Nej, du kan inte köpa en PS5 Pro-liknande pc till samma pris

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

PS5 Pro följer egentligen bara trenden: även pc-komponenter (grafikkort) är ju mycket, mycket dyrare i dag än på PS4/Xbox One-tiden. Xboxarna har inte heller prissänkts förresten, och det lär knappast vara för att Microsoft säljer så hysteriskt många av dem. Sony sa väl något i stil med att de inte tänker sälja PS5 med förlust, vilket ofta varit fallet en tid med tidigare konsoler.

Skrivet av anarfox:

PS4 Pro släpptes 2016 och marknaden såg helt annorlunda ut då. Vi har haft en skenande inflation sedan dess. Vi har också ett läge där chiptillverkarna har fullknökade orderböcker och har som resultat av det sett en chans att höja sina priser ännu mer. De ger inte ens mängdrabatter längre.

Sony kanske inte gör någon förlust på PS5 Pro men det lär heller inte vara några jättemarginaler på den.

Är rätt säker på att DF i sin första podcast om PS5 Pro förra veckan, nämnde att komponentpriserna har gått upp så pass mycket att Sony knappt tjänar något på standard versionerna längre och att de tjänar max $50 per såld PS5 Pro. De kan inte hålla ner priset mer om de inte vill gå minus.

Sedan beter sig vissa som om standard versionerna ska sluta existera, och tvingas på Pro-versionerna hädanefter. Köp inte om ni tycker det är för dyrt, ingen tvingar er, speciellt om ni redan har en PS5:a. Jag tänker inte köpa den då jag inte ser något värde i uppgraderingen och väntar hellre på nästa generation, som lär ha en bättre prestanda.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Vänta vad ska man ha skivläsaren till på en PC? Bränna musik eller?
Att PC spelen är dyrare online tycker inte jag. Köpte just spelet GRIP Combat Racing för 35kr, på ps4 kostar det 39.99 dollar. Eller menar du att det blir dyrare för att man handlar online utan skivläsare?

Tänkte att om man ska jämföra så ska förutsättningarna vara så lika som möjligt, och det verkar säljas fysiska spel på pc fortfarande. Men enklare att jämföra båda utan.

signatur
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Är rätt säker på att DF i sin första podcast om PS5 Pro förra veckan, nämnde att komponentpriserna har gått upp så pass mycket att Sony knappt tjänar något på standard versionerna längre och att de tjänar max $50 per såld PS5 Pro. De kan inte hålla ner priset mer om de inte vill gå minus.

Sedan beter sig vissa som om standard versionerna ska sluta existera, och tvingas på Pro-versionerna hädanefter. Köp inte om ni tycker det är för dyrt, ingen tvingar er, speciellt om ni redan har en PS5:a. Jag tänker inte köpa den då jag inte ser något värde i uppgraderingen och väntar hellre på nästa generation, som lär ha en bättre prestanda.

Ja, det har ju tyvärr varit en tråkig prisutveckling ända sedan Covid-utbrotten så att den når konsolförsäljningen är bara logiskt. Ett tag gick ju vanliga PS5an för betydligt mer än vad den gör idag så det är ju inte lika illa nu som då men heller inte helt stabiliserat men frågan är om det någonsin går tillbaka till hur det var innan? Kanske om inflationer och världens ekonomier stabiliseras mer?

Haha ja, många är ju väldigt dramatiska och beter sig som det är världens undergång. Men de tänker inte på kostutvecklingen utan bara att det var billigare förra generationen med att uppgradera till Pro och är väl griniga att det inte blir lika billigt den här gången. Men en får helt enkelt avväga om en tycker uppgraderingen är värd det högre priset, om inte finns PS5an kvar som sagt. Jag kommer nog spara min längre än väntat men det är inte så det är värt att grina över.

Medlem

Tänkte att om man ska jämföra så ska förutsättningarna vara så lika som möjligt, och det verkar säljas fysiska spel på pc fortfarande. Men enklare att jämföra båda utan.

Alright, båda utan skivläsare, men då måste man ju även förhålla sig till Sonys dyra butikspriser i jämförelse med vad spelen kostar på PC. Även om PS5 pro blir några hundralappar billigare vid start så lär det ju inte bli det i längden.

Förövrigt kan man bygga en dator med begagnade delar om man verkligen vill pressa priset.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har du ingen dator sedan tidigare lär du behöva en skärm, mus och tangentbord till PCn också? Det är inte gratis.

Med PS5 pro:n får man med en riktig bra kontroll och 99% redan en tv hemma.

Medlem

Ser det som att PRO versionen är lite som att uppgradera till ett grafikkort i den övre prisskalan istället för mid range. Inget man behöver men som kanske kan pressa ur lite extra grafik.
Jag kommer köra vidare med mitt PS5. Det funkar bra än så länge.

signatur

PSN: OAKTHYR

Redaktör
Skrivet av lonian:

Alright, båda utan skivläsare, men då måste man ju även förhålla sig till Sonys dyra butikspriser i jämförelse med vad spelen kostar på PC. Även om PS5 pro blir några hundralappar billigare vid start så lär det ju inte bli det i längden.

Förövrigt kan man bygga en dator med begagnade delar om man verkligen vill pressa priset.

Det blir jättesvårt att jämföra generellt om man räknar in spelpriser, för det är så personligt. Hur många spel per år köper du? Hur nära release? Fysiskt, digitalt, begagnat, AAA, indie, rea…?

signatur
Medlem

Ska man bara spela aaa spel så kan man lika väl köpa ps5 pro som en pc men gillar man nischade grejer så är ju pc bäst alla dagar i veckan.

Medlem

Förstår inte jämförelsen mot PC.
Det är ungefär som att försöka sälja en Porsche med argumentet att den är billigare än en Ferrari.

Är det inte en Porsche folket vill h från början så…

PS5 PRO är dyr för att vara en konsol. Att den är ”prisvärd” mot en liknande specad PC känns som ett helt bakvänt säljargument.

Medlem

Allt snack om huruvida man kan få en PC för samma pris eller ej är i slutändan ganska meningslöst för det är två helt olika produkter med sina egna för- och nackdelar.

Jag har både en kapabel PC och en PS5a och skulle aldrig rekommendera en konsollgamer att byta till en PC om de bara vill ha något som funkar. Att kunna köpa en färdig maskin att ställa i TV-möbeln och sedan köra igång är för många så långt som de är villiga att gå för sin gaming. Med en PC måste man hela tiden ha tangentbord och mus tillgängligt även om man kör Steam big picture mode. Det är alltid något man måste confa utanför Steam. Speciellt med tanke på att vissa utgivare inte ens släpper sina spel på Steam eller i bästa fall släpper de ett år senare. Den huvudbryn slipper man helt med en konsoll. Och innan folk börjar skrika "jag köper inte dom spelen", good for you. Men alla vill kanske inte behöva göra det avkallet.

Och så har vi formfaktorn. Ska du ha en PC som kommer i närheten av storleken på en PS5a måste du bygga ett ITX-system och då springer priserna iväg ordentligt.

Jag älskar att lira på min PC för den extra prestandan den ger. Star Wars Outlaws ser helt magiskt ut på min TV med extra bra RT och DLSS. Men jag har också spenderat mycket pengar och tid för att komma dit jag är idag. Något få har lust, råd och tid med.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vill du ha bra gaminggear uppgår det snarare till 1000-1500 om inte ännu mer, så 350-2500 skulle jag säga det kan gå på. I vilket fall vilket en väljer att lägga sig på är det en kostnad som tillkommer på PC-sidan och inte konsolsidan då kontroll ingår. PS5 Pro kommer också med OS förinstallerat så för att matcha den upplevelsen måste du köpa till ett OS (en ska inte behöva vara pirat eller hacker för att komma undan) och Windows har betydligt större spelstöd än Linux så att lägga till den kostnaden är det mest ärliga här.

Ja, och springer du in i en affär och stjäl PC:n kan du få den helt gratis! Wow du vann! Nej, vi räknar inte in deals och specialerbjudanden här (men för din information: jag köpte PS5 med Spider-Man 2 på BF med Ratchet and Clank för ytterligare hundring knappt så att de inte skulle ha deals då stämmer inte. Ska du använda fulknep som argumentation bör du ändå veta vad du pratar om) utan snarare som om vi skulle köpa allting idag. Eller i alla fall en vanlig dag.

Vill du ha bra gaming gear så behöver du minst lägga 2500Kr på en Dualsense Edge också. Om du spelar casual online eller single player så behöver du inte investera några större summor, vare sig på PC eller PS5. Om du vill jämföra med helt ok handkontroll för båda systemen så räcker det med att köpa till en 8tbitdo ultimate 2 för 350Kr som ändå har vissa fördelar jämfört med Dualsense. Kör du PC så är även äldre tillbehör och kontroller kompatibla vilket många spelintresserade också lär ha, medans PS5 bara stödjer Dualsense för PS5 spel. Du kan allltså köra på PS3 och Xbox 360 kontroller och framåt om du känner för det.

Du kan köra windows utan aktivering, vilket tar bort vissa konfigurationsmöjligheter och ger dig en vattenstämpel, fungerar som vanligt annars för spelande. Varför skulle Windows tillägg vara det mest ärliga? Linux stödjer fortfarande betydligt fler spel än vad PS5 Pro kommer göra och det har också blivit betydligt bättre nu när de fått stöd av Valve. Vissa spel rullar till och med bättre än i Windows 11. Det låter mer som en vinklad åsikt än fakta. Kollar du tillexempel på Steam deck så är det faktiskt också riktigt bra spelstöd.

Jag råkade skriva PS5, men jag menade PS5 Pro kommer inte ha en deal på länge. Det tog lång tid innan PS5 fick det och jag skulle gissa på att första bundlen blir GTA6, när det väl kommer. Alternativt tidigast nästa höst. Köper du en PC runt när Pro släpps så inkluderar detta black friday. Sedan så har du förmodligen ett helt år på dig att köpa komponenter eller system på REA tills väl PS5 Pro har någon form av bundle eller rea.

Varför skulle man köpa PC till ordinarie pris när det är ett orealistiskt pris om man vill prispressa? Vill du rikta dig till någon casual med gott om pengar som köper datorer och konsoler på infall eller vad egentligen man kan få betala för system om man vill få ner priset?

Sen uppskattar jag inte tonen i ditt inlägg, det finns inget fulspel eller uppmuntran till stöld inkluderat i mitt inlägg.

Redaktör
Skrivet av whoo:

Förstår inte jämförelsen mot PC.
Det är ungefär som att försöka sälja en Porsche med argumentet att den är billigare än en Ferrari.

Är det inte en Porsche folket vill h från början så…

PS5 PRO är dyr för att vara en konsol. Att den är ”prisvärd” mot en liknande specad PC känns som ett helt bakvänt säljargument.

Det här testet visar att priset på PS5 Pro är rimligt sett till vad komponenterna i den kostar. Sen vad som är Porsche och Ferrari i gaming-sammanhang beror på vad man tycker är viktigt med sitt spelande (spelen, hårdvaran, frameraten, grafiken...).

signatur
Medlem

Det här testet visar att priset på PS5 Pro är rimligt sett till vad komponenterna i den kostar. Sen vad som är Porsche och Ferrari i gaming-sammanhang beror på vad man tycker är viktigt med sitt spelande (spelen, hårdvaran, frameraten, grafiken...).

Fast det blir ju lite missvisande då hårdvaran kan subvenktioneras tillfälligt på ett sätt så att det ändå inte blir billigare i slutänden i vilket fall. Det blir lite som en avbetalning som är väldigt billigt i början, men totalpriset blir dyrare tack vare räntan.

Jag upplever att artikeln försöker få det att framstå som att PS5 Pro är billigare än att spela med motsvarande inställningar på PC, vilket för många inte behöver vara sant. Men snackar man grundkostnad för burk utan avgifter som nästan alltid kommer till så stämmer väl påståendet. Det kommer dock användas av konsol fanboys för att försöka understryka precis det som jag kritiserar här som fakta.

Att Sony inte skickar med skivläsare eller på något sätt gör det som tillval visar ju också på en digital agenda som lär bli dyrare.
Köper du PS5 med läsare så är det rätt mycket billigare än att köpa till den i efterhand. Det är iallafall 50% dyrare att köpa till den i efterhand(1000kr skiljer emellan versionerna, läsare kostar mellan 1500-1800Kr).

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Fast det blir ju lite missvisande då hårdvaran kan subvenktioneras tillfälligt på ett sätt så att det ändå inte blir billigare i slutänden i vilket fall. Det blir lite som en avbetalning som är väldigt billigt i början, men totalpriset blir dyrare tack vare räntan.

Jag upplever att artikeln försöker få det att framstå som att PS5 Pro är billigare än att spela med motsvarande inställningar på PC, vilket för många inte behöver vara sant. Men snackar man grundkostnad för burk utan avgifter som nästan alltid kommer till så stämmer väl påståendet. Det kommer dock användas av konsol fanboys för att försöka understryka precis det som jag kritiserar här som fakta.

Att Sony inte skickar med skivläsare eller på något sätt gör det som tillval visar ju också på en digital agenda som lär bli dyrare.
Köper du PS5 med läsare så är det rätt mycket billigare än att köpa till den i efterhand. Det är iallafall 50% dyrare att köpa till den i efterhand(1000kr skiljer emellan versionerna, läsare kostar mellan 1500-1800Kr).

Nu tappade du bort mig. Artikeln utgår från riktpriset.

signatur
Medlem

Prova kör valfritt spel i 60fps och raytracing på en PC för 10500:- så kommer den låta som min jobbdator när jag öppnar vårt kvalitetsledningsystem.

Sedan verkar PC spelarna här inte begripa att vissa inte vill ha en dator ö.h.t.
Helt ärligt, var ska jag med en dator till som jag inte redan kan göra på min telefon, tv och ps5 kombinerat?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Artikeln är supertydlig att det gäller hårdvara vs hårdvara, den avslutas till och med "Vidare finns andra kostnader som inte är med i kalkylen, som bland annat handkontroll, operativsystem samt spel och speltjänster". Jag tolkar artikeln är ett försök till svar på det till synes obligatoriska argumentet "jag kan bygga en dator med bättre prestanda till en lägre kostnad" när en ny konsol utannonseras.
Det kommer alltid gå att vrida och vända på för- och nackdelar beroende på vilket sida man argumenterar för. Det finns antagligen en anledning att du fokuserar på fullt legitima argument som spelpriser, köpa komponenter på Black Friday, kommande GPU-lanseringar till PC osv. men mindre på argument som att en konsol är ett färdigt plug-and-play-paket och att en konsol har en märkbart mindre footprint än ett vanligt datorchassi. En konsolvumare kommer att göra tvärtom.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Nu tappade du bort mig. Artikeln utgår från riktpriset.

Jag tycker att kostnader runt om också är relevanta när man ska diskutera priset på en produkt.
Men visst, priset på Pro ifall man inte skaffar abonnemang eller läsare är billigare än motsvarande PC.
Jag tycker dock inte att det är så realistiskt att man bara köper konsolen och har då svårt att se vad meningen med att jämföra grundpriset för dessa system blir.

Jag tycker också att man kan lägga till en fotnot eller liknande att man kommer göra en uppföljning när väl RDNA4 och/eller Nvidias nya serie snart lanseras(RDNA4 kan lika väl redan släppas i år enligt Moores law is dead). Om ryktena stämmer så kan RX8800 driva ner GPU priserna ganska rejält.

Skrivet av Zphynx:

Prova kör valfritt spel i 60fps och raytracing på en PC för 10500:- så kommer den låta som min jobbdator när jag öppnar vårt kvalitetsledningsystem.

Sedan verkar PC spelarna här inte begripa att vissa inte vill ha en dator ö.h.t.
Helt ärligt, var ska jag med en dator till som jag inte redan kan göra på min telefon, tv och ps5 kombinerat?

Vissa vill dock köra på det systemet som ger mest bang for the buck och där börjar konsolerna nu ligga lite väl nära PC. Jag bryr mig inte om det är konsol eller PC, inte heller vad priset är så länge det uppfyller vissa krav och är kostnadseffektivt.

För egen del som redan har spel TV(som fungerar bra som PC monitor), extra lagring till PS5 som kan flyttas över till PC, flera Dualsense, PSVR2(som fungerar bra med PC) och lite annat så blir det ungefär samma pris för PC med rätt mycket starkare processor som med PS5 Pro.
Prestanda per krona och stödet för VR gör nog att PC förmodligen är ett bättre val då. Jag har också en Steam Deck och har klickat hem Epics spel senaste åren.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Artikeln är supertydlig att det gäller hårdvara vs hårdvara, den avslutas till och med "Vidare finns andra kostnader som inte är med i kalkylen, som bland annat handkontroll, operativsystem samt spel och speltjänster". Jag tolkar artikeln är ett försök till svar på det till synes obligatoriska argumentet "jag kan bygga en dator med bättre prestanda till en lägre kostnad" när en ny konsol utannonseras.
Det kommer alltid gå att vrida och vända på för- och nackdelar beroende på vilket sida man argumenterar för. Det finns antagligen en anledning att du fokuserar på fullt legitima argument som spelpriser, köpa komponenter på Black Friday, kommande GPU-lanseringar till PC osv. men mindre på argument som att en konsol är ett färdigt plug-and-play-paket och att en konsol har en märkbart mindre footprint än ett vanligt datorchassi. En konsolvumare kommer att göra tvärtom.

Jag är nog mest bara bitter över att jag tänkt köra på Playstation med PS Plus Extra, men nu känns det inte så enkelt längre. VR fungerar bättre på andra plattformar, Pro vart dyrare än vad jag hoppats på och kostar extra om jag ska kunna lira mina nuvarande spel och framtiden ser ut att låsas hårt i Sonys digitala ekosystem. Känns inte så säkert att fortsätta investera i plattformen.

Det har inte med budget att göra då jag innan investerat i vad Playstation erbjudit och följt rekommendationer. Men nu känns de väldigt snikna och giriga så det känns inte så lockande längre.
Exempel på inköp PS5, 4 Dualsense, PSVR2, 2TB rekommenderad SSD, PS Pulse Elite, PS Plus Premium.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vill du ha bra gaming gear så behöver du minst lägga 2500Kr på en Dualsense Edge också. Om du spelar casual online eller single player så behöver du inte investera några större summor, vare sig på PC eller PS5. Om du vill jämföra med helt ok handkontroll för båda systemen så räcker det med att köpa till en 8tbitdo ultimate 2 för 350Kr som ändå har vissa fördelar jämfört med Dualsense. Kör du PC så är även äldre tillbehör och kontroller kompatibla vilket många spelintresserade också lär ha, medans PS5 bara stödjer Dualsense för PS5 spel. Du kan allltså köra på PS3 och Xbox 360 kontroller och framåt om du känner för det.

Du kan köra windows utan aktivering, vilket tar bort vissa konfigurationsmöjligheter och ger dig en vattenstämpel, fungerar som vanligt annars för spelande. Varför skulle Windows tillägg vara det mest ärliga? Linux stödjer fortfarande betydligt fler spel än vad PS5 Pro kommer göra och det har också blivit betydligt bättre nu när de fått stöd av Valve. Vissa spel rullar till och med bättre än i Windows 11. Det låter mer som en vinklad åsikt än fakta. Kollar du tillexempel på Steam deck så är det faktiskt också riktigt bra spelstöd.

Jag råkade skriva PS5, men jag menade PS5 Pro kommer inte ha en deal på länge. Det tog lång tid innan PS5 fick det och jag skulle gissa på att första bundlen blir GTA6, när det väl kommer. Alternativt tidigast nästa höst. Köper du en PC runt när Pro släpps så inkluderar detta black friday. Sedan så har du förmodligen ett helt år på dig att köpa komponenter eller system på REA tills väl PS5 Pro har någon form av bundle eller rea.

Varför skulle man köpa PC till ordinarie pris när det är ett orealistiskt pris om man vill prispressa? Vill du rikta dig till någon casual med gott om pengar som köper datorer och konsoler på infall eller vad egentligen man kan få betala för system om man vill få ner priset?

Sen uppskattar jag inte tonen i ditt inlägg, det finns inget fulspel eller uppmuntran till stöld inkluderat i mitt inlägg.

https://youtu.be/3N5MlZg_Cdg?si=Ci5iBqtcfj55eUM4

https://youtu.be/AYaRzp--xyk?si=NYhXdxyG8ujnWMmL

Jag skrev aldrig att du uppmuntrade till stöld, men när vi diskuterar om det går att bygga PC till samma pris och prestanda som PS5 Pro utgår vi ju liksom från dagens standardpriser inte specialerbjudanden för då kan en ju lika gärna argumentera att PC:n går att få gratis. Därför tyckte jag du inte längre utgår från artikelns argument om konsolens likvärdighet och dess fördelar utan använder helt irrelevanta "fulknep" som reor och erbjudanden vid en specifik tid på året. Det blir skevt när vi diskuterar pris och prestanda som nypriser. Men visst, du kan köpa allt begagnat och komma undan på PC-sidan, men det är liksom inte vad vi diskuterar så du kan försvara PC och förvrida fakta och argument hur mycket du vill men det förändrar inte saken: PS5 Pro är en prisvärd konsol med komponenter som är svåra att matcha om du ska bygga PC (och då utgår vi från nypris på båda för bästa och mest rättvisa jämförelse såklart) och vi pratar hårdvara inte människor och deras ekonomi. Ingen säger att det är omöjligt att bygga PC som matchar PS5 Pro eller att det inte går att prismatcha dem eller komma undan billigt men återigen inte vad detta handlar om.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker att kostnader runt om också är relevanta när man ska diskutera priset på en produkt.
Men visst, priset på Pro ifall man inte skaffar abonnemang eller läsare är billigare än motsvarande PC.
Jag tycker dock inte att det är så realistiskt att man bara köper konsolen och har då svårt att se vad meningen med att jämföra grundpriset för dessa system blir.

Jag tycker också att man kan lägga till en fotnot eller liknande att man kommer göra en uppföljning när väl RDNA4 och/eller Nvidias nya serie snart lanseras(RDNA4 kan lika väl redan släppas i år enligt Moores law is dead). Om ryktena stämmer så kan RX8800 driva ner GPU priserna ganska rejält.

Det är den absolut, men samtidigt är den individuell (skivläsare, PS Plus osv.). Riktpriset för konsolen är ju lika för alla, och därför en bra utgångspunkt för en jämförelse.

Sen handlar artikeln om hur mycket en PS5 Pro-lik pc kostar, inte hur mycket det kostar att spela på pc respektive konsol. Man kan kolla sånt också, men det är en annan artikel i så fall.

signatur
Medlem

Det förstår jag. Men jag har inte sett en enda person gnälla på att den där för dyr givet hårdvaren, det folk är förbannade över är att det är en PRO-konsol som saknar discläsare och som sedan är extremt högt prissatt för att vara just en konsol.

Jag skulle säga att just prisgapet mellan PC <-> Konsol har varit en stark faktor till att konsolerna har haft en så stark position inom gaming-sfären.

Det man har gjort här är att bryta ny mark. Man har väl helt enkelt räknat med att folk kommer bli förbannade, för det man testar är ju just tesen: är "konsolspelare" beredda att betala mer för starkare hårdvara.
Skälet till att folk är förbannade är ju för att man har brutit lite "konsolerna är för alla" genom att premiumprissätta PS5 Pro.

Tittar man på t ex Xbox så gjorde dom ju tvärtom, deras X är "standard" och sen var "S" ett billigare alternativ.

Skrivet av anarfox:

Allt snack om huruvida man kan få en PC för samma pris eller ej är i slutändan ganska meningslöst för det är två helt olika produkter med sina egna för- och nackdelar.

Det här är Spot On med vad jag menar med min Ferrari etc. Konsoler har varit ett billigare alternativ till PC.
Att säga "Konsolen är bra prisatt kontra till vad en PC kostar" förändrar inte faktumet att den är förbannad dyr, historiskt sett, för att vara en _konsol_.

För 6000:- (japp, jag hade en bokning till release) så accepterar jag att jag är inlåst til Sonys dyra butik, att jag inte kan "arbeta" på min PS5:a, etc etc.
För 10k+, vilket en PS5 Pro med disc lär kosta, då börjar det bli en annan historia. Det är säkert en kompetent maskin som inte är överprissatt givet komponenterna i den, men man har lite frångått "kärnan" av vad/för vem en konsol är.

Medlem
Skrivet av whoo:

Det förstår jag. Men jag har inte sett en enda person gnälla på att den där för dyr givet hårdvaren, det folk är förbannade över är att det är en PRO-konsol som saknar discläsare och som sedan är extremt högt prissatt för att vara just en konsol.

Jag skulle säga att just prisgapet mellan PC <-> Konsol har varit en stark faktor till att konsolerna har haft en så stark position inom gaming-sfären.

Det man har gjort här är att bryta ny mark. Man har väl helt enkelt räknat med att folk kommer bli förbannade, för det man testar är ju just tesen: är "konsolspelare" beredda att betala mer för starkare hårdvara.
Skälet till att folk är förbannade är ju för att man har brutit lite "konsolerna är för alla" genom att premiumprissätta PS5 Pro.

Tittar man på t ex Xbox så gjorde dom ju tvärtom, deras X är "standard" och sen var "S" ett billigare alternativ.

Det här är Spot On med vad jag menar med min Ferrari etc. Konsoler har varit ett billigare alternativ till PC.
Att säga "Konsolen är bra prisatt kontra till vad en PC kostar" förändrar inte faktumet att den är förbannad dyr, historiskt sett, för att vara en _konsol_.

För 6000:- (japp, jag hade en bokning till release) så accepterar jag att jag är inlåst til Sonys dyra butik, att jag inte kan "arbeta" på min PS5:a, etc etc.
För 10k+, vilket en PS5 Pro med disc lär kosta, då börjar det bli en annan historia. Det är säkert en kompetent maskin som inte är överprissatt givet komponenterna i den, men man har lite frångått "kärnan" av vad/för vem en konsol är.

Ja, något som är värt att väga in är just prisfaktorn eftersom konsoler tidigare sålts till förlust för att tjäna in på spel och tjänster istället. Nu har Sony frångått det och istället valt att lägga sig högre för att kunna gå med vinst på denna premiumprodukt. Kanske för som du säger, att se om de kommer undan med det. Se om det tidigare otänkbara nu är tänkbart - eller snarare genomförbart. De är nog villiga att testa detta på en produkt som antagligen kommer sälja väldigt liten volym i vilket fall och hänvisa till baskonsolen för dem som inte tycker det är värt premiumpriset. Så de är i en ganska bra position ändå.

Medlem

De kollar hårdvarukostnaden rätt och slätt, inte spelkostnader och annat. Men skivläsare gör totalpriset lägre om man köper ett antal spel per år fysiskt, men sannolikt inte om man köper ett fåtal spel per år och kanske många av dem billigare än nypris.

Ville svara på detta, inte främst till dig utan mer till alla. Det här beror lite på hur man ser det. Jag märker att många har omfamnat det digitala spelköpandet, och det är väl bra för branschen i sin helhet.

Jag är gammal som gatan, och back-in-the-days så var ju spelen på kassett. Jag är uppvuxen med att man på sin höjd inkasserade 1-4 spel per år (födelsedag/julafton). Det vi då gjorde var ju att låna spel av varandra. Vi gick till och med så långt att man gjorde planer om vem som skulle önska sig vad, för att undvika "dubletter" i kompisgänget.

Min poäng?
Ett digitalt köpt spel är fastlåst till ditt konto. Det sekundära värdet på det är 0. Det spelar ingen roll om man köper 1 spel eller 100 spel per år. Redan det första spel du köper på en digital affär är en garanterad förlust eftersom du inte kan sälja det vidare. (Okej, undantagsfallet är online/live-service spel som man ändå behåller, dom brukar jag köpa digitalt, främst för att slippa fippla med skivan, t ex Diablo 4 inhandlades digitalt, men där har jag över 100 timmar speltid, så det blir en bättre return-on-investment än att droppa 800:- på ett storyspel med 15-20h story).

Ett spel på skiva? Det går att sälja vidare, det har ett värde. Det går att låna ut. Det går att byta.
Sen kan man ju givetvis argumentera för att det är bättre/rimligare att man köper digitalt eftersom man då "gör rätt för sig" samt "betalar för sin upplevelse". Ett andrahandssålt spel genererar ju 0:- till utgivaren.

En grej som faktiskt även börjat avvika denna generation (PS5) är prisdroppar som sen återgår. Tidigare har man varit van vid att spelen hamnat i "reabacken" men då har det ju varit en mer permanent prissänkning. Vad fan svamlar idioten om undrar ni?
Spider Man 2.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5857052#statistics
God of war ragnarök
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5405653#statistics

Jag köpte i dippen på 300/349:-. SPelade igenom spelen. Vad har hänt senare? Spelen har återgått till höga priser. Sålde dom för 500 spänn styck och tjänade alltså 350:- på att spela dom. #PROFIT

Nu är detta som sagt extremt, men jag skulle säga att jag i snitt får tillbaka 50% av det jag lägger ut på spelen.

Edit: Jag är ju dock i minoritet. En snabb google säger att 80% av försäljningen för Sony är digital. Det är bara att gratulera. Sen är det ju nice för mig eftersom jag kan fortsätta med mitt disc-köpande och blocket-krängande i lugn och ro, andrahandsförlusterna kan ju alltså inte uppgå till mer än 20% av marknaden.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Du betalar för enkelheten, och flexibiliteten när du köper konsol idag. I detta får du också ett mediacenter men självklart kan man sätta upp dator som mediacenter med som också gör de bättre.

PS5 Pro kommer också utnyttja en icke släppt teknik som inte finns i dagsläget på konsumentsidan för AMD:s GPU:er som är PSSR. Sen får vi väl se ifall denna teknik faktiskt är bra eller bara en gimmick.

Hur är en konsol mer flexibel än en pc? En pc kan ju göra så mycket mer.

Redaktör
Skrivet av whoo:

'

Då är den väl dyr i förhållande till förväntningarna men inte sett till vad hårdvaran kostar?

signatur
Medlem

Klart du kan.

Medlem

Mer värt att köpa en dator för 10 000 kr än en PS5 Pro för 9000 kr oavsett.

Medlem

Hela ”15-20%” fel med priset i artikeln och en konsol dyrare än speldatorn och med dyrare spel för att toppa allt. Där ser man. 🙃

123
Skriv svar