Dead Space
Första gången jag verkligen varit avundsjuk på att någon får testa ett spel i förväg.
Ja, det var riktigt kul att få testa det. Extra skoj att EA/Motive lät oss spela en så ofärdig version också - känns som att de tror på vad de har.
Får bli att se en playthrough online istället för att spela. Misstänker att det kommer vara rätt saftiga krav på PCn...
Glömde tyvärr kolla specs på pc:n jag lirade på. Är ju Frostbite-motorn, och i alla fall Dice har lyckats få den att flyta riktigt bra. Bara att hålla tummarna.
Lite kul att grafiken i remake är så som jag minns originalet
Vilket det tydligt inte är fallet
Det är ändå imponerande hur jäkla bra originalet håller.
Ser riktigt bra ut och kul läsning!
Dead Space 1 och 2 är några av mina absoluta favoritspel, men det var länge sen jag spelade ettan sist så det ska bli kul att ta sig an det på nytt.
Är det samma svårighetsnivåer som i originalet? Det bli genomspelning på Hard i så fall, givet. Ger bäst spelupplevelse.
Vore kul om de lade till Hardcore mode som i tvåan. Den genomspelningen var bland de häftigaste timmarna jag haft i ett spel, någonsin. Så otroligt spännande när man bara kan spara tre gånger i ett hard-nivåspel med femton kapitel. Jag hade skönt adrenalinpåslag hela vägen.
Om jag dog så kunde jag tappa flera timmars progress i spelet eftersom jag inte kunde spara så ofta, så hela tiden gällde mantrat Death is not an option. 😅 Det skapade en speciell press när det hände mycket på samma gång, ammuntionen tog slut och så vidare.
En kämpig men framför allt väldigt kul spelupplevelse. Vore kul om det går att spela så i remaken av ettan.
Spelade originalet när det var relativt nytt. Efter att något jävla monster flög igenom väggen när man gick omkring i godan ro gav jag upp. Hur bra remaken än blir kommer jag inte att röra spelet
Samma här, mådde dåligt för jag var så rädd hela tiden. Klarade typ tio minuter sen gav jag upp.
Samma med Doom eller quake. Det där ljudet av att det var monster nära hela tiden gjorde att jag satt på helspänn. Var tvungen att tända alla lampor i rummet.
Hoppas ingen här tänker köpa spelet nu vid release och vidare uppmuntra att spelutgivare tar fullpris för 1/10 av jobbet.
låter tyvärr inte som det. Lustigt det inte tas upp alls, men det är ju min åsikt.
Klart som fan man köper det för fullpris, allt annat är otänkbart. Låt oss spela som inte gjort det tidigare
Lite kul att grafiken i remake är så som jag minns originalet
Vilket det tydligt inte är fallet
Jag körde igenom spelet igen för något år sedan. Jag upplevde grafiken tillräckligt bra; om än lite"ren" och "barskrapad". Spelet har en så fin atmosfär att 2008 års grafik levererade även 2020... Jag kan tänka mig att det levererat även i år.
Men ja.. man minns spel "snyggare" än vad det många gånger var... 😆
Är det samma svårighetsnivåer som i originalet? Det bli genomspelning på Hard i så fall, givet. Ger bäst spelupplevelse.
Jag kollade inte svårighetsgraderna, tyvärr.
Hur upplevdes kontrollerna annars?
Tyckte själv till PC när jag testat originalet att det var ospelbart.
Jag körde med gamepad. Helt ok kontroller. Blir ju sämre precision när man skjuter än med mus, och kan tänka mig att det därför blir lite enklare då.
Hoppas ingen här tänker köpa spelet nu vid release och vidare uppmuntra att spelutgivare tar fullpris för 1/10 av jobbet.
låter tyvärr inte som det. Lustigt det inte tas upp alls, men det är ju min åsikt.
Man få se på det från fall till fall, det är för förenklat att säga att "alla" remakes är 1/10 av jobbet. Hur Dead Space blir får vi se när spelet har släppts, men intrycken jag fick nu var att det är en seriös satsning på att göra ett bra spel.
Hoppas ingen här tänker köpa spelet nu vid release och vidare uppmuntra att spelutgivare tar fullpris för 1/10 av jobbet.
Det verkar inte vara riktigt så enkelt jobb i det här fallet utan i remaken så har utvecklarna förutom visuella förbättringarna även lagt till nya finesser som inte fanns i originalet.
Ett exempel är The Intensity Director som fungerar ungefär som The Director i Left 4 Dead som ser till att varje spelomgång blir unik och spännande. När du backtrackar och går tillbaka till rum du redan varit i så kan du aldrig vara säker — saker och ting kan hända när som helst. Det gör även att spelet får ännu större omspelningsvärde.
Sedan har utvecklarna även lagt till något de kallar för The Peeling System. Det visar på ytterst grafiskt sätt med tillhörande gore hur pass mycket skada en kroppsdel tar för varje träff innan den till slut lossnar. Jämför med originalet där man kan skjuta flera gånger mot en kroppsdel utan att det syns hur pass mycket skada den tagit — till slut lossnar bara kroppsdelen.
Om remaken sedan är värt fullpris med det nya visuella och nya finesserna är upp till var och en. Jag tycker definitivt det så det blir dag 1-köp för min del.