av stephan900:

Kul artikel!

Jag har passerat 40 och spelade Warcraft 2 och 3 när det begav sig och har egentligen bara hållit mig till single player-spel. Jag har varit nyfiken på WoW men doppade bara tårna lite för länge sedan (15 år sedan kanske). Vad är dina bästa argument för att få mig att prova WoW nu "på riktigt"?

Tack!

Det beror lite på... Vad tyckte du om spelet när du spelade för 15 år sen? Vad fick dig att sluta?

Ett argument, om det är just singleplayer du är ute efter, är att WoW går riktigt bra att spela helt solo nuförtiden. Du kommer se andra spelare lite överallt och kan välja att spela med dem om du vill, men det behövs inte (förutom i raids och pvp, men dessa aktiviteter är inte obligatoriska). Vissa events ute i världen gör du med andra spelare, men du behöver inte koordinera särskilt mycket med dem.

signatur

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Tack!

Det beror lite på... Vad tyckte du om spelet när du spelade för 15 år sen? Vad fick dig att sluta?

Jag var med som healer i en random grupp som skull döda en boss i en dungeon (tror jag). Ny som jag var kände jag inte till alla regler som gällde kring loot. Jag råkade ta loot som andra i gruppen skulle ha. Folk blev skitsura och ville att ledaren skulle kicka ut mig. Det var bland annat det som fick mig att tappa lusten. Kändes inte så välkomnande. Sedan var det nog också att jag kände att det tog mycket tid.

När jag tittar på spelet nu känns det lite gammalt och omodernt, framförallt grafiken.

Medlem

Första versionen som släpptes av wow tror jag slog igenom pga följande saker:

Hade warcraft lore och spel bakom sig med bra cred och gjordes mkt för reklam för spelet när det släpptes

Teamet som skapade world of warcraft var rätt litet och folket var everquest spelare. dom älskade everquest.

Dom tog det som var bra med everquest och gjorde det mer casual friendly.

Grafiken i wow var också körbar på typ vilken dator som helst. och grafiken passar dom flesta i stilen .

Spelet "känns rätt" när man styr gubben och kastar spells osv. Få spel på den tiden hade det faktiskt .
UI var väldigt enkelt och också kändes rätt helt enkelt.

Spelet hade slow progression och folk hade ingen kunskap om spelet eller andra liknande spel sedan innan
så folk fick väldigt lång tid att spela bara att ta sig ens till 60 .

Spelet är väldigt simpelt. Alla kan förstå det nog att spela och ha kul.

Det på ett väldigt naturligt sätt skapades band mellan spelarna och communityn.
Alla spelade på sin egna server med samma folk hela tiden.
Leveling tog enormt lång tid så man möte andra spelare i samma level hela tiden
Dungeons krävde man pratade med folk för hitta folk till det och även när man gjorde dungeons vart man tvungen
att kommunicera och teamwork annars gick det inte. Och det tog tid.
Och speciellt i början med bara ett ah per stad per faktion gjorde alla spelare var på samma ställe när dom inte var ute i världen.

Spelet hade en jämn flow av att man fick dopamin hela tiden oavsett level man spelade som.
Nya quester, Ny gear, dungeons, professions, talentpoints, osv.

Att nå olika mål kändes enormt rewarding. Kommer aldrig glömma när jag fick min första mount eller första epic eller första ding 60.

Det fanns en enormt mängd utrustning för alla levelar vid release redan.
Även om du ställde 10 st level 30 spelare jämnte varandra så hade ingen likadan utrustning.

Alla spelar på samma server. man såg samma folk om och om igen och lärde känna varandra.
Speciellt i början när enda AH var i en av städerna så alla spelare samlades på samma ställe när dom inte var ute i världen.

Spelet var väldigt välgjort. Teamet som gjorde spelet var lika tokiga i spelet som alla andra . Det tror jag gjorde dom förstod vad
spelarna ville ha. Dom spelade spelet själva även på arbetstid och på sin fritid.

Spelet hade både lite mer gullig vibes med alliance och deras områden och raser, men även mer elak vibe med horde och deras områden och raser. nåt för alla.

Klasserna och världen var enkel att förstå sig på. Det var klassisk fantasy och inga konstiga förklaringar av den.
Te,x En magiker gjorde vad man förväntar sig, kastar eldbollar och så . Så även nån som inte spelar datorspel eller är så inne på fantasy kunde iaf få ett snabbt hum av vad en viss klass innebar, spelet var lätt att ta in liksom.

Spelets grunder var enkla att ta in. Spells gjorde ofta en sak. inga procs eller passiva saker och sånt. Utan en heal gav mer hälsa. En fireball gjorde eld skada. Questerna är att gå och döda x eller hämta en sak . Världen är vad dom flesta förstår sig på, Drakar, Magi, och raser som orcer osv .

Stats på items var också enkla och inte för många.

Spelet startade enormt snabbt. Det fanns inte häller några loading screens mellan områden.

Spelet skapades av enormt talangfulla personer rakt igenom.
Programmeringen att kunna spela det på alla datorer, inga loading screens osv.
Animeringarna och grafiken . Cinematics, ljud , världen osv osv . Allt är Väldigt hög talang.

Jag har spelat nog hundra tals mmorpgs sedan 2001 och framåt. Inget av dom har ens nära fått med allt detta på ett så bra sätt som passar många olika personer.

Jag är förvånad inget mmorpg har fattat alla dessa saker jag beskrivit och kunnat återskapa en liknande grej fast med annan lore/värld och lite ny twist på saker men samma grund .

bara en sån sak som hur det känns att springa, vända sig, hoppa och kasta spells. Animationerna, timing, ljud, osv bara var perfekt . Alla andra spel har dom missat flera saker . ofta just timing blir fel och saker som hopp känns för höga eller för låga.
Att vända sig blir ofta klunky i andra spel osv.

Jag spelar classic fresh och blir lika blown away som alltid av hur seriöst jäddra bra spel är gjort på alla plan

Jag har även försökt skapa ett mmorpg flera gånger med hjälp av lite olika personer . Varit intressant att lära mig hur mkt det krävs att få rätt på saker som timing, animationer, och även bara matematiken med siffrorna på hur mkt skada en sak gör på en fiende och hur det fortsätter upp i högre levels och med olika klasser osv . Men jag har också märkt att det inte är så omöjligt som man kan tro om man har folk som är talangfulla. Tror många mmorpg aldrig blir fullt bra för folket som skapar dom inte igentligen har fullt ut den talang som krävs. Jag tror blizzard valde ett enormt bra team . har läst deras development diary om spelet med.

Jösses vad jag skrev mkt. Jag brinner mkt för just första versionen av spelet och spelat det både 2005 och i classic version enormt mkt och tänkt och klurat över det en massa

Skribent
Skrivet av stephan900:

Jag var med som healer i en random grupp som skull döda en boss i en dungeon (tror jag). Ny som jag var kände jag inte till alla regler som gällde kring loot. Jag råkade ta loot som andra i gruppen skulle ha. Folk blev skitsura och ville att ledaren skulle kicka ut mig. Det var bland annat det som fick mig att tappa lusten. Kändes inte så välkomnande. Sedan var det nog också att jag kände att det tog mycket tid.

När jag tittar på spelet nu känns det lite gammalt och omodernt, framförallt grafiken.

Just loot-biten är åtgärdad idag, alla får personlig loot och du konkurrerar inte med andra spelare. Tyvärr kan folk vara rätt grisiga i WoW emellanåt, så mitt tips är att hitta en bra guild om du vill spela regelbundet med andra spelare.

Hur spelet ser ut.. smaksak, antar jag. Svårt att jämföra över olika grafiska stilar, men absolut att WoW inte är på samma tekniska nivå som nyare mmorpg som Black Desert Online eller New World. Gillar du inte hur WoW ser ut kanske det blir svårt att hitta argument för att få dig att testa igen.

Skrivet av JennieGlau:

Första versionen som släpptes av wow tror jag slog igenom pga följande saker:

Många bra punkter där. Just hur spelet känns sett till animationer, hur karaktären rör sig etc, håller jag verkligen med om.

signatur

12
Skriv svar