Nyheter och artiklar
Visa alla

Inga träffar

Recensioner
Visa alla

Inga träffar

Diskussionsforum
Visa alla

Inga träffar

Medlemmar
Visa alla

Inga träffar

Snabbkollen – Vilka svenska speltidningar läste du?

Robot
Snabbkollen – Vilka svenska speltidningar läste du?
Medlem

Jag läste mest PC gamer, och under en period Super Play. Gamereactor plockade jag upp några ex av då och då eftersom de var gratis.

gnu
Medlem

Pc gamer, Super play och attack games ♥️

Medlem

Jag läste mycket Zzap64 med och ett par andra engelska tidningar. Har för mig det fanns en på svenska som hette Oberoende Computer? (eller dylikt)

Tror vi har en större stapel av 80-90tals tidningar i källaren..om inte de blivit fuktskadade och slängda dvs.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag prenumererade länge på PC Gamer tills den slutligen gick i kvav. Och när jag var en nördig liten grabb utan bredband på 90-talet så lånade jag alltid hem det nyaste numret av PC Hemma från biblioteket så jag kunde installera de nyaste freeware- och demospelen som fanns på den inkluderade CD-skivan.

Man var ju helt salig när LEGO Racers var med på en skiva.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Mest Super Play, men även Svenska Playstationmagasinet. (Det var kul med demoskivorna som följde med, bra att kunna testa spel innan köp. Köpte sen Metal Gear Solid, Oddworld, Soul Reaver, Tombi, Worms Armageddon)

Minns fortfarande recensionerna av Quake och Resident Evil i Slitz 1996. Tror det var Slitz i alla fall, kan ha varit Café.
Jag spelade inte då, men minns att jag blev så nyfiken när jag såg bilderna och läste om dom. Speciellt Quake lät riktigt mörkt och hemskt. Det fick 5 (fullt) i betyg, Resident Evil fick 3.

Och Spyro-recensionen i Super Play. De var vitsiga där, om musiken: "utan sting"

Var coolt när jag spelade Metal Gear Solid 3 och hittade en

Super Play på ett bord. Har för mig att nån i redaktionen brukade besöka Japan och hade blivit kompis med Kojima.

Medlem

Datormagazin och sedemera "avknoppningen" Highscore

Men bäst var ändå kodsidorna i MAD

Medlem

Läste främst DMZ, men det blev annat också, inklusive dom icke nämnda Interface och High Score. Ja, och så kortlivade Amiga info i slutet av 90-talet.

Medlem

Växte upp med Club Nintendo, SuperPLAY, Player1, RESET som senare slogs ihop och blev LEVEL (RIP) men läste också Edge lite sporadiskt och smög in till brorsan för att snylta på hans PC Gamer!

Medlem

Utöver PC Gamer som jag troget prenumererade på i flera år läste jag även som knatte PC Hemma och PC & Mac Magazine - det var lite speldelar (och demo/shareware på medföljande diskett/CD) i dem också. ^^

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

DMZ <3

Medlem

Pc Gamer.

Var det Akrovak eller Agrovak deras WoW dvärg hette som de körde med ett tag? Minns att det var en kul liten äventyrskrönika de hade.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

PC Gamer var helt klart överlägsen. Minns att Super PLAY var helt ok fram tills den horribla omdesignen där mot slutet, står sig än idag som något av det gräsligaste som synts i print. Gamereactor var ju den man plockade på sig under lunchen. Fanns många fler som det köptes något lösnummer av här och där men inget namn jag minns.

Medlem

Super Play, Level, Gamereactor emellanåt och sen var det nån UK tidning som var snordyr på Press Stop minns jag. Inga prenumerationer utan det var lösnummer när jag blev sugen på lite trevlig läsning helt enkelt.

Edit: Missade att det handlade om svenska speltidningar^^.

Medlem

PC Gamer, Super Play, Svenska Playstationmagasinet och Incite PC Games eller vad den hette ( köpte mest för att dem hade "månadens Gamebabe", ja jag var i tonåren )

Redaktör

Växte upp med Datormagazin (storebror prenumererade från start). Sen köpte jag allt som fanns i spelväg när jag skaffade pc på sena 90-talet. PC Gamer var överlägset bäst, men minns även Spel för alla, Incite PC Games, Missil med flera.

signatur
Medlem

High score, pc gamer och någon sega-tidning som jag inte minns namnet på.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

PC Gamer främst. Glömmer aldrig när jag läste recensionen om Battlefield Vietnam, att man kunde gömma sig i gräset och smyga sig fram till fienden. Vilken game changer tyckte jag då.

Medlem
Citat:Skrivet av Tomas Helenius:

Växte upp med Datormagazin (storebror prenumererade från start). Sen köpte jag allt som fanns i spelväg när jag skaffade pc på sena 90-talet. PC Gamer var överlägset bäst, men minns även Spel för alla, Incite PC Games, Missil med flera.

Just det ja, PC för Alla och avknoppningen Spel för Alla!
Och Incite PC Games minns jag lockade med "fullversioner" av spel lite då och då som... well... kanske inte riktigt var de fullversioner som man hade förväntat sig.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Var en trogen prenumerant av PC Gamer under egentligen hela tonåren. Längtade så efter det nya heta numret skulle dyka upp i brevlådan. Har senare i livet köpt lösa nr här och där men nästan all speljournalistik tas in via nätet idag.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag fick mina föräldrar att köpa första numret av Datormagazin - mest för att det var en V-ödla på omslaget - och sedan blev det en prenumeration till den lades ner och jag fick High Score i stället för de tidningar som var "kvar" i abonnemanget.

Jösses vilket dåligt papper det var på "viktiden".

Sedan blev det PC Gamer under några år i slutet av 90-talet.

Medlem

Svenska Hemdator Nytt. En riktig 80-tals klassiker.

Medlem

Hade Nintendo Magasinet, sedan när det försvann så har jag för mig att man fick Super Power, som sen blev Super Play. Dessa var på prenumerationen.

Brukade köpa några tidningar på kiosken också när jag blev äldre (PC). Kommer inte ihåg vad du hette men de var dyra och tjocka som fan. Fick med demoskivor m.m.

Fy fan vad gött man mådde när man hade en färsk PC Gamer i handen

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

It's not a lake, it's an ocean

Sega Force i min ungdoms dagar. Inte så seriös, om vi är diplomatiska, men väldigt, väldigt rolig. Tror jag ska skanna in lite skojigheter och lägga upp någon gång. En favorit är när de i betygsskalan hade "Irritationsmoment" som betygskriterium och i ett mindre bra spel jämförde frustrationen med "knäckebröd per kvadratcentimeter i sängen".

Sedan Super PLAY, Reset, Level, Player1, några Spel för alla och något gratisex av Gamereactor som jag tog i en spelbutik ibland. Super PLAY-åren var nog favorittiden.

Nu läser jag Retrogamer varje månad och köper Edge någon gång ibland.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag läste en tidning som hette datorapel tips och tricks

Medlem

De magasin jag har starkast relation till och läst mest är definitivt PC Gamer och Level. De följde med mig genom livet på nåt sätt och båda erbjöd en pigg typ av speljournalistik som inte längre finns. Åtminstone inte i Sverige.

Fortfarande tycker jag att Levels idé att recensera ett spel genom en dialog mellan två recensenter var helt briljant. Funkade framförallt på stora spel som kanske kunde vara lite av en vattendelare. Och så avslutades det med två olika betyg.

Jag jobbar själv med magasin (dock ej spelrelaterade) och jag vet hur lätt det blir att man gör likadant år ut och år in. För FZ:s del tror jag dock det finns en hel del idéer att plocka upp i de gamla magasinen som kom för 10–20 år sen.

Medlem

Mest PC Gamer men även en hel det Super Play. Kul nostalgi när man hittar nåt gammalt nummer i en låda.

Medlem

Många dmz har det blivit...

https://dmzarkivet.se/

signatur

Cthulhu's Reach: Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler, Lovecraftian

Medlem

Minns en del super power men tror aldrig jag prenumererade, var nog bara ett par nummer som jag läste om och om igen!

Det enda jag minns specifikt var en guide Shadowrun, ett av få spel aom översattes till svenska!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar
Snabbsvar
Du måste vara medlem på FZ för att svara i trådar. Logga in eller registrera ett nytt konto så är du snart igång!