Jag älskar uppföljare

Robot
Jag älskar uppföljare

Nya spel kan vara förklädda tvåor, och tvåor kan revolutionera, menar Fredrik.

#krönika

Medlem

Instämmer helt. Nästan alla mina hypead spel är uppföljare till gamla favoriter. Nya spel är såklart kul om de är innovativa och bra (utan nya spel skulle det ju inte finnas uppföljare!), men de flesta nya spel nu för tiden är ändå bara dåliga kopior av andra spel och då tar jag hellre en riktig uppföljare.

Fragtjuv

Det var en fin krönika att läsa.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Releasehästryttare

+1 om ni läste med Fredriks röst i huvudet!

It's not a lake, it's an ocean

Det brukar pratas om den svåra tvåan (no pun intended), men som bekant är det ju ofta här vi hittar mästerverken. Sonic 2, Shenmue II, Resident Evil 2, Uncharted 2, Silent Hill 2, Titanfall 2, Sonic & All-Stars Racing Transformed, Project Gotham Racing 2, RalliSport Challenge 2... Bara wow.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag älskar bra uppföljare! Det är synd att det görs så många dåliga uppföljare som bara verkar existera för att mjölka populariteten av föregångaren.

Inaktiv

Ibland känns det som uppföljare kan enkelt delas in i: Producerat för pengar och producerat av passion.

Subnautica älskade jag. Uppföljaren spelade jag inte ens.
Det är ungefär som att skörda frukt. Istället för att vänta på naturens nästa säsong och skörd, tog de den gamla apelsinen och pressade ur den sista lilla juicen. Tyvärr blir det forcerat och urvattnat. Anledningen kanske är för att få lite extra pengar och tid för den verkliga uppföljaren (som är på g!).

Att skapa spel är konst. Kreativitet, fantasi och passion kanske växer på träd. Samtidigt är risken att trädet man planterat huggs ned om man väntar, på grund av att de som skapade originalet inte finns kvar på spelstudion.

"Fantasi finns överallt, men vi behöver lära oss att skilja på vad som är nytt och "nytt" mycket tänkvärt

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det brukar pratas om den svåra tvåan (no pun intended), men som bekant är det ju ofta här vi hittar mästerverken. Sonic 2, Shenmue II, Resident Evil 2, Uncharted 2, Silent Hill 2, Titanfall 2, Sonic & All-Stars Racing Transformed... Bara wow.

Fyller på Diablo 2, RDR2, Resident Evil 2 (Remake), Fable 2, Dota2 & Silent Hill 2...

Eller varför inte de vi väntar på...

Bloodborne 2
World of Warcraft 2

signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Ponny
Skrivet av Devan:

Haha, fint. Skrev den t.o.m. med min röst i huvudet! +2!?

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Joe Swallows:

Det var en fin krönika att läsa.

Tack! Fint att höra.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av anon_342888:

Ibland känns det som uppföljare kan enkelt delas in i: Producerat för pengar och producerat av passion.

Subnautica älskade jag. Uppföljaren spelade jag inte ens.
Det är ungefär som att skörda frukt. Istället för att vänta på naturens nästa säsong och skörd, tog de den gamla apelsinen och pressade ur den sista lilla juicen. Tyvärr blir det forcerat och urvattnat. Anledningen kanske är för att få lite extra pengar och tid för den verkliga uppföljaren (som är på g!).

Att skapa spel är konst. Kreativitet, fantasi och passion kanske växer på träd. Samtidigt är risken att trädet man planterat huggs ned om man väntar, på grund av att de som skapade originalet inte finns kvar på spelstudion.

"Fantasi finns överallt, men vi behöver lära oss att skilja på vad som är nytt och "nytt" mycket tänkvärt

Ja sen är det väl lite nyanserat där också. Man kan ju producera en uppföljare för att man känner att det finns plats för en story till i samma serie, och för att ettan var framgångsrik och har potentialen att bli mer framgångsrik, och gör ett spel som i princip bara är en till story i ett nästan identiskt spel men där man ändå har stor passion för det man skapar.

Skulle inte säga att Horizon Forbidden West är producerat bara för pengar, utan nog finns det en hel del passion bakom spelet. Som spelare känner jag dock mest att det var ett till likadant spel fast det var en annan berättelse. Skulle nästan kalla det pengadrivet, men vill inte gruppera det med t.ex Call of Duty eller NHL-spelen. Kanske är så att en uppföljare kan vara drivet av passion, men ändå bara vara ett nytt spel i samma IP snarare än något som behövdes för att föra storyn vidare ytterligare. TLOU Part II känns inte bara som ett till spel i serien utan som en andra halva i en sammanhängande berättelse. Känns som att dom haft väldigt stor passion för den storyn. Uncharted 4 likaså, då 2:an och 3:an bara var ytterligare en story så vävde 4:an ihop allt på ett fantastiskt sätt.

Samtidigt känns inget av dom som ett lika passionerat projekt som t.ex när Nintendo dundrar in Breath of the Wild som nästa kapitel i Zelda-serien. Eller Mario Odyssey - ett spel i gammal skrud men där man verkligen gått bananas med nya idéer som man försökt utforska till fullo. Vissa kanske skulle kalla Mario det mest pengadrivna som går att tänka på, men när dom verkligen ger allt så skulle jag säga att nästan inget slår passionen i de spelen. Åtminstone inte i AAA-världen.

Medlem

Spelets kvalitet är givetvis a och o. Inte om det står eller eller två.

Annars kan man ju döpa spelet till samma sak bara några år senare. Tittar på dig Lords of the Fallen

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem

Fin läsning. Och jag håller med. Det finns också något hemtrevligt i att vissa spelserier håller på "för alltid", även om kvalitén varierar.

Medlem

Uppföljare kan att vara bra eller bättre än första spelet men jag har inte upplevt många spel som varit bättre när uppföljar nummer stiger över 2. Baldur's Gate 3, Witcher 3, är de enda jag kan komma ihåg på rak arm.

Medlem
Skrivet av Satheus:

Uppföljare kan att vara bra eller bättre än första spelet men jag har inte upplevt många spel som varit bättre när uppföljar nummer stiger över 2. Baldur's Gate 3, Witcher 3, är de enda jag kan komma ihåg på rak arm.

Haha ja det var inte lätt när jag väl började tänka på det men kom på tre.

Battlefield 2 ( är ju trean men dice krånglar till de) är bättre än föregångarna på många sätt enligt mig.

GTA 3

Assassins crepes brotherhood och revelations. Tvåan är bra men dessa två bygger vidare på ett bra sätt sen började serien tappa tyvärr.

Medlem

Vad betyder detta egentligen?

"nya spel som känns gjorda"

Medlem
Skrivet av Satheus:

Zelda III? Super Mario Bros 3? GTA 3? Final Fantasy IV, V, VI, VII, VIII, IX och X?

signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det brukar pratas om den svåra tvåan (no pun intended), men som bekant är det ju ofta här vi hittar mästerverken. Sonic 2, Shenmue II, Resident Evil 2, Uncharted 2, Silent Hill 2, Titanfall 2, Sonic & All-Stars Racing Transformed, Project Gotham Racing 2, RalliSport Challenge 2... Bara wow.

Åååh, tänk om man kunde få ett gött Rallisport Challenge 3!

Skrivet av DeusEX:

Jag utgår från att Fredrik menar nya spel som är "nya" på så vis att det är en helt ny titel/IP... Men gameplay känns inte nytt utan snarare gammalt och känns igen från andra spel. Därmed ett "nytt" spel som redan är "gjort". Snitsigt formulerat, va?!

edit: Och jag gillade krönikan FÖRUTOM att du kallade Cities för Simcity 6, det är fan hädelse

Medlem
Skrivet av robbis:

Eller varför inte de vi väntar på...

Bloodborne 2
World of Warcraft 2

Silksong! (Hollow knight 2)

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det beror ju på uppföljarna.
De uppföljare som suger är de som pressas ut år efter år med endast lite nytt lull-lull, tex Asscreed, Cod, Battlefield och så vidare. De släpps endast med pengar i tanken och tillför nästan inget nytt.
Sen finns det ju uppföljare som själ och hjärta lagts ner i och även spel lite mittemellan.

Det som skaver minst lika mycket som de årliga releaserna är alla remakes och remasters. De ligger i samma klass som de årliga uppföljarna. Slött, trist och girigt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av DeusEX:

Skrivet av Sebastian Lind:

Jag utgår från att Fredrik menar nya spel som är "nya" på så vis att det är en helt ny titel/IP... Men gameplay känns inte nytt utan snarare gammalt och känns igen från andra spel. Därmed ett "nytt" spel som redan är "gjort". Snitsigt formulerat, va?!

edit: Och jag gillade krönikan FÖRUTOM att du kallade Cities för Simcity 6, det är fan hädelse

Ja, men precis så. Spel som är nya på pappret men som i praktiken känns som jag har spelat förut.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ja, men precis så. Spel som är nya på pappret men som i praktiken känns som jag har spelat förut.

Aha, tack för klargörandet.

Medlem

En del tvåor är suveräna och gör nåt nytt som inte är allt för likt första spelet. Resident Evil 2 är ett bra exempel. Half-Life 2. Och Silent Hill 2. Sen finns det tvåor som inte alls har samma charm, atmosfär och känsla. Som Ape Escape 2. Quake 2. Soul Reaver 2.
Oftast har originalet nåt helt unikt, som gör att det känns speciellt och förtjänar sin klassiker-status.

Medlem

Har också tänkt på att många IPn är förklätt i något annat Ghost of Tsushima är Assassin's Creed och Cyberpunk 2077 är GTA men samtidigt upplever jag också att det kommer många unika spel varje år. Aldrig har vi väl varit så bortskämda med så mycket spel och innovation inom industrin som nu du kan spela precis vad fasen du vill skräck, rally, fps, VR, open world, comedy, puzzle, Interactive drama, action, walking simulators, rpg, svåra spel, lätta spel, långa spel, korta spel osv you name it.! Det var inte bättre förr när alla spel hade samma färger, samma ide, såg likadana ut och hade samma gameplay, gå från vänster till höger hoppa och skjut. Nostalgin bländar. Men håller med 100% älskar uppföljare vem vill lixom inte ha mer av något man gillar? Remakes också! Bring it on 🙌

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag läste med Gilbert Gottfrieds röst i huvudet.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Megaman 2 och 3 var bäst i serien så varför inte.

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

1
Skriv svar