Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Piigge:

Är nog betydligt mer vanligt hos influencers istället för hemsidor/tidningar osv dock.

Det tror jag med. Och influencers är inte samma sak som journalister, så begreppet borde väl vara "access influencing"?

Tror överhuvudtaget att en anledning till att det blir sån debatt är att folk i allmänhet faktiskt inte klarar av att hålla isär journalistik från influencing.

Redaktör
Skrivet av Piigge:

Jag syftade inte på pengar, räcker med att en person på marketing ogillar hemsidan/youtube kanalen så kan det leda till negativa saker, menar inte att FZ agerar efter det eller liknande, men i stora industrin så finns det definitivt "access-journalism" olika hemsidor och influencers får olika tillgång till preview events osv. Finns inte plats för alla så är nog inte konstigt att dom prioriterar folk som dom vet 100% kommer ge bra coverage.

Är nog betydligt mer vanligt hos influencers istället för hemsidor/tidningar osv dock.

Det kanske finns, men då får man vara så vänlig att inte blanda ihop dem med oss. Vår verksamhet bygger helt på läsarnas förtroend och vi jobbar konstant på att förtjäna det. Vi är inte beroende av koder från spelföretag (även om det underlättar vårt jobb), och därför är det väldigt noga att hålla isär oss "traditionella tyckare" (i brist på bättre ord) och folk som eventuellt sitter i företagets knä. Inte minst för alla som tar del av mediers material: man måste ju veta vilka som snackar oberoende.

Skrivet av bluebird:

Det tror jag med. Och influencers är inte samma sak som journalister, så begreppet borde väl vara "access influencing"?

Tror överhuvudtaget att en anledning till att det blir sån debatt är att folk i allmänhet faktiskt inte klarar av att hålla isär journalistik från influencing.

Bra formulerat. Att skriva positivt om saker för pengar har inget med journalism att göra, är snarare marknadsföring och borde i så fall också namnges utifrån det.

signatur
Medlem
Skrivet av Thane:

Så då handlar det om bra vs dåliga spel och inte politik eller aktivism.

Spelet i sig kan vara bra eller dåligt. Detta är ren och skär aktivism.

signatur

I drank what?

Flakmonkey
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vad är aktivism, att man kan välja om man vill ha en karaktär som är icke-binär eller inte?

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Väx upp.

Ingen tvingar dig att spela som en icke-binär karaktär om du nu är så emot det.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om vi ponerar att du väljer att inte vara trans eller icke-binär i spelet. Kommer samma dialogval att finnas?

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Nu blir det ju lite svårt om man vill fortsätta diskutera kritiskt med er.

https://bestanimations.com/Cartoons/Simpsons/Homer/homer-simp...

Öm punkt?

Avstängd
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hmm, kanske kan bidra med något särskilt story mässigt, men tvivlar på att det var deras grundtanke, utan den var nog mest grundad i aktivism.

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ah så liknande val som finns i BG3 men där var det ingen diskussion i kommentarerna till recensionen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Måste du välja just det alternativet för att komma vidare i spelet? Det är precis som med ärren vid karaktärsskapandet, du är inte tvingad att använda det. Som en av era avstängda kulturkrigare tidigare skrev, så handlar det alltså om valmöjligheter, inte aktivism i fråga om homosexualitet i DA:O. =D

Medlem

Varför ser spelet så otroligt hemskt ut? Ser helt ut att sakna all form av kontrast och det ser helt platt ut på alla bilder. Var tvungen att kolla en video och då ser det istället ut som ett mobilspel.

Avstängd
Skrivet av asdfg:

Öm punkt?

Ja, det blir ju ömt efter ett tag, mycket trams har det ju varit.

Medlem

Detta skippar man nog.

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Thane:

Ah så liknande val som finns i BG3 men där var det ingen diskussion i kommentarerna till recensionen.

Inte någonstans i BG3 pratas det om könstillhörighet eller hur du identiferar dig. Framörallt är inget innehåll låst beroende på hur din karaktär identifierar sig. Sluta jämför äpplen med päron.

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Alltså det är så jäkla tjatigt och patetiskt att du ska lyfta denna frågan hela tiden.

Är väl skitkul att folk har fler valmöjligheter? Kalla det för aktivism är verklighetsfrånvänt.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Alltså det är så jäkla tjatigt och patetiskt att du ska lyfta denna frågan hela tiden.

Är väl skitkul att folk har fler valmöjligheter? Kalla det för aktivism är verklighetsfrånvänt.

Aktivism är inget skällsord. Det är många som stolt kallar sig aktivister.

Och en viss nivå av det kan jag tycka är bra, men inte i det här fallet.

Gen
Medlem
Skrivet av Thane:

Var då? Har lirat spelet från början till slut och har lyckligtvis inte stött på dessa val.

Medlem

Jag verkar vara en av dom få som tycker det verkar riktigt nice och roligt kollat och läst på dom flesta reviews som är ute. Verkar också vara en av få som gillar den mer "action combat" än stela slå ett slag som turnbase. Men tur inte alla gillar samma.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Aktivism är inget skällsord. Det många som stolt kallar sig aktivister.

Och en viss nivå av det kan jag tycka är bra, men inte i det här fallet.

Jag håller med dig, verkligen.

Men detta är inte aktivism.

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Jag verkar vara en av dom få som tycker det verkar riktigt nice och roligt kollat och läst på dom flesta reviews som är ute. Verkar också vara en av få som gillar den mer "action combat" än stela slå ett slag som turnbase. Men tur inte alla gillar samma.

Du är inte ensam, jag har förbokat och tagit ledigt från jobbet för att spela i 4 dagar. Det försvinner dock i bruset när kulturkrigare ska posta samma tröttsamma bilder. Det är som om dom tror att dom är TVINGADE att välja vissa valmöjligheter.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja jag har länge funderat på vad spelar egentligen kulturkrigare för spel? Vilka spel är det som inte gör politiska statements som gör dom upprörda?? DA:O brukar användas som svepskäl till att ogilla Veilguard utan att ha provat det. Men i DA:O fanns det homosexuella karaktärer och allt möjligt tok.

Märks att du totalt missat vad det handlar om, och du är inte ensam så du ska inte känna dig ledsen för att du inte förstått.

"Det har alltid funnits homosexuella i spel så vad spelar det för roll?" Så brukar det låta hos er så jag ska förklara för dig. Ingen bryr sig om det är bögar med i ett spel, vad det handlar om är prioriteringar. Vad jag och många andra vill se att prioritet nr 1 ska vara att skapa ett bra spel. Så är det tyvärr inte längre i många AAA studios. Många har med hjälp av DEI vart tvungna att anställa aktivister med helt andra prioriteringar. I 99% av fallen är skapa ett bra spel sekundärt till att pusha LBGTQ+ agendan där inklusivitet och vilket pronomen man har är viktigare än att skapa bra spel som spelare kan fly in i.

Studios tvingas ofta till att anställa DEI folk för att i sin tur få gynsamma lån. En form av utpressning skulle man kunna kalla det. Detta leder till att kvaliteten på de anställda blir lägre vilket i sin tur då givetvis också innebär att produkten blir sämre.
Sprinklar med sen på med att 99,9% av alla DEI anställda är LGBTQ+ aktivister så blir det självklart en agenda i spelen.

Svårare än så är det inte.

Vad jag och många andra förespråkar är att anställa folk med genuin kärlek till att skapa bra spel. Sen om det är homosexuella eller andra LGBTQ med i spelet skiter vi fullständigt i, men fokus ska vara på de föregående, inte det sistnämnda.

Att det finns personer som dig som inte förstår och bagatellliserar vad jag och andra kämpar mot gör att det bara kommer bli värre och värre.

Så snälla, sluta demonisera oss och få det till att låta som vi avskyr LGBTQ när vi i själva verket vill att det omprioriteras till att fokus ska ligga på bra skapa bra spel istället för pusha aktivisters agendor.

Nu blev det lite långt haha men hoppas du fått lite klarhet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Var då? Har lirat spelet från början till slut och har lyckligtvis inte stött på dessa val.

Du kan blanda fritt mellan kön, pronomen, röst och kroppstyp.

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Valmöjligheter i ett rollspel?? Nä, nu har jag sett allt...

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Bla bla bla

Så det handlar om att ni inte får som ni vill? Att andra får valmöjligheter? Som en femåring på ICA som kör ett tantrum? Got it boss!

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Oj, det där ser verkligen malplacerat ut! Jag älskade första Dragon Age, både storymässigt och stridsmekanikmässigt. Tvåan var inte lika bra, inte trean heller. Hade hoppats att de skulle lyckas rycka upp sig.... Men det här tramsandet med att föra in transfrågor i ett fantasyspel känns som spiken i kistan för Bioware. Förstår de inte den stora och köpstarka målgruppen alls? Den övervägande majoriteten av spelare är trötta på den här typen av aktivism. Det är en mycket liten och högljud klick människor som pushar en agenda och godhetssignalerar, de är inte representativa för vad majoriteten tycker och vill ha.

När ska spelföretagen inse att det får negativa ekonomiska konsekvenser och de förstör spelserier och varumärken genom att trycka in transfrågor och avsiktligt oattraktiva kvinnor i spelen?

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Inte någonstans i BG3 pratas det om könstillhörighet eller hur du identiferar dig.

Du menar utöver att icke-binära pronomen faktiskt används om en ifall man skapar en icke-binär karaktär? Och med vissa NPC:er? Och att alla Gnomes i spelet tydligen är gay och/eller icke-binära?

Baldur's Gate 3 is the first game that met me halfway in roleplaying a they/them causing mayhem, and that feels like the future of RPGs
"Amon exploring their gender identity is a huge part of this arc for them, and it's deeply satisfying to have a part of myself be portrayed in-game with respect and dignity."

The Non-Binary Experience In Baldur's Gate 3 Totally Rocks

Does the game use pronouns when addressing player character?

Gay Gnomes Baldur's Gate 3

Did anyone notice that the Deep Gnomes we meet are all gay?

Medlem
Skrivet av Rico01:

Du är inte ensam, jag har förbokat och tagit ledigt från jobbet för att spela i 4 dagar. Det försvinner dock i bruset när kulturkrigare ska posta samma tröttsamma bilder. Det är som om dom tror att dom är TVINGADE att välja vissa valmöjligheter.

"Kulturkrigare", alltså lägg ner det där tramset. Samma ordkombination skulle kunna appliceras på dig isf. Vi måste kunna diskutera över den barnsliga nivån.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

"Kulturkrigare", alltså lägg ner det där tramset. Samma ordkombination skulle kunna appliceras på dig isf. Vi måste kunna diskutera över den barnsliga nivån.

Var inte så barnslig då och låt andra få valmöjligheter Herr Kulturkrigare.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Så det handlar om att ni inte får som ni vill? Att andra får valmöjligheter? Som en femåring på ICA som kör ett tantrum? Got it boss!

Va pratar du om? Det var inte alls vad jag skrev. Hur fick du det till det?

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Va pratar du om? Det var inte alls vad jag skrev. Hur fick du det till det?

Precis det du skrev. Ni får inte det ni vill och då blir det femåringsnivå på era inlägg här med samma bilder ad nauseam.

Skriv svar