Little Big Planet + DLC försvinner snart från Playstation Store
"Äga"
Nedu, det är fel ord
Står till och med i Sonys EULA att du bara leasar all mjukvara på deras affär
Det betyder exakt samma sak ingen skillnad.
Exempel.
Du kan antingen äga en bil utan villkor
Eller så kan du leasa en bil, där du köper ett kontrakt för att innehava ett fordon
Skulle kontraktet brytas / upphöras så förlorar du bilen
Så nej, det är inte samma sak
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Det känns som att man åter bör påminna om "Stop Destroying Videogames".
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/202...
Så man kan inte ladda ner det från sitt bibliotek heller då? Har ingen aning om hur poppis det är online men 10 år känns lite väl kort för en nedstängning kan jag tycka.
Inget förvånar längre men jag tror inte det är så sjukt att det försvinner för nedladdning om du köpt det digitalt.
Tror du kan ha missat följande punkter i det avtal Sony har med sina kunder på Playstation Store:
GRANT OF LICENSE. The Software is licensed to you, not sold. SIE LLC grants to you a limited, non-exclusive license to use the Software for personal use on your PlayStation system.
SIE LLC MAY, AT ITS SOLE DISCRETION, DISCONTINUE SUPPORTING THE SOFTWARE AT ANY TIME, AND SIE LLC HAS NO LIABILITY FOR SUCH DISCONTINUANCE. SIE LLC WILL NOT BE LIABLE TO YOU FOR ANY PERSONAL INJURY, PROPERTY DAMAGE, LOST PROFITS, COST OF SUBSTITUTE GOODS, LOSS OF DATA OR ANY OTHER FORM OF DIRECT OR INDIRECT, SPECIAL, INCIDENTAL, CONSEQUENTIAL OR PUNITIVE DAMAGES FROM ANY CAUSES OF ACTION ARISING OUT OF OR RELATED TO THIS AGREEMENT OR THE SOFTWARE.
Det är mycket tydligt att detta inte är en form av ägandeskap utan endast en begränsad, icke-exklusiv licens som kan upphöra när det så passar Sony
Så man kan inte ladda ner det från sitt bibliotek heller då? Har ingen aning om hur poppis det är online men 10 år känns lite väl kort för en nedstängning kan jag tycka.
Det är bara försäljningen som slutar och äger du spelet så har du det i ditt bibliotek och kan ladda ner det. Gäller även om du har spelet i din katalog via PS+ (då kan du spela det så länge du har din PS+ prenumeration). Det hela förklaras i den X tråd som länkades till i FZ artikel.
Att servrar stänger ner när ett spel dalar i populäritet är väl inte så konstigt och 10 år är väl ändå helt ok för ett spel som detta? Det är ju inte ett stort live service spel precis.
Det är mycket tydligt att detta inte är en form av ägandeskap utan endast en begränsad, icke-exklusiv licens som kan upphöra när det så passar Sony
Är detta unikt för Sony? Hur ser det ut på Xbox, Steam, Epic, EA, Ubisoft, GOG mfl? Frågar av nyfikenhet.
Så tråkigt. Dom borde ha en fet rea på all DLC om det är sista chansen nu, men dom verkar säljas till ordinarie pris just nu iallafall.
Har för mig att servrarna blev släckta på grund av hackers och dom tyckte väl inte det var värt att täppa igen säkerhetshålen, eller så kunde dom bara inte. Kan tänka mig att ett spel som bygger mycket på spelarskapat innehåll kan bli problematiskt när det kommer till säkerheten, framförallt när spelet är 10 år gammalt.
Det ska inte vara några problem. Vore ju dumt att uppmana folk att köpa spelet om det sen inte går att spela.
Är detta unikt för Sony? Hur ser det ut på Xbox, Steam, Epic, EA, Ubisoft, GOG mfl? Frågar av nyfikenhet.
Är väl samma med alla, för att om kontot ryker så ryker också allt du köpt. Med GOG så kan man iallafall ladda ner installers.
Är väl samma med alla, för att om kontot ryker så ryker också allt du köpt. Med GOG så kan man iallafall ladda ner installers.
Ja, jag köper helst på GOG. Men på PS och Xbox kan du väl lägga över spelet på en extern SSD och installerade det utan att laddar ner från biblioteket? Åtminstone på PS5.
Ja, jag köper helst på GOG. Men på PS och Xbox kan du väl lägga över spelet på en extern SSD och installerade det utan att laddar ner från biblioteket? Åtminstone på PS5.
Skulle licensen försvinna från ditt konto så kan du inte starta upp spelet som du har lagt över på din externa disk (på konsoll)
Skulle licensen försvinna från ditt konto så kan du inte starta upp spelet som du har lagt över på din externa disk (på konsoll)
Aha, ok. Torde väl vara samma på alla digitala plattformar?
Aha, ok. Torde väl vara samma på alla digitala plattformar?
Yup
Dock sällan att Steam tar bort det från ditt konto om spelet slutar säljas i affären
GOG så har du offline installers, så där är det bara att installera och köra.
Fast du leasar inte en skiva, spelet funkar tills skivan är trasig.
Fast du leasar inte en skiva, spelet funkar tills skivan är trasig.
Vill konsoltillverkaren hindra dig från att spela ett spel så kan de.
Är inte svårare än att Sony släpper en uppdatering till ps5 som gör att spel x inte går att starta upp. Visst man kan låta bli att uppdatera men då kommer du inte kunna köra mycket på konsolen.
Fast de lär inte våga göra det utan väldigt goda skäl.
Vill konsoltillverkaren hindra dig från att spela ett spel så kan de.
Är inte svårare än att Sony släpper en uppdatering till ps5 som gör att spel x inte går att starta upp. Visst man kan låta bli att uppdatera men då kommer du inte kunna köra mycket på konsolen.
Fast de lär inte våga göra det utan väldigt goda skäl.
Man kan spela offline, då kan de inte göra något. Det mesta.
Det mesta funkar offline och kräver inga uppdateringar.
På hemsidan kan man se vilka som kräver nerladdning. Sony har ingen anledning att släppa en uppdatering som stoppar spelen. Stängs servrarna nu så funkar skivorna, med inte de digitala. Tar de bort spelen online så blir det mindre server kostnad.
Man kan spela offline, då kan de inte göra något. Det mesta.
Det mesta funkar offline och kräver inga uppdateringar.
På hemsidan kan man se vilka som kräver nerladdning. Sony har ingen anledning att släppa en uppdatering som stoppar spelen. Stängs servrarna nu så funkar skivorna, med inte de digitala. Tar de bort spelen online så blir det mindre server kostnad.
Ja men kommer ett spel som släpps om två år starta på en ps5 som inte uppdaterats på flera år?
Jag menar bara att om de verkligen vill förstöra så kan de utan problem göra spelen obrukbara för dig. Sen tror ja inte de kommer göra det.
Exempel.
Du kan antingen äga en bil utan villkor
Eller så kan du leasa en bil, där du köper ett kontrakt för att innehava ett fordon
Skulle kontraktet brytas / upphöras så förlorar du bilen
Så nej, det är inte samma sak
Fast kan man verkligen marknadsföra och sälja något som om det vore en vara, för att sedan i en EULA hävda att man egentligen tillhandahaver en flummig tjänst som kan upphöra när som helst?
Ord som "Köp", "Buy", "Purchase" osv är väl skyddade termer man inte kan använda hursomhelst. Annars begår man väl bedrägeri?
EULA kan ju inte heller gå emot lagar eller konsumenträttigheter, åtminstone inom EU.
Nä. Jag tror spelbolagen har kommit undan med den här smörjan allt för länge nu och förtjänar ordenkligt med smisk på rumpan.
Antingen får de fan ge oss äganderätterna som reflekterar "Köp". Eller får de använda "Hyr" med specifika tidsramar. Alternativt skriva något i stil med "Aquire Scam License", för det är fan vad det är nu i många fall och inget annat.
"Äga"
Nedu, det är fel ord
Står till och med i Sonys EULA att du bara leasar all mjukvara på deras affär
Kalifornien håller på med en lag som gör det olagligt att använda ord som ”köpa” eller ”äga” när det faktiskt bara gäller licenser utan faktiskt ägande. Då måste man istället använda ord som ”leasa” eller ”hyra”. Ska även gälla film, spel, och musik. Mycket vettigt förslag.
Yup
Dock sällan att Steam tar bort det från ditt konto om spelet slutar säljas i affären
GOG så har du offline installers, så där är det bara att installera och köra.
Sony tar väl inte bort spel från ditt konto heller även om det inte längre går att köpa i affären?
Inga av de spel jag har köpt genom åren i alla fall.
Bara för att ett spel har en offline installer eller finns på fysisk media betyder det inte att det kommer att fungera för evigt av många anledningar.
Det gäller all mjukvara, den blir förr eller senare obsolet och om spelet slutar uppdateras av tillverkaren och inte längre funkar i aktuell miljö så får man nog räkna med att det försvinner från tjänsten.
Sony kan man tycka mycket om, men i det här fallet så agerar de precis som alla andra plattformar gör oavsett om det är konsol eller pc
Sony tar väl inte bort spel från ditt konto heller även om det inte längre går att köpa i affären?
Inga av de spel jag har köpt genom åren i alla fall.
Bara för att ett spel har en offline installer eller finns på fysisk media betyder det inte att det kommer att fungera för evigt av många anledningar.
Det gäller all mjukvara, den blir förr eller senare obsolet och om spelet slutar uppdateras av tillverkaren och inte längre funkar i aktuell miljö så får man nog räkna med att det försvinner från tjänsten.
Sony kan man tycka mycket om, men i det här fallet så agerar de precis som alla andra plattformar gör oavsett om det är konsol eller pc
Har hänt, idag läste jag också att dom har börjat ta bort Concord från folks konton.
Ja, man kan inte spela det nå mer, but still
https://www.gamespot.com/articles/concord-now-being-removed-f...
Har hänt, idag läste jag också att dom har börjat ta bort Concord från folks konton.
Ja, man kan inte spela det nå mer, but still
https://www.gamespot.com/articles/concord-now-being-removed-f...
Skillnaden här är att alla som köpte det fick pengarna åter.
Blir ledsen, detta var det spelet som förde mig och min frus syster närmare varandra.
Hur nära?
"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty
Äger Little Big Planet 3 på PlayStation 4 disc så det känns bra att inte behöva tvingas köpa spelet digitalt bara för att det snart slutas säljas..
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||