Vi får även se ett spelsätt vid namn Joust, där endast två spelare ställs mot varandra. De börjar i varsin bas, på varsin sida av spelplanen och med fem skott var att tillgå. De möts någonstans i mitten på kartan, gör sitt bästa med sina fem skott och för att få fler skott behöver de ta sig till den motsatta basen. En nagelbitare som kräver en del taktiskt tänkande, trots att lagdynamiken saknas.

Av de vapen, kartor och spelsätt jag testar är inga slutgiltiga, de kan komma att ändras innan spelet släpps. Men känslan kvarstår: Shootmania kommer gå snabbt och vara lätt att få grepp om.

Planeter får planeten att snurra

I samband med att Shootmania släpps kommer det community som byggts upp kring Trackmania få ett rejält ansiktslyft. Maniaplanet 2.0 kallar man det, och det kan liknas vid en blandning av Facebooks communitykänsla, Twitters nyhetsflöde och Googles reklambanners.

Man skapar en egen sida och kopplar ihop sig med andra spelare. Genom nyhetsflödet kan man se vad andra spelare gör just nu, få banrekommendationer, anta utmaningar och mycket annat. Har man skapat ett eget DLC-paket med egna texturer, miljöer, banor och spelsätt är det enkelt att dela med sig av sina skapelser. Det gör man genom att starta sin egen affär i spelet. Det går också att skapa egna reklambanners som exponeras då folk spelar ens paket, för att locka till fler köp.

Snabbmatskedjornas historia sträcker sig så långt tillbaka som medeltiden.

Denna interna affärsmodell drivs av den egna valutan planets. Man kommer kunna tjäna och göra av med planets på alla möjliga sätt. Till exempel vadslagning, rekordsättning, medaljplacering, lotteri, enarmad bandit och försäljning av DLC. Att köpa planets med riktiga pengar kommer inte vara möjligt.

Men hur ligger det till med mikrotransaktioner? Spelets community bygger mycket kring att köpa varandras DLC med låtsaspengar, men Nadeo Planerar inte att baka in verkliga summor i det.

– Vi kommer inte ta något betalt för det. Det som vi på Nadeo lägger ut kommer kosta pengar, men ingenting annat, säger Florent Castelnérac.

Mer moddning åt folket

Shootmania är bara början av Nadeos plan på hur Maniaplanet ska växa. Ett spel vid namn #Questmania ligger längre fram i planeringen, där genren rollspel är tänkt ska göras lättillgänglig. Tanken med konceptet Maniaplanet är att uppmuntra spelarna att skapa sina egna spelupplevelser och att de sedan enkelt kan dela med sig av dem.

– Med Maniaplanet vill vi uppmuntra detta så mycket som det bara går, menar Castelnérac. Moddar har många gånger triumferat över spelen de baseras på, vi tänker ge spelarna verktygen att enkelt skapa och sprida sina idéer till de stora massorna. På det viset kan nya, fräscha och framför allt banbrytande spelidéer nå de stora massorna på nolltid. Tänk dig ett fenomen som #Counter-Strike, som nu kan gå från idé till att mängder av människor spelar det online inom tjugofyra timmar. Studier visar att en tredjedel av alla spelare vill experimentera med spel, vi siktar på att erbjuda dem ett kraftfullt och samtidigt enkelt verktyg för att låta dem uttrycka sin kreativitet.

I brist på ammunition testar det övre laget en ny taktik – att hoppa ihjäl fienden.

Jag får inte chansen att använda byggverktyget, men det som visas ser enkelt ut. Banorna byggs upp blockvis, landskap kan enkelt ritas fram och kopieras efter egen önskan. För de mer avancerade användarna går det även att skriva om förutsättningarna för spelet, med egna regler och spelsätt. Var gränsen för hur mycket det kommer gå att ändra är inte satt ännu, men någonstans innan total kreativ frihet kommer den dras.

Om Shootmania kommer göra sig ett namn i spelvärldens nu kanske populäraste genre får tiden utvisa. Det beror lite på hur man ser på spelet – som en konkurrent till genregiganterna eller mer av ett användarvänligt verktyg för att skapa och dela sina egna skapelser. Den stora frågan är hur modkulturen kommer möta det. Spel som Counter-Strike byggdes utifrån ett färdigutvecklat spel där skelettet byttes ut och mycket av utsmyckningen fick hänga kvar. Shootmania går baklänges i den bemärkelsen, med ett färdigt skelett som förväntas bli utsmyckat av spelarna.

Vilka studier Florent Castelnérac syftade på ovan vet jag inte, men det råder ingen tvekan om att spelvärldens kombinerade kreativa kraft har potential att slå vilken spelstudio som helst på fingrarna. Det är just den kraften som Shootmania vill locka fram och ta vara på. Det återstår att se om spelarna kommer ta sig an Shootmanias potential, men det ser helt klart lovande ut.