Karl Jobst förlorar mot Billy Mitchell
För dom som känner till Karl Jobst, känd för att göra YT vidoes om speedrunning samt fusk inom spelvärlden förlorade nyligen en förtals rättegång mot Billy Mitchell och måste betala $350 000 i skadestånd. Mitchell är känd för att haft flera världsrekord i arkadspel som Pacman och Donkey kong på 80/90 tal men avslöjades senare som fuskare. Karl Jobst är en av dom som gjort flera videos om detta men gick tydligen för långt i ett av dom när han påstod att en annan f.d YT profil " Apollo legend " tog livet av sig pga. Mitchell och får nu betala dyrt för det.
Jobst har både hånat Mitchell och hans advokat i video klipp, vägrat förlikning, sågat domaren i målet samt vart oärlig för sina följare vad rättegången gällt när han bad om donationer vilket gjort att han förlorat mycket av sitt tidigare ganska höga anseende.
https://www.sportskeeda.com/us/streamers/news-i-know-many-wil...
Läste en bra tråd om detta på Resetera när domen om ärekränkning kom 1 april. Verkar som det varit mycket missförstånd bland gamers kring vad rättsfallet faktiskt handlade om, särskilt som han Karl Jobst inte varit helt tydlig med det i sina videos.
Med reservation för att jag inte är någon jurist... Men läser man igenom vad ärendet verkligen handlar om så verkar det onekligen vara en slam dunk för Billy Mitchell. Helt obegripligt att karln inte gick med på förlikning eller på annat sätt försökte rädda sin egen situation innan det gick så här långt.
Läste en bra tråd om detta på Resetera Helt obegripligt att karln inte gick med på förlikning eller på annat sätt försökte rädda sin egen situation innan det gick så här långt.
Billy Mitchell har en lång historia på att stämma alla som yttrat sig om hans fuskande. Personer, men också webbsidor som Twin galaxies när dom tog bort hans rekord. Vad jag vet har han förlorat samtliga, och Jobst trodde väl att det skulle bli likadant men insåg inte skillnaden i hans fall från de övriga. En gigantiskt slam dunk för Billy Mitchell helt klart, får in $350k plus att hans ärkerival måste stå för pengarna.
En gigantiskt slam dunk för Billy Mitchell helt klart, får in $350k plus att hans ärkerival måste stå för pengarna.
AUD skall tilläggas, motsvarande cirka 220 000 USD. Fortfarande väldigt mycket pengar såklart.
AUD skall tilläggas, motsvarande cirka 220 000 USD. Fortfarande väldigt mycket pengar såklart.
Bra där! Missade att det inte rörde sig om Amerikanska dollar vilket är ju en ganska stor skilland. Jobst åker väl på sin egna och Mitchell's rättegångskostnader också misstänker jag, så den totala summan blir nog bra mycket värre.
Snacka om att jag blev chockad när jag såg att han förlorat, fattade inte hur det kunde vara möjligt.
När jag sedan förstod hur extremt otydlig jag varit i sin rapportering kring fallet blev det plötsligt klarare. Det handlade ju plötsligt inte alls om huruvida Mitchell fuskat, något som Jobst hela tiden påstått.
Orkar inte leta upp den specifika videon men i en jag minns hånar han Mitchell genom hela videon och säger upprepade gånger att han inte kan förlora detta, det är ju så uppenbart att Mitchell fuskat. Detta när fallet inte ens handlar om det...
Så ja, lite lurad känner man ju sig för nog hade jag velat se Mitchell förlora, verkar inte vara någon speciellt sympatiskt man. Frågan är ju hur Jobst tänkt genom hela denna situation, varför fortsätta ljuga?
Något förtroende finns iallafall inte kvar, jag kommer hämta min speed-running rapportering från annat håll i fortsättningen.
Bra där! Missade att det inte rörde sig om Amerikanska dollar vilket är ju en ganska stor skilland. Jobst åker väl på sin egna och Mitchell's rättegångskostnader också misstänker jag, så den totala summan blir nog bra mycket värre.
Flera miljoner i skadestånd, alltså! Jäklar, är den här Jobst förmögen eller blir det här ekonomisk ruin för honom? Jag har bara sett nån video med honom nångång och vet inte alls vad såna där youtubers kan tänkas tjäna... För Youtube är hans jobb, eller?
Om jag har förstått det rätt så var i början två stämmningar (eller två i en), en involverade fuskandet och det andra om felaktigt påstående om en annat fall och en person som tog livet av sig. Det som involverade fuskandet lade Mitchell ner för den skulle han inte vinna. Men den andra var ganska solklart.
Jobst hade enkelt sluppit detta genom att använda annat ordval i videon. Istället för att säga det som om det var fakta så hade han kunnat framföra det som en åsikt.
Snacka om att jag blev chockad när jag såg att han förlorat, fattade inte hur det kunde vara möjligt.
När jag sedan förstod hur extremt otydlig jag varit i sin rapportering kring fallet blev det plötsligt klarare. Det handlade ju plötsligt inte alls om huruvida Mitchell fuskat, något som Jobst hela tiden påstått.
Orkar inte leta upp den specifika videon men i en jag minns hånar han Mitchell genom hela videon och säger upprepade gånger att han inte kan förlora detta, det är ju så uppenbart att Mitchell fuskat. Detta när fallet inte ens handlar om det...
Så ja, lite lurad känner man ju sig för nog hade jag velat se Mitchell förlora, verkar inte vara någon speciellt sympatiskt man. Frågan är ju hur Jobst tänkt genom hela denna situation, varför fortsätta ljuga?
Något förtroende finns iallafall inte kvar, jag kommer hämta min speed-running rapportering från annat håll i fortsättningen.
Han hade väldigt mycket att tjäna på ljuga. Sanningen och folk hade väl tyckt som dom gör nu " skyll dig själv ". Istället blev det att folk ställde sig bakom honom och han kunde få in rejält med donationer till rättegången.
Flera miljoner i skadestånd, alltså! Jäklar, är den här Jobst förmögen eller blir det här ekonomisk ruin för honom? Jag har bara sett nån video med honom nångång och vet inte alls vad såna där youtubers kan tänkas tjäna... För Youtube är hans jobb, eller?
Ja han har ju över 1 miljon prenumeranter på Youtube och vart stor i flera år, kombinerat med reklam och sponsorer borde det gett en ganska bra inkomst. Han drog även in på gofundme $200 000 AUD från följare för att kunna ha råd med rättegången. Han har också nämnt att självaste Notch hjälpt honom med pengar. Dock så har hans rykte tagit rejält med stryk och kan nog inte fortsätta med sin YT karriär, annars hade denna förlust varit ganska försumbar i längden.
Han hade väldigt mycket att tjäna på ljuga.
Jo, men bara kortsiktigt. Hans karriär, som till stor del byggts på att avslöja fuskare och lögnare, har ju fått ta en rejäl smäll efter detta.
Jag har svårt att se att han kan komma tillbaka och fortsätta på samma vis. Väljer han att göra en klassisk ursäkt, betala tillbaka pengar han fått i fel syfte och sedan bara koncentrera sig på speed running och inte fuskare så kanske.
Får TS betalt per särskrift?
Äh, så farligt var det väl ändå inte. Be kind
Får TS betalt per särskrift?
Haha ja, det hade ju varit nice om man fick det! Måste passa på att fråga, du som verkar ha koll på språket. Borde det inte stå 'Får TS betalt per särskrivning?' 'Särskrift' verkar ju inte vara ett riktigt ord?
Haha ja, det hade ju varit nice om man fick det! Måste passa på att fråga, du som verkar ha koll på språket. Borde det inte stå 'Får TS betalt per särskrivning?' 'Särskrift' verkar ju inte vara ett riktigt ord?
Du har givetvis helt rätt.
Karl Jobst kommenterar domen.
https://www.youtube.com/watch?v=H1XBqeAQ3nI&t=421s
Trots att tvisten hittills har kostat honom långt över 1 miljon AUD, ser han över möjligheten att överklaga.