Koka gammalt vatten från flaska?

Avstängd
Koka gammalt vatten från flaska?

Jag hittar inget bra svar på den googlade frågan så jag kollar här lite snabbt: Fungerar det att koka vatten som man har bevarat i vanliga vattenflaskor i cirka ett halvår?

Jag har ett par 1,5 liters vattenflaskor som jag haft i kylskåpet i ett halvår nu som jag tänkte använda på ett vettigt då jag nu införskaffat mig 20 Liters vattendunkar. Jag tänker mig att man kan använda vattnet för att koka ägg och pasta?

Vattnet har kommit från kranen så det kan ju inte vara mer än mikroplaster och bakterier som kanske frodats under halvårets gång antar jag? Tack för svar på förhand allesammans!

Medlem

Google säger 2 år så borde vara lugnt oavsett.

Medlem

Desdilera det så slipper du om det blivigt partiklar i vattnet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Megadelux

Ja. Minst koka det. Vatten från kran klarar sig ca 6mån svalt och mörkt.

Det har förmodligen blivit alger och smågrejjer i det. Men förstår inte varför du inte bara kan hälla upp nytt.

Lita inte helt på mig, kolla youtube kanske typ prepper-kanaler eller något hur dom förvarar vatten. I dunno.

Medlem

Vet inte om det är relevant till frågan som ts ställde men jag kokar allt mitt vatten 😀

Medlem

Varför häller du inte bara ut det? Det är tre liter kranvatten? 🙃


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Varför häller du inte bara ut det? Det är tre liter kranvatten? 🙃

Det är 1,5L - 8st flaskor.

Tänkte nyttja vattnet på något vis om jag ändå betalat för det när jag hällde i det i flaskorna för ett halvår sen?

Möjligen kanske de kan användas för att spola i toaletten, men frågan är om det är tillräckligt tryck så det blir den där "sugeffekten" i toaröret?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är 1,5L - 8st flaskor.

Tänkte nyttja vattnet på något vis om jag ändå betalat för det när jag hällde i det i flaskorna för ett halvår sen?

Möjligen kanske de kan användas för att spola i toaletten, men frågan är om det är tillräckligt tryck så det blir den där "sugeffekten" i toaröret?

Klart att du ska använda vattnet! En kubik kostar ju runt 12kr så det är ju värt runt 14öre för de 12 liter som du har lagrat. Dock hade du kanske kunnat spara 14öre på elräkningen om du istället hade haft dator/telefon avstängd under den tid du lagt på att googla och undersöka detta. Hmm... Svåra beslut! 😅

Medlem

Det är sannolikt dyrare att koka upp 1 liter gammalt flaskvatten, än att spola upp 1 liter färskvatten med kran.

1 liter kranvatten kostar 3 öre.
1 kokad liter (vattenkokare 0,11 kWh) kostar 4 öre.

Du kan väl vattna blommorna med ditt flaskvatten? Koka ägg borde inte va några problem.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har det stått i kylen och det är kranvatten kan du nog dricka det som det är. Testa, du känner i regel på smaken om det är dåligt. Förvara det i frysen nästa gång. Då håller det hur länge som helst + att de fungerar som kylklampar om strömmen skulle vara borta under en längre tid.

Medlem

luktar det inte surt eller jord är det bara att dricka, koka om det luktar surt, filtrera om det luktar jord.


signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är 1,5L - 8st flaskor.

Tänkte nyttja vattnet på något vis om jag ändå betalat för det när jag hällde i det i flaskorna för ett halvår sen?

Möjligen kanske de kan användas för att spola i toaletten, men frågan är om det är tillräckligt tryck så det blir den där "sugeffekten" i toaröret?

Tiden och energin du lägger på att ta ett beslut här kostar mer än hälla ut och hälla upp nytt. 🤓


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tänk på att koka med t.ex stormkök eller liknande då du annars lär få betala mer än vattnets värde i elkostnad. Kan du elda med pinnar istället för dyr t-sprit är det ju ännu bättre.
Värmen som genereras borde du ju ta vara på. Dumt att slösa bort den, liksom. Vänta tills det blir kallare så kan du ju placera ut det nykokta vattnet lite varstans i boendet så får du både uppvärmning och förmodligen en bra luftfuktighet.

Medlem

Tips; om du ska spola i toan ha vattnet i en hink och häll i från hög höjd, bättre än vanlig spolande och kan användas om det rinner dåligt.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

luktar det inte surt eller jord är det bara att dricka, koka om det luktar surt, filtrera om det luktar jord.

Man kan blanda blandsaft i det också...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Geeks Gaming
Skrivet av Hipshot:

Man kan blanda blandsaft i det också...

Fast…det löser ju inte problemet som ligger bakom varför vattnet luktar surt eller jord 🤔

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Klart att du ska använda vattnet! En kubik kostar ju runt 12kr så det är ju värt runt 14öre för de 12 liter som du har lagrat. Dock hade du kanske kunnat spara 14öre på elräkningen om du istället hade haft dator/telefon avstängd under den tid du lagt på att googla och undersöka detta. Hmm... Svåra beslut! 😅

För att inte tala om energin man förbrukar för att koka upp allt vatten.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast…det löser ju inte problemet som ligger bakom varför vattnet luktar surt eller jord 🤔

När jag reste till Paraguay så berättades det för mig att vattnet var dåligt, då tog jag med två liter koncentrat som gav åtta liter blandsaft, det löste typ hela resan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är detta relaterat till simkortet?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Hipshot:

När jag reste till Paraguay så berättades det för mig att vattnet var dåligt, då tog jag med två liter koncentrat som gav åtta liter blandsaft, det löste typ hela resan.

Men va? Förklara gärna mer. Menar du dåligt som i att vattnet är bra men kanske har en sämre smak än vad du är van vid? I så fall förstår jag ditt inlägg.

Eller menar du dåligt som i att det finns bakterier osv? För i så fall är jag nyfiken på hur saft skulle kunna hjälpa till med att ta bort bakterier?

För det kan ju inte saft. Eller?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Men va? Förklara gärna mer. Menar du dåligt som i att vattnet är bra men kanske har en sämre smak än vad du är van vid? I så fall förstår jag ditt inlägg.

Eller menar du dåligt som i att det finns bakterier osv? För i så fall är jag nyfiken på hur saft skulle kunna hjälpa till med att ta bort bakterier?

För det kan ju inte saft. Eller?

Nja, alltså, smaken, men om detta är en överlevnadstråd så rekommenderar jag ju så klart ingen att göra så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag har en fråga bara. Varför har man 8 x 1.5 L vatten i kylskåpet? Vad var din tanke från första början?


signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Man kan blanda blandsaft i det också...

Eller sprit...

Eller båda...


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av robbis:

Jag har en fråga bara. Varför har man 8 x 1.5 L vatten i kylskåpet? Vad var din tanke från första början?

Vi har faktiskt 6 st flaskor i frysen. Härstammar från att vi blev utan vatten här i 2 dagar när de grävde av vattenledningen. Så vi stoppade dem i frysen efteråt, tänker utifall det händer igen så finns det lite vatten backup.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi har faktiskt 6 st flaskor i frysen. Härstammar från att vi blev utan vatten här i 2 dagar när de grävde av vattenledningen. Så vi stoppade dem i frysen efteråt, tänker utifall det händer igen så finns det lite vatten backup.

Tänker mest att det tar upp en jädra plats i kylen.


signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av robbis:

Tänker mest att det tar upp en jädra plats i kylen.

Vi har två i botten av varje låda, tar inte så stor plats. Fungerar även som kylklampar och hålla frysen kall längre ifall det blir strömavbrott.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag har en fråga bara. Varför har man 8 x 1.5 L vatten i kylskåpet? Vad var din tanke från första början?

Har du ett någorlunda tomt kylskåp så hjälper det att hålla det kallt, och kostar mindre i el. Funderar på all kall luft som åker ut varje gång du öppnar kylskåpet och då byts ut mot varmare luft, luft som sedan också skall kylas ner. Bättre då att fylla med flaskor fyllda med vatten och ställa in, mindre plats för luft.

Medlem
Skrivet av Zerovahamut81:

Tips; om du ska spola i toan ha vattnet i en hink och häll i från hög höjd, bättre än vanlig spolande och kan användas om det rinner dåligt.

Eller inte.

https://www.today.com/home/it-necessary-close-toilet-lid-when...

Skall dock säga att jag är inte helt klar på om centrifugalkrafterna i en toalett ändras eller försvagas om man häller en spann direkt i istället för att spola.

Medlem

Overthinking... Häll ut eller vattna med det och häll upp nytt. Case closed.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller inte.

https://www.today.com/home/it-necessary-close-toilet-lid-when...

Skall dock säga att jag är inte helt klar på om centrifugalkrafterna i en toalett ändras eller försvagas om man häller en spann direkt i istället för att spola.

Gjort det i stugan där trycket är lågt i cisternen, funkar klockrent. Men får ju självklart pricka rätt med vattenstrålan i toan, men det gäller ju alltid.. 🤔

12
Skriv svar