Stalker 2 byter undertitel - bort med rysk stavning
Det har ju även ändrat stavning på sina städer och annat med rysk stavning till ukrainsk. Kiev heter numera Kyiv på skyltar och sånt i landet.
Men det är väll nått som är gjort för länge sen?
Kiev är inte det ryska namnet.
Staden Kharkiv heter/hette Kharkov tidigare.
Tramsigt delux. (med namnet)
Varför det?
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Ett Ukrainskt spel som utspelar sig i Ukraina utav Ukrainska utvecklare borde rimligtvis använda Ukrainsk stavning framför rysk stavning
Ett Ukrainskt spel som utspelar sig i Ukraina utav Ukrainska utvecklare borde rimligtvis använda Ukrainsk stavning framför rysk stavning
Varför gjorde de inte det från start?
Troligtvis för att de tidigare hade förhoppningar om att kunna sälja spelet i Ryssland.
Men nu när det inte är aktuellt, så kan de vara lite mer hemkära utan den risken.
En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.
Internationellt så känner ju folk till namnet chernobyl
Fram tills nyligen använde de inte ens ukrainska språket i landets skolor, det har varit ryska som gällt länge. Det är först efter annekteringen av Krim som de valt att börja lära ut sitt eget språk igen. Det är troligen en anledning. Det är också anledningen till att det är först på senare år som man valt att ändra stavningen på städer till en som mer matchar den som skulle användas i det ukrainska språket istället för ryska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Ukraine#2017_law_%...
Fram tills nyligen använde de inte ens ukrainska språket i landets skolor, det har varit ryska som gällt länge. Det är först efter annekteringen av Krim som de valt att börja lära ut sitt eget språk igen. Det är troligen en anledning. Det är också anledningen till att det är först på senare år som man valt att ändra stavningen på städer till en som mer matchar den som skulle användas i det ukrainska språket istället för ryska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Ukraine#2017_law_%...
Jag tänker inte forska något mer i ämnet men enligt vad jag läst och hört vid tidigare tillfällen stämmer inte din tolkning alls, snarare var det så att ryska, i olika utsträckning - indirekt eller direkt, "förbjöds" i samband med den där lagen. Ukraina hade tidigare varit dubbelspråkigt men nu ville man minska andelen ryska, bland annat med krav på att allt som gavs ut på ryska också skulle ges ut på det "nya" officiella språket.
Jag tänker inte forska något mer i ämnet men enligt vad jag läst och hört vid tidigare tillfällen stämmer inte din tolkning alls, snarare var det så att ryska, i olika utsträckning - indirekt eller direkt, "förbjöds" i samband med den där lagen. Ukraina hade tidigare varit dubbelspråkigt men nu ville man minska andelen ryska, bland annat med krav på att allt som gavs ut på ryska också skulle ges ut på det "nya" officiella språket.
Ok, ja jag säger inte emot jag kan definitivt ha missförstått. 🤷♂️
Finns en grå dimma i detta ämnet, då Rysk propaganda har ett intresse här. Så en får ta allt med en nypa salt tror jag.
En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.
Där fick dom!
/s
Tjiiii där fick putin känn på den !!!
Gah, hur tänker man ens såhär. Kanske man bara känner en jävligt äcklig smak i munnen när man pratar ryska, läser ryska eller inser att landet som en gång var ens allierad nu dödar ens barn. Men visst allt måste ju vara en storartad ställningstagande som ändrar världen för att vara rimlig.
Gah, hur tänker man ens såhär. Kanske man bara känner en jävligt äcklig smak i munnen när man pratar ryska, läser ryska eller inser att landet som en gång var ens allierad nu dödar ens barn. Men visst allt måste ju vara en storartad ställningstagande som ändrar världen för att vara rimlig.
Precis, många som missar att det är mycket mer personligt än ett ställningstagande, handlar ju inte om någon extern västerländsk studio som vill visa stöd för ukraina.