Nej, GTA VI påverkas inte av SAG-AFTRA:s strejk

Robot
Nej, GTA VI påverkas inte av SAG-AFTRA:s strejk

Fritt fram för skådisar att jobba med spelet.

#Gta-6, #Rockstar, #Sag-aftra


Medlem

Vilken lättnad, hade ju varit väldigt tråkigt att behöva vänta länge på GTA6.

Medlem

Jag kommer att ha passerat 40 år gammal när PC-releases släpps (troligtvis), vilken är versionen jag väntar på. Känns lite lustigt och ändå skönt att höra att ytterligare förseningar undviks. Tro om en hinner med GTA VII innan döden?

Medlem

Gud vad kontraproduktivt att strejka mot AI. Det kanske fungerar i en välgörenhetsorganisation (kanske)...
Snarare bekräftar de varför AI är ett bättre alternativ. 😅


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Gud vad kontraproduktivt att strejka mot AI. Det kanske fungerar i en välgörenhetsorganisation (kanske)...
Snarare bekräftar de varför AI är ett bättre alternativ. 😅

Det handlar väl om att framtidssäkra sitt yrke? Att få bättre avtal och villkor som är tydliga med var gränsen går så att man inte utnyttjas

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Gud vad kontraproduktivt att strejka mot AI. Det kanske fungerar i en välgörenhetsorganisation (kanske)...
Snarare bekräftar de varför AI är ett bättre alternativ. 😅

Så du är okej att en ai ska ersätta människor på lång sikt som om det vore något positivt ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Så du är okej att en ai ska ersätta människor på lång sikt som om det vore något positivt ?

Är ju tanken med all typ av automation. Detta är nog Inget som går att stoppa. Dessutom gör det ju att en spelstudio väldigt billigt kan testa massa olika röster och manus till en karaktär enkelt och snabbt.
De slipper dessutom risken att jobba med giriga personer som bajonetta folket råkade ut för.
(Hon ljög väl eller har jag missat något?)

MrU
Medlem

"Ner med maskinerna"

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Så du är okej att en ai ska ersätta människor på lång sikt som om det vore något positivt ?

Varför inte? Teknologi har ersätt människor under hela vår existens och slutresultatet är i princip alltid värt det långsiktigt.

Medlem
Skrivet av Cane:

Varför inte? Teknologi har ersätt människor under hela vår existens och slutresultatet är i princip alltid värt det långsiktigt.

Jäkla skillnad på att automatisera och ersätta slitiga och farliga monument i industrin eller monotona meningslösa arbetsuppgifter jämfört med konstnärliga yrken som skådespelare. Blir ju stendött till slut om all mänsklig färg och karaktär ska automatiseras bort.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Jäkla skillnad på att automatisera och ersätta slitiga och farliga monument i industrin eller monotona meningslösa arbetsuppgifter jämfört med konstnärliga yrken som skådespelare. Blir ju stendött till slut om all mänsklig färg och karaktär ska automatiseras bort.

Eller så vågar de experimentera mera när de kan testa massa olika manus och röster utan att behöva betala på samma sätt. Speciellt för mindre spel borde ju detta vara en stor fördel.

Jag tror inte skådespelare helt kommer försvinna, det finns ju exempelvis folk som går på teater trots att bio finns.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Jäkla skillnad på att automatisera och ersätta slitiga och farliga monument i industrin eller monotona meningslösa arbetsuppgifter jämfört med konstnärliga yrken som skådespelare. Blir ju stendött till slut om all mänsklig färg och karaktär ska automatiseras bort.

Ett av problemen är att det inte är så svart och vitt i verkligheten - testa att vara statist eller ens ha en mindre roll i en produktion och se hur "konstnärligt" det faktiskt är... Att dyka upp 05 på morgonen för att vänta, vänta lite till och sen sitta ner, hålla käft och göra något simpelt exakt som man är tillsagd i ett par minuter (typ "läsa en tidning") någonstans runt lunch, sen vänta ytterligare 3-4 timmar innan nån säger att "det räcker så, inga fler tagningar", så man kan gå hem igen.

Det där med skådespeleri och konst är en industri det också, och det märks ibland lite väl mycket. De som har det bra på ett eller annat sätt (precis som i övriga branscher) vill säkerligen inte bli av med sina jobb eller riskera att de försämras (vilket är en större risk att förändring innebär desto bättre man har det), men det är ett jäkla spektrum. Titta på vilka som gnällde högst på Napster när det begav sig som en jämförelse - det var inte direkt indieartisterna som var högljuddast att det minsann skulle förstöra allt vad musik hette, utan det var Metallica som körde det spåret in i kaklet.

Sen om AI kan, på bekostnad av en del yrken någonstans, göra så branschen blir bättre? Det tänker jag inte spekulera i. Jag ville mest poängtera att film, musik och konst i andra former är en sån jäkla industri och kassako redan att det i allra högsta grad finns förbättringsmöjligheter - om vi nu ska fokusera på det där med färg, karaktär och de mer abstrakta värdena alltså.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Skönt, var orolig att det skulle skjuta upp spelet med ett år eller så helt i onödan. Väntan känns evighetslång som den är.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Det handlar väl om att framtidssäkra sitt yrke? Att få bättre avtal och villkor som är tydliga med var gränsen går så att man inte utnyttjas

Men om AI blir bra nog för att ersätta röstskådisar blir det ju bara ett låtsasjobb som inte fyller ett syfte. Det är inte spelutvecklares jobb att försörja folk som inte behövs.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men om AI blir bra nog för att ersätta röstskådisar blir det ju bara ett låtsasjobb som inte fyller ett syfte. Det är inte spelutvecklares jobb att försörja folk som inte behövs.

Problemet är ju att de använder någons röst och ansikte utan att betala för det. Företagen vill ju utnyttja talang en gång och betala för den enda gången, och sen kunna använda materialet för all framtid utan att behöva betala ytterligare. Som att du skulle göra ett jobb en dag, och sen nyttjar det företaget det resten av ditt liv men du får aldrig en enda krona igen. Vore ju annat om de med AI skapade helt nya ansikten och röster, men vill de ha någons liknelse och röst borde de betala för det också.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ett av problemen är att det inte är så svart och vitt i verkligheten - testa att vara statist eller ens ha en mindre roll i en produktion och se hur "konstnärligt" det faktiskt är... Att dyka upp 05 på morgonen för att vänta, vänta lite till och sen sitta ner, hålla käft och göra något simpelt exakt som man är tillsagd i ett par minuter (typ "läsa en tidning") någonstans runt lunch, sen vänta ytterligare 3-4 timmar innan nån säger att "det räcker så, inga fler tagningar", så man kan gå hem igen.

Det där med skådespeleri och konst är en industri det också, och det märks ibland lite väl mycket. De som har det bra på ett eller annat sätt (precis som i övriga branscher) vill säkerligen inte bli av med sina jobb eller riskera att de försämras (vilket är en större risk att förändring innebär desto bättre man har det), men det är ett jäkla spektrum. Titta på vilka som gnällde högst på Napster när det begav sig som en jämförelse - det var inte direkt indieartisterna som var högljuddast att det minsann skulle förstöra allt vad musik hette, utan det var Metallica som körde det spåret in i kaklet.

Sen om AI kan, på bekostnad av en del yrken någonstans, göra så branschen blir bättre? Det tänker jag inte spekulera i. Jag ville mest poängtera att film, musik och konst i andra former är en sån jäkla industri och kassako redan att det i allra högsta grad finns förbättringsmöjligheter - om vi nu ska fokusera på det där med färg, karaktär och de mer abstrakta värdena alltså.

Jo såklart är det en industri med stora produktionsvolymer och mängder av människor i små roller och biroller. Men vill du hellre ersätta dessa mindre roller med AI-animationer/röster då? Det är väl just mångfalden av aktörer, från huvudrollsinnehavare ner till statister som gör att scener känns levande?

Underhållningsindustrin är som du säger en ofattbart stor kassako för företag och människor högst upp i näringskedjan. Risken med AI är ju att vinsterna koncentreras ännu mer till ägare, ledare och storstjärnor medan arbetare längre ner i ledet rationaliseras bort. En önskedröm med AI-utvecklingen vore ju att produktionsvinsterna i samhället skulle komma fler människor till gagn med välstånd för alla, men känner man mänskligheten rätt lär det snarare koncentrera välstånd och makt ytterligare till de redan extremt rika…

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Eller så vågar de experimentera mera när de kan testa massa olika manus och röster utan att behöva betala på samma sätt. Speciellt för mindre spel borde ju detta vara en stor fördel.

Jag tror inte skådespelare helt kommer försvinna, det finns ju exempelvis folk som går på teater trots att bio finns.

Om bredden av möjliga inkomster för skådespelare minskar drastiskt (tex inläsningar och röstskådespeleri) kommer färre och färre människor kunna ägna sig åt yrket. Är ju en mycket liten del som är fast anställda på teaterscener eller filmstjärnor med stora gager.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Om bredden av möjliga inkomster för skådespelare minskar drastiskt (tex inläsningar och röstskådespeleri) kommer färre och färre människor kunna ägna sig åt yrket. Är ju en mycket liten del som är fast anställda på teaterscener eller filmstjärnor med stora gager.

Ja det är jag helt med på. Men spelutvecklare kommer ju kunna lägga pengar på annat än röster vilket är positivt för dom. Jag tror ai är positivt för spel, men negativt för skådespelare.
Se bara på ex men of war spelen tänk om de hade haft tillgång till en bra ai röst istället för de skräprösterna de valt (antar pga budget)
Jag ser i alla fall positivt på denna utvecklingen sen förstår jag att musiker/skådespelare/författare gör allt de kan för att stoppa det.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Det handlar väl om att framtidssäkra sitt yrke? Att få bättre avtal och villkor som är tydliga med var gränsen går så att man inte utnyttjas

Man kan inte bli utnyttjad om man håller på att bli ersatt!
Ju mer de gnäller ju mer kommer AI locka.

Medlem
Skrivet av Cane:

Varför inte? Teknologi har ersätt människor under hela vår existens och slutresultatet är i princip alltid värt det långsiktigt.

Värt det för vem? Automatisering gynnar ägaren, men inte arbetarna.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Det handlar väl om att framtidssäkra sitt yrke? Att få bättre avtal och villkor som är tydliga med var gränsen går så att man inte utnyttjas

Glöm det. Dessa yrken kommer inte existera sedan.

Skrivet av SWEBarb:

Så du är okej att en ai ska ersätta människor på lång sikt som om det vore något positivt ?

Ja, men det får jag nog säga att jag är. Vi slipper göra tråkiga sysslor och kan spendera mer tid med våra respektive familjer.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Ja, men det får jag nog säga att jag är. Vi slipper göra tråkiga sysslor och kan spendera mer tid med våra respektive familjer.

..Va? Så om ditt jobb blir ersatt av AI kommer du plötsligt kunna spendera mer tid med familjen? Hur går det ihop? Du tror väl inte att ägaren kommer automatisera ditt jobb men fortsätta betala dig samma lön?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja det är jag helt med på. Men spelutvecklare kommer ju kunna lägga pengar på annat än röster vilket är positivt för dom. Jag tror ai är positivt för spel, men negativt för skådespelare.
Se bara på ex men of war spelen tänk om de hade haft tillgång till en bra ai röst istället för de skräprösterna de valt (antar pga budget)
Jag ser i alla fall positivt på denna utvecklingen sen förstår jag att musiker/skådespelare/författare gör allt de kan för att stoppa det.

Sannolikt kommer även spelföretag som skiter i kvalitet använda AI till att skapa färdiga produkter och överskölja marknaden med dessa. Sen återstår det att se om vi konsumenter är dumma nog att välja dessa framför välgjorda spel gjorda på mer traditionellt sätt.

Att en AI skulle skapa stor litteratur tror jag inte är någon risk. Utan den mänskliga erfarenheten och själen kommer innehållet bli tomt och själlöst oavsett hur bra AIn kan imitera och skapa. En AI-Thomas Bernhard? En AI-poet av Johan Jönsons kaliber? Kommer aldrig hända.

Men ljudbokstjänsterna kommer säkert vara fyllda av AI-genererat skräp där folk själva kan välja innehåll.

Mycket av dagens musik låter redan AI-genererad, mycket värre kan det knappast bli 😅

Om allt för mycket kultur produceras av AI rakt av kommer det garanterat komma en mänsklig motreaktion också.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

..Va? Så om ditt jobb blir ersatt av AI kommer du plötsligt kunna spendera mer tid med familjen? Hur går det ihop? Du tror väl inte att ägaren kommer automatisera ditt jobb men fortsätta betala dig samma lön?

Mina kliniska arbetsuppgifter kommer sannolikt inte förändras radikalt med AI. De bygger på en emotionell koppling mellan människor och psykologisk trygghet.
Men tråkiga uppgifter, som rapportering etc. Kan med fördel automatiseras mer.
Dessutom kommer utvecklingen kräva att vi inför basinkomst. Så fort politikerna inser att det är ett krav, så kommer det gå snabbt. Det är det billigaste alternativet för att hålla människor i schack.

Med det sagt kommer nya arbeten uppkomma. Du löser liksom inte ett problem utan att skapa flertalet nya. Det är en etablerad regel för avancerade system.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Mina kliniska arbetsuppgifter kommer sannolikt inte förändras radikalt med AI. De bygger på en emotionell koppling mellan människor och psykologisk trygghet.
Men tråkiga uppgifter, som rapportering etc. Kan med fördel automatiseras mer.
Dessutom kommer utvecklingen kräva att vi inför basinkomst. Så fort politikerna inser att det är ett krav, så kommer det gå snabbt. Det är det billigaste alternativet för att hålla människor i schack.

Med det sagt kommer nya arbeten uppkomma. Du löser liksom inte ett problem utan att skapa flertalet nya. Det är en etablerad regel för avancerade system.

Vad skönt att just ditt jobb inte påverkas, men alla har det inte lika tryggt - typ röstskådespelare för att dra ett exempel. Och basinkomst kommer kanske vara mer trovärdigt i Sverige än i exempelvis USA. Det finns mycket som tycks borde vara ett krav, men som politiker bortser från. Varför skulle basinkomst vara ett undantag?

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Jo såklart är det en industri med stora produktionsvolymer och mängder av människor i små roller och biroller. Men vill du hellre ersätta dessa mindre roller med AI-animationer/röster då? Det är väl just mångfalden av aktörer, från huvudrollsinnehavare ner till statister som gör att scener känns levande?

Underhållningsindustrin är som du säger en ofattbart stor kassako för företag och människor högst upp i näringskedjan. Risken med AI är ju att vinsterna koncentreras ännu mer till ägare, ledare och storstjärnor medan arbetare längre ner i ledet rationaliseras bort. En önskedröm med AI-utvecklingen vore ju att produktionsvinsterna i samhället skulle komma fler människor till gagn med välstånd för alla, men känner man mänskligheten rätt lär det snarare koncentrera välstånd och makt ytterligare till de redan extremt rika…

Det är just det... jag vet inte vad som faktiskt blir "bäst" i slutändan? Är det pest (lågavlönade statister som gör sådant som faktiskt kan definieras som mer eller mindre skitgöra - det där med att sitta och vänta 7-8 timmar på en dag för i princip ingenting har jag gjort ett antal gånger som statist utan att veta hur det går/gått och när man får gå hem. Visst kan det vara en skitkul grej stundtals, men värt det?) eller kolera (där dessa i stället får se sig om efter andra jobb, och ersätts av något som genererats av AI?) vi har att välja mellan? Det är ett sjujäkla spektrum som industrin innefattar, så jag tror det är svårt att avgränsa både för- och nackdelar.
Reglering kan säkert hjälpa, men för att illustrera hade det nog varit lite intressant att lyssna på mjölkbud och eller deras "fackförbund" för 100 år sedan, eller kanske växeltelefonisters diton för 60-70 år sedan. Det är lätt att få tunnelseende utifrån egna perspektiv eller ideologiska visioner.

Jag är helt enig med att det finns rejäla risker med AI som kan leda till en än mer dystopisk utveckling, men samtidigt finns det så många baksidor med underhållnings-/konstindustrin i nuläget att det är värt att poängtera dem och få in det perspektivet att det faktiskt finns rejält med skityrken i den branschen som antingen verkligen skulle behöva förbättras och/eller att industrin behöver förbättras/förändras rejält överlag. Och samtidigt finns det ett antal i branschen som sitter på riktigt fina gig och absolut inte vill ha varken förändring eller någon risk att förlora/försämra dessa positioner, så var någonstans går gränsen för acceptabelt? Vem bestämmer det?

Vi kommer också in lite på den filosofiska metadiskussionen vad det i slutändan handlar om, är det pengar? Arbetsvillkor/-tider? Finns det någon objektiv sanning på det? (Retoriskt: det beror ju precis på vem du frågar.)
Många gånger jag hör det slängas till folk både i den branschen, men också andra branscher, "vad gnäller du för, du har ju världens bästa jobb?". Och det kan vara både skapligt provocerande (för att många inte ser/förstår baksidorna) men också smickrande (för att man i yrket kan få ut, och ge, så mycket mer än vad som går att enkelt sammanfatta i siffror som arbetstid eller kronor och ören). Därtill kan vi också lägga det hierarkiska i hur vårt samhälle ser ut, som du lite är inne på... men det blir alldeles för långt från ämnet egentligen, även om det kan vara intressant.

Ja, som du är inne på... det finns både utopiska och dystopiska scenarier med utvecklingen, och jag tänker inte försöka få det att verka som jag vet vilket håll det barkar åt. Någonstans mellan ytterligheterna i alla fall, skulle jag spontant gissa.

Skrivet av ActualAir:

Sannolikt kommer även spelföretag som skiter i kvalitet använda AI till att skapa färdiga produkter och överskölja marknaden med dessa. Sen återstår det att se om vi konsumenter är dumma nog att välja dessa framför välgjorda spel gjorda på mer traditionellt sätt.

Att en AI skulle skapa stor litteratur tror jag inte är någon risk. Utan den mänskliga erfarenheten och själen kommer innehållet bli tomt och själlöst oavsett hur bra AIn kan imitera och skapa. En AI-Thomas Bernhard? En AI-poet av Johan Jönsons kaliber? Kommer aldrig hända.

Men ljudbokstjänsterna kommer säkert vara fyllda av AI-genererat skräp där folk själva kan välja innehåll.

Mycket av dagens musik låter redan AI-genererad, mycket värre kan det knappast bli 😅

Om allt för mycket kultur produceras av AI rakt av kommer det garanterat komma en mänsklig motreaktion också.

Fast hur många av den breda massan konsumerar kultur av den "kalibern"? Hur ser den faktiska efterfrågan på kultur ut? Oavsett om det gäller skriftligt, musikaliskt eller visuellt/audiovisuellt? Personligen känns det som att det produceras tillräckligt med "skräpkultur" (ja, per min egna personliga definition - jag inkluderar där saker som dokusåpor, reality-TV och pseudo-dokumentärer på sociala medier med AI-genererad röst som sprider halvsann info... oh, wait...) av människor att en hel del säkerligen hade kunnat ersättas rakt av med AI-skapade verk utan att den subjektiva kvaliteten skulle sjunka avsevärt.
Sen förstår jag att det är en skrämmande tanke, inte minst hos sådana som skapar konstnärliga verk. Men efterfrågan är ju vad den är, känner att det blir skapligt svårt att säga till folk att "du får inte titta på/lyssna på/tycka om verk som skapats med AI" eller liknande. Debatten var likadan när elektroniska instrument gjorde intåg. (Eller elgitarrer/förstärkare/effektapparater för den delen.)

Angående spel fortsätter jag poängen från ovan: det skapas så jäkla mycket skräp av människor att AI-genererade verk inte nödvändigtvis försämrar den genomsnittliga kvaliteten om man ser till hela marknaden - tragiskt nog.

Vad gäller musik finner jag det snarare lite intressant, jag har (med tjänster som Spotifys hjälp) hittat en hel del kul "riktig" musik producerad på senare år, då tycker jag personligen det var värre för 20 år sedan.

Skrivet av Broshimitsu:

..Va? Så om ditt jobb blir ersatt av AI kommer du plötsligt kunna spendera mer tid med familjen? Hur går det ihop? Du tror väl inte att ägaren kommer automatisera ditt jobb men fortsätta betala dig samma lön?

Skrivet av FRULZ:

Mina kliniska arbetsuppgifter kommer sannolikt inte förändras radikalt med AI. De bygger på en emotionell koppling mellan människor och psykologisk trygghet.
Men tråkiga uppgifter, som rapportering etc. Kan med fördel automatiseras mer.
Dessutom kommer utvecklingen kräva att vi inför basinkomst. Så fort politikerna inser att det är ett krav, så kommer det gå snabbt. Det är det billigaste alternativet för att hålla människor i schack.

Med det sagt kommer nya arbeten uppkomma. Du löser liksom inte ett problem utan att skapa flertalet nya. Det är en etablerad regel för avancerade system.

Lugna sig lite med att förutspå de mer övergripande arbetsmarknadspolitiska utvecklingarna, oavsett håll - det ena (AI:ns (i dagens användning av ordet) intåg på arbetsmarknaden) behöver inte vara kopplat till det andra (arbetsförhållanden så som ex. arbetstid), men de kan samtidigt leda till en utveckling, så väl ensidigt som ömsesidigt.

Blir dock rätt exponentiellt spekulativt när vi bygger prognoser i flera led oavsett om vi är "lagda åt" det mer utopiska eller mer dystopiska hållet. Så jäkla många andra variabler som spelar in och påverkar, och stretar och drar åt alla håll och kanter.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Sannolikt kommer även spelföretag som skiter i kvalitet använda AI till att skapa färdiga produkter och överskölja marknaden med dessa. Sen återstår det att se om vi konsumenter är dumma nog att välja dessa framför välgjorda spel gjorda på mer traditionellt sätt.

Är spelet bra kommer folk köpa och spela. Det viktigaste med spel för de allra flesta är att de är roliga, inte hur de är skapade.

Citat:

Att en AI skulle skapa stor litteratur tror jag inte är någon risk. Utan den mänskliga erfarenheten och själen kommer innehållet bli tomt och själlöst oavsett hur bra AIn kan imitera och skapa. En AI-Thomas Bernhard? En AI-poet av Johan Jönsons kaliber? Kommer aldrig hända.

Vi är inte där nu men ge det 10-20 år är du säker på att du skulle välja rätt om du läste nya 10 texter och där hälften var ai och hälften författare?
Jag skulle tro det är svårt för de flesta.
Men som sagt kommer ai inte helt ersätta, utan bara minska efterfrågan speciellt av de som är i b laget.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Vad skönt att just ditt jobb inte påverkas, men alla har det inte lika tryggt - typ röstskådespelare för att dra ett exempel. Och basinkomst kommer kanske vara mer trovärdigt i Sverige än i exempelvis USA. Det finns mycket som tycks borde vara ett krav, men som politiker bortser från. Varför skulle basinkomst vara ett undantag?

Ge exempel på några sådana krav du tänker dig.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Ge exempel på några sådana krav du tänker dig.

Att förbjuda könsstympning/omskärelse av barn känns som ett ganska rimligt krav. Likaså religiösa friskolor. Sjukvård bör vara gratis i länder där man betalar skatt, samt rätt till utbildning. Straffavgifter borde vara baserade på inkomst som i Finland. Företag ska inte kunna köpa loss bostadsrätter i mängder för att hyra ut i andrahand. Förbjud barnarbete och barnäktenskap. Förbjud reklam för casinon och lotterier. Fängelser bör inte kunna vara privatägda eller vinstdrivande. Länder borde inte kunna köpa eller äga land eller fastigheter i andra länder. Receptbelagd medicin borde inte få marknadsföras. Politiker borde inte få investera i aktier, och lobbning bör vara förbjudet eller åtminstone under kraftig granskning.

MrU
Medlem
12
Skriv svar