Flashback (Mega Drive)
Plattformar:3DO, Acorn Archimedes, Amiga, CD-i, Dreamcast, FM Towns, iOS, Jaguar, Mac OS, Maemo, Mega Drive (Testversion), MS-DOS, NEC PC-9801, PS4, Sega CD, SNES, Switch, Symbian, Xbox One
Release:1993
Skall vi gå så långt tillbaka i tiden som Max Fleischer kräver?
Säg, 1915. När Fleischer gick rotoscoping med vad han då kallade för Fleischer Process i samband med animation. Ett sätt att kalkera av avancerade rörelser från ett sammanhang till ett annat, låt oss säga.
Jordan Mechner passade ett par 69 år senare att använda sig av samma typ av teknik för att föra över mänskliga karatiska rörelser till en animerad digital karaktär i det sidoscrollande slagsmålsspelet Karateka.
Tekniken återanvände han sedan i klassiska Prince of Persia, och hur gärna många än vill säga att Flashback är något av en spirituell uppföljare till Eric Chahis Another World är det rent spelmekaniskt mycket mer i linje med just Prince of Persia.
Skall man vara riktigt petig så stod upphovsmannen Paul Cuisset bakom Future Wars som Eric Chahi var en del av under Delphone Softwares vingar, en utgivare och utvecklare som stod bakom både Another World och Flashback.
Och kanske är det därför det blivit så, att många kopplar samman Flashback med just Another World. Menar, de delar ju dessutom den utomjordiska aspekten, skjutande och bruk av kraftfält som skydd mot fiendens projektiler samt hela det filmiska upplägget.
Så speciellt underligt är det trots allt inte.
Flashback utvecklades ursprunligen till Mega Drive även om Amiga-versionen var den första att nå marknaden. Det var en stor grej där, omgett av idel hyllningar och vänner och bekanta som tog sig an äventyret genom att ladda data från de disketter det huserade på.
Blev dock aldrig riktigt vän med hur spelet kontrollerades. Knapparna räckte liksom inte riktigt till, och både handkontroll och tangentbord var därför aktuellt att använda sig av (idag är det här inte längre ett problem även om man vill vända sig till Amiga-versionen då stöd för handkontroller med många knappar är en realitet).
Mega Drive, fick det istället bli.
Väääldigt många år efter dess släpp.
Säkert närmare ett och ett halvt decennium, rentav, innan jag tog tag i att se agenten Conrad B. Harts kamp mot utomjordlingar i färd med att, typ, ta över jorden hela vägen till den stora finalen.
Det märks att Mega Drive var den huvudsakliga hårdvaran spelet utvecklades för. Dels för att det saknar den slowdown som den senare SNES-versionen dras med. Dels för att kontrollschemat (som dessutom är konfigurerbart) fungerar så mycket bättre med tre knappar jämfört med Amiga-versionens ursprungliga två diton (plus tangentbord).
Allt känns lite som en koreografi.
Knapptryck efter knapptryck utifrån vad man önskar se Conrad göra. Ducka. Dra sin pistol. Rulla längs marken. Hoppa upp till och hänga från en avsats. Springa och hoppa. Klättra ned och hänga från en avsats.
Så mycket från Prince of Persia känns igen, tempot är långsamt och vägen vidare sker först och främst genom att strategiskt planera så många kommande drag som man rimligen kan.
Att dö och göra om och göra rätt hör liksom till, och med frekventa möjligheter att använda sparstationer (som checkpoints) blir trial and error-upplägget aldrig tjatigt. Sparstationerna är dock temporära av dess karaktär, för att kunna lämna spelet och komma tillbaka igen krävs det att man når punkter där man får ett lösenord.
Dessa är betydligt färre till antalet, och beroende på hur framgångsrik man är kan de ligga allt mellan ett par tio minuter från varandra upp till någon timme.
Lite lustigt upplägg, månne, men det funkar rätt bra inom spelets kontext så länge man har att göra med de mest förutsägbara av situationer.
Vissa intensivare stunder av rå action, där Conrad konfronteras med åtskilliga fiender åt gången och tvingas orientera sig i miljön samtidigt som han drar sin pistol, eller stoppar undan den om så behövs, rullar längs marken än höger än vänster och så vidare... de kan kännas orättvist kaotiska.
Speciellt på spelets två högre svårighetsgrader, där fiender och andra hinder är fler till antalet.
Det känns inte helt fel att kalla Flashback för ett plattformsäventyr, fast till skillnad från valfritt Metroidvania är det uppbyggt av en rad separata (men rent teoretiskt sammanhängande) nivåer vilka man ej kan återvända till när man väl klarat av dem.
Varje nivå är i sin tur lite som något av ett äventyrsspel av peka och klicka-snitt där ett föremål som plockas upp på en plats måste användas på en annan, fast dynamiken i nivåernas design får allt att kännas allt annat än repetitivt.
Inledande djungeln lägger klart större vikt vid pussellösande än efterföljande stadskomplexet New Washington som tvingar Conrad att ta på sig en rad olika uppdrag mot betalning, och här är det snudd på omöjligt att inte se paralleller dras med Total Recall. En sekvens går dessutom The Running Man och ser Conrad tävla i en livesänd tornklättring av Battle Royale-karaktär.
Man sade att Flashback var lite som ett CD-spel, och med alla de små realtidsanimerade mellansekvenserna som dyker upp titt som tätt är det lätt att förstå vad som menades. Plockar Conrad upp något från marken presenteras det med en liten filmsnutt. Händer något stort kan någon längre mellansekvens ta vid, och ovanpå detta har vi dialog och röstloggar och whatnot.
Flashback är så väldigt mycket, utan att för en endaste liten sekund kännas minsta lilla splittrat.
Möjligen är det för att de gameplaymässiga inslag det vilar på i grund och botten handlar om att orientera Conrad mellan de tre olika nivåskillnader varje skärm består av och på någon av dessa utföra handling x eller y, antingen under tidspress eller utan.
Och att göra dessa handlingar i rätt ordning, med den totala kontroll som kontrollschemat tillåter, oavsett det handlar om att skjuta en fiende eller kasta en teleporterplatta ned i ett djupt schakt och därefter teleportera sig till densamma.
Flashback känns liksom allt mer unikt, och före sin tid, desto äldre det blir. Kan inte riktigt förklara varför, men mycket har väl att göra att det blir allt mer uppenbart att där fanns någon samtida motsvarighet som gjorde lika mycket och dessutom gjorde det lika bra som Flashback gjorde.
Menar, vemhelst som älskar det återhållsamma ljudlandskap Tomb Rader några år senare använde sig av torde älska Flashbacks primära användande av ljudeffekter framför ett faktiskt soundtrack som konstant rullar där i bakgrunden; Det är enbart vid vissa givna tillfällen som musik drar igång, och då oftast endast i form av en kort liten jingel som markerar något visst.
Så stört snyggt bruk av ljud och musik, verkligen.
Hade de inte varit för att spelets slutskede blir lite för kaotiskt för det långsamma och metodiska kontrollschemat på de två högre svårighetsgraderna, och att man varit lite slarvig med nivådesignen och lyckats göra det oerhört lätt att spela sig rakt in i en återvändsgränd man inte kan ta sig ur annat än att skriva in senaste givna koden (och med det tvingas spela om precis hela sista nivån), hade jag nog inte tvekat att dela ut en full pott.
Men Flashback kommer snubblande nära.
Kan verkligen förstå de som var eld och lågor över detta spel när det var nytt, och det förtjänade verkligen alla dess framgångar både kommersiellt och sett till de hyllningskörer som gjorde gällande att det var något att bry sig i som spelare.
En milstolpe, som dom säger.
Ja.
Jag tänkte väl... Hallå där! Välkommen till forumet! Det blir kul att följa dina texter här!
Flashback var ett av dom första Amiga-spelen jag faktiskt köpte och inte piratkopierade, har väldigt goda minnen av det och lyssnar fortfarande på två låtar från spelet ganska så ofta (#1 & #2). Och min SMS-signal sedan ~20 år är från spelet också.
Vilka minnen!
Men jag hade absolut dena som min favorit!
Credits
Fantastiskt spel. Eftersom jag köpte och spelade det till Amiga är det så soundtracket ska låta i mina öron. Att kulorna man sköt inte syntes var också helt revolutionerande verklighetstroget vill jag minnas. Svinkul att spela två där en skötte joysticken och den andra tangentbordet. Men när vi kom på att man kunde plugga in en Sega MasterSystem-kontroll blev det klart enklare att styra. Joystick var aldrig en bra idé för plattformslir.
Fin recension och härlig nostalgi!
Riktig hållbar klassiker faktiskt. Och "segheten" har kommits ikapp i hur det ofta är i dagens moderna spel ändå, vilket gör att det funkar märkligt modernt trots allt.
Det är också något med både grafiken och ljudet som ger en mystisk känsla få andra lyckats med. Metroid (1) är på ungefär samma nivå för mig.
Har fortfarande kvar orginalboxen till Amigan, 4 disketter var det. Senare när jag hade en A1200 med hårddisk kunde jag ta del av alla små filmsekvenser som den inte kunde ladda via floppydisk. Kanske var det A500:ans 1Mb minne som satte stopp. Jag hade ju hela 2+2Mb på A1200an.
Senare när jag hade en A1200 med hårddisk kunde jag ta del av alla små filmsekvenser som den inte kunde ladda via floppydisk. Kanske var det A500:ans 1Mb minne som satte stopp. Jag hade ju hela 2+2Mb på A1200an.
Man kunde se dom små filmsekvenserna från disketterna på en A500 också om man tryckte CTRL+C. Det blev ju en massa laddande så det var bara aktiverat normalt om man körde från en hårddisk.
CTRL and C - Switch in game cinematic sequences on/off. If Flashback is running from floppy disk then the default is off the default is on when running from hard disk.
Spelade igenom Flashback för första gången för ett par månader sedan, efter att jag också spelade igenom Out of this World för första gången. Emulerade 3DO-versionen.
Var riktigt imponerad av spelet. Fastnade på ett ställe mot mitten där man skulle hoppa mot ett kant och behövde använda en knappkombination som jag dittills aldrig hade behövt. Behövde titta på en walkthough för den.
Mot slutet hade jag också otroliga problem med svårighetsgraden. Utan save states hade jag inte orkat ta mig igenom vissa partier.
Minns när det begav sig att jag tyckte det var väldigt svårt. Vid en svag tidpunkt köpte jag Collectors Edition på Switch men som med alla andra switch spel så är dom knappt startade. Kände väl då att jag ville testa det igen i vuxen ålder, men stått och samlat damm tillsammans med switchen sedan den inhandlades.
1# FZ Troll
Man kunde se dom små filmsekvenserna från disketterna på en A500 också om man tryckte CTRL+C. Det blev ju en massa laddande så det var bara aktiverat normalt om man körde från en hårddisk.
Spännande det visste jag inte om.
He is on a roll! Tack för ännu en fin-fin recension! ❤️
Leger! Flashback är inget för mig, jag har provat på Switch och det är för segt och långsamt för mig men det var ändå en rolig recension att läsa. Keep 'em coming!
Missade detta i min ungdom så har tänkt ta igen igen det nu på Switch då jag ändå hört/läst så mycket goda omdömen om det. Tack för fin historielektion!
Trevlig recension.
Bra recension, trodde faktiskt att det nog var gjort till Amigan först. Spelade det inte så mycket, men det hade den där mystiska känslan som en del spel hade förr, när man bootade upp dem utan att veta bakgrundsstoryn (kanske ingen manual ... ) och fick utforska efter hand.
Kul att texten uppskattas!
Jag tänkte väl... Hallå där! Välkommen till forumet! Det blir kul att följa dina texter här!
Yo! Ah, så du har läst vissa tidigare alster om jag förstår dig rätt?
Jag tror det måste vara svårt för folk som inte var med då det begav sig att se vilken enorm bedrift det här spelet var. För att inte tala om nämnda Another World. Jag måste kollat introt till det spelet 6000 gånger (jag överdriver aldrig).
Har försökt klara det här till SNES flera gånger, men slutar alltid nånstans i staden.
Det var väldigt coolt när man såg det första gången:P
Nä, det är nog väldigt svårt att greppa. Att man kunde reducera utrymmeskraven så mycket med denna typ av animeringsteknik och få till så pass läckra resultat i ett skede när lagrinsutrymme var guld värt borde ha haft ett större inflytande på samtida spelutveckling, kan man tycka, men problemet var väl kanske främst att framtiden var så nära föreståeende.
Jag måste ta tag i tvåan någon gång, Fade to Black.
Jag också. Har det liggandes här och har så haft i fler år än jag kan minnas... ändå har jag aldrig tagit tag i det. Tror det bottnar i att så många runtikring mig påtalat att det var en grav besvikelse, så jag har inte direkt haft bråttom att bli besviken.
Fantastiskt spel. Eftersom jag köpte och spelade det till Amiga är det så soundtracket ska låta i mina öron. Att kulorna man sköt inte syntes var också helt revolutionerande verklighetstroget vill jag minnas. Svinkul att spela två där en skötte joysticken och den andra tangentbordet. Men när vi kom på att man kunde plugga in en Sega MasterSystem-kontroll blev det klart enklare att styra. Joystick var aldrig en bra idé för plattformslir.
Fin recension och härlig nostalgi!
Drog igång spelet på Amigan för några dagar sedan för att jämföra det med Mega Drive-versionen och nu med WHDLoad och stöd för handkontroller med flera knappar (kör med CD32-handkontroll) så känns allt rätt och riktigt. Har aldrig varit mycket för att ha handkontrollen i mina händer och foten på tangentbordet...
Riktig hållbar klassiker faktiskt. Och "segheten" har kommits ikapp i hur det ofta är i dagens moderna spel ändå, vilket gör att det funkar märkligt modernt trots allt.
Det är också något med både grafiken och ljudet som ger en mystisk känsla få andra lyckats med. Metroid (1) är på ungefär samma nivå för mig.
Ja, världsbyggandet i samspel med det audiovisuella sticker verkligen ut från mängden. Att det "lånar" så mycket från klassiska filmer gör inte så mycket, det får det snarare att kännas som en del av något större.
Har fortfarande kvar orginalboxen till Amigan, 4 disketter var det. Senare när jag hade en A1200 med hårddisk kunde jag ta del av alla små filmsekvenser som den inte kunde ladda via floppydisk. Kanske var det A500:ans 1Mb minne som satte stopp. Jag hade ju hela 2+2Mb på A1200an.
Har tyvärr bara kvar spelet som ett av flera spel i en samling, så jag saknar den där snygga slipcase-kartongen.
Man kunde se dom små filmsekvenserna från disketterna på en A500 också om man tryckte CTRL+C. Det blev ju en massa laddande så det var bara aktiverat normalt om man körde från en hårddisk.
Fastnade på ett ställe mot mitten där man skulle hoppa mot ett kant och behövde använda en knappkombination som jag dittills aldrig hade behövt. Behövde titta på en walkthough för den.
Väldigt många som fastnat där. Ytterst osäker på varifrån jag fått infon, men har för mig att någon pratat om det som en form av kopieringsskydd då man var tvungen att kolla i manualen för att lära sig hur man utförde just detta hopp.
Men ett jag minns var Cruise for a corpse. Ett tålamodsprövande spel utan hårddisk.
Cruise for a Corpse är tålamodsprövande oavsett man spelar det från diskett eller hårddisk. Sällan jag känt mig så oerhört rådlös inför vad göra härnäst i ett äventyrrspel som åtminstone känns förhållandevis modernt (jämfört med, säg, gamla Sierra-varianter som Larry, Police Quest, Space Quest och så vidare).
Många trevliga speltimmar. Du glömde dock Atari ST som plattform
Nope, det släpptes aldrig till Atari ST
Spelade lite av DOS-versionen när spelet var nytt men fastnade inte och kollade mest när min lillebror spelade igenom det, tyvärr så vart Flashback jämfört med "Another World" men är väldigt olikt... och som tidigare nämnts trodde många att det var en uppföljare till AW.
Jag spelade Blackthorne mera men det var nog för jag gillade fantasymiljöerna mer än sci-fi i Flashback
Tänkte även tipsa om Lunark som är ett nytt (och väldigt pixligt) spel med Flashback som inspiration men som förhoppningsvis inte är lika tråkigt (då jag har redan köpt Lunark i Steam 😅).
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Tänkte även tipsa om Lunark som är ett nytt (och väldigt pixligt) spel med Flashback som inspiration men som förhoppningsvis inte är lika tråkigt (då jag har redan köpt Lunark i Steam 😅).
Ojsan, kände inte alls till det spelet. Wishlistad
Tänkte även tipsa om Lunark som är ett nytt (och väldigt pixligt) spel med Flashback som inspiration men som förhoppningsvis inte är lika tråkigt (då jag har redan köpt Lunark i Steam 😅).
Ser fantastiskt ut. Måste testa.
Nope, det släpptes aldrig till Atari ST
https://www.atarimania.com/pgesoft.awp?version=31805 finns iaf att köra för den som orkar
1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb
https://www.atarimania.com/pgesoft.awp?version=31805 finns iaf att köra för den som orkar
REminiscence har släppts till Atari ST, men är inget officiellt spelsläpp.
Samma sak med andra program som ScummVM som tillåter att dom stödda spelen spelas på plattformar dom aldrig släppts till.