FZ Play i kväll – Dragon Age: The Veilguard

Robot
FZ Play i kväll – Dragon Age: The Veilguard
Medlem

Kommer nog vara upptagen med att spela spelet själv, men bra för alla som är osäkra och vill se någon spela först. Att kunna se på när någon spelar ett spel har avgjort många köp/icke-köp för mig.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kom ihåg att bra stämning i chatten är viktigt så vi kan försöka hålla diskussionerna sansade, har inte riktigt följt med i kommentarerna kring recension men ska bli spännande att se spelet!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag kommer att spela själv så missar tyvärr streamen.

Medlem

Kommer spela själv så jag missar också streamen.

Medlem

Jag kommer kunna rapportera hur det är på minimum, då vi får se om mitt 1660 tu verkligen klarar spelet

Medlem

Jag kommer spela själv, så tyvärr missar jag också streamen.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Jag kommer inte spela själv, så tyvärr missar jag inte streamen.

signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Missar tyvärr men hoppas chatten sköter sig. Jäkla stämning här de senaste dagarna 😅

signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Woohoo

Självklart ska man in och stödja/ störa Wakkaah och chatten! Hoppas på en lång, invecklad stund i karaktärs skaparen 😃

signatur

War, War never changes...

Medlem

Jag kommer kika! Kul med Wakkaah/FZ-stream ju!

Moderator

Spelet laddar ner i slowmo för att höja spänningen så mycket som möjligt. Därför är vi först live 20:40.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Spelet laddar ner i slowmo för att höja spänningen så mycket som möjligt. Därför är vi först live 20:40.

Har ni sirap i ledningarna? Tog en kvart för mig =P

Moderator
Skrivet av Rico01:

Har ni sirap i ledningarna? Tog en kvart för mig =P

Verkar som det. Något gör att jag inte kan ladda i vanlig hastighet iaf.

Medlem

Kanske tittar in, om jag inte sitter med HZD Remastern då

Medlem

Bra stream men kan nog hålla med betyget här på FZ, skulle nog gilla striderna men det andra är nog inget för mig.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Tack för en väldigt fin Stream som vanligt. Recensionen blev här förstärkt av både stream samt av andra jag sett spela att detta inte är något för mig. Stör mig väldigt på dialogerna som är barnsliga, något du hör i en pixar film inte i ett Dragon Age spel. Har extermt svårt för karraktärsdesignen av både karraktärer och fiender, konstig röstsynk också som inte matchar utrycken i ansiktena. Dragon Age är mer för mig än så här. Borde varit ett eget Ip helt enkelt, enligt min åsikt.

Fin stream för övrig och som alltid.

Medlem

Jag blir bitter. Känns som allt känns mediokert idag. Allt ska vara så PK. Jag bli allvarligt bara ledsen och besviken. Vad hände med, bara bra spel, utan att man ska tvinga på politiska/moderna agendor? Vi vet ju hur det går. Jag förstår inte vad dom försöker åstadkomma... Jag orkar snart inte mer.. vill dom helt döda industrin?

Medlem

Tack för stream.
Kommer inte lägga någon tid på spelet.
Såg barnsligt ut, combat var alldeles för mycket auto attack där ens companions gjorde sitt själva i stort.
Dialogerna var som taget ur en kass modern tonårsfilm eller kass Netflix serie.
Karaktärerna såg allt för ofta glada eller förvånade ut.

Medlem
Skrivet av Rizzt:

Jag blir bitter. Känns som allt känns mediokert idag. Allt ska vara så PK. Jag bli allvarligt bara ledsen och besviken. Vad hände med, bara bra spel, utan att man ska tvinga på politiska/moderna agendor? Vi vet ju hur det går. Jag förstår inte vad dom försöker åstadkomma... Jag orkar snart inte mer.. vill dom helt döda industrin?

Det är ganska enkelt egentligen. Företag vill tjäna mer pengar och tar till nya knep samtidigt som progressiva ideologer vill förändra hela industrin samt samhället i stort för att passa bättre för dem själva och andra de bestämmer ska inkluderas.
Du kan se lite på det som att aliens skulle komma hit och börja terraforma planeten för sina egna bästa förutsättningar. Tråkigt nog för oss andas dessa aliens koncentrerad kolmonoxid och det blir ju således väldigt svårt för oss att andas detta och överleva.
Nu är ju detta ett löjligt exempel och inte 1:1 men det är iallafall mer lättsamt att skriva så här än att beskriva hur vissa grupper vill att deras rättigheter över andra ska respekteras för om man inte gör det är man en ond bigot och en fiende.

Jag har inget som helst emot att folk skapar exakt vad dem vill just för att jag inte behöver ta del av produkten.
Däremot tycker jag att det inte är för mycket begärt att skapa nya IPn isåfall och inte kapa existerande IPn.
Det finns självklart utrymme för oliktänkande i spel men när det görs på bekostnad av andra så blir det fel från första början.
Nu för tiden vill många att man ska skämmas för att man har en preferens som inte är kompatibel med många av dessa värden. Jag tycker att detta är fel och att attacker mot någon av de olika grupperna är dåligt och kontraproduktivt. Förhoppningsvis slutar folk upp med detta och kan lära sig att leva sida vid sida med varandra och där de olika grupperna har tillgång till underhållning och ett sätt att leva som är förenligt med deras egna preferenser.

Medlem
Skrivet av Idon:

Tack för en väldigt fin Stream som vanligt. Recensionen blev här förstärkt av både stream samt av andra jag sett spela att detta inte är något för mig. Stör mig väldigt på dialogerna som är barnsliga, något du hör i en pixar film inte i ett Dragon Age spel. Har extermt svårt för karraktärsdesignen av både karraktärer och fiender, konstig röstsynk också som inte matchar utrycken i ansiktena. Dragon Age är mer för mig än så här. Borde varit ett eget ip helt enkelt, enligt min åsikt.

Fin stream för övrig och som alltid.

Helt enig i det jag ser också, men det tyckte jag i viss mån redan om tvåan också för den delen.
Det här är säkert ett okej ARPG för många, men ett Dragon Age? Nej, där skaver det för mig också.

Skrivet av Rizzt:

Nästan som att kultur är något föränderligt, märkligt det där alltså. (Sarkasm, det är inte så märkligt.)
Det är inget nytt eller unikt, inte heller att vi har lättare att föredra kultur vi personligen redan är vana vid. Allt eftersom vi blir äldre blir det mer kultur den nya ska "tävla" om för oss som varit med ett tag. Finns en del intressanta studier kring psykologin bakom, här är ett exempel.

Vi som blir äldre kommer att bli en mindre och mindre målgrupp och till slut försvinna - så krasst är det, och vi blir en mer och mer nischad målgrupp ju mindre vi blir. Sen är det inte så enkelt alla gånger, bara för att vi blir äldre behöver vi inte vara en homogen grupp, givetvis. Men världen och tiden går obönhörligen framåt, hur högt vi än skriker att "det var bättre förr".

Skrivet av jeppe109:

Det är ganska enkelt egentligen. Företag vill tjäna mer pengar och tar till nya knep samtidigt som progressiva ideologer vill förändra hela industrin samt samhället i stort för att passa bättre för dem själva och andra de bestämmer ska inkluderas.
Du kan se lite på det som att aliens skulle komma hit och börja terraforma planeten för sina egna bästa förutsättningar. Tråkigt nog för oss andas dessa aliens koncentrerad kolmonoxid och det blir ju således väldigt svårt för oss att andas detta och överleva.
Nu är ju detta ett löjligt exempel och inte 1:1 men det är iallafall mer lättsamt att skriva så här än att beskriva hur vissa grupper vill att deras rättigheter över andra ska respekteras för om man inte gör det är man en ond bigot och en fiende.

Jag har inget som helst emot att folk skapar exakt vad dem vill just för att jag inte behöver ta del av produkten.
Däremot tycker jag att det inte är för mycket begärt att skapa nya IPn isåfall och inte kapa existerande IPn.
Det finns självklart utrymme för oliktänkande i spel men när det görs på bekostnad av andra så blir det fel från första början.
Nu för tiden vill många att man ska skämmas för att man har en preferens som inte är kompatibel med många av dessa värden. Jag tycker att detta är fel och att attacker mot någon av de olika grupperna är dåligt och kontraproduktivt. Förhoppningsvis slutar folk upp med detta och kan lära sig att leva sida vid sida med varandra och där de olika grupperna har tillgång till underhållning och ett sätt att leva som är förenligt med deras egna preferenser.

Intressant take på det jag är inne på. ^^

Jag kan hålla med om det där med att stora förändringar i etablerade IP:n kan vara frustrerande (som jag nämnde ovan), samtidigt är inte heller det något nytt. Titta på hur bröderna Grimms verk förändrats genom åren sedan första utgåvan exempelvis - det är många förändringar som skett allt eftersom, och bitar som totalt försvunnit. Och då ska vi inte (NEJ!) prata om verk så som bibeln...

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Hahaha, aldrig att jag kommer ödsla pengar och tid på det spelet, jisses vilket mög, men tack för streamen.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Visste redan vad jag skulle tycka men jisses me, ren och skär Gen-Z/A dynga
Det är väll bra att vi har devs nuförtiden som får en att spara pengar

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Visste redan vad jag skulle tycka men jisses me, ren och skär Gen-Z/A dynga
Det är väll bra att vi har devs nuförtiden som får en att spara pengar

Spara? Det vet jag inte...

En själv har ju börjat spendera stora summor på att köpa gamla/retro spel istället. 😅

Medlem

Är riktigt sugen på ett härligt färgsprakande äventyrsspel med progression och loot som hjälper mig att känna att jag är superbra på att lära mig slåss/dansa samtidigt som spelet bit för bit lurar mig med nya skills och movesets att det är jag som lär mig och blir awesome när spelet egentligen medvetet fuskar åt mig och hjälper mig på traven. Men skitsamma om det får mig att må bra. Ghost of Tsushima är det klockrena exemplet på vad jag menar. Det är lite skills att växla mellan olika stances och jag spelar spelet ”bättre” mot slutet men samtidigt har jag en hel samurajarme-arsenal med bomber och killermoves i slutet som gör att jag känner mig ännu bättre än vad jag faktiskt är.

Så lite besviken på att Veilguard inte verkar kunna ge mig det. Och Ghost of Tsushima är utöver progressionen inte så kul att spela om en 3:e och 4:e gång. Vad ska man ta sig till så här i november mörkret. Skulle verkligen vilja ha ett härligt färgsprakande action-RPG i höstmörkret men känns som DA har missat på för många punkter.

Jag tar gärna emot andra tips. Har hört att CyberPunk ska göra det bra, jag kom 1/4 in i det innan jag slutade men kanske ska ge det en ny chans. Jag gillar mer parry och timeade attack kombos i 3:e person (så en del av mig hade höga förhoppningar på Veilguard stridsstilen) kanske blir så att det blir Veilguard ändå med förhoppningen att även om det inte är det bästa spelet så passar det vad just jag tycker om. Jag tyckte striderna i Inquisition var helt ok.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Spara? Det vet jag inte...

En själv har ju börjat spendera stora summor på att köpa gamla/retro spel istället. 😅

Jag kör tyngre saker,
Warhammer.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tycker spelet är kul, gillade också inquisition och varken dialog eller tonen i spelet skiljer sig speciellt mycket från förra titeln, det var färgsprakande redan då. art stylen är lite annorlunda men blev ändå positivt överraskad av hur snyggt det ser ut när man lirar (fidelity ps5).

Medlem

Bra stream, dåligt spel är min reflektion. Kommer inte lägga pengar på spelet, För min del har det bara varit utför för denna serie efter Origins =/

Medlem
Skrivet av Rizzt:

Jag förstår dig och det kan kännas uppgivande. Jag känner ofta likadant. Det började med filmindustrin, och nu försöker spelindustrin hitta samma balans mellan uruselt och mediokert. Det är svårt att hitta bra underhållning nu för tiden. Med film kan man iallafall hoppa tillbaka till 60-90 talet (eller A24), spel är svårare.
Jag skulle rekommendera att du börjar skapa någonting själv på nertiden. Skaffa Unity, Godot, Redot, Unreal eller liknande spelmotor och börja fibbla med ett projekt du önskat hade existerat.

1
Skriv svar