Rykte: Snart kan du streama alla spel i biblioteket via Xbox Cloud
Ja. Det ska onekligen bli intressant hur streaming kommer att utvecklas inom de närmsta åren. Jag vill såklart fortfarande ladda ner det jag vill spela men tycker samtidigt att tekniken med streaming är väldigt cool.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Frågan är om detta skulle kunna kombineras med någon form av AI skalningsenhet framöver. Man köper en 4K AI enhet som tar emot 1080-1440 signaler från servern och bearbetar upp det med hjälp av maskininlärningsdata som är sparat lokalt(eller på servern om det är nödvändigt i värsta fall).
Då behöves inte dyr lokal hårdvara eller uppgradering emellan generationer förmodligen.
Den kan säkert också byggas in i tv-apparater med tiden för att skala mer än bara spel.
Frågan är om detta skulle kunna kombineras med någon form av AI skalningsenhet framöver. Man köper en 4K AI enhet som tar emot 1080-1440 signaler från servern och bearbetar upp det med hjälp av maskininlärningsdata som är sparat lokalt(eller på servern om det är nödvändigt i värsta fall).
Då behöves inte dyr lokal hårdvara eller uppgradering emellan generationer förmodligen.
Varför inte bara streama i 4k på en gång?
Varför inte bara streama i 4k på en gång?
Hårdvara som orkar det kostar mer. Ps5 och series x klarar det knappt med bra fps. Kan man rendera i 1080 och köra skalning med bra resultat, så är det ju betydligt mer streams per server som kan drivas.
Hårdvara som orkar det kostar mer. Ps5 och series x klarar det knappt med bra fps. Kan man rendera i 1080 och köra skalning med bra resultat, så är det ju betydligt mer streams per server som kan drivas.
Känns ändå rimligare att uppskalning sker på servern isf. Klienten ska inte göra något utom att streama / konsumera.
Inte direkt tungt att streama ens 8k idag. Och bara konstigt att börja kräva nåt AI-chip av alla konsumenter.
Sen är det väl ganska exakt så det funkar idag ändå. Ser inte någon fördel att ändra det upplägget att klienten står för uppskalning förutom att spara data som skickas men istället lägga den bördan på klienten.
Men visst någon form av image processing på klienten är ju fördelaktigt. Men större delen av jobbet bör ske på servern så jag ställde mig bara lite frågande till förslaget om nåt nytt chip man skulle behöva betala extra för.
"I molnet finns snart allt det du äger."
"Äger" på ett månadskort där det kommer slumpvis med spel eller digitala spel man inte kan sälja.
Varför överhuvudtaget äga hårdvara där du har noll kontroll? Snart kommer du behöva hyra dina egna kroppsdelar.
Bättre att ta ett lån och köpa en dator än att hyra.
Läste på Nvidias liknande tjänst.
"Priority Access to Premium Servers
6-Hour Session Length*
Up to 1080p Resolution*
Up to 60 FPS*"
Det är många asterisker där
Streaming av spel...verkligen totalt dött och onödigt.
Att streama spel tycker jag känns ungefär som jag tror det gjorde för Mr Bean när han sitter på taket på sin bil och kör med snören kopplade till ratten och en golvmopp till gasen.
https://www.sweclockers.com/artikel/37153-kronika-geforce-now...
Inte direkt tungt att streama ens 8k idag. Och bara konstigt att börja kräva nåt AI-chip av alla konsumenter.
Det är dyrt med bandbredd för streamingtjänsterna så de vill nog gärna sänka den mängden om de kan sälja en billig streaming sticka som kan fixa bilden hos klienten.
Sälj det som en ”premiumprodukt” för 499kr och de som nöjer sig med 1080 slipper köpa den. Ska de lösas på serversidan blir det antagligen en återkommande avgift för kunden istället typ 50kr extra i månaden.
Finns ju en anledning till att Netflix osv har den Låga bildkvalitén de har och det är inte för att det är billigt att streama till alla klienter.
Men vi får se hur det blir.
Känns ändå rimligare att uppskalning sker på servern isf. Klienten ska inte göra något utom att streama / konsumera.
Sen är det väl ganska exakt så det funkar idag ändå. Ser inte någon fördel att ändra det upplägget att klienten står för uppskalning förutom att spara data som skickas men istället lägga den bördan på klienten.
Men visst någon form av image processing på klienten är ju fördelaktigt. Men större delen av jobbet bör ske på servern så jag ställde mig bara lite frågande till förslaget om nåt nytt chip man skulle behöva betala extra för.
TV apparater har redan skalare, men en mer avancerad sådan skulle kunna ta dess plats då och som sagt skala mer än spel.
Jag misstänker att bilden skulle bli betydligt bättre ifall den skalades med AI på andra sidan istället för att skalas upp och komprimeras ner hos servern, så som vi gör nu.
4K/8K komprimerat så som vi har idag ser ändå inte så värst bra ut om man jämför med Blu ray, så det finns klart utrymme för bättre kvalité.
Det skulle nog inte heller bli så en så värst dyr krets för klienten, med pris som hjälps av massproduktion.
Det är dyrt med bandbredd för streamingtjänsterna så de vill nog gärna sänka den mängden om de kan sälja en billig streaming sticka som kan fixa bilden hos klienten.
Sälj det som en ”premiumprodukt” för 499kr och de som nöjer sig med 1080 slipper köpa den. Ska de lösas på serversidan blir det antagligen en återkommande avgift för kunden istället typ 50kr extra i månaden.
Finns ju en anledning till att Netflix osv har den Låga bildkvalitén de har och det är inte för att det är billigt att streama till alla klienter.
Men vi får se hur det blir.
TV apparater har redan skalare, men en mer avancerad sådan skulle kunna ta dess plats då och som sagt skala mer än spel.
Jag misstänker att bilden skulle bli betydligt bättre ifall den skalades med AI på andra sidan istället för att skalas upp och komprimeras ner hos servern, så som vi gör nu.
4K/8K komprimerat så som vi har idag ser ändå inte så värst bra ut om man jämför med Blu ray, så det finns klart utrymme för bättre kvalité.
Det skulle nog inte heller bli så en så värst dyr krets för klienten, med pris som hjälps av massproduktion.
Ja jag är medveten om att det sker viss "image processing" hos klienter redan idag. Ställde mig som sagt bara lite frågande till idén att släppa nån ny produkt som krävs på klienten för 4k istället för att servern sköter det (som idag). Men vem vet. Framtiden får utvisa. Jag tror dock att det blir störigt att kvalitén skiljer sig från klient till klient. Hela fördelen med streaming är ju just att klienten bara behöver vara en skärm.
Funkar hyffsat när man är iväg och behöver hålla achievement-streaks eller liknande igång eller för att spela simplare spel, tänk typ Slay The Spire. Körde lite Doom + Doom II på semestern till Grekland förra veckan.
Your Forum Community reputation has increased by 1.
Ja jag är medveten om att det sker viss "image processing" hos klienter redan idag. Ställde mig som sagt bara lite frågande till idén att släppa nån ny produkt som krävs på klienten för 4k istället för att servern sköter det (som idag). Men vem vet. Framtiden får utvisa. Jag tror dock att det blir störigt att kvalitén skiljer sig från klient till klient. Hela fördelen med streaming är ju just att klienten bara behöver vara en skärm.
Kvaliten skiljer redan beroende på apparat du visar bilden på. Det behöver inte vara mer avancerat än något chromecast liknande eller att tv tillverkare väljer att implementera chippet i vissa av deras apparater.
Håller med om att Xcloud är helt ospelbart pga av fördröjning. Geforce now är dock förvånansvärt bra! Måste säga att det är jävligt skönt att bara trycka igång ett spel snabbt utan att behöva ladda ner det.
Kan variera väldigt beroende på fysisk plats. Sen jag flyttade (6mil) har det faktiskt gått att använda. I förra lägenheten var det ospelbart men där jag bor nu är det helt okej förutom lite artefakter i bilden efter komprimeringen.
(Telia fiber på båda ställen med samma router.)
Enligt Gamereactor kan man inte streama Like a dragon infinte wealth på XBOX men på PS5 går det, har spelet på PS5 går streama utan problem. Borde.Ju gå streama samma soel på XBOX kan man tycka
Har inga problem med Xcloud men Xcloud saknar 4K & HDR stöd som Playstation cloud har
PEACE✌️
Håller med om att Xcloud är helt ospelbart pga av fördröjning. Geforce now är dock förvånansvärt bra! Måste säga att det är jävligt skönt att bara trycka igång ett spel snabbt utan att behöva ladda ner det.
Det lilla jag prövat så har det faktist fungerat bra i vissa titlar. Vet inte om det är just spelen det beror på om det fungerar bra eller inte. Satt på jobbet en dag med laptopen och testade att spela Tunic via Xbox game streamning och märkte inte inputlag alls. Spelade då med en Xbox kontroller via bluetooth. Dom har dock typ 1000mbit bredband.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Personligen har jag inte haft några problem och har spelat igenom 3 spel via Xcloud. 🤔 Att man har en bra uppkoppling kan dock ju vara till en fördel.