Bör spelkonsoler tillverkas med trä- och metalldetaljer?

Medlem
Bör spelkonsoler tillverkas med trä- och metalldetaljer?

När det gäller mode och design så går ju allt i cykler. 1600-talskläderna har väl förvisso aldrig riktigt kommit på mode igen, men ni fattar.
Jag skulle därför vilja slå ett slag för att spelkonsolbranschen och PC borde för en gångs skull bryta den enformiga plasttrenden från 1990-talet och börja använda designdetaljer i genuina naturmaterial igen, något som var stort på 1960- och 1970-talen.

Jag tänker på de gamla fina CRT-burkarna med träpaneler som var och varannan mormor prydde med passande duk och blomkruka. Och att inte förglömma klenoder som Atari 2600, som pryddes av en träpanel som jag vill mena visar tydligt att ett val av naturmaterial kan vara riktigt läckert.

Vad säger ni, är det inte dags att Sony, Nintendo, Microsoft, (Valve?) vågar prova dessa material så vi får en paus från den enformiga billiga plasten?

Jag vill även slå ett slag för de klassiska rejäla reglagen. Väck med hemska touch-"knappar" och annat skit, det ska vara reglage i genuin metall.

Medlem

Helt klart. Om jag minns rätt användes väl trä på Atari 2600 för att visa att den hörde hemma i vardagsrummet, tycker fortfarande det är en av de snyggaste konsolerna som gjorts. Även Atari VCS från några år tillbaks såg riktigt bra ut tack vare trädetaljerna:

Hoppas på en återkomst när RGB och belysningstrenden dör ut.

Medlem

Jag vill slå ett slag för Fractal Design Terra:

Jag är riktigt sugen på att bygga en kompakt, strömsnål dator i en sån och ha vid TVn. Tycker tyvärr att priset är lite högt, så jag avvaktar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Helt klart. Om jag minns rätt användes väl trä på Atari 2600 för att visa att den hörde hemma i vardagsrummet, tycker fortfarande det är en av de snyggaste konsolerna som gjorts. Även Atari VCS från några år tillbaks såg riktigt bra ut tack vare trädetaljerna:

https://i.imgur.com/zoNIIeH.jpg

Ja, RGB-belysningstrenden och fula logotyper överallt hör nog till det värsta jag vet. T.om. styrspakar på kontrollerna ska ju ha belysning idag, vilket ser otroligt fjantigt ut. Låt RGB-belysning stanna på julgranen.

Medlem

Det passar ju inte så bra in idag, den generella stilen på saker har ju gått i från det.

Som svar på din fråga: Nej.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det passar ju inte så bra in idag, den generella stilen på saker har ju gått i från det.

träaccenter har gått ur tiden? nä du. fractal design north är ruskigt poppis. min relativt nya (2021) bil har träaccenter på instrumentpanelen. valnöt finns som inslag på massor av diverse inredningsprylar, datortillbehör, vad som helst. mitt hörlursställ har valnötsinslag, även ställen för mina högtalare. ljudisolerande väggpaneler i trä är också väldigt inne.

trä eller träaccenter (i skandinavien speciellt) kommer nog aldrig bli omodernt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

titta på posts på r/battlestations under de senast 1-2 åren. lyckligtvis är RGB-hysterin helt klart på väg att avta.

Medlem

Nej!
Jag arbetar med återvinning så nej. Trä är ett svårt material att hantera då det är svårt att sortera ut.

It's not a lake, it's an ocean

Inte mig emot. Om det görs bra, såklart, och inte blir smaklöst.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Han byggde in en träpanel i sin 3dprintade switch pro

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av delli:

Nej!
Jag arbetar med återvinning så nej. Trä är ett svårt material att hantera då det är svårt att sortera ut.

Svårare än plast? (kan ingenting om det så seriös fråga)

Medlem

Håller inte med alls, tycker det ser riktigt uselt och billigt ut med trä.

Medlem

Nä tack, det är alldeles för gubbigt. Om 30 år kan de gärna få börja när man själv blivit gubbe.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Har du varit på Ikea sistone? Allt är i trä nu.

signatur

IDKFA

Medlem

Mer trä definitivt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Svårare än plast? (kan ingenting om det så seriös fråga)

Plast sorteras enkelt bort genom olika metoder (plast kan laddas med statisk elektricitet), träflis som det blir i processerna gör det svårare om man inte har en anläggning bara för organiskt material som skall sortera bort det (vilket inte är ekonomiskt).
Trä är oftast inte bara trä utan är brukar vara annat i också vilket gör att vissa processer inte blir 100%, exempelvis flamskyddsmedel, lim osv.

Medlem

Jag undrar om det var så mycket en trend som att det var en kvardröjande effekt av hur hemelektronik hade sett ut alltsedan radion kom på 20-talet. Eftersom det var hustrun som godkände utseendet så såg många skivspelare och radioapparater ut som möbler långt in i modern tid.

När jag var liten fanns det fortfarande en och annan tv med träluckor man kunde stänga så att tvn såg ut som en konstig byrå när den inte användes.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag undrar om det var så mycket en trend som att det var en kvardröjande effekt av hur hemelektronik hade sett ut alltsedan radion kom på 20-talet. Efter som det var hustrun som godkände utseendet så såg många skivspelare och radioapparater ut som möbler långt in i modern tid.

När jag var liten fanns det fortfarande en och annan tv med träluckor man kunde stänga så att tvn såg ut som en konstig byrå när den inte användes.

Riktigt bra.
Kvinnan ska bestämma över inredningen i vardagsrummet.

Skribent

Jag hade gärna sett versioner av konsoler i trä-design. Den fyrkantiga Xbox Series X hade sett sjukt ball ut i trä.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av delli:

Plast sorteras enkelt bort genom olika metoder (plast kan laddas med statisk elektricitet), träflis som det blir i processerna gör det svårare om man inte har en anläggning bara för organiskt material som skall sortera bort det (vilket inte är ekonomiskt).
Trä är oftast inte bara trä utan är brukar vara annat i också vilket gör att vissa processer inte blir 100%, exempelvis flamskyddsmedel, lim osv.

Tack för initierat svar. Mycket som jag inte tänkt på själv eller ens vetat om
Ändå är det svårt att inte föredra trä ur rent estetisk synvinkel...

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hade gärna sett versioner av konsoler i trä-design. Den fyrkantiga Xbox Series X hade sett sjukt ball ut i trä.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Som någon sa, Fractal Design North är kanske det snyggaste PC-chassi som finns, tycker jag.

Jag ska också vara tråkig och märka ord. Spelkonsoler och hemelektronik bör kanske inte genomgående tillverkas med trädetaljer, men det ska gärna finnas som alternativ. Det här med "moduläritet" är finfint. Jag önskar att jag kunde välja en frontpanel i trä på mitt NZXT H7-chassi, så att jag kunde få få ha en skandinaviskt sober apparat jämte min flickväns moderiktiga trälådor i vardagsrummet. Sen kunde alla RGB-entusiaster få ha en panel, helt i plexiglas, som släpper igenom maximalt med blinkande ljus för den där helkroppsförlamande epilepsi-effekten, medan andra kör med en perforerad plåtpanel för lagom luftflöde.

Absolut, trött på plast i alla dess former. Estetiken är duofärgad, men det behöver inte framtiden vara.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad säger ni om mobiler då? Senaste iphone och android i finaste lackad valnöt, hade inte tackat nej.

Skribent

Jävlar! Det där såg nice ut!

Tror jag ska beställa till både Xboxen och Switchdockan.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Majoren:

När det gäller mode och design så går ju allt i cykler. 1600-talskläderna har väl förvisso aldrig riktigt kommit på mode igen, men ni fattar.
Jag skulle därför vilja slå ett slag för att spelkonsolbranschen och PC borde för en gångs skull bryta den enformiga plasttrenden från 1990-talet och börja använda designdetaljer i genuina naturmaterial igen, något som var stort på 1960- och 1970-talen.

Jag tänker på de gamla fina CRT-burkarna med träpaneler som var och varannan mormor prydde med passande duk och blomkruka. Och att inte förglömma klenoder som Atari 2600, som pryddes av en träpanel som jag vill mena visar tydligt att ett val av naturmaterial kan vara riktigt läckert.

https://spectrum.ieee.org/media-library/eyJhbGciOiJIUzI1NiIsI...

https://www.snellingsmuseum.co.uk/app/uploads/2019/10/BLOSM-9...

Vad säger ni, är det inte dags att Sony, Nintendo, Microsoft, (Valve?) vågar prova dessa material så vi får en paus från den enformiga billiga plasten?

Jag vill även slå ett slag för de klassiska rejäla reglagen. Väck med hemska touch-"knappar" och annat skit, det ska vara reglage i genuin metall.

Du är underbar!!!
Jag har alltid sagt samma sak. Kanske inte om konsoler men om att jag skulle vilja ha en ny teve som är träfärgad.
Ibland har jag funderat på om det skulle finnas något skåpliknande i trä som man skulle kunna sätta teven i så att bara skärmen syns.
Det hade varit så snyggt.

Vet att jag sett något gammalt fotografi från 80-talet när jag var en liten bebis och min fader satt och höll på med teven och den teven var också träfärgad runt om på kanterna.

Inaktiv
Vill också
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jävlar! Det där såg nice ut!

Tror jag ska beställa till både Xboxen och Switchdockan.

Det såg riktigt snyggt ut!
Vill också ha till min Switch! ❤️

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Du är underbar!!!
Jag har alltid sagt samma sak. Kanske inte om konsoler men om att jag skulle vilja ha en ny teve som är träfärgad.
Ibland har jag funderat på om det skulle finnas något skåpliknande i trä som man skulle kunna sätta teven i så att bara skärmen syns.
Det hade varit så snyggt.

Vet att jag sett något gammalt fotografi från 80-talet när jag var en liten bebis och min fader satt och höll på med teven och den teven var också träfärgad runt om på kanterna.

Inaktiv
Skrivet av ibbe87:

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt!
Skulle bara vara naturfärgat med så hade det varit perfekt.

1
Skriv svar