Half-Life 2 firar tjugo år med en två timmar lång dokumentär från Valve. Vackert så. Bitterljuvt nog får vi se små glimtar från en prototyp och tjusiga skisser (ovan) av vad som skulle ha blivit Half-Life 2: Episode Three. Spelet som aldrig blev. Boven i dramat tycks vara... Left 4 Dead.
Japp, utvecklarna avslöjar i dokumentären att man bytte fokus till att göra den zombiestinna co-op-skjutaren redo för release. David Speyre menar att detta innebar slutet för Episode Three.
Det var ett riktigt tajt schema, och det krävdes mycket arbete från alla för att få det färdigt. Men det var värt det – jag menar, Left 4 Dead blev fantastiskt. Men det tog så lång tid – och här är det tragiska och nästan komiska med det – det tog så lång tid att när vi väl övervägde att återvända till Episode Three så argumenterades det för att vi hade missat chansen. Det är för sent nu. Vi behöver verkligen göra en ny spelmotor för att fortsätta Half-Life-serien.
En inställning som i efterhand "verkar så fel". Speyre tycker att man "absolut" hade kunnat återvända till Episode Three-utvecklingen och plöjt ner två år i spelet. Gabe Newell, å sin sida, menar att man hade kunnat släppa det men att hans misstag var att han blev "fast". Han såg inte hur Episode Three hade kunnat flytta några gränser framåt. Och om spelet hade blivit en realitet är det inte säkert att vi hade fått Portal 2 eller Left 4 Dead 2. En inte alltför bekväm tanke.
Episode Three hade en "ice gun" som kunde användas för att skapa hinder att gömma sig bakom, liksom möjligheten att skapa plattformar för att lyckas ta dig nedför branta bergväggar. Alltsammans skulle äga rum i en arktisk miljö, som du ser på bilden ovanför.
För att se prototyper och skisser gör du rätt i att kika på epilogen av dokumentären.
Fram till 19.00 i kväll kan du klicka hem Half-Life 2 gratis från Steam.