Arrowheads ursprungsplan var att utveckla Helldivers 2 på tre år. Det blev nästan åtta år. Eller närmre bestämt: sju år, elva månader och tjugosex dagar. Tidsspannet avslöjar Johan Pilestedt, tidigare vd och numera kommunikationschef, under ett anförande på Nordic Game 2024.
Vi blev tillfrågade om vi ville göra en uppföljare till Helldivers, och vi sa "ja, det låter väldigt kul, för det kommer vara lätt. Vi känner redan till spelet, och skulle förmodligen kunna göra det på tre år".
Men nej, så lätt blev det alltså inte. Tiden de behövde blev mer än det dubbla. Pilestedt frågar retoriskt hur de kunde överleva, och tillstår: "Spelutveckling är svårt." Han menar att processen är "iterativ", man ändrar sig, utvecklas, försöker igen, går tillbaka till grunden. Så fortsätter det.
Pilestedt medger att det bitvis varit kaotiskt, och att problemen vuxit när studion gjort det. Man såg sig mentalt som en liten studio och sa "ja" till alla utmaningar. De blev dock övermäktiga. Men "självdisciplin, kamratskap och medkänsla" tog Arrowhead genom de tuffa tiderna.
Och med tanke på braksuccén – 12 miljoner sålda spel på 12 veckor – har de gjort mycket rätt.