Nintendo ser ut att knoppa av BOTW och TOTK från Zelda-tidslinjen

Robot
Nintendo ser ut att knoppa av BOTW och TOTK från Zelda-tidslinjen

Gör resten av spelen liten lättare att pussla ihop.

#Zelda

Medlem

Babbel och off topic: Köpte ToTK innan sommaren, första Zelda jag köpt sen Ocarina of time (som jag dock aldrig spelade klart). Har precis fått paraglidern^^. Det går inte fort men det går iaf framåt. Känns som det för mig kommer ta betydligt längre tid än The Witcher 3 som tog mig ganska exakt 1 år att nå slutet på^^. Valuta för pengarna i guess. /Slut på babbel.

Redaktör
Ponny
Skrivet av gorbatjov:

Babbel och off topic: Köpte ToTK innan sommaren, första Zelda jag köpt sen Ocarina of time (som jag dock aldrig spelade klart). Har precis fått paraglidern^^. Det går inte fort men det går iaf framåt. Känns som det för mig kommer ta betydligt längre tid än The Witcher 3 som tog mig ganska exakt 1 år att nå slutet på^^. Valuta för pengarna i guess. /Slut på babbel.

Bra babbel! Sen har du Tears of the Kingdom från (cirka) 2025 till 2026 om du vill.

On topic: Kan som Zelda-nörd uppskatta Zeldas tidslinje, även om man nog gör bäst i att inte granska den alltför nära.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

TLoZ är väl bara en rak linje iallafall? Där Link och Zelda återuppstår med varje version av spelet i en eller annan form. Spela roll om dom sätter BotW på en annan linje.

Medlem

Jag har alltid sett Zelda-spelen som olika tolkningar/återberättelser av en och samma legend.

signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av m4gnify:

TLoZ är väl bara en rak linje iallafall? Där Link och Zelda återuppstår med varje version av spelet i en eller annan form. Spela roll om dom sätter BotW på en annan linje.

Zelda-tidslinjen delar sig efter Ocarina of Time där en tidslinje fortsätter från den vuxna där Ganon fängslas. En tidslinje där Link återvänder som barn och stoppar Ganon. Och så en tidslinje där Link besegras. Om jag minns det hela rätt iaf

Medlem

Hur viktigt är detta för Zelda-fans? (ej insatt i lore och annat)

Medlem

Visste inte ens att den fanns en tidslinje... Trodde alla var helt fristående egna berättelser.

Medlem
Skrivet av Stripe:

Hur viktigt är detta för Zelda-fans? (ej insatt i lore och annat)

Inte alls, skulle jag säga.

Spelen är bra var och en för sig, och så lär de förbli i mitt huvud.
Då har jag lirat 90% av alla Zelda-spel och kan räknas in i skaran Zelda-fans.

Alla Zelda-spelen återberättar varianter av samma legend:

Legenden om Zelda: Princessan av Hyrule är tillfångatagen av den onda Ganon. Ganon är en tyrann ifrån ett främmande rike och han vill framförallt lägga beslag på Triforce, en gudomlig kraft som han kan använda för att härska över världen. Du är Link en grabb vars öde är att befria princessan, förgöra ondskan och rädda världen ifrån ont. För att lyckas med det måste Link samla ge sig ut på ett äventyr där han befriar tempel och byar steg för steg såsom han samlar på sig magiska artefakter och inte minst Mästersvärdet, ett legendarisk svärd avsett för att förinta ondska.

Ovanstående premiss är övergripande i mer eller mindre i alla Zelda-spel (även om varianter finns).

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Den där tidslinjen är bra märklig ändå, ganska irrelevant för mig personligen. För mig är Zeldaspelen som återkommande drömmar, vagt sammankopplade. Det är snart dags att drömma sig bort igen. Jag ser fram emot det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Casimir2323:

Den där tidslinjen är bra märklig ändå, ganska irrelevant för mig personligen. För mig är Zeldaspelen som återkommande drömmar, vagt sammankopplade. Det är snart dags att drömma sig bort igen. Jag ser fram emot det.

Vackert sagt. Kan tycka det är kul att se vissa kopplingar, men är verkligen ingen viktig sak.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av SirToby:

Zelda-tidslinjen delar sig efter Ocarina of Time där en tidslinje fortsätter från den vuxna där Ganon fängslas. En tidslinje där Link återvänder som barn och stoppar Ganon. Och så en tidslinje där Link besegras. Om jag minns det hela rätt iaf

Jag förstår kopplingen mellan OoT och "child era", där Link skickas tillbaka i tiden, och även mellan OoT och "adult era" som utspelas hundra år efter händelserna i OoT, men har aldrig riktigt greppat hur A Link to the Past ska vara kopplat till ett alternativt slut av OoT där Link besegras. Är det Dark World som man syftar på är det alternativa slutet av OoT?

Skribent

Tycker hela den där tidslinjen känns som något de bara satte ihop i efterhand när folk började prata om det på nätet. För mig har Zelda varit lite som Final Fantasy, alla spel är nya i sin egen värld med bekanta inslag. Sen var ju Zelda 2 en direkt uppföljare till 1an, men efter det har jag sett alla som fristående fram till då Switch-spelen (som också är direkta uppföljare). Jag såg t.ex. Zelda 3 lite som en remake på Zelda 1, likadant som Super Castlevania var en remake på Castlevania 1.

OT...varför fick inte Zelda 3 heta Super Zelda? Jag vet löjligt namn, men alla andra spel fick ju heta Super på SNES. XD

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Inte alls, skulle jag säga.

Spelen är bra var och en för sig, och så lär de förbli i mitt huvud.
Då har jag lirat 90% av alla Zelda-spel och kan räknas in i skaran Zelda-fans.

Alla Zelda-spelen återberättar varianter av samma legend:

Legenden om Zelda: Princessan av Hyrule är tillfångatagen av den onda Ganon. Ganon är en tyrann ifrån ett främmande rike och han vill framförallt lägga beslag på Triforce, en gudomlig kraft som han kan använda för att härska över världen. Du är Link en grabb vars öde är att befria princessan, förgöra ondskan och rädda världen ifrån ont. För att lyckas med det måste Link samla ge sig ut på ett äventyr där han befriar tempel och byar steg för steg såsom han samlar på sig magiska artefakter och inte minst Mästersvärdet, ett legendarisk svärd avsett för att förinta ondska.

Ovanstående premiss är övergripande i mer eller mindre i alla Zelda-spel (även om varianter finns).

Tack! Jag (läs min son) har bara spelat BOTW och TOTK, därav mina begränsade kunskaper.

Medlem

Spel som Zelda tänker jag bara som att det finns ett multiverse. Det startas ju alltid med att alla förmågor och liknande är nollställda från början av spelet. De behöver inte för min del hålla på att knyta ihop alla spel om det inte är en direkt uppföljare så som med Breath of the Wild och Tears of the kingdom.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag förstår kopplingen mellan OoT och "child era", där Link skickas tillbaka i tiden, och även mellan OoT och "adult era" som utspelas hundra år efter händelserna i OoT, men har aldrig riktigt greppat hur A Link to the Past ska vara kopplat till ett alternativt slut av OoT där Link besegras. Är det Dark World som man syftar på är det alternativa slutet av OoT?

Om jag minns det hela rätt så när Link besegras kommer de 7 ”sages” ändå att lyckas låsa in Ganon i ”The sacred realm” i det de kallar The imprisoning war. Det är då han förvandlar det till The Dark World. Sen i ALTTP försöker han fly därifrån genom att offra de 7 ättlingarna till de som låste in honom.

Inaktiv

Jag har inte spelat varenda Zelda spel men jag känner att dom sk tidslinjerna är efterhandskonstruktioner.
Jag har mer sett det mer som parallella universum att saker som hänt i ett spel kan visa spår av händelser i ett annat spel fast det egentligen hände nått annat.
Fan inte ens Tears of the kingdom hänger särskillt bra ihop med Breath of the wild

Men vad vet jag, nån som kanske spelat varenda zelda spel som släppts kanske har en mer övergripande klar bild och tycker allt är logiskt.

Medlem
Skrivet av SirToby:

Om jag minns det hela rätt så när Link besegras kommer de 7 ”sages” ändå att lyckas låsa in Ganon i ”The sacred realm” i det de kallar The imprisoning war. Det är då han förvandlar det till The Dark World. Sen i ALTTP försöker han fly därifrån genom att offra de 7 ättlingarna till de som låste in honom.

Aah okej, då är jag någorlunda med på hur det går ihop 😅

1
Skriv svar