Diskutera - Hur länge är spelskapare skyldiga att hålla spel vid liv?
Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.
Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.
Borde lagstiftas att de som satsar på GaaS med tillhörande intäktsmodell så ska man vara skyldiga att hålla servrarna levande tills antalet aktiva spelare är 0 eller återbetala alla köp.
Varför? Gäller detta Netflix också?
Om man inte betalar en löpande avgift har jag svårt att se hur man ska kunna räkna med att spel ska hålla i säg 10+ år och att utvecklarna ska lägga ner tid på att supporta det. Däremot kan/bör det vara tydligt innan köp hur länge onlinesupporten kommer finnas så man kan ta ställning innan man köper.
Ser att det pratas en del om lagstiftning. Man får då tänka på att det ju rimligen redan finns lagstiftning på plats, i form av det avtal som ingås mellan säljaren (utvecklaren/distributören) av spelet och köparen. Det finns ju en EULA man godkänner genom att spela spelet och det är vad som står i den som gäller.
Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.
Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.
Givetvis önskvärt att det fungerar på det viset. Dock får man tänka på att den där off-line patchen kan innehålla kod som utvecklaren inte vill dela med sig av, av olika anledningar.
Däremot kan/bör det vara tydligt innan köp hur länge onlinesupporten kommer finnas så man kan ta ställning innan man köper.
This! Vilket inte har skett i det här fallet. Jag köpte The Crew men spelar det inte längre, barnen kan dra igång det emellanåt dock. Uselt att det bara släcks ner och jag tycker helt klart det måste till nån form av reglering här.
När man ger de lillfingret..
Ser att det pratas en del om lagstiftning. Man får då tänka på att det ju rimligen redan finns lagstiftning på plats, i form av det avtal som ingås mellan säljaren (utvecklaren/distributören) av spelet och köparen. Det finns ju en EULA man godkänner genom att spela spelet och det är vad som står i den som gäller.
EULA är inte lagstiftning. Och i de områden det finns lagstiftning spelar det ingen roll vad EULA försöker avtala bort.
Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.
Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.
Det här låter mest vettigt.
Jump in.
Dom får väl göra som tex Microsoft, när de säger att vi patachar ett viss operativsystem till ett visst år / datum. Sen får man köra det på egen risk. Man kan inte förvänta sig att ett spel man köpte för 10 år sedan ska fungera på ett framtida OS som inte ens var uppfunna då spelet gjordes. Mycket teknik hinner ändras med drivrutiner och annat.
Samma med datum på livsmedel, det finns ett bäst före datum, något liknande får väl speltillverkarna göra.
Vissa spel kommer nya versioner av varje år, tex NHL eller Formel 1, de spelen kan man ju bara förväntas att de patchas tills nästa version kommer.
Borde lagstiftas att de som satsar på GaaS med tillhörande intäktsmodell så ska man vara skyldiga att hålla servrarna levande tills antalet aktiva spelare är 0 eller återbetala alla köp.
De borde i alla fall göra det fritt för vem som helst att starta upp en server för spelet, om de tar beslut att stänga ner.
Varför? Gäller detta Netflix också?
Visste inte att Netflix var ett engångsköp följt av rullande kostnad, trodde det såldes som en prenumerationstjänst. Men visst, tycker absolut att streamingtjänsterna ska tvingas ha kvar allt innehåll på sina tjänster (inklusive musiken som används i verken) och förbjudas att redigera bort ”olämpligt innehåll”.
Varför? För att liveservicemodellen ska komma med ett ansvar och kostnad för de som väljer att använda den. Bäst vore om regeverket gjorde det så överdrivet klmplicerat och dyrt att modellen sågs som olönsam och försvann helt. 👍
Detta är något vi kommer se mer och mer av, servern för Gran Turismo: Sport stängs snart också och då Gran Turismo 7 kräver online även vid singleplayer så kommer det ske så småningom också.
Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.
Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.
Kommer knappast bli någon verklighet heller, tyvärr. Finns ingen chans att dom vill spendera utvecklingskostnader för en offline-patch när spelet inte är lönsamt. Då är det mycket mer lockande att bara överge det.
EULA är inte lagstiftning. Och i de områden det finns lagstiftning spelar det ingen roll vad EULA försöker avtala bort.
Helt riktigt att EULA inte är lag. Det var slarvigt uttryckt. Min poäng kvarstår dock. När man köper en programvara (eller spel i detta fallet) godkänner man ett antal villkor som gäller kring användandet av spelet. Ett av villkoren, i spel som kräver någon form av onine-tjänst, är rimligen att tillverkaren har rätt att sluta tillhandahålla den online-tjänsten, och att köparen då inte har rätt att kräva pengarna tillbaka. Köper man spelet har man godkänt dessa villkor, oavsett vad man tycker om dem.