Stalker 2: Heart of Chornobyl
Jag bedömer inte spel baserat på hur buggiga de är.
Wow! Detta var något att läsa en Torsdagsmorgon. Bra att det kom fram i varje fall.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Jag bedömer inte spel baserat på hur buggiga de är. Det är hur bra de är (enligt mig) och hur kul jag har som står i centrum. I detta fall är Stalker ett spel som faller mig helt i smaken och som nog hade utmanat om en regelrätt femma om det inte var för alla buggar.
Men om du inte bedömer spel om buggar men drar ner pågrund av buggar så borde du väl gett en femma?
Tyvärr såna som dig som ger bra betyg till buggiga spel så kommer studios fortsätta släppa ofärdiga spel.
Spel ska sågas totalt om det har massa buggar så vi kan få färdiga spel vid släpp och inte ett halvår senare.
Wow! Detta var något att läsa en Torsdagsmorgon. Bra att det kom fram i varje fall.
Det gör uppenbarligen inte du heller, Bethesda-fan som du är? Nej, men det är synd att du ryckte meningen ur sin kontext eftersom buggar givetvis påverkar.
Men om du inte bedömer spel om buggar men drar ner pågrund av buggar så borde du väl gett en femma?
Tyvärr såna som dig som ger bra betyg till buggiga spel så kommer studios fortsätta släppa ofärdiga spel.
Spel ska sågas totalt om det har massa buggar så vi kan få färdiga spel vid släpp och inte ett halvår senare.
Så svårtolkat var väl ändå inte det jag skrev? Poängen var att utgångspunkten i en recension är hur vasst jag tycker ett spel är och inget annat. Har jag skitkul får givetvis titeln ett bra betyg, allt annat vore oärligt. Har det massa buggar som påverkar upplevelsen drar det likväl ned betyget, och jag tydliggör i recensionen att det är buggigt så att folk som inte vill spela buggiga spel varnas och kan avstå köp tills vidare.
Konsumenter tenderar dock att köpa spel trots att de är buggiga, vilket är anledningen till att spel släpps buggiga - inte recensioner. Uppenbarligen har konsumenter en hög smärttröskel här.
men vafan, ska stalker 2 bli det första spelet som jag inte kan lira pga min cpu.... vore ju galet cyberpunk flyter på som jävulen själv med samma setup tillexempel!
bra anledning att uppgradera såklart men jag läser 100 trådar om bad performance och dålig optimering så är inte 100 på att man bara byter cpu så löser sig allt
En ny CPU löser inte allt, har sett dina senare svar, men du får en bättre balans så inte grafikkortet behöver vänta på instruktioner från CPU. Det känns något bortkastat att ha ett fint grafikkort och sen köra på en snart 5 år gammal CPU men jag hatar flaskhalsar och obalanserade byggen. Det är dock en subjektiv bedömning såklart.
Det gör uppenbarligen inte du heller, Bethesda-fan som du är? Nej, men det är synd att du ryckte meningen ur sin kontext eftersom buggar givetvis påverkar.
Så svårtolkat var väl ändå inte det jag skrev? Poängen var att utgångspunkten i en recension är hur vasst jag tycker ett spel är och inget annat. Har jag skitkul får givetvis titeln ett bra betyg, allt annat vore oärligt. Har det massa buggar som påverkar upplevelsen drar det likväl ned betyget, och jag tydliggör i recensionen att det är buggigt så att folk som inte vill spela buggiga spel varnas och kan avstå köp tills vidare.
Konsumenter tenderar dock att köpa spel trots att de är buggiga, vilket är anledningen till att spel släpps buggiga - inte recensioner. Uppenbarligen har konsumenter en hög smärttröskel här.
Fast om recensenter ger spel dåliga betyg så kommer mindre folk köpa spel och tillslut så behöver studios skärpa sig.
Ingen studio vill få spel med betyg 1-2 så ni har också ansvar att inte bortse trasiga spel.
Även om ett spel kan vara 5 i betyg när allt fungerar så ska det inte få sånt betyg om det är trasigt.
Vill man ge 4 eller 5 i betyg så får man ändra om betyget i framtiden när studion fixat iordning som det skulle vara ifrån dag 1.
Det är trist att se att ett väldigt buggit spel får 4 i betyg. Buggiga spel ska inte bli en norm vilket det har blivit. Aja man lär iaf testa när det nu finns till gamepass.
Lite spännande att vissa spel och utvecklare nästan får fripass, det kan vara hur buggigt som helst medan random spel X blir nuked form orbit för betydligt mindre.
Spelet känns så fel nu när dom inte pratar ryska ingame.
:/
Dom har pratat ukrainska i de tidigare titlarna. Och det finns att välja i inställningarna till STALKER 2 med.
Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
En ny CPU löser inte allt, har sett dina senare svar, men du får en bättre balans så inte grafikkortet behöver vänta på instruktioner från CPU. Det känns något bortkastat att ha ett fint grafikkort och sen köra på en snart 5 år gammal CPU men jag hatar flaskhalsar och obalanserade byggen. Det är dock en subjektiv bedömning såklart.
Är med på noterna Farsan har en 14 år gammal cpu och kör fortfarande lite nyare spel haha. Galet.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Personligen kan jag tycka att vi behöver komma bort från tanken att kul alltid är detsamma som bra. Tycker det riskerar att göra nöjeskritik ganska så platt. Det har ju genom åren funnits olika skolor om vi bara tittar på svensk spelkritik, där det gick från att spel skulle ses som en rak underhållningsprodukt till att det dök upp kritiker som satte spel i ett populärkulturellt sammanhang. Det senare gick väl ibland till överdrift men kan samtidigt sakna tiden då man verkligen analyserade en titel på djupet. Den typen av texter ser man allt mer sällan i svensk spelpress. Förstår att det kräver resurser och tid som inte längre finns.
Dom har pratat ukrainska i de tidigare titlarna. Och det finns att välja i inställningarna till STALKER 2 med.
Nej, dom pratar Ryska i större delen i första spelet dock när jag googlar så säger vissa källor att 1/3 av soldaterna pratar ukrainska.
https://stalker.fandom.com/wiki/Stalker många av npc pratar ryska.
Nej, dom pratar Ryska i större delen i första spelet dock när jag googlar så säger vissa källor att 1/3 av soldaterna pratar ukrainska.
https://stalker.fandom.com/wiki/Stalker många av npc pratar ryska.
Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag.
Med det sagt förstår jag varför de håller sig helt till ukrainska idag.
Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
Personligen kan jag tycka att vi behöver komma bort från tanken att kul alltid är detsamma som bra. Tycker det riskerar att göra nöjeskritik ganska så platt. Det har ju genom åren funnits olika skolor om vi bara tittar på svensk spelkritik, där det gick från att spel skulle ses som en rak underhållningsprodukt till att det dök upp kritiker som satte spel i ett populärkulturellt sammanhang. Det senare gick väl ibland till överdrift men kan samtidigt sakna tiden då man verkligen analyserade en titel på djupet. Den typen av texter ser man allt mer sällan i svensk spelpress. Förstår att det kräver resurser och tid som inte längre finns.
Detta är intressant! Man kanske ska ge ett spel två olika betyg för att det ska bli mer ärligt. Ett betyg för spelet som produkt och ett betyg baserat på spelglädje eller nått. Det finns många spel som jag blir helt tagen av grafik, ljud, spelmekanik osv som känns helt perfekt men i slutändan inte är så kul att spela. Tex Ghost of Tsushima var så för mig. Jag förstår varför det har fått höga betyg och blivit hyllat men jag hade inte roligt. Och ibland stöter jag på spel där själva produktionen inte alls känns lika polerad men jag öser ändå ner 100 timmar för att det är så förbannat roligt! Tex Generation Zero är långt ifrån perfekt men jävlar vad kul jag haft i det spelet. Och det är väl spelglädjen som räknas? Ska det få 6/10 i betyg eller 10/10? Ibland är det svårt.
Själva spelet är bättre än jag vågade hoppas på, de inledande två timmarna är i alla fall fantastiska, men just nu måste man ju ha en väldigt snabb CPU och SSD för att det ska vara spelbart.
Jag förstår inte hur de tänker när de släpper det så här och får jättemycket klagomål, sämre recensioner och stort tapp i försäljning. Bara ett par månader till för grafisk optimering hade gjort att det skulle flyta fint.
Problemet är att olika buggar och prestandaproblem uppstår med olika hårdvarukonfigurationer. Det vore dyrt som fittan och i princip omöjligt för spelmakare att inhandla alla tänkbara konfigurationer för att optimera spelet för varje enskild burk. Så vad gör de? Jo, de släpper det och låter kunderna bistå med detta genom rapporter.
Där förstår man fördelen med Beta-versioner Innan skarp release.. Ett koncept som alla borde använda sig av i mitt tycke. De som betalar för Beta-åtkomst vet om att spelet inte är felfritt.
Ett annat vanligt missförstånd är att personer som enbart har kraftfulla burkar får åtkomst till insider-program och stängda beta:or. De vill testa spelen på så många olika konfigurationer som möjligt.
Jag var exempelvis med och speltestade MSFS 2020 med ett GTX 970 inför release... Mina rapporter bidrog nog en hel del till att det lirade helt okej med den GPUn i 1080p på medium vid release. ☺️
🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI
Det där är kul (heh). Jag satt i en diskussion här på forumet för längesen (långt innan jag började skriva för FZ) där jag argumenterade för just att kul inte är synonymt med bra. I just den diskussionen drog jag paralleller till Béla Tarrs filmer som jag kan tycka är väldigt bra, men om man har kul när man ser dem undrar jag hur man är funtad. Försökte hitta den, men det är som att leta efter en nål i en höstack. Men så tycker jag fortfarande. Dock hoppas jag verkligen inte att det i recensionen framstår som att jag inte tycker att Stalker är bra. Det är både kul och bra.
Det du pratar om kräver tyvärr ett omfång som inte svenska sidor har möjlighet till, som du även är inne på. Kanske i form av en reportageserie eller liknande, men inte när det gäller recensioner i allmänhet. Även något oklart hur eftertraktat det vore för den genomsnittlige läsaren.
Kul att vet verkar gått vägen med spelet. Speciellt kul att det finns alternativ till bjässarna som Fallout, som börjat bli väl strömlinjeformat...
Detta är intressant! Man kanske ska ge ett spel två olika betyg för att det ska bli mer ärligt. Ett betyg för spelet som produkt och ett betyg baserat på spelglädje eller nått. Det finns många spel som jag blir helt tagen av grafik, ljud, spelmekanik osv som känns helt perfekt men i slutändan inte är så kul att spela. Tex Ghost of Tsushima var så för mig. Jag förstår varför det har fått höga betyg och blivit hyllat men jag hade inte roligt. Och ibland stöter jag på spel där själva produktionen inte alls känns lika polerad men jag öser ändå ner 100 timmar för att det är så förbannat roligt! Tex Generation Zero är långt ifrån perfekt men jävlar vad kul jag haft i det spelet. Och det är väl spelglädjen som räknas? Ska det få 6/10 i betyg eller 10/10? Ibland är det svårt.
Eller att helt enkelt ha plus/minus eller delbetyg. Hade själv långtråkigt med både The Last of Us 2 och Red Dead Redemption 2...kanonsnygga och välpolerade spel bägge två, men skulle personligen aldrig kategorisera dem som mer än Helt okej eller "Bra men inte jättebra". Ser också hur svårt det kan vara att skriva en balanserad och rättvis recension på spel som man har tråkigt med, men samtidigt som man ändå ser de höga produktionsvärdena och insikten att spelet kan falla många andra än en själv perfekt i smaken.
Problemet är att olika buggar och prestandaproblem uppstår med olika hårdvarukonfigurationer. Det vore dyrt som fittan och i princip omöjligt för spelmakare att inhandla alla tänkbara konfigurationer för att optimera spelet för varje enskild burk. Så vad gör de? Jo, de släpper det och låter kunderna bistå med detta genom rapporter.
Där förstår man fördelen med Beta-versioner Innan skarp release.. Ett koncept som alla borde använda sig av i mitt tycke. De som betalar för Beta-åtkomst vet om att spelet inte är felfritt.
Ett annat vanligt missförstånd är att personer som enbart har kraftfulla burkar får åtkomst till insider-program och stängda beta:or. De vill testa spelen på så många olika konfigurationer som möjligt.
Jag var exempelvis med och speltestade MSFS 2020 med ett GTX 970 inför release... Mina rapporter bidrog nog en hel del till att det lirade helt okej med den GPUn i 1080p på medium vid release. ☺️
Intressant. Så delvis är det med flit om man hårdrar det. Jag har personligen stor förståelse för det.
Men vissa tekniska problem finns väl oberoende av vilken hårdvarukombo spelaren har?
Tex att spelet kör shader compilation varje gång man startar spelet gäller väl för alla just nu, men de lär framöver fixa så att det bara görs den första gången man startat spelet - de har bara inte hunnit än.
Kul att man köra Flight sim med ett 970 haha. ☺️
Memento Mori
Jag citerade det som behövdes, alla kan läsa din post i sin helhet. Och det är därför jag inte är betald recensent, jag är inte objektiv
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Jag citerade det som behövdes, alla kan läsa din post i sin helhet. Och det är därför jag inte är betald recensent, jag är inte objektiv
Jag vet inte vart du behöver vända dig för att hitta objektiva recensioner, men ingen publikation jag någonsin har hört talas om gör dem i alla fall. Subjektivitet är centralt för att över huvud taget kunna göra en recension som inte är ett faktablad. Men, redaktörs-Tompa var bussig nog att illustrera poängen en gång genom att försöka göra FZ:s enda objektiva recension!
Spelet känns så fel nu när dom inte pratar ryska ingame.
:/
Tycker det där känns som ett larvigt argument.
Kan ju vara så att jag är obildad i språk.
Men jag hör då ingen skillnad på språken (då jag ändå inte förstår dom)
Tyvärr fungerar det inte att spela PC-versionen med controller på Gamepass PC-versionen (varken lokalt eller via Geforce Now) vilket kan tyckas vara mer än en bugg och det vore ganska enkelt för dem att testa detta. Har sett att även Steam-spelare har samma problem. Det verkar dessutom vara problem med styrningen i Xbox .
Hur som helst så är det ganska mediokert att en sådan vital del i ett spel inte funkar och som dessutom borde vara lätt att identifiera i tester. Jag vill verkligen spela spelet då jag älskade originalet och det jag har sett av game play ser jäkligt bra ut.
Har inte spelat Stalker innan. Är det ett spel där man förlora allt man samlat ihop när man blir dödad?
Dör man så är det game over och du får ladda om en save bara, men du blir inte av med något som i t.ex Tarkov
Ring mig när det är spelbart på Xbox.
Vad är problemet på xbox? Installerade imorse (series X) och har spelat kanske 1,5h. Har inte haft några problem alls än så länge. Är det något jag bör akta mig för innan jag kommit för långt?
Vad är problemet på xbox? Installerade imorse (series X) och har spelat kanske 1,5h. Har inte haft några problem alls än så länge. Är det något jag bör akta mig för innan jag kommit för långt?
Inte den blekaste. Bara hört rapporter om att det är nästintill ospelbart på Xbox. Antar att man inte ska tro på allt man läser då. får testa ikväll helt enkelt.
Edit: körde igenom prologen och lite till, hittade inga fel (på spelet) förutom att jag inte ska spela sådana här spel. Spenderar större delen av tiden med att dö och är inget fan av att ödsla tid på att göra om saker flera gånger endast för att det är för svårt (för att jag är kass).
Inte den blekaste. Bara hört rapporter om att det är nästintill ospelbart på Xbox. Antar att man inte ska tro på allt man läser då. får testa ikväll helt enkelt.
Edit: körde igenom prologen och lite till, hittade inga fel (på spelet) förutom att jag inte ska spela sådana här spel. Spenderar större delen av tiden med att dö och är inget fan av att ödsla tid på att göra om saker flera gånger endast för att det är för svårt (för att jag är kass).
Vissa har tydligen problem med att kontrollerna driftar i spelet, och det mer eller mindre inte går att styra kameran eller karaktären.
Några andra har jag sett påstå att spelet är jättehackigt med superkass framerate.
Jag har heller inte haft några som helst problem. Kör performance-läget med VRR på en 120hz-TV, så det är kanske så att de flesta eventuella dipparna är inom VRR-omfånget. Flyter på fint, noll kontrolldrift.