Black Myth: Wukong
Jag hade ju bestämt mig, jag skulle inte låta mig luras av den vackra trailern och den unika storyn till Black Myth:Wukong. Jag har ju överlag väldigt svårt för spel i den numera omåttligt populära soulslike-genren och har bara tagit mig igenom ett par stycken, desto flera har jag gett upp. Ändå sitter jag nu här framför skärmen med kontrollen i handen – och tur var väl det skulle det visa sig.
En resa mot väst
Wukong bygger på den kinesiska sagen ”Journey to the west” där Sun Wukong har huvudrollen. Apkungen, född ur en sten, med övernaturliga krafter spelar en central roll i romanen men spelet utspelar sig efter romanen och istället är det en annan figur kallad ”The destined one” som jag tar kontrollen över. Då jag inte har läst romanen som spelet bygger på har jag inledningsvis svårt att förstå alla intriger och karaktärernas motivation. Som tur är, är det trots detta en väldigt episk historia som flera gånger får mig att le barnsligt i min gamingstol.
På min resa ska jag jaga rätt på en handfull reliker och det är sannerligen en vacker resa som jag bjuds på. Miljöerna är varierade och hissnande och jag måste ta mig igenom allt från lummiga skogar, iskalla dalar till eldsprutande berg. Grafiken är bland det vassaste jag sett och prestandan är för det mesta stabil. Jag spelar på PC och mitt 4060Ti klarar av att drar runt spelet i 60fps i 4K med DLSS med inställningarna på high. Emellanåt kan FPS:en droppa något, dock för det mesta vid cutscenes där en boss ska introduceras så det kan jag leva med.
På resan samlar jag på mig en rad förmågor som jag kan använda mot fiender och bossar. Det kan handla om allt från att frysa fiender, förvandla mig till en sten eller att trolla fram fem kopior av mig själv. Jag har också möjligheten att förvandla mig själv till unika karaktärer som t.ex kan utföra en brutalt stark attack men också låta mig transformeras till en annan karaktär under en längre tid. Det ger mig möjligheten att använda ett helt annat rörelsemönster och attacker som ger skada med eld, is eller gift.
Jag får också erfarenhetspoäng att lägga ut i ett gediget skilltree där jag till en början har svårt att veta vad jag ska fokusera på. Jag chansar och väljer att fokusera på en karaktär med hög chans att få en critical strike men i ärlighetens namn vet jag inte hur stor betydelse det har inledningsvis. Längre fram i spelet när jag får tillgång till vapen med mer unika stats framgång det emellertid att spelet skilltree låter dig skapa mer unika karaktärer än vad det först ger sken av. Skulle du göra ett misstag från första början behöver du inte oroa dig. Det är gratis att bygga om din karaktär hur många gånger du vill.
Bossar, bossar, bossar
Wukong har kallats för ett soulslike och det finns många likheter med titlarna från From Software. Spelet har sin version av bonfires där du respawnar när du dött, väljer spells och craftar vapen och rustningar. En skillnad är däremot att du inte förlorar den erfarenhet du samlat på dig när du dör vilket gör spelet mer förlåtande än till exempel Dark souls-spelen.
Den främsta likheten är dock bossar, eller rättare sagt svåra bossar. I Wukong kan du ta dig an lite över 100 bossar och det är på gott och ont. För även om jag kommer på mig själv med att längta efter nästa boss så fort jag slagit ner en till marken så kan det förstöra flowet i spelet. Ibland springer jag igenom vackra miljöer utan att ta in dem för att jag bara vill komma vidare i spelet. De allra flesta bossar erbjuder en rättvis och utmanande kamp där det är upp till dig som spelare att räkna ut vilka spells som fungerar bäst mot bossen när det kommer till just din spelstil. Lär du dig inte bossens attacker och håller tungan rätt i mun så är det ditt fel om du dör, precis som det ska vara. Tyvärr är ett tiotal bossar extremt frustrerande och det på fel sätt. Jag minns med fasa en drak-boss som envisades med att hålla sig i luften under stora delar av fighten vilket skapade extrem irritation. Bossen var inte speciellt svår men kändes inte helt rättvis alla gånger. Som tur är vägs detta upp av att några av spelets bossar är bland de absolut bästa jag någonsin sett i ett spel och lyckan nära jag äntligen lyckades besegra dem var oändlig.
Hur svårt är då spelet? I och med att du inte oroa dig för att bli av med erfarenhetspoäng samt att vanliga fiender inte är speciellt svåra att ta sig förbi så skulle jag säga att spelet är något lättare än t.ex. Elden ring. Därmed inte sagt att vissa bossar inte fått mig att skrika ut min frustration.
Väldigt nära men ändå inte riktigt där.
Under stora delar av mina genomspelningar så kändes detta som årets spel för min del men särskilt under NG+ så kröp sig ett par irritationsmoment på. Dels det jag tidigare nämnt om vissa bossar men utöver det så känns spelet lite för utdraget. Särskilt spelets tredje kapitel känns alldeles för långt och utvecklarna hade kunnat tajta till det kapitlet för att spelet skulle kännas mer tillfredställande. Även kameran är ett problem under vissa fighter då den envisas med att fastna i märkliga vinklar som lätt leder till din död då du inte ser vilken attack bossen kastar mot dig. Jag önskar att jag kunnat ge Wukong högsta betyg i och med att det är en sådan stor överraskning men det faller precis på målsnöret och hade jag kunnat ge det 4.5 så hade jag gjort det. Om du tycker om soulslike-spel så kan jag starkt rekommendera spelet då det kommer att skänka dig runt 40 timmars spelglädje, om än med några irritationsmoment.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Bra skrivet!
För mig var BMW (potentiellt knölig akronym, det här) ett oerhört efterlängtat spel som omedelbart vid release åkte in i backloggen av titlar som verkar najs men som jag inte orkar spela nu och inte heller vill betala fullpris för. Jag fick känslan av lite för mycket boss-rush och linjäritet för att vara värt 600 spänn ur egen ficka. För mig är behållningen av bossarna i soulslikes ofta den maffiga kulmineringen som de utgör. Jag utforskar en ny, hisnande miljö och i bortre änden väntar en boss. Eller så råkar jag på dem när jag är oförsiktig i var och hur jag utforskar. Bossarna är en del av dynamiken kring hur utforskning i de här spelen fungerar. Deras egenvärde är inte sådär skyhögt alla gånger.
Jag har fått intrycket av att BMW kör (för) mycket med snitslad bana och osynliga väggar från boss till boss, och att det där som jag gillar att uppleva mellan bossarna mest är dekor. Det upplägget funkade för mig i Sekiro, men då måste combat vara så sinnessjukt bra och jag vet inte om det är rättvist att hålla BMW mot en sådan standard. Vill ogärna gå in i det spelet och vänta mig antingen eller när man egentligen inte har strävat efter något av det.
Bra skrivet!
För mig var BMW (potentiellt knölig akronym, det här) ett oerhört efterlängtat spel som omedelbart vid release åkte in i backloggen av titlar som verkar najs men som jag inte orkar spela nu och inte heller vill betala fullpris för. Jag fick känslan av lite för mycket boss-rush och linjäritet för att vara värt 600 spänn ur egen ficka. För mig är behållningen av bossarna i soulslikes ofta den maffiga kulmineringen som de utgör. Jag utforskar en ny, hisnande miljö och i bortre änden väntar en boss. Eller så råkar jag på dem när jag är oförsiktig i var och hur jag utforskar. Bossarna är en del av dynamiken kring hur utforskning i de här spelen fungerar. Deras egenvärde är inte sådär skyhögt alla gånger.
Jag har fått intrycket av att BMW kör (för) mycket med snitslad bana och osynliga väggar från boss till boss, och att det där som jag gillar att uppleva mellan bossarna mest är dekor. Det upplägget funkade för mig i Sekiro, men då måste combat vara så sinnessjukt bra och jag vet inte om det är rättvist att hålla BMW mot en sådan standard. Vill ogärna gå in i det spelet och vänta mig antingen eller när man egentligen inte har strävat efter något av det.
Tack!
Jag, det stämmer vad du säger. Sen tycker jag att det till stora delar var extremt bra. Kanske inte framgick riktigt i texten men striderna är väldigt tajt men inte på samma sätt som t.ex Elden Ring eller Dark Souls.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Ser fram emot att kunna spela det här på PC en dag. Så Förbannad snyggt och häftigt!
Jag var med och titta en timma när polarn spela och visst var det lite väl mycket osynliga väggar imellanåt.
Annars var det en frisk fläkt ifrån Kina som är väl förtjänt som ett av årets bästa spel.
Sjukt att IGN försökte fuska bort Wukong ifrån Årets Bästa Spel (enligt spelarna).
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Ser fram emot att kunna spela det här på PC en dag. Så Förbannad snyggt och häftigt!
Jag var med och titta en timma när polarn spela och visst var det lite väl mycket osynliga väggar imellanåt.
Annars var det en frisk fläkt ifrån Kina som är väl förtjänt som ett av årets bästa spel.
https://youtube.com/watch?v=fA2ISG1nV5k
Sjukt att IGN försökte fuska bort Wukong ifrån Årets Bästa Spel (enligt spelarna).
Inser du att du sprider kinesisk propaganda när det länkar såna där videos? Spelet är Kinas första AAA-titel vilket är anledningen till varför de har satsat på en enorm påverkanskampanj med hjälp av bottar som publicerar omdömen och röstar sen dag 1, vilket verkar ha varit fallet här också. IGN tog bort massor av bot-röster, vilket får Kina att börja sprida rykten i sociala medier om hur IGN försöker stjäla vinsten från Black Myth Wukong genom att manipulera rösterna, och självklart, så korkad som människan är, flockar sig tiotusentals till IGN för att rösta på spelet i protest.
Inser du att du sprider kinesisk propaganda när det länkar såna där videos? Spelet är Kinas första AAA-titel vilket är anledningen till varför de har satsat på en enorm påverkanskampanj med hjälp av bottar som publicerar omdömen och röstar sen dag 1, vilket verkar ha varit fallet här också. IGN tog bort massor av bot-röster, vilket får Kina att börja sprida rykten i sociala medier om hur IGN försöker stjäla vinsten från Black Myth Wukong genom att manipulera rösterna, och självklart, så korkad som människan är, flockar sig tiotusentals till IGN för att rösta på spelet i protest.
En Asmongold-video, dessutom.
https://www.pcgamer.com/hardware/streaming/asmongold-suspende...
Inser du att du sprider kinesisk propaganda när det länkar såna där videos?
Tyvärr inser inte många att BMW används som verktyg i en stor påverkanskampanj i västvärlden.
Men hatten av till kineserna, det verkar vara ett toppenspel annars.
Tyvärr inser inte många att BMW används som verktyg i en stor påverkanskampanj i västvärlden.
Jag vet inget om spelet, men blev jättenyfiken på hur Kina använt spelet som verktyg i en kampanj? Påverka västvärlden hur exakt genom ett spel?
Tacksam för svar.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Jag vet inget om spelet, men blev jättenyfiken på hur Kina använt spelet som verktyg i en kampanj? Påverka västvärlden hur exakt genom ett spel?
Tacksam för svar.
Genom att göra ett bra spel som verkar vara totalt omöjligt att göra för "oss i väst" som det ser ut nu.
Jösses! Nu går vi i väst under, Kina tar över!
Innebär det fler bra spel utan allt skit som hela tiden släpps så...ja tack!
Verktyg för att påverka oss i väst?
Släpp sargen och andas lite (inte riktat mot dig Barry). 🙂
“All thinking people are atheists.”
Hur har dom använt detta spel som en påverkan mot "oss i väst"?
Förklara gärna och upplys mig.
“All thinking people are atheists.”
Jag diggar foliehattar, men kom igen? Är det inte lite krystat att oroa sig för att ett spels påverkan alldeles oavsett om staten i Kina har bidragit med finansiering?
Men, visst, jag har säkert missat något så upplys mig gärna om vad är det i spelet som skulle agera som påverkan i västvärlden.
Edit: du skriver att spelet är en del i en "stor påverkanskampanj". Då måste det finnas massor av fler exempel som tillhör samma kampanj. Kan du lista några av dessa?
Ännu en dag i paradiset.
Jag diggar foliehattar, men kom igen? Är det inte lite krystat att oroa sig för att ett spels påverkan alldeles oavsett om staten i Kina har bidragit med finansiering?
Men, visst, jag har säkert missat något så upplys mig gärna om vad är det i spelet som skulle agera som påverkan i västvärlden.
Edit: du skriver att spelet är en del i en "stor påverkanskampanj". Då måste det finnas massor av fler exempel som tillhör samma kampanj. Kan du lista några av dessa?
Stater som Kina, Ryssland mm håller på hela tiden med "påverkanskampanjer".
Men jag tror inte detta spel skulle vara nån del av detta. Så skulle gärna vilja se exempel. Kanske finns npgra "hidden messages" om taiwan osv 😁
En Asmongold-video, dessutom.
https://www.pcgamer.com/hardware/streaming/asmongold-suspende...
Sjukt. Jag visste inte att Asmongold uttryck sig så. Han förtjänar sin bannlysning.
Jag tror faktiskt inte Kina behöver bottar. Om jag inte minns fel så har väl spelet både sålt bäst någonsin i Kina och sen väldigt bra världen över. Dessutom har spelet slagit flera rekord på Steam-charts samtidigt som spelet sitter på väldigt höga användarbetyg osv? Det kan ju finnas en och annan som tycker om spelet då?
Polera då att ett par ifrån Kina råkade hitta att IGN har en omröstning där Wukong är med… sen sprider de länken till kinesiska spelforum och nyheten går viral osv. Då är det nog inte så svårt att få tag på 40’000 röster?
Om vi tittar på amerikansk speljournalistik i allmänhet. Tänk så mycket journalistik som varit rena dyngan det senaste decenniet. Feminist Frequency, Gamers Gate och all möjlig skit. Många (inte alla) medier verkar va mer intresserade av politisk aktivism än spel. Likaså Hollywood och alltförmånga västerländska spelutvecklare. I vilket fall finns det uppenbarligen gott om partiskhet där DEI-aktivister ser sig som de goda och de som förändrar och bryter status quo, men i själva verket kör industrin i botten.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
"Stor påverkanskampanj" är kanske lite att ta i, men det beror ju också på vad du jämför med. Utan att gå in i för mycket politik så finns det ett handfull länder som har trappat upp underrättelseverksamhet samt påverkanskampanjer mot länder i Europa de senaste åren. Sverige har varit kraftigt utsatt på sistone på alla möjliga plan. Det har du väl inte missat?
Kan vara värt att lyssna på denna om du är intresserad:
Gräns - Så kan Kina påverka Sverige med dataspel (29min)
https://open.spotify.com/episode/35NIX3JZJ1cqjegpk52hyY?si=3c...
Givetvis finns det mycket andra kanaler och sociala medier där många påverkansoperationer försigår, spelvärlden är en utav de kanalerna. Det betyder inte att man inte ska spela spelet? Som jag sa, jag tycker BMW verkar vara ett toppenspel från en mycket kompetent spelstudie. Jag skulle gärna vilja testa det och inväntar en rea.
Så om du vill kalla det foliehatt eller inte är upp till dig, men det händer mycket i vår trygga värld nu som folk i samhället inte har förmågen (ännu iallafall) att se.
Stater som Kina, Ryssland mm håller på hela tiden med "påverkanskampanjer".
Men jag tror inte detta spel skulle vara nån del av detta. Så skulle gärna vilja se exempel. Kanske finns npgra "hidden messages" om taiwan osv 😁
Det vill jag påstå att alla stater, som har råd och kan, gör på olika sätt.
"Stor påverkanskampanj" är kanske lite att ta i, men det beror ju också på vad du jämför med. Utan att gå in i för mycket politik så finns det ett handfull länder som har trappat upp underrättelseverksamhet samt påverkanskampanjer mot länder i Europa de senaste åren. Sverige har varit kraftigt utsatt på sistone på alla möjliga plan. Det har du väl inte missat?
Kan vara värt att lyssna på denna om du är intresserad:
Gräns - Så kan Kina påverka Sverige med dataspel (29min)
https://open.spotify.com/episode/35NIX3JZJ1cqjegpk52hyY?si=3c...
Givetvis finns det mycket andra kanaler och sociala medier där många påverkansoperationer försigår, spelvärlden är en utav de kanalerna. Det betyder inte att man inte ska spela spelet? Som jag sa, jag tycker BMW verkar vara ett toppenspel från en mycket kompetent spelstudie. Jag skulle gärna vilja testa det och inväntar en rea.
Så om du vill kalla det foliehatt eller inte är upp till dig, men det händer mycket i vår trygga värld nu som folk i samhället inte har förmågen (ännu iallafall) att se.
Nej, jag har inte missat att Sverige (likt alla andra) har utsatts/utsätts för påverkanskampanjer. På Facebook, Instagram, med flera så sker det mer eller mindre hela tiden från alla olika håll. Det känns som en naturlig del av världen vi lever i. Att tro annat vill jag till och med kalla naivt.
Vad jag reagerade på är att BMW skulle vara en del av en sådan kampanj. Jag kan liksom inte förstå vad budskapet skulle vara? Att visa upp att Kina har en cool lore? Vips så glömmer alla bort att Kina är en diktatur och vill flytta dit?
Ska lyssna på klippet, tack för länk.
Ännu en dag i paradiset.
Jag tycker också att det är ett bra spel. Men tyvärr så är jag lite trött på Souls liknande spel. Och har fastnat i Working och Elden ring mf liknande spel. Alla spel har sin tid och ibland är man inte redo eller har tillräckligt med energi för vissa spel. Och då är det bara att ta en paus och kanske spela något annat ett tag.