Snabbkollen – Bygger du din egen dator?

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Låter den mycket när 8 fläktar drar igång?

Jag har ju tweekat fram en skön fläktkurva, låter mycket mindre än standardfläktarna men visst hörs det om jag gör något extremt krävande. När datorn bara surfas på så hörs inget alls.

Edit: Spelade in fläkt ljudet här när jag renderar en video.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av DaDuke:

Byggt många datorer genom åren, lite av terapi att sitta och pilla, först hitta komponenter för att sen bygga ihop.
Senaste blev ganska MEGA allt
Case:Antec Performance 1 FT
MB:ASUS ProArt Z790-Creator WIFI
RAM:DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast RGB (4x32GB)
CPU:Intel Core i9 13900KS 3.2 GHz 68MB
Cooler:Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB
GPU:ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Matrix Platinum
PSU:be quiet! Dark Power Pro 13 1300W
SDD:Crucial T700 4TB M.2 NVMe PCIe Gen 5
SDD:Corsair MP600 Pro XT 8TB
SDD:Corsair MP600 Pro XT 8TB

Herregud


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Planera och bygga en dator är ju bland det roligaste som finns. Så fort jag byggde min första dator så släppte jag allt som har med konsol och aldrig tittat tillbaka.

Med åren har datorerna blivit mer och mer kraftfulla och samtidigt mindre i storlek också. Roligast när man får pussla lite och lägga allt i rätt ordning osv för att ens överhuvudtaget få in prylarna i chassit.

Ett litet smakprov:


signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag köpte ett fett chassi nu senast och har 8 fläktar i chassit.

8? Småpotatis! Kör själv med 16!!! 17 om man räknar med nätaggets fläkt!🤣

Medlem

Jag är lite mitt emellan alternativen. Jag skriver ner de delar jag vill ha på en lista och låter en kompis bygga ihop datorn. Ibland får jag göra justeringar om han till exempel säger att den CPUn går inte att använda till det moderkortet, o.s.v.

Medlem

Byggt flera burkar genom åren till mig själv och andra men det senaste inköpet 2021 blev faktiskt ett färdigbygge från komplett. Har 3 barn, det var stök runt covid, och vi hade precis flyttat så jag pallade inte, men vart supernöjd med leveransen och den har funkat klockrent ändå Brukar förövrigt rotera ner min tidigare burk till frugan och så säljer vi den hon har.

Medlem

Jag har byggt några PC tidigare, senaste för ca 12 år sedan.

Det var dags för sprillans ny PC i år, med nytt chassi och allt, men jag hade inte tid att bygga den här gången så jag beställde custom-PC på Inet. Valde alla delar själv förstås. Resultatet blev top notch och jag är väldigt nöjd med nya burken.

Medlem

Japp, har byggt i +20 år, det är inte svårare än att sätta ihop en Ikea-möbel.


signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

8? Småpotatis! Kör själv med 16!!! 17 om man räknar med nätaggets fläkt!🤣
<Uppladdad bildlänk>

Jag räknade aldrig de två fläktar som sitter på processorkylaren, de 3 som sittter på grafikkortet och den fläkt som sitter på nätagget, då blir det ju 14st.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag bygger alla mina burkar själv. Men som andra skrivit här så har det blivit mindre av den varan idag pga hur priserna skenat. Jag är glad att jag kan nöja mig att spela i 1080p utan att få exem i ögat. Billigare att bygga vettiga datorer till vettigare priser då det inte kräver lika fläskiga grafikkort för att dra runt på högsta inställningarna.

Medlem

Byggde nyss en Ryzen 7 7800X3D. Första som hände efter allt var monterat var att den svartskärmade innan BIOS. Visade sig att minnesmodulerna (Corsair) jag köpt, som det stod att de skulle klara AMD EXPO och kunna köras i 6000MHz inte alls fungerade i 6000MHz på just mitt moderkort. Fick byta ut dem och köpa ett par G.Skill-minnen istället, nu funkar den hur bra som helst med EXPO påslaget. Sånt där är drygt när saker inte fungerar fast de borde på papperet. Men men, helnöjd med burken nu. Men det är fan inte kul att bygga ihop.

Medlem

Jag brukade bygga, och jag byter alltid delar etc själv. Dock när jag senast beställde ny maskin och det vart 60 tusen nästan från Inet bara för burken, så bestämde jag mig för att Nä detta är något jag kostar på mig på vara lat och låter dom göra det ^^

Medlem

Jag meckade smått i början men jag var ganska ovan vid den tiden. Men har efter 2004 regelbundet byggt datorer så 20 år kan man säga.

Hade en 486:a när jag var liten kommer inte tyvärr inte ihåg mycket då jag var 4-5 år.

Min första dator inköptes på Elgiganten 1998 lagom till Half-Life och det var en AMD K6-2 300MHz med inbyggt Intel 740 grafik som jag uppgraderade första gången runt millennieskiftet till ett Voodoo 3 2000 av insticks typ.

Dator 2, var Julen 2002 och bestod av AMD Athlon XP 1800+ med NVIDIA GeForce4 Ti 4600. Då märkte man att kylningen var viktig då CPU:n kunde bokstavligen gå upp i rök.

Dator 3, inköptes 2004 och var en Dell XPS med Pentium 4 3,2 GHz och tillhörande Radeon X800.

Dator 4, byggdes 2009 och bestod av Intel Core i7 920 2,66GHz samt GeForce GTX 295.

Dator 5, byggdes 2014 och bestod av Intel Core i7 5930K 3,5GHz samt GeForce GTX 980.

och slutligen nuvarande Dator 6 (2020), som min första SFFPC projekt bestående av AMD Ryzen 5 5600X 3,7GHz med vattenkylt RTX 3080 inkapslat i ett Ghosts S1 MKII Pangea.

Medlem

Kan inget om PC specs så köper ny istället typ vart 5e år. Yes kan komma undan billigare om jag bygger själv men har 0 intresse och är mer av en konsol gamer. Fort ska det gå.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har ju tweekat fram en skön fläktkurva, låter mycket mindre än standardfläktarna men visst hörs det om jag gör något extremt krävande. När datorn bara surfas på så hörs inget alls.

Edit: Spelade in fläkt ljudet här när jag renderar en video.

https://youtube.com/shorts/TNYOhtEi-qM?si=_ofy73gDRAeEl-Lk

Tack för show, mäktig dator = mäktig människa, det är sen gammalt

Medlem

Nej, aldrig. Lätt värt för mig att betala för att slippa. Ska jag sitta och pilla några timmar målar jag hellre warhammergubbar.

Medlem

Har alltid byggt själv.
Lät Inet bygga 1 gång då jag inte hade tid i livet just då. Fläktar var felkopplade så det händer inte igen.

123
Skriv svar