Ont i ryggen
Viktiga är att du då inte slutar utan fortsätter med övningarna och börjar träna också.
Tro mig, jag har själv gjort det så gör inte samma misstag!
Jag bockar och bugar inför den uppmaningen. Det misstaget vill jag ej göra (att sluta med övningarna)!
Att börja träna däremot... fan vad svårt jag har för det. Har gjort det hundra gånger, det känns så fel.
Ännu en dag i paradiset.
Jag bockar och bugar inför den uppmaningen. Det misstaget vill jag ej göra (att sluta med övningarna)!
Att börja träna däremot... fan vad svårt jag har för det. Har gjort det hundra gånger, det känns så fel.
Finns mängder med olika träningstyper du kan testa, säker på att du kan hitta något för dig.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Finns mängder med olika träningstyper du kan testa, säker på att du kan hitta något för dig.
Tack för visat förtroende.
Nu måste jag ta tag i det.
Återkommer!
Ännu en dag i paradiset.
Själv tycker jag om att Simma. Jag gör det inte ofta men när jag väl kommer i bassängen och kör 30-50 minuter så känner jag hur ryggen sträcks ut. Väldigt skönt.
Simma har jag fått tipsat många gånger genom åren. Synd att det är så sablans tråkigt. 😞
Ännu en dag i paradiset.
Simma har jag fått tipsat många gånger genom åren. Synd att det är så sablans tråkigt. 😞
Om jag hade vattentåliga hörlurar så hade jag använt det. Men jag börjar tänka på lite allt möjligt och vips så går tiden.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Mina problem med ryggen är nästa helt borta. Svälte mig sjäv under en tid och gick ner nästan 10kg. Där någonstans bara försvann smärtan och stelheten. Nu arbetar jag med att få tillbaka aptit och rimlig vikt. Mycket lättare än ryggontet.
Har kikat runt mycket på tuben angående detta och fann för en tid sedan följande klipp. Det är rätt långt och emellanåt segt/tjatigt, men damn. Som helhet mer spännade, dramatiskt och givande än de flesta filmer och serier.
Vid ett tillfälle så börjar han nästan att gråta och är genuint rädd för att dö inför ett moment i behandlingen och det är så äkta och mänskligt skört att jag inte vet vad.
Ännu en dag i paradiset.
Mina problem med ryggen är nästa helt borta. Svälte mig sjäv under en tid och gick ner nästan 10kg. Där någonstans bara försvann smärtan och stelheten. Nu arbetar jag med att få tillbaka aptit och rimlig vikt. Mycket lättare än ryggontet.
Har kikat runt mycket på tuben angående detta och fann för en tid sedan följande klipp. Det är rätt långt och emellanåt segt/tjatigt, men damn. Som helhet mer spännade, dramatiskt och givande än de flesta filmer och serier.
Vid ett tillfälle så börjar han nästan att gråta och är genuint rädd för att dö inför ett moment i behandlingen och det är så äkta och mänskligt skört att jag inte vet vad.
Allmän varning om att kiropraktik är en pseudovetenskap och kan vara rent ut sagt farligt för dig
Allmän varning om att kiropraktik är en pseudovetenskap och kan vara rent ut sagt farligt för dig
Njae. Det finns vetenskapligt stöd för att det fungerar för vissa saker.
Njae. Det finns vetenskapligt stöd för att det fungerar för vissa saker.
Joeu, det är en pseudovetenskap.
Att manipulation har viss effekt vid ländryggssmärta är en annan sak.
Problemet med övervikt är att man är kroniskt inflammerad vilket kan leda till sensitisering. Det gör helt enkelt att normalt stimuli är smärtsamt.
Det är underskattat vad mycket som botas med viktminskning. Cipriano är en kvacksalvare däremot så fortsätt hålla vikten, ät sunt och gör styrkeövningar.
Problemet med övervikt är att man är kroniskt inflammerad vilket kan leda till sensitisering. Det gör helt enkelt att normalt stimuli är smärtsamt.
Det är underskattat vad mycket som botas med viktminskning. Cipriano är en kvacksalvare däremot så fortsätt hålla vikten, ät sunt och gör styrkeövningar.
Det märkliga är att jag inte var överviktig. Men jag har problem (och har haft länge men blivit feldiagnostiserad) inflammation och undersöks för det just nu. Invärtes psoriasis nånting.
Försöker att äta hyfsat bra och dricka mycket vatten, har dock svårt med aptiten. Kan gå ett par dagar där jag på min höjd äter en macka.
Träning vill jag göra men är tyvärr för lat. Promenerar varje dag, minst en ordentlig runda. Gärna mer. Har slutat att åka buss inom stan och använder inte elscootrar länge. Bättre än inget tänker jag.
Jag läser rundor om kvacksalveri men jag begriper inte. Är videosen fake? Alla de människor som svär på att det löste deras problem, ljuger dem? Alltså, magkänslan säger att det är för bra för att vara sant, att det är för enkelt, men samtidigt så finns det ju material och utlåtanden som säger annat? Min egen relation till kiropraktik är blandad. Det har funnits stunder det där har varit ren magi men även när det har gett noll.
Ännu en dag i paradiset.
Gick till sjukgymnaster, massage, gjorde övningar o skit i 20 år. ca från jag var 23-45 år.
Hjälpte lite absolut, men jag hade fortfarande ont i ryggen/nacken mer eller mindre hela tiden, bara lite mindre ont än innan.
Gick till slut till en Kiropraktor på eget bevåg, inte en enda som tipsade mig om det.
Gick fyra gånger på två månader och sen efter det har jag gått ca en gång / 2 månader sedan dess.
Aldrig mått så bra som jag gör nu.
Går fortfarande på massage då & då också.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Men att istället ta smärtstillande och hoppas på att ryggsmärtan går över rekommenderas starkt 😀👍
PSN: OAKTHYR
Jag läser rundor om kvacksalveri men jag begriper inte. Är videosen fake? Alla de människor som svär på att det löste deras problem, ljuger dem? Alltså, magkänslan säger att det är för bra för att vara sant, att det är för enkelt, men samtidigt så finns det ju material och utlåtanden som säger annat? Min egen relation till kiropraktik är blandad. Det har funnits stunder det där har varit ren magi men även när det har gett noll.
Har själv varit hos kiropraktor många gånger (då min egen morfar var en i 40+ år). ALDRIG har jag varit med om att de sliter och drar i en så mycket som de gör i vissa av dessa filmer som man ser. Visst är det flashight att göra en dubbelvolt och landa med armbågen exakt på den kota som gör ont och att låter som om man bryter av 300 selleristjälkar samtidigt, men det är inte min upplevelse av någon av de behandlingar som jag gjort att man måste göra så.
Visst, pseudovetenskap och allt det där, men det fungerar.
Submission is for the weak
Har alltid tränat mycket, men arbetet och spel framför dator med dålig hållning etc. gav mig ryggsmärtor. Testade diverse metoder och dessa hjälpte oftast tillfälligt. Sökte vård via "företagsvård" och kom till en läkare, efter tester och liknande blev jag sedan vidareskickad till en fysioterapeut. Värsta smärtan fick han bort via kroppsövningar nästan direkt. Sen fick jag köra rehab med diverse skittråkiga övningar för de minsta och gömda musklerna i kroppen och 6-12 månader senare är det nästan 100%.
Gick ju ganska snabbt att bli mycket bättre men de sista tog tid.
Kan rekommendera att ta vägen via fysioterapeut om målsättningen är att återställa funktion etc. i kroppen. "Behandlingseffektivitet" är troligtvis mycket individuell och olika saker fungerar för olika människor.
Har själv varit hos kiropraktor många gånger (då min egen morfar var en i 40+ år). ALDRIG har jag varit med om att de sliter och drar i en så mycket som de gör i vissa av dessa filmer som man ser. Visst är det flashight att göra en dubbelvolt och landa med armbågen exakt på den kota som gör ont och att låter som om man bryter av 300 selleristjälkar samtidigt, men det är inte min upplevelse av någon av de behandlingar som jag gjort att man måste göra så.
"Visst är det flashight att göra en dubbelvolt och landa med armbågen exakt på den kota som gör ont och att låter som om man bryter av 300 selleristjälkar samtidigt". Härlig beskrivning. 😂 👍
Jag vill också påstå att det fungerar. Inte alltid såklart och det finns alldeles säkert negativa saker i form av ovetenskapliga metoder samt kvacksalvare. Men samtidigt så finns det många exempel på att det fungerar. Inte bara att det fungerar utan att det fungerar långt bättre än vedertaget vetenskapliga metoder. Enligt patienter då.
I klippet jag länkade till tidigare så ser jag en person som från botten av sitt hjärta tackar för en lösning på ett problem som nästan fick denne att ta sitt eget liv. Jag har svårt att få det till något dåligt. Även om det endast är tillfälligt så ger det åtminstone hopp och vilja att leva samt en möjlighet att ta tag i bakomliggande problem om dessa finns.
Ännu en dag i paradiset.
VC är värdelöst. Sök företagsvård om det går, snabb och proffsig hjälp!
Gick i många år med ont, besökt VC flera gånger utan framgång. Testade företagshälsovård, kom fysioterapeut som fixade det på 20 minuter med några övningar. Ischias i bröstryggen som gav smärtor i armen. Övningarna för armen jag fick hos VC skulle aldrig hjälpt mig.
Gratis var det också för mig iaf då jobbet pröjsar för försäkringen.
Joeu, det är en pseudovetenskap.
Nej. Sluta ljug.
Nej. Sluta ljug.
Okej, varför ingår kiropraktorhögskolan i ett separat b-system som staten inte finansierar? Varför används det inte i vården? Kan man bota dövhet med manipulation? Infektioner?
Sluta ljug.
Okej, varför ingår kiropraktorhögskolan i ett separat b-system som staten inte finansierar? Varför används det inte i vården? Kan man bota dövhet med manipulation? Infektioner?
Sluta ljug.
Kiropraktiker och naprapater behandlar väl muskler och leder när man har problem med dessa som kan lösas med manipulation och träning. Det vill säga spända och värkande muskler och leder som kanske är snedbelastade och behöver manipuleras och tränas. Men har man faktiska skador ska man ju gå till en läkare.
Jag är inte så insatt i området men att någon skulle ha påstått att en kiropraktiker/naprapat skulle kunna bota dövhet var för mig något nytt. Det låter inte som det var någon seriös utan att man bakat in andra saker i sin behandling. Vanlig kiropraktik är ju mer åt fysioterapi än läkarhållet.
Här är 1177's sida om det. Tittar man under "Varför görs behandlingen?" så ser då jag inga större konstigheter i vad de behandlar. Där står också att vissa landsting har avtal och att läkare kan remittera dit. Det är ju en form av sjukgymnastik, inte magi.
https://www.1177.se/undersokning-behandling/smartbehandlingar...
Jag har ryggont/ryggskott en-tre gånger om året. Ibland kan jag konstatera varför (jag har lyft något jag inte borde lyft), ibland kommer det till synes oprovocerat. Har du ordentligt ont, eller något som håller i sig länge så tycker jag, som många andra, att läkare definitivt är att rekommendera. Troligtvis är det regelrätt "ryggont" men skadar inte att kolla så det inte är något annat. För min del så brukar jag köra värktabletter de första dagarna för att få bort värken, och undvika att man inte går runt och spänner sig, vilket ofta resulterar i snedbelastning och ännu värre "skador" och värk. Beroende på smärtnivå kan man dessutom då ta lugna promenader, och få lite blodcirkulation i kroppen vilket ofta påskyndar läkning. Träffar du läkare kommer du, utöver värktablett, sannolikt få remiss till sjukgymnast också.
Sluta ljug.
Det är ju du som ljuger?
De flesta kiropraktorer och naprapater har privata mottagningar. Vissa har landstingsavtal och då kostar behandlingen en patientavgift. Det är också vanligt att sjukvårdsförsäkringar täcker kiropraktik och naprapati.
Vad har dövhet och infektioner med kiropraktik att göra?
Voi voi...
Det är ju du som ljuger?
Vad har dövhet och infektioner med kiropraktik att göra?
Voi voi...
"De flesta kiropraktorer och naprapater har privata mottagningar."
DD Palmer, kiropraktikens grundare hävdade att han botade en mans dövhet med manuell justering. Voi voi...
"He suggested that if any one organ was affected by an illness, it merely must not be receiving its normal "nerve supply" which he dubbed a "spinal misalignment", or subluxation."
Voi voi...
"SBU har granskat om behandlingar som ofta görs av fysioterapeuter, kiropraktorer och naprapater kan hindra att akut smärta i rygg- och nacke blir långvarig. Utvärderingen visar att det inte går att dra säkra slutsatser om att de är effektiva för att förebygga framtida problem.
Det vetenskapliga underlaget räcker inte för att ge ett säkert svar, visar en genomgång av forskning, som i dag presenteras av SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering."
Voi voi...
"Skolan grundades 1983 och drivs sedan 1992 av en allmännyttig stiftelse utan vinstintresse. Utbildningen står under Högskoleverkets tillsyn men har inte blivit godkänd som högskola och studier ger inte akademiska poäng."
Men voi voi vilken grym utbildning...
Att vissa regionpolitiker är idioter och sluter avtal med kvacksalvare hindrar inte att:
Kiropraktik är en pseudovetenskap.
"Chiropractic (/ˌkaɪroʊˈpræktɪk/) is a form of alternative medicine[1] concerned with the diagnosis, treatment and prevention of mechanical disorders of the musculoskeletal system, especially of the spine.[2] It has esoteric origins[3] and is based on several pseudoscientific ideas."
Varför har jag inte fått lära mig ett enda benknäck på läkarutbildningen?
Kiropraktiker och naprapater behandlar väl muskler och leder när man har problem med dessa som kan lösas med manipulation och träning. Det vill säga spända och värkande muskler och leder som kanske är snedbelastade och behöver manipuleras och tränas. Men har man faktiska skador ska man ju gå till en läkare.
Jag är inte så insatt i området men att någon skulle ha påstått att en kiropraktiker/naprapat skulle kunna bota dövhet var för mig något nytt. Det låter inte som det var någon seriös utan att man bakat in andra saker i sin behandling. Vanlig kiropraktik är ju mer åt fysioterapi än läkarhållet.
Här är 1177's sida om det. Tittar man under "Varför görs behandlingen?" så ser då jag inga större konstigheter i vad de behandlar. Där står också att vissa landsting har avtal och att läkare kan remittera dit. Det är ju en form av sjukgymnastik, inte magi.
Jag märker att du inte är insatt, denne "någon" är då grundaren av kiropraktik.
"Chiropractic was discovered by D.D. Palmer in 1895 in Davenport, Iowa. He initially thought he had discovered the cure for deafness.".
Ja, de kan svara på varför de gör behandlingen. Om det fungerar eller inte är en annan sak.
"Högskoleverket instämmer i bedömningen, att utbildningarna inte upp-
fyller kraven på högskolor med statligt huvudmannaskap. Skälet härtill är
de brister som påtalats av bedömarna: bristande integration mellan teori
och praktik i utbildningarna, avsaknad av forskningsanknytning, bris-
tande förankring av utbildningarna i vetenskap och beprövad erfarenhet,
det faktum att handledning och undervisning i alltför stor utsträckning
ges av lärare utan rätt kompetens, den genomgående låga kvaliteten på exa-
mensarbeten och patientjournaler, bristande studentinflytande och under-
dimensionerade biblioteksresurser."
Intressant! Jag har faktiskt också gått ner 11kg.
Jag och frun har gått på en diet med flytande kost (Modifast) och övergår nu till att börja äta normalt under 500 kcal per måltid.
Smärtan i ryggen är mycket mindre än tidigare! Men inte helt utan problem då jag fortfarande sitter lika mycket vid datorn.
Jag har dock fått tag på en sitt dyna som egentligen är anpassad för rullstolar och således klarar åtminstone stjärten av riktigt långa sittningar.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag har också sett ganska många videos från USA där dom precis som du säger verkar mer brutala. Dom jag har varit hos är väldigt försiktiga. I den mån det går.
PSN: OAKTHYR
Jag märker att du inte är insatt, denne "någon" är då grundaren av kiropraktik.
"Chiropractic was discovered by D.D. Palmer in 1895 in Davenport, Iowa. He initially thought he had discovered the cure for deafness.".
Ja, de kan svara på varför de gör behandlingen. Om det fungerar eller inte är en annan sak.
"Högskoleverket instämmer i bedömningen, att utbildningarna inte upp-
fyller kraven på högskolor med statligt huvudmannaskap. Skälet härtill är
de brister som påtalats av bedömarna: bristande integration mellan teori
och praktik i utbildningarna, avsaknad av forskningsanknytning, bris-
tande förankring av utbildningarna i vetenskap och beprövad erfarenhet,
det faktum att handledning och undervisning i alltför stor utsträckning
ges av lärare utan rätt kompetens, den genomgående låga kvaliteten på exa-
mensarbeten och patientjournaler, bristande studentinflytande och under-
dimensionerade biblioteksresurser."
Det fanns en hel del saker som folk trodde i slutet av 1800-talet som senare visat sig inte stämma . Det betyder inte att allt runt det var fel. Kolla bara på vad lärarkåren har haft för påhitt för sig förr som visat sig vara tokigheter.
Det fanns en hel del saker som folk trodde i slutet av 1800-talet som senare visat sig inte stämma . Det betyder inte att allt runt det var fel. Kolla bara på vad lärarkåren har haft för påhitt för sig förr som visat sig vara tokigheter.
"By correcting these displacements of osseous tissue, the tension frame of the nervous system, I claim that I am rendering obedience, adoration and honor to the All-Wise Spiritual Intelligence, as well as a service to the segmented, individual portions thereof – a duty I owe to both God and mankind. In accordance with this aim and end, the Constitution of the United States and the statutes personal of California confer upon me and all persons of chiropractic faith the inalienable right to practice our religion without restraint or interference" - Palmer
"Numerous controlled clinical studies of treatments used by chiropractors have been conducted, with varied results. There is no conclusive evidence that chiropractic manipulative treatment is effective for the treatment of any medical condition, except perhaps for certain kinds of back pain."
Ja, det är bara det att kiropraktik i sitt fundament skiljer sig från vetenskap. Som du säger har vi mer kunskap nu, bland annat om hur vi utvärderar behandling.
Fundmentet i kiropraktik är subluxation, någonting som är trams.
"Throughout its history chiropractic has been the subject of internal and external controversy and criticism. According to Daniel D. Palmer, the founder of chiropractic, subluxation is the sole cause of disease and manipulation is the cure for all diseases of the human race. A 2003 profession-wide survey found "most chiropractors (whether 'straights' or 'mixers') still hold views of innate intelligence and of the cause and cure of disease (not just back pain) consistent with those of the Palmers."
"Collectively, systematic reviews have not demonstrated that spinal manipulation, the main treatment method employed by chiropractors, is effective for any medical condition, with the possible exception of treatment for back pain."
Så det gick från att bota allt-religion till möjligen lindra ryggsmärta på ipren-nivå. Mycket väsen för lite ull.
"De flesta kiropraktorer och naprapater har privata mottagningar."
DD Palmer, kiropraktikens grundare hävdade att han botade en mans dövhet med manuell justering. Voi voi...
"He suggested that if any one organ was affected by an illness, it merely must not be receiving its normal "nerve supply" which he dubbed a "spinal misalignment", or subluxation."
Voi voi...
"SBU har granskat om behandlingar som ofta görs av fysioterapeuter, kiropraktorer och naprapater kan hindra att akut smärta i rygg- och nacke blir långvarig. Utvärderingen visar att det inte går att dra säkra slutsatser om att de är effektiva för att förebygga framtida problem.
Det vetenskapliga underlaget räcker inte för att ge ett säkert svar, visar en genomgång av forskning, som i dag presenteras av SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering."
Voi voi...
"Skolan grundades 1983 och drivs sedan 1992 av en allmännyttig stiftelse utan vinstintresse. Utbildningen står under Högskoleverkets tillsyn men har inte blivit godkänd som högskola och studier ger inte akademiska poäng."
Men voi voi vilken grym utbildning...
Att vissa regionpolitiker är idioter och sluter avtal med kvacksalvare hindrar inte att:
Kiropraktik är en pseudovetenskap.
"Chiropractic (/ˌkaɪroʊˈpræktɪk/) is a form of alternative medicine[1] concerned with the diagnosis, treatment and prevention of mechanical disorders of the musculoskeletal system, especially of the spine.[2] It has esoteric origins[3] and is based on several pseudoscientific ideas."
Varför har jag inte fått lära mig ett enda benknäck på läkarutbildningen?
Nej, det är du som drar in massa ovetenskaplig i det hela. Bara för att det finns idioter betyder det inte att vetenskapen som finns är fel.
Med den retoriken så betyder det att det all läkarvetenskap är fel för att det finns kvacksalvare som är läkare.
Voi voi....