Fragzone-fredag – Steam-spelarna gillar Assassin's Creed Shadows

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Fast vad t ex Split Fiction sålde har väl inte så mycket att göra med Shadows? Som Balunan skrev har ju inget tidigare AC på pc varit i närheten av Split Fictions siffror. Jag hade köpt din poäng mer om det vore så att Shadows underpresterat i jämförelse med vad AC-serien brukar göra -- så verkar inte vara fallet? Med det resonemanget är ju precis varenda AAA-spel någonsin floppar, för inga har sålt i närheten av GTA V.

Sen får du väl misstro de som köpt Shadows bäst du vill, men det låter ju mest bara tramsigt att mena på att tiotusentals på tiotusentals spelare skulle ha någon hemlig agenda... Till vilket syfte? 😂 Nåja, där får vi väl helt enkelt tycka olika.

Har ganska mycket att göra med Shadows med tanke på att Hazelight gick ut med uppgiften om 1 miljon sålda exemplar dag 1 medan Ubisoft gick ut med 1 miljon "spelare" under samma tidsperiod - Aktiva spelare blir därför mer relevant att jämföra, särskilt med tanke på att företaget som försökte få Valve att dölja spelarantalet nu lyckades hitta 960 000 spelare i sina dolda siffror. Det är dock ganska roligt att följa hur Shadows precis som Avowed tidigare i år helt plötsligt är unikt och inte går att jämföra mot någonting.

Gällande recensionerna kan vi absolut tycka olika, då kan man i framtiden även lägga ned allt snack om "recensionsbombning" också. Saker som när Helldivers 2 magiskt fick 221 000 negativa recensioner där i Maj 2024 var helt naturligt, särskilt med tanke på att spelet rent mekaniskt såg 0 förändringar under den perioden.

Skrivet av kebbe:

Har ganska mycket att göra med Shadows med tanke på att Hazelight gick ut med uppgiften om 1 miljon sålda exemplar dag 1 medan Ubisoft gick ut med 1 miljon "spelare" under samma tidsperiod - Aktiva spelare blir därför mer relevant att jämföra, särskilt med tanke på att företaget som försökte få Valve att dölja spelarantalet nu lyckades hitta 960 000 spelare i sina dolda siffror. Det är dock ganska roligt att följa hur Shadows precis som Avowed tidigare i år helt plötsligt är unikt och inte går att jämföra mot någonting.

Gällande recensionerna kan vi absolut tycka olika, då kan man i framtiden även lägga ned allt snack om "recensionsbombning" också. Saker som när Helldivers 2 magiskt fick 221 000 negativa recensioner där i Maj 2024 var helt naturligt, särskilt med tanke på att spelet rent mekaniskt såg 0 förändringar under den perioden.

Vad snackar du om nu? I mitt svar du citerade så skrev jag att Split Fictions försäljning inte säger jättemycket vare sig bu eller bä om Shadows siffror. Att ett helt annat spel med annan gimmicks och målgrupp har sålt snabbare än Shadows betyder... Ingenting? Olika spel har olika sales potential och därmed olika parametrar för vad som kan anses framgångsrikt eller ej. Återigen: om GTA VI släpps och säljer 20 miljoner lifetime så skulle det vara riktigt uselt, med tanke på vad föregångaren presterade.

Samtidigt skulle 95% av alla andra spel gladeligen ta den siffran, utan att tveka. Vad som är framgångsrikt eller ej är relativt, och i jämförelse med tidigare AC-titlar till pc och liknande spel så har Shadows presterat rätt hyggligt, hittills? Ubi själva verkar ju också nöjda, så varför kraxar du som en olyckskorp?

Det här med antal spelare räknar in konsolerna (mycket större marknad för AC än pc), så vet inte varför du misstror det. Eller sitter du inne med nån inside-info där som vi andra inte gör?

Jag har ärligt talat ingen aning om vad det är för poäng du vill framföra kring recensionerna... Menar du på fullaste allvar att tiotusentals recensioner av folk som pungat ut 700 spänn för Shadows gillar det på låtsas? Honestly, inte ens värt att kommentera.

Medlem

Vad snackar du om nu? I mitt svar du citerade så skrev jag att Split Fictions försäljning inte säger jättemycket vare sig bu eller bä om Shadows siffror. Att ett helt annat spel med annan gimmicks och målgrupp har sålt snabbare än Shadows betyder... Ingenting? Olika spel har olika sales potential och därmed olika parametrar för vad som kan anses framgångsrikt eller ej. Återigen: om GTA VI släpps och säljer 20 miljoner lifetime så skulle det vara riktigt uselt, med tanke på vad föregångaren presterade.

Samtidigt skulle 95% av alla andra spel gladeligen ta den siffran, utan att tveka. Vad som är framgångsrikt eller ej är relativt, och i jämförelse med tidigare AC-titlar till pc och liknande spel så har Shadows presterat rätt hyggligt, hittills? Ubi själva verkar ju också nöjda, så varför kraxar du som en olyckskorp?

Det här med antal spelare räknar in konsolerna (mycket större marknad för AC än pc), så vet inte varför du misstror det. Eller sitter du inne med nån inside-info där som vi andra inte gör?

Jag har ärligt talat ingen aning om vad det är för poäng du vill framföra kring recensionerna... Menar du på fullaste allvar att tiotusentals recensioner av folk som pungat ut 700 spänn för Shadows gillar det på låtsas? Honestly, inte ens värt att kommentera.

Du verkar rätt arg, lugna ned dig lite så blir det lättare att ta in information och formulera argument.

Två spel som slänger runt samma siffror är givetvis jämförbara i aktiva spelare och ett spel med Shadows nuvarande siffror reflekterar inte ett spel som sålt bra på Steam - Vilket var vad jag skrev från första början. Du skriver själv att framgångssiffror varierar från spel till spel, absolut, och Shadows borde prestera betydligt bättre än ett spel som Split/Fiction och absolut bättre än en flopp som Veilguard. Diskussionen om huruvida spelet säljer bra i övrigt får stå för dig, har inte sagt ett ord om det här.

Sedan kan man ju undra vilka tiotusentals recensioner du syftar på när det gäller Steam? Spelet har inte ens nått upp halvvägs till sitt första ”tiotusental” av positiva Steamrecensioner (trots alla tomma upptummar från nyskapade Steamkonton). Tiden kommer avgöra men blir inte förvånad om gnälliga Steamanvändare med klagomål om hur spelet inte fungerar på deras GTX 260 dyker upp i takt med att fler testar det.

Skrivet av kebbe:

Du verkar rätt arg, lugna ned dig lite så blir det lättare att ta in information och formulera argument.

Två spel som slänger runt samma siffror är givetvis jämförbara i aktiva spelare och ett spel med Shadows nuvarande siffror reflekterar inte ett spel som sålt bra på Steam - Vilket var vad jag skrev från första början. Du skriver själv att framgångssiffror varierar från spel till spel, absolut, och Shadows borde prestera betydligt bättre än ett spel som Split/Fiction och absolut bättre än en flopp som Veilguard. Diskussionen om huruvida spelet säljer bra i övrigt får stå för dig, har inte sagt ett ord om det här.

Sedan kan man ju undra vilka tiotusentals recensioner du syftar på när det gäller Steam? Spelet har inte ens nått upp halvvägs till sitt första ”tiotusental” av positiva Steamrecensioner (trots alla tomma upptummar från nyskapade Steamkonton). Tiden kommer avgöra men blir inte förvånad om gnälliga Steamanvändare med klagomål om hur spelet inte fungerar på deras GTX 260 dyker upp i takt med att fler testar det.

Inte arg, däremot frustrerad att diskutera med någon som konstant flyttar målstolparna för att fortsätta driva ett visst narrativ. Men you do you, jag känner att vi har pratat färdigt nu.

Avstängd
Skrivet av Balunan:

Men kära nån. Hur står det till med läsförståelsen, vännen?
Jag skrev klart och tydligt att jag inte ämnade att ha någon vidare "diskussion" med dig.

Jag svarade inte på dina irrelevanta, nonsens-frågor för att de inte hade något med den faktiska sakfrågan och det som jag skrev att göra. Du flyttar konstant på målstolparna, byter ämne, sätter ord i munnen på mig och ljuger om vad jag har skrivit och tillskriver mig åsikter jag inte har eller där du inte har någon aning om var jag står. Och nu har du gjort det igen - flera gånger.

Jag är heller inte här för att besvara allehanda eventuella frågor du plötsligt vill komma med för att du gång på gång blivit bortgjord och vill byta fokus och ämne.

Men visst, jag ställer upp en sista gång:
#1. Återigen - falsk tillskrivning.
Jag har inte yttrat ett endaste ord om vad jag tycker om "halvfärdiga" eller spel som är "ytterst mediokra".

Men när du bashar ett spel innan release, som du då såklart inte ens har spelat, och envisas med att det är "ytterst mediokert som bäst" och trycker på att din åsikt som ren objektiv fakta, så är det ju såklart ingen mening att försöka ha en vettig diskussion med dig. Du får ju såklart tycka att det är det, det finns många som inte tycker om spelet. Men det känns övertydligt att du bara är här för att kasta skit och har en agenda i och med att dina tidigare inlägg. Det var ju där det startade - ditt hycklande om att det bara var spelarnas betyg som räknades, för att sedan helt flytta på målstolparna.

Förstå mig rätt – en åsikt är en åsikt, och min är lika lite en universell sanning som din eller någon annans. Jag menar bara att den bör vara grundad i något mer än fördomar eller ren ovilja. Detta är liksom vad du kallar för "ytterst mediokert som bäst" och "halvfärdigt":
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

"Ubisoft deserves praise for putting out a game with such clear technical ambition, married to an undeniably compelling setting. Having reviewed a great many Assassin's Creed games for Digital Foundry over the last 14 years, Shadows is a real highlight - and above all, shows the promising direction the series is headed."
youtube.com/watch?v=brRz3FJnOn0&t=84s&ab_channel=DigitalFound...

OBS! Förtydligande för säkerhets skull - man får såklart ogilla spelet. Man får hata det. Man får tycka att det är mid. Man får tycka det är SKIT. Men det är sättet som du håller på som jag motsatte mig. Så jag vill inte höra nåt skit nu om att jag skrivit att man måste tycka om spelet. Ogilla eller hata det så mycket du vill - men gör det utan en agenda bakom. Och ja, jag vet att det review bombas för fullt nu på MC, vilket också är det jag menar. OBS!

Jag tycker att mikrotransaktioner är hemska, sjukt girigt. Jag är absolut inget fan och ser det gärna dö ut helt. Men så länge det enbart gäller kosmetiska saker, gear/armour eller gör det möjligt för den late att göra saker som att låsa upp hela kartan så kan jag leva med det, om jag nu tyvärr måste. Detta har funnits i vartenda AC-spel sedan åtminstone 2017 och är inget unikt eller nytt för Shadows. Har man spelat de tidigare spelen så vet man faktiskt detta...
Om man behöver köpa sånt skit för att kunna klara spelet så bojkottar jag det.

#2. Återigen - direkt lögn och hittepå.
Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker att spelet är "superbra" eller att man inte får kritisera det. Klart man får det.
Det jag skrev var att jag önskade att folk inte skrev spaltmeter om hur ett spel de inte ens har spelat är. Precis som du gång på gång har gjort. Jag skrev väldigt klart och tydligt då att jag inte hade någon åsikt om hur spelet faktiskt var då jag ännu inte hade spelat det! Men nu har jag spelat en del och vet du vad? Jag tycker att det verkar vara superbra hittills. 😉
Vi får se när när jag klar med det om det höll hela vägen eller ej. Men spontant känns det tveksamt att det kommer fånga mitt hjärta som mitt älskade Ghost of Tsushima gjorde (fastän det är olika sorters spel), men vi får se när jag har spelat mer.

..och där direkt ljög du igen. Jag har inte endaste gång här försvarat Ubisoft som företag. Varför gör du sådär? Skäms du inte? Är det så du beter dig på internet? Ljuger om vad folk har skrivit, använder halmgubbar och tillskriver folk åsikter för att försöka få fram vad du hoppas är en poäng? Och den där raden om att jag ska ha Ubisoft-aktier, jisses... Lågt.
Det finns en anledning till den väntande rättegången för Ubisofts tidigare, vidriga ledning...

Den enda gången jag ens nämnt Ubisoft innan var då jag rättade ditt felaktiga påstående att spelet ska ha sålt 1M exemplar.

Vänligen slösa inte min tid mer. Jag har varken lust, ork eller tid för mer av detta nonsens. Detta var mitt sista svar till dig. För sista gången nu: ha det bra!

Kämpa 😄! Jag hoppas att du hinner spela spelet också när du inte skrivar dina walls of text
Tack, jag planerar ha det riktigt bra!

Medlem

Jag tror inte FZ är köpta att ge tummen upp för spel, men nu kan man börja undra

Medlem
Skrivet av Thane:

Sen när är 80+ ett mediokert spel?

Sen Silent Hill 2-remaken.

Skrivet av scaryfoot:

Sen Silent Hill 2-remaken.

Du förtjänar en tagg, tycker jag, för ditt konsekventa hatande på SH2-remaken. Vad sägs om "Team Bloober-ambassadör"?

Medlem

Du förtjänar en tagg, tycker jag, för ditt konsekventa hatande på SH2-remaken. Vad sägs om "Team Bloober-ambassadör"?

JA!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det är nog ett bra spel, rätt sjukt att japan verkar lacka på saker som att förstöra religiösa föremål. It's a game..

Fast det handlar ju om så mycket mer än bara att "förstöra religiösa föremål". Den senaste kontroversen är bara kulmen på en hel radda kontroverser som visar på att Ubisoft uppenbarligen har väldigt lite respekt för Japansk kultur, historia och religion.

En del ser även faktumet att man kan kan spela som en icke-Japan, som brutalt slaktar japaner på löpande band, som regelrätt rasism. Vilket är förståeligt med tanke på den ökad verklig rasism och hat som människor av asiatiskt ursprung har utsatts för, i samband med pandemin.

Även om det bara "är ett spel", så går det inte förbise att det finns ett inneboende symbolvärde i spelets innehåll.

Medlem

12
Skriv svar