Farming Simulator - Tips, tricks och mods.
Vill börja med att be om ursäkt för mitt ordval när det gäller grödor och liknande. Jag är en stadsbo och har bra nära ingen koll på vad sakerna heter på svenska då jag kör alla mina spel på engelska.
I och med att Farming Simulator 22 blev gratis för någon dag sedan på Epic Game Store så antar jag att det kommer en liten skara nya spelare till denna underbara spelserie. Jag tänker att även om spelet är lätt i sig så finns det lite saker som spelet inte lär ut riktigt och saker som är rent frustrerande om man inte kan arbeta runt dem. Jag tittar på dig, dumma AI, KÖR INTE NER I BÄCKEN IGEN!
För att spara nya spelare en viss frustration och eventuellt göra spelet lite roligare från början genom att veta hur man kan hantera vissa saker och situationer så blir kanske fler spelare kvar i serien.
Jag har bra nära 5000 timmar totalt i Farming Simulator serien. Finner det otroligt avslappnande att spela, kul att bygga upp en farm och till slut ett imperium. Så jag har varit med ett tag, men jag vill påstå att jag inte är en guru som vet allt, jag är långt ifrån det.
Även om titeln är Tips, tricks och mods så tänker jag börja med mods. Det finns massor, jag tänker inte föreslå vissa maskiner, byggnader eller traktorer utan fokusera på sådan som hjälper göra spelet lite bättre, få ett lite bättre flow eller bara är rent hjälpsamt.
Mods
Dessa mods är sådana som är ett måste för mig, mods jag har lutat mig mot som förbättrar min upplevelse. Samtliga mods kommer finnas på Modhub i spelet själv så inga shady sidor för mods i denna lista.
Lumber Jack - https://www.farming-simulator.com/mod.php?lang=en&country=us&mod_id=225190&title=fs2022
Även om jag inte kör så mycket skogsbruk så är denna mod underbar. Den mest användbara är superstrenght som den ger. Perfekt att sätta en traktor på hjulen igen om den lagt sig på sidan för att vila. Den kommer även med ett måttband så du kan se till att du kan skapa lika långa bitar när du sågar isär trädet. Ska inte glömma möjligheten att ta bort stubbar med motorsåg. Väldigt användbar mod.
Guidance Steering - https://www.farming-simulator.com/mod.php?lang=en&country=us&mod_id=228522&title=fs2022
Välkommen till 2024, vi har GPS som hjälper till att hålla traktorn på rätt linje och köra rakt. Underlättar att hålla traktorn rak och få rätt bredd i din körning för verktyget du använder. 42m spridare, så ser denna till att nästa linje hamnar 42m bort så du inte får överspray och maximerar din bredd. Detta är även ett riktigt verktyg som används. Kostar 15000 ingame currency att installera på din traktor, värt det!
Universal Autoload - https://www.farming-simulator.com/mod.php?lang=en&country=us&mod_id=237080&title=fs2022
Fysiken för pallar och träd är under kritik i dettra spel. Även om det går att göra utan några större problem så är det endå väldigt frustrerande i vissa stunder. Universal Autoloader gör precis det, den lastar automatiskt din flatbed eller skogstrailer. Ställ trailern brevid du vill lasta och tryck på en knapp.
Real Clock - https://www.farming-simulator.com/mod.php?lang=en&country=us&mod_id=224748&title=fs2022
Sätter en klocka upp i högra hörnet som visar vad "riktiga" klockan är. Låter knasigt, men det kan bli lätt att tappa tiden i spelet. Och tiden som visas i spelet är bara för spelet. Så real clock sätter den verkliga tiden i hörnet enkelt att se.
Det är fyra mods som jag själv anser att jag måste ha med. Finns andra mods som är riktigt trevliga men som inte är ett "måste" så att säga.
Tips
Vet inte riktigt vad jag ska skriva här om jag ska vara ärlig. Oh!
Det billigaste och bäst inkomst du kan syssla med är gräs. Plantera gräs, klipp det, gör ensilage, kör en grass-care rullare över fältet. Sen klipp det igen, du kan få ut 3 klippningar per år April, Juli och October. Du betalar för att så fältet en gång och ge näring till det en gång. Efter det så kommer fältet ge dig 98% mängd gräs. Kostar minst och ger en bra vinst. Kör du mulcher (komposterare?) och sedan ett lager gödsel istället så får du 100%. De där två procenten gör det värt det, men du kanske inte har råd med att betala för de extra verktygen och gödslet till en början. Men man blir less på att klippa gräs tillslut, trust me... Det är en bra början för att få en bra inkomst och bygga upp farmen med.
Djur...
Kor och grisar har olika saker de kan äta och i tidigare instanser så krävdes att du uppfyllde samtliga typer föda för att de ska producera på 100% men så är inte fallet i FS22. För kor räcker det med TMR (Total Mixed Ration) så når du 100% medans bara hö ger 80%. Så hö är perfekt att starta med.
Mitt bästa tips är att forma spelet som du vill. Vill du kunna köra din traktor hur du vill utan att skada det du odlar, stäng av den funktionen. Stenar som kommer upp vid plogning stör dig? Stäng av det! Enligt mig så ska spelet vara chill och avslappnande. Så spela det hur du vill.
Tricks
AIn är otroligt dum... Så dum... MEN! Den går att använda utan att man behöver inte hålla koll på den hela tiden. Dock så kräver det lite förarbete. Beroende på eventuella vinklar på fältet så kan det uppstå situationer där plötsligt inte hittar fältet, kanske kör ner i en bäck eller fastnar på ett träd. AIn har varit korkad sedan FS15 (inte spelat tidigare än så). Men jag har lärt mig att arbeta runt största problemen.
Så mitt fösta trick är gör en åkerren. Kör det verktyg du vill att AIn ska använda ett varv eller två på ytterska kanten på fältet. Detta gör så att AIn inte kör ut lika mycket från fältet för att vända och då minimerar risken för att fastna på saker, man ramar helt enkelt in den. Det löser de största problemet med AIn enligt mig.
Gör du egna fält på moddade kartor som inte har fält och du vill använda AIn? Gör dem fyrkantiga och ge utrymme för AIn att vända.
Detta är inte ett trick, men en mod... Skaffa Courseplay. Det är inte ett måste enligt mig, men har du kartor eller fält som har rundade kanter och udda former. Coursplay ser till att skapa en bana som AIn kan köra som håller sig till fältet. Det är inte så nybörjarvänligt enligt mig, annars hade jag slängt in det i mods som man behöver, Men med de kartor som kommer till spelet så klarar man sig med grundläggande AIn enligt mig.
Avslutande ord
Inser att jag inte kunde skriva i närheten så mycket som jag trodde. De mesta känns så beroende till situationer att det blir svårt att skriva rakt av och ändå hålla det relevant.
Jag har bra erfarenheter av oss farmers på steams forum för FS22, så jag antar att det är liknande här på FZ. Är du en ny farmer och testar FS22 och funderar över hur något fungerar eller hur vi andra gör något. Fråga, om ingen annan farmer här på FZ dyker upp och svarar på frågan så kommer i alla fall jag göra det jag kan för att svara på den.
Har haft 22 ett tag men "bara" spelat ca 120 timmar.
Jag börjar ofta om på olika kartor så har inte byggt upp nått imperium om man säger så men har provat allt förutom det som kommit i senare betal expansion som jag ej köpt.
Nu var det ett tag sen jag körde men denna tråd fick jag lust att köra igen
Istället för att bädda in det i en redan skriven text.
Farming Simulator Academy är nog det närmaste man kommer till en tutorial förutom att starta Elms Creek på Easy.
Har haft 22 ett tag men "bara" spelat ca 120 timmar.
Jag börjar ofta om på olika kartor så har inte byggt upp nått imperium om man säger så men har provat allt förutom det som kommit i senare betal expansion som jag ej köpt.
Nu var det ett tag sen jag körde men denna tråd fick jag lust att köra igen
Då är en del av mitt mål med tråden klar! Få fler personer att antingen testa eller återkomma till spelet.
Ska jag vara ärlig, med mina 2000h i FS22 så har jag inte rört oliver eller vindruvor än...
Tänker alltid att "Denna karta så ska jag göra det!" och sen råkar jag bygga upp en rejäl industri med allt vad trä innebär. Börjar bada i pengar och blir less. "Denna karta så ska jag göra det!" och sen råkar jag bygga upp en ko-farm.
Kan också nämna att Farming simulator 22 går bra att spela på steam deck också.
Men ska man köra samma save som på stationära måste man också ladda ner samma moddar innan man börjar, annars är nog risken att man strular till nått.
Behöver man tangentbordskommandon så kan man binda det till nån av dom bakre knapparna och mus inmatning görs lätt med steam deckens utomordentliga trackpads