The Sims 4 blir polyamoröst

Medlem

Intressant. Skulle inte förvåna mig om det kommer bli DLC i sann EA-anda däremot.

Medlem

Jag tar gärna emot fler sätt att spela. That's it. Det är vad jag tillför i tråden.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Riktigt bra!
Man hjärntvättar barn överallt att monogamisk förhållande är det enda rätta och det finns ingen annan typ av förhållande man kan ha.

Man ska hitta någon, gifta sig, skaffa barn och sen ska man leva med den familjen tills man dör.

Inget av det lät bra för min del och en av anledningarna man mådde dåligt som ung.

När man kom i vuxen ålder och kunde tänka mer för sig själv kunde man säga fuck vad alla säger.
Jag har de typ av förhållande som jag vill och hittar partners som tycker samma och är otroligt glad o lycklig sen dess

Medlem
Skrivet av Karmak:

Riktigt bra!
Man hjärntvättar barn överallt att monogamisk förhållande är det enda rätta och det finns ingen annan typ av förhållande man kan ha.

Man ska hitta någon, gifta sig, skaffa barn och sen ska man leva med den familjen tills man dör.

Inget av det lät bra för min del och en av anledningarna man mådde dåligt som ung.

När man kom i vuxen ålder och kunde tänka mer för sig själv kunde man säga fuck vad alla säger.
Jag har de typ av förhållande som jag vill och hittar partners som tycker samma och är otroligt glad o lycklig sen dess

Precis, monogami är en social konstruktion påtryckt människor av religionerna för att kontrollera dem. I naturen visar få arter upp monogami, i princip är inga arter strikt monogama.
Många arter man tidigare trott varit monogama har visat sig inte vara det.

Inga av våra genetiskt närmaste släktingar, primaterna, är monogama.
Där har man har funnit att variabiliteten är stor inom populationerna precis som hos människor som inte är socialt förtryckta.

Medlem

Kan alla inte bara acceptera att vi har olika åsikter?
Föredrar du att ha en partner och ni är lyckliga så? Perfekt!
Föredrar du att ha flera partners och ni är lyckliga så? Perfekt!
Det finns ju inget som är rätt eller fel i det här ämnet. Bara olika synsätt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Och åter igen tar FZ skrä*admins bort mitt inlägg helt utan anledning, förutom då att det inte passar det pryda PK samhället där man aldrig få ha avvikande åsikt. Fyfan.

eld
Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Kan alla inte bara acceptera att vi har olika åsikter?
Föredrar du att ha en partner och ni är lyckliga så? Perfekt!
Föredrar du att ha flera partners och ni är lyckliga så? Perfekt!
Det finns ju inget som är rätt eller fel i det här ämnet. Bara olika synsätt.

Precis, båda formerna har samma problem med folk som ljuger och manipulerar sina partners oberoende av hur många som är involverade.

En monogam person kan ju leva i total okristen dekadens med flera personer precis som att en polyamorist kanske lever med enbart en partner i resten av livet.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Och åter igen tar FZ skrä*admins bort mitt inlägg helt utan anledning, förutom då att det inte passar det pryda PK samhället där man aldrig få ha avvikande åsikt. Fyfan.

Ja, det kan ju inte vara *hur* du uttrycker dig som är problemet... eller hur det nu var. 😏


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Precis, monogami är en social konstruktion påtryckt människor av religionerna för att kontrollera dem. I naturen visar få arter upp monogami, i princip är inga arter strikt monogama.
Många arter man tidigare trott varit monogama har visat sig inte vara det.

Inga av våra genetiskt närmaste släktingar, primaterna, är monogama.
Där har man har funnit att variabiliteten är stor inom populationerna precis som hos människor som inte är socialt förtryckta.

Monogami blev väl "standard" då målet var att stoppa alla problem som människor som pippar rundor får/skapar? Utöver sjukdomar så var det väl mycket våld och skit kring svartsjuka osv? Barn som inte hade föräldrar (pappa) närvarande?

Kan ha fel och blir gärna rättad, men är inte monogami en av grundpelarna för ett civiliserar och stabilt samhälle? Finns det exempel på ett samhälle som har blomstrat trots att alla pökar varandra? Och de som faktiskt vill ha sexliv på detta viset är väl en extremt liten minoritet?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Monogami blev väl "standard" då målet var att stoppa alla problem som människor som pippar rundor får/skapar? Utöver sjukdomar så var det väl mycket våld och skit kring svartsjuka osv? Barn som inte hade föräldrar (pappa) närvarande?

Kan ha fel och blir gärna rättad, men är inte monogami en av grundpelarna för ett civiliserar och stabilt samhälle? Finns det exempel på ett samhälle som har blomstrat trots att alla pökar varandra? Och de som faktiskt vill ha sexliv på detta viset är väl en extremt liten minoritet?

Problemet ligger i att bara hålla sig till ett enda sätt o leva. Att allt annat levnadsätt är fel och man ska må dåligt över att vilja ha det annorlunda än samhället säger till en att vara

Varför gör så många skillmässor och är otrogna om monogami är det enda rätta?

Djur har inte monogami och deras samhälls blomstrar och förökas

Medlem
Skrivet av Karmak:

Djur har inte monogami och deras samhälls blomstrar och förökas

Går väl dock att hävda att de mänskliga samhällen som blomstrar mest är de med monogami?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Problemet ligger i att bara hålla sig till ett enda sätt o leva. Att allt annat levnadsätt är fel och man ska må dåligt över att vilja ha det annorlunda än samhället säger till en att vara

Varför gör så många skillmässor och är otrogna om monogami är det enda rätta?

Djur har inte monogami och deras samhälls blomstrar och förökas

Vem tvingar någon? Det är väl helt fritt att göra vad man vill utöver giftemål?

Det finns massor av djur som lever i monogami. Jag tänker att det är av samma anledning som oss, alltså att det skapar ordning och reda i flocken?

Utan att kolla så vill jag påstå att de djur som lever i monogami är de djur som har lugnast och skönast liv.

På vilket sätt menar du att djurens "samhällen" blomstrar? För att populationen ökar i antal? Om ja, så är det ju exakt vad som skett med människan konstant sedan vi skapades alldeles oavsett religion, giftemål, krig, misär, osv.

Här är en lista på monogama djur: https://animalia.bio/sv/monogamy


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Thane:

Går väl dock att hävda att de mänskliga samhällen som blomstrar mest är de med monogami?

Man behöver inte vara monogam för att ha barn o ta hand om barn

Medlem
Skrivet av Karmak:

Man behöver inte ha monogam för att ha barn o ta hand om barn

Man behöver inte, men kan vi hantera det? Det var ju så från början med sedan ändrades det vilket bör ha skett av en anledning?

Edit: med "vi" så menar jag samhället.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Man behöver inte, men kan vi hantera det? Det var ju så från början med sedan ändrades det vilket bör ha skett av en anledning?

Edit: med "vi" så menar jag samhället.

Folk som kan hantera det kan det ja.
Samma folk som kan hantera öppna förhållande.
Har några kompisar som har poly och öppna förhållande med barn utan problem.

Men alltid svårt att ändra det samhället hjärntvätter i alla.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Folk som kan hantera det kan det ja.
Samma folk som kan hantera öppna förhållande.
Har några kompisar som har poly och öppna förhållande med barn utan problem.

Men alltid svårt att ändra det samhället hjärntvätter i alla.

Vi alla är hjärntvättade på olika sätt. Alldeles oavsett om vi tror det eller ej.

Men, med all respekt, det var inte min fråga. Min fråga var om samhället faktiskt kan hantera det? Varför blev monogami standard?

Folk som kan hantera kan ju redan göra det, var är problemet då?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vi alla är hjärntvättade på olika sätt. Alldeles oavsett om vi tror det eller ej.

Men, med all respekt, det var inte min fråga. Min fråga var om samhället faktiskt kan hantera det? Varför blev monogami standard?

Folk som kan hantera kan ju redan göra det, var är problemet då?

Monogami blev standard för kyrkan ville det.
Gå en historielektion i hur människor levde innan.
Giftemål gjorde man för helt andra saker än kärlek.

Problemet ligger i det jag sagt innan att man säger till alla barn att det finns bara ett sätt att leva på.
Samma sak som folk sa innan att man kan inte vara med samma kön.
Det är fel att vara bög eller leb. Man ska bara attraheras till motsatta könet.

Man ska visa i filmer, serier o spel att det finns annat än ett enda sätt o leva på.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Monogami blev standard för kyrkan ville det.
Gå en historielektion i hur människor levde innan.
Giftemål gjorde man för helt andra saker än kärlek.

Vikingarna levde primärt i äktenskap mellan två människor.
Romarna fick enligt lag bara ha en partner.
Grekerna fick enligt lag bara ha en partner.
Inom hinduismen har man levt med en partner länge.
Antika Egypten var primärt en monogami

Monogami blev utbrett för 10 000 - 5 000 år sedan. https://illvet.se/manniskan/sex/nar-blev-manniskan-monogam

Finns det undantag inom alla dessa civilisation? Ja precis som det gör nu.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vikingarna levde primärt i äktenskap mellan två människor.
Romarna fick enligt lag bara ha en partner.
Grekerna fick enligt lag bara ha en partner.
Inom hinduismen har man levt med en partner länge.
Antika Egypten var primärt en monogami

Monogami blev utbrett för 10 000 - 5 000 år sedan. https://illvet.se/manniskan/sex/nar-blev-manniskan-monogam

Finns det undantag inom alla dessa civilisation? Ja precis som det gör nu.

Vikingarna levde i äktenskap och sen våldtog allt o alla på sina resor. Att kalla det monogami är bara otroligt korkat

Romar o greker? Really?

Så om jag är gift med en och sen knullar med 10000 st så är jag monogam?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, det kan ju inte vara *hur* du uttrycker dig som är problemet... eller hur det nu var. 😏

Jag skrev:

Trams trams trams
Sims 5 lär ha all PK skit som existerar, HBTQHOPSBTYPISS

Och admins tog bort det helt utan anledning. LÖJLIGT ÄR DET.
Så att jag skriver så ska inte då vara accepterat? Varför inte?

Skrivet av totte1015:

Jag skrev:

Trams trams trams
Sims 5 lär ha all PK skit som existerar, HBTQHOPSBTYPISS

Och admins tog bort det helt utan anledning. LÖJLIGT ÄR DET.
Så att jag skriver så ska inte då vara accepterat? Varför inte?

Tvärtom, de hade väldigt goda anledningar att ta bort ditt skräpinlägg. Förhoppningsvis blir du bannad nu.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Vikingarna levde i äktenskap och sen våldtog allt o alla på sina resor. Att kalla det monogami är bara otroligt korkat

Snacka om historieförvanskning. Jag tycker du ska ta och följa ditt eget råd: "Gå en historielektion i hur människor levde innan."

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Snacka om historieförvanskning. Jag tycker du ska ta och följa ditt eget råd: "Gå en historielektion i hur människor levde innan."

Historiaförvanskning? Så när vikingar kriga så var de snälla mot befolkningen?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tvärtom, de hade väldigt goda anledningar att ta bort ditt skräpinlägg. Förhoppningsvis blir du bannad nu.

Verkligen inte. Jag får väl tycka som jag vill precis som alla andra?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Monogami blev väl "standard" då målet var att stoppa alla problem som människor som pippar rundor får/skapar? Utöver sjukdomar så var det väl mycket våld och skit kring svartsjuka osv? Barn som inte hade föräldrar (pappa) närvarande?

Kan ha fel och blir gärna rättad, men är inte monogami en av grundpelarna för ett civiliserar och stabilt samhälle? Finns det exempel på ett samhälle som har blomstrat trots att alla pökar varandra? Och de som faktiskt vill ha sexliv på detta viset är väl en extremt liten minoritet?

Svårt att säga då i princip alla civiliserade samhällen är eller har varit hårt styrda av någon förtryckande religion som format den sociala mallen. Hur hade vi själva sett på sex & samlevnad om vi inte blivit skedmatade med att monogami är det normala och att frångå normalen är perverterat?

Skrivet av Freakon:

Här är en lista på monogama djur: https://animalia.bio/sv/monogamy

Den listan är felaktig, man vet nu att tex i princip inga fåglar är monogama. På 90-talet trodde man att många djurarter var monogama men det har med tiden visat sig att mycket få arter verkligen är det.

Om du tex söker på "Blue whale monogamy" får du 0 sidor som bekräftar det förutom siten du nämnde. Däremot får jag upp flera som säger att de inte är monogama.

Informationen på siten är inte heller skriven av biologer utan IT-människor så jag skulle ta den med en rejäl skopa salt.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Historiaförvanskning? Så när vikingar kriga så var de snälla mot befolkningen?

Nu sa du ju faktiskt ingenting om krig, utan du skrev och jag citerar: "Vikingarna levde i äktenskap och sen våldtog allt o alla på sina resor."

Ja det stämmer att en del, så kallade, vikingar ägnade sig åt krig och erövring, som vilken historisk civilisation som helst. Men många var även bara upptäcktsresande och handelsmän. Samhället under vikingatiden var minst lika varierat som idag, med krigare såväl som bönder, handelsmän och hantverkare.

Om du var det minsta insatt i vikingatiden så hade du vetat att ditt påstående är objektivt falskt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nu sa du ju faktiskt ingenting om krig, utan du skrev och jag citerar: "Vikingarna levde i äktenskap och sen våldtog allt o alla på sina resor."

Ja det stämmer att en del, så kallade, vikingar ägnade sig åt krig och erövring, som vilken historisk civilisation som helst. Men många var även bara upptäcktsresande och handelsmän. Samhället under vikingatiden var minst lika varierat som idag, med krigare såväl som bönder, handelsmän och hantverkare.

Om du var det minsta insatt i vikingatiden så hade du vetat att ditt påstående är objektivt falskt.

Mitt påstående var inte falskt som du själv bekräftar?
Inga av krigarna var gifta och hade fruar?
Det var bara singlar som var krigare?

Har inte sagt något om samhället i stort.
Klart det fanns vikingar som höll på med annat och inte bara krigare.

Men civilizationen var inte i närheten av monogam på den tiden om du inte räknar monogami som att man är bara gift med någon.
och allt man höll på utanför räknades inte
Var väldigt vanligt med slavar och prostitution på den tiden. Och gifta män höll på med dom

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag skrev:

Trams trams trams
Sims 5 lär ha all PK skit som existerar, HBTQHOPSBTYPISS

Och admins tog bort det helt utan anledning. LÖJLIGT ÄR DET.
Så att jag skriver så ska inte då vara accepterat? Varför inte?

Skrivet av totte1015:

Verkligen inte. Jag får väl tycka som jag vill precis som alla andra?

Självklart får du tycka vad du vill (precis som alla andra), men att kasta ur sig dumheter hursomhelst och varsomhelst är ingen oinskränkbar mänsklig rättighet. 🥰

När ett inlägg blir så gott som 100% flaming (att repetera "trams" tre gånger är inte särskilt konstruktivt, inte heller att köra förlöjligande förkortningar - när inlägget *bara* består av sådant är det väl hyfsat tveksamt hur mycket det bidrar till diskussionen?) så kanske det inte riktigt hör hemma på forumet?

Sen känns det som diskussionen börjar spåra ur lite i allmänhet, så det är väl kanske fler inlägg som är tveksamma (det här också, då den här diskussionen egentligen är off-topic), men det är ju fritt fram för alla att anmäla inlägg som de upplever inte hör hemma på FZ.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Svårt att säga då i princip alla civiliserade samhällen är eller har varit hårt styrda av någon förtryckande religion som format den sociala mallen. Hur hade vi själva sett på sex & samlevnad om vi inte blivit skedmatade med att monogami är det normala och att frångå normalen är perverterat?

Den listan är felaktig, man vet nu att tex i princip inga fåglar är monogama. På 90-talet trodde man att många djurarter var monogama men det har med tiden visat sig att mycket få arter verkligen är det.

Om du tex söker på "Blue whale monogamy" får du 0 sidor som bekräftar det förutom siten du nämnde. Däremot får jag upp flera som säger att de inte är monogama.

Informationen på siten är inte heller skriven av biologer utan IT-människor så jag skulle ta den med en rejäl skopa salt.

Intressant, tack för rättningen.

Jag tänker att monogami inte var ett religiöst påfund utan att monogami var för att organisera oss. Sen fanns det bara religionen som kunde utföra det? Ett nödvändigt ont.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Monogami blev standard för kyrkan ville det.
Gå en historielektion i hur människor levde innan.
Giftemål gjorde man för helt andra saker än kärlek.

Problemet ligger i det jag sagt innan att man säger till alla barn att det finns bara ett sätt att leva på.
Samma sak som folk sa innan att man kan inte vara med samma kön.
Det är fel att vara bög eller leb. Man ska bara attraheras till motsatta könet.

Man ska visa i filmer, serier o spel att det finns annat än ett enda sätt o leva på.

Jag det är ju det jag säger, man införde det för att organisera oss och för att kunna ha många människor på liten yta. Men det enda jag ser i tråden är mer eller mindre att kyrkan/religion har förtryckt oss genom att påtvinga monogami för förtryckandets skull. Det tror inte jag på, det måste ha funnits en mer rationell tanke bakom vilket du själv är inne på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar