Ny speldator - Experthjälp sökes!
Länge sen jag köpte en ny gamerdator. Men i och med lanseringen av RTX 5000 serien i början av nästa år så kommer jag köpa en ny dator i December.
Jag har 2 skärmar 1440p (Kommer även spela i denna upplösning) och har bra extern utrustning så där behövs ingenting. Det är alltså endast datordelar som jag är intresserad av.
Det som jag vet redan nu att jag ska ha:
Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D
Grafikkort: Nvidia RTX 50X0 (Kommer beställa samma minut som lansering så man inte råkar ut för långa väntetider och höga priser)
Till detta så behöver jag er hjälp med följande:
Chassi: Ett tyst, dammfritt chassi i ATX standard, inget fönsterkrav, men normalstort eller XL - ingen kompakt modell
Nätagg: Modulärt, Ca 1000W och i ATX 3.0, Titanium cert är inte aktuellt. Platinum duger väl
Moderkort: ATX storlek, kommer inte jobba med överklockning (Undantag att ram-minnerna körs på rätt frekvenser). Men det får gärna vara direkt kompatibelt med 9800X3D utan krångel med BIOS, ha senaste versionerna av USB, PCIE, M2 Gen 5, Bluetooth, Wifi etc och jag ska kunna köra Bluetooth och Wifi direkt utan tillbehör. Är även beredd att lägga lite extra för bra inbyggt ljudkort för trådlöst ljud då jag har påskostade hörlurar för både gaming och musik om det finns
Ram: Jag ska ha 32GB DDR5 vet jag, men i övrigt helt borta på märke, spänning, CL och vilka frekvenser som är rekommenderade för spel och för CPU:n
Hårddisk: Lite osäker. Det jag vet att jag ska ha är 2 TB SSD M.2 SSD disk. Är Gen 5 värt pengarna och i så fall vilken? Annars vilken Gen 4 rekommenderas?
Fläktar/CPU kylare: Har krav på att dom ska vara relativt tysta, ska man ha vattenkylare till CPU?
Montering: JA: Inet eller någon annan sida som erbjuder montering ska få bygga ihop den (Allt utom grafikkort)
Ej intresserad av datorbelysning. Budget: Exkluderar man CPU och GPU som jag redan vet vad jag ska ha, så kan jag tänka mig att lägga ca 20.000 kr på övrigt, inklusive montering.
Här får ni gärna hjälpa mig på ovan saker då jag är rätt utfasad senaste tiden på hårdvarusidan när det gäller datorer: Prio ligger på att få så hög spelprestanda som möjligt för pengarna och byggd enligt ovan lista.
Tanken är att jag ska ha allt färdigt till RTX5000 kommer så att det bara är att plugga i grafikkortet direkt i januari (lansering enligt många rykten). Det gör med andra ord ingenting om det skulle vara 1 månad väntetid på att få sakerna.
Skoj med ny PC men glöm inte att fixa en riktigt bra AC till rummet också. 1000W PSU som kanske drar 800W men sen har du tillbehör som två skärmar mm vilket gör att du nästan når 1000W.
Ena grabbens rum är som en bastu och han har inte lika bra dator som du tänker köpa, tror hans PSU ligger runt 600W.
Köp några kokosnötter och njut av värmen, låtsas du är i Thailand och spela endast iförd kalsonger i värmen.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Skoj med ny PC men glöm inte att fixa en riktigt bra AC till rummet också. 1000W PSU som kanske drar 800W men sen har du tillbehör som två skärmar mm vilket gör att du nästan når 1000W.
Ena grabbens rum är som en bastu och han har inte lika bra dator som du tänker köpa, tror hans PSU ligger runt 600W.
Köp några kokosnötter och njut av värmen, låtsas du är i Thailand och spela endast iförd kalsonger i värmen.
Sitter själv med 4080 Super och 850W agg och spelar på LG Oled 65" i 4k ultra.
Upplever inte alls de du skriver med värmeutveckling.
Jag har förstås byggd med bra fläktar, optimerad luftflöde, stort luftigt chassi och lagt timmar på att balansera fläktkurvor för att få en så tyst och sval dator som det går.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Länge sen jag köpte en ny gamerdator. Men i och med lanseringen av RTX 5000 serien i början av nästa år så kommer jag köpa en ny dator i December.
Jag har 2 skärmar 1440p (Kommer även spela i denna upplösning) och har bra extern utrustning så där behövs ingenting. Det är alltså endast datordelar som jag är intresserad av.
Det som jag vet redan nu att jag ska ha:
Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D
Grafikkort: Nvidia RTX 50X0 (Kommer beställa samma minut som lansering så man inte råkar ut för långa väntetider och höga priser)
Till detta så behöver jag er hjälp med följande:
Chassi: Ett tyst, dammfritt chassi i ATX standard, inget fönsterkrav, men normalstort eller XL - ingen kompakt modell
Nätagg: Modulärt, Ca 1000W och i ATX 3.0, Titanium cert är inte aktuellt. Platinum duger väl
Moderkort: ATX storlek, kommer inte jobba med överklockning (Undantag att ram-minnerna körs på rätt frekvenser). Men det får gärna vara direkt kompatibelt med 9800X3D utan krångel med BIOS, ha senaste versionerna av USB, PCIE, M2 Gen 5, Bluetooth, Wifi etc och jag ska kunna köra Bluetooth och Wifi direkt utan tillbehör. Är även beredd att lägga lite extra för bra inbyggt ljudkort för trådlöst ljud då jag har påskostade hörlurar för både gaming och musik om det finns
Ram: Jag ska ha 32GB DDR5 vet jag, men i övrigt helt borta på märke, spänning, CL och vilka frekvenser som är rekommenderade för spel och för CPU:n
Hårddisk: Lite osäker. Det jag vet att jag ska ha är 2 TB SSD M.2 SSD disk. Är Gen 5 värt pengarna och i så fall vilken? Annars vilken Gen 4 rekommenderas?
Fläktar/CPU kylare: Har krav på att dom ska vara relativt tysta, ska man ha vattenkylare till CPU?
Montering: JA: Inet eller någon annan sida som erbjuder montering ska få bygga ihop den (Allt utom grafikkort)
Ej intresserad av datorbelysning. Budget: Exkluderar man CPU och GPU som jag redan vet vad jag ska ha, så kan jag tänka mig att lägga ca 20.000 kr på övrigt, inklusive montering.
Här får ni gärna hjälpa mig på ovan saker då jag är rätt utfasad senaste tiden på hårdvarusidan när det gäller datorer: Prio ligger på att få så hög spelprestanda som möjligt för pengarna och byggd enligt ovan lista.
Tanken är att jag ska ha allt färdigt till RTX5000 kommer så att det bara är att plugga i grafikkortet direkt i januari (lansering enligt många rykten). Det gör med andra ord ingenting om det skulle vara 1 månad väntetid på att få sakerna.
Tar och spontant länkar ett par exempel jag såg på Inet och mina personliga argument - en hel del är dock smaksak.
Chassi: Fractal Design Torrent har Inet ett väldans bra pris på just nu. Alternativ: be quiet! Shadow Base 800 DX. Både be quiet och Fractal har jag rätt goda erfarenheter av när det kommer till chassin, men det här är väääldans mycket smaksak till syvende och sist. Båda alternativen har någon form av ljuddämpning åtminstone och dammfilter för de primära luftintagen.
Nätaggregat: Tyvärr har Inet inte ett jättestort utbud - det är dock inte en komponent jag någonsin skulle snåla på, och med tanke på elpriserna skulle jag inte heller lägga mig på 80+ Gold eller under. 10 års garanti ser jag också som minimum. be quiet! Straight Power 12 Platinum är nog det enda rimliga alternativet Inet har hemma på rak arm. 850W borde räcka fint om du planerar köra ett 5070 eller sannolikt även ett 5080. Vill du ha lite mer marginal är 1000W inte så mycket dyrare. Alternativ: DeepCool PX1000P, dock beställningsvara.
Moderkort: Här måste jag lägga in en brasklapp att jag är lite moderkorts"snobb", jag vill ha rejält med anslutningar och tillräckligt med PCIe-banor för att göra vad jag vill, och jag personligen är ingen fan av ASUS. Så ta mina råd här med en så stor nypa salt du vill. 😅 Och med tanke på hur många har en förkärlek för ASUS är det tyvärr lite snålt med alternativ, inte minst i lager. Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 känns konkurrenskraftigt prissatt för vad man får. Trådlöst ljud misstänker jag att du kör över Bluetooth, och då sitter signalomvandlaren i själva hörlurarna, så ett biffigt ljudkort gör då inte någon skillnad där.
RAM: Personligen skulle jag nog snarare rekommendera minst 48GB (vilket i dag finns kit för, jäkla DDR5 att "förstöra" storlekstabellen ^^), kraven minskar definitivt inte och jag själv ser att 32GB kan ätas upp även i någorlunda normala scenarier. Här kan det definitivt vara värt att kolla upp det moderkort du tänkt dig och vilka moduler som finns med i dess kompatibilitetslista - DDR5 kan tyvärr vara ganska kinkigt än så länge både på AMD och Intel. Om jag minns rätt brukar 6000MHz (runt CL30) rekommenderas för AMDs 7000-serie, osäker på om samma gäller för 9000. Jag har bättre erfarenhet av Kingston än Corsair, så här är ett exempel. Alternativ: G.Skill.
Lagring: Personligen tycker jag inte PCIe5 är värd den kraftigt ökade prislappen än så länge, men det beror helt på vilka krav man har. Har även här riktigt kass erfarenhet av Corsair, och Samsung känns otroligt ovärda numera med väldigt höga priser sett till vad man faktiskt får, och de har haft en del problem på sistone. Kingston Fury Renegade 2TB är ett alternativ. Alternativ: WD Black SN850X. Nästan dubbla priset för den billigaste PCIe5-disken, och då får du inte så mycket extra prestanda.
Kylning; Jag själv föredrar en rejäl luftkylare, då jag känner att det är lite för mycket som kan strula/gå sönder med en vattenkylningssetup - pump, luftbubblor som samlas på fel ställe, läckage, o.s.v. Moderna AIO kan ha bra garantier, så jag tror inte du behöver oroa dig om du väljer en vettig sådan dock. Och på AMD-sidan är ju inte AIO i princip ett krav på grund av extrem värmeutveckling (som Intel haft problem med de senaste generationerna) heller. ^^ Jag själv kör en Noctua NH-D15 till min 5900X, men tycker den är lite överhypad.
Luft: be quiet! Dark Rock Elite har jag sett fått bra betyg i tester. Alternativ: Corsair A115.
AIO: Arctic Cooling brukar få väldigt bra omdömen när det kommer till bang for the buck, och att de vågar ha 6 års garanti (ytterst ovanligt, de flesta har 2 eller 3 år, några har 5) bådar gott. 360mm eller 420mm borde räcka gott och väl, kolla vad som passar i ditt tänkta chassi. Alternativ: Fractal Design.
Landar söder om 20 000kr även inkl. OS och montering. Lite extra lagring skadar väl aldrig om du känner dig manad, 4TB är billigare per GB än 2TB. ^^
Nätaggregat fungerar inte så. En dator drar ungefär lika mycket med samma komponenter oavsett om du har ett 750W, 1000W eller 1500W nätaggregat. Du har alltid lite procentuella förluster (som blir till värme), och det kan innebära några extra W med biffigare nätaggregat, men i sammanhanget är det ganska försumbart. Går att läsa lite mer hos Intel, ex.
Om man vill vara riktigt nördig kan man kika på effektivitetskurvan för nätaggregat, de flesta brukar ha högst effektivitet någonstans runt 50% last, och sedan beräkna vad ens komponenter kommer dra i genomsnitt och sedan välja nätaggregat efter det. (Givetvis ska effekten alltid vara högre än potentiell max för vad komponenterna drar - även om de flesta kvalitetsnäteggregat i teorin klarar av att leverera lite över 100% sliter det bra mycket fortare på grejerna.) Om datorkomponenterna ligger på 400W sammanlagt när man spelar kan ett 750-850W vara ett rimligt alternativ.
Finns så jäkla många variabler som spelar in där dock, kör man med vsync/adaptiv sync på kan man enkelt få grafikkortet att svettas mindre och då minska effekten, exempelvis.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
snip
Chassi: Jag tycker Fractal gör bra chassin. Det finns chassin med vadderade sidopaneler för lägre ljud men de kan påverka kylningen. För bra luftkylning är Fractal Torrent kung. Gamers Nexus har bra chassi recensionsvideo på youtube.
Nätagg: Låter bra hur du tänker kring watt och cert, glöm inte att säkerställa att den kommer med kablar som passar grafikkortet så du slipper adaptrar.
Moderkort: Låter som att du vill ha ett moderkort med AMD 870 eller X870E chipset. Undvik det billigaste och det brukar vara ett bra moderkort. Personligen undviker jag Asus pga. Armory Crate mjukvaran men deras moderkort är det inga fel på annars.
Ram: Vilket märke du bör köpa beror på moderkortet. Oftast finns det en lista som listar vilka minnen moderkortet är testat och fungerar bra med enligt moderkorts tillverkaren. Det brukar vara lönt utgå därifrån framförallt för snabbare minnen. Kan vara värt att fundera på 64 GB då vissa spel har börjat nyttja det.
Hårddisk: Gen 5 är inte värt pengarna jämfört med Gen 4 idagsläget. Jag brukar rekommendera Samsung. Tänk på att SSD:er blir segare ju fullare dem är. Så om du har tänkt att konstant ha disken fylld till 80-90% så kan det vara värt med en större.
Fläktar/CPU kylare: Det här beror på vilket chassi du väljer. Det finns bra luftkylare som funkar kanon med vald CPU. Annars är AIO vattenkylning ett enkelt alternativ. Jag brukar köra med största AIO kylaren som får plats i chassit principen men det är oftast overkill.
Blir ju "lite" svårt att använda olika butiker när TS vill ha den ihopbyggd.
Och Amazon MP...
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Kör CL30 i stället för 21kr mer.
Blir ju "lite" svårt att använda olika butiker när TS vill ha den ihopbyggd.
Och Amazon MP...
Du kan gå in på länken och välja Inet som ensam butik för 10100kr..
Vad är det för fel på amazon? Bland den bästa butiken i Sverige just nu.
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Du kan gå in på länken och välja Inet som ensam butik för 10100kr..
Vad är det för fel på amazon? Bland den bästa butiken i Sverige just nu.
1) Visst, men då försvinner ju lite poängen med att länka just den varukorgen öht. Det inkluderar inte heller byggnation och test.
2) Amazon =/= Amazon MP. Amazon Marketplace är ett jäkla träsk av dropshipping och random Kinabutiker. Och att även "riktiga" Amazon skulle vara bland de bästa butikerna i Sverige just nu... nja. 3,7 i betyg (och då är det bättre än jag trodde) på Prisjakt är absolut inte med och slåss om någon topplacering.
Sitter själv med 4080 Super och 850W agg och spelar på LG Oled 65" i 4k ultra.
Upplever inte alls de du skriver med värmeutveckling.
Jag har förstås byggd med bra fläktar, optimerad luftflöde, stort luftigt chassi och lagt timmar på att balansera fläktkurvor för att få en så tyst och sval dator som det går.
Fast hur välkyld datorn är har ju inget som helst att göra med hur varmt det blir i rummet. Det har att göra med systemets elförbrukning.
En dator som drar 700-800 undra watt vid drift, kommer att tillföra dubbelt så mycket värmeenergi till rummet än en dator som bara drar 350-400 watt.
Fast hur välkyld datorn är har ju inget som helst att göra med hur varmt det blir i rummet. Det har att göra med systemets elförbrukning.
En dator som drar 700-800 undra watt vid drift, kommer att tillföra dubbelt så mycket värmeenergi till rummet än en dator som bara drar 350-400 watt.
Termodynamik?? På en fredag?! 😁