Fragzone-fredag – Steam-spelarna gillar Assassin's Creed Shadows

Robot
Fragzone-fredag – Steam-spelarna gillar Assassin's Creed Shadows

Klockan 14.00 kör vi. Häng med!

#fragzone-fredag

Medlem

Ja, det är väl kul!
”Very Positive” med 82% på Steam, just nu i alla fall. Med närmre 4000 betyg.

Medlem

Har haft riktigt kul dom 4 timmar jag har kört.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"Singleplayer-döden" ?

Medlem
Skrivet av Balunan:

Ja, det är väl kul!

<Uppladdad bildlänk>

Trots att det flyter så dåligt? Väldigt mycket bättre omdöme än jag trodde.

Medlem

Det är nog ett bra spel, rätt sjukt att japan verkar lacka på saker som att förstöra religiösa föremål. It's a game..

Medlem

Hoppas hinna till starten, ska förbi systemet först!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Trots att det flyter så dåligt? Väldigt mycket bättre omdöme än jag trodde.

Det är kanske så att det flyter bra med uppskalning m.m. påslaget, att det mest är tungdrivet i extrema situationer (högsta inställningar, DLSS av osv.). Vore märkligt annars, för Steam-köpare brukar inte hålla inne på kritiken när spel inte flyter.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är kanske så att det flyter bra med uppskalning m.m. påslaget, att det mest är tungdrivet i extrema situationer (högsta inställningar, DLSS av osv.). Vore märkligt annars, för Steam-köpare brukar inte hålla inne på kritiken när spel inte flyter.

Det kanske helt enkelt hade haft högre betyg om det inte vore så otroligt tungt drivet. Sånt vi aldrig får svar på. Kul att det är uppskattat hur som helst. Jag testar det i helgen.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Ja, det är väl kul!

<Uppladdad bildlänk>

HURRA! Vad kul att de går så bra för Assassin's Creed Shadows och superspelet har sålts i hela en miljon exemplar! Det kommer få hatarna att häpna av avund! HAHA!

Medlem
Skrivet av Galaxus:

HURRA! Vad kul att de går så bra för Assassin's Creed Shadows och superspelet har sålts i hela en miljon exemplar! Det kommer få hatarna att häpna av avund! HAHA!

Antar att spelarnas betyg ändå inte heller vägde något, trots allt.

Medlem

Vem hinner titta på livestreams mitt under arbetsdagen?

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro

Medlem
Skrivet av Balunan:

<Uppladdad bildlänk>

Antar att spelarnas betyg ändå inte heller vägde något, trots allt.

Jag syftade på en 10, som Elden Ring men nöj dig med ett mediokert spel och låtsats att det är jättebra, det är inte vad jag tycker som avgör om du gillar spelet eller ej

Medlem

Bara jag som tyckte ansiktsutryckena kändes mer stela och livlösa än förra Asscreed?
Och vad gör AssShadows bättre än AssHalla? om man skulle gämföra dem två? AssHalla var ju skitkul med sina plundringståg etc, men får man göra ninja-attacker med sin klan i det nya?

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Bara jag som tyckte ansiktsutryckena kändes mer stela och livlösa än förra Asscreed?
Och vad gör AssShadows bättre än AssHalla? om man skulle gämföra dem två? AssHalla var ju skitkul med sina plundringståg etc, men får man göra ninja-attacker med sin klan i det nya?

Jag drar till en vild gissning på att du gillar ordet ass

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Är det Ass-bra! Då är det riktigt bra!

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Jag syftade på en 10, som Elden Ring men nöj dig med ett mediokert spel och låtsats att det är jättebra, det är inte vad jag tycker som avgör om du gillar spelet eller ej

Sen när är 80+ ett mediokert spel?

Medlem

Verkar inte vara särskilt många som köpt det på Steam och de som köpte hade antagligen redan bestämt sig för att ge en positiv recension precis som med Veilguard.

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Snygg förflyttning av målstolpen. Du verkar dessutom helt virrig. Du skrev bokstavligen ”det är ändå spelarnas kritik och betyg som väger tyngst.” Och ”spelet kommer sågas längs fotknölarna av en kompetent spelarkår”.

Jag har inte skrivit hur spelet är, inte ett ord, då jag inte har spelat det än. Så nej jag har inte skrivit eller ”låtsats” att det är jättebra. Jag brukar inte skriva hur spel som jag själv inte jag spelat är, vilket är något jag tycker fler borde följa, men det är bara min åsikt. Men visst kommer jag spela det, eventuellt redan ikväll. Jag hoppas och tror att jag kommer att digga det.

Jag skrev blott en kommentar om att jag tyckte att det var roligt att folk tycker om ett spel. Vet inte var allt ditt svammel och hånande till svar till mig kom från.

Skrivet av kebbe:

Verkar inte vara särskilt många som köpt det på Steam och de som köpte hade antagligen redan bestämt sig för att ge en positiv recension precis som med Veilguard.

Eller är det bara så enkelt att många tycks gilla det? Det du säger om att folk skulle "bestämma sig på förhand" borde väl annars gälla alla spel, eller vad är det som gör AssCreed så unikt? 🤷

Fattar inte varför en del här nästan verkar förinställda på att det här ska suga, vad är det jag har missat? Personligen skiter jag i vilket, kommer inte spela det oavsett. Men tycker diskussionen är... Intressant. 😅

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Eller är det bara så enkelt att många tycks gilla det? Det du säger om att folk skulle "bestämma sig på förhand" borde väl annars gälla alla spel, eller vad är det som gör AssCreed så unikt? 🤷

Fattar inte varför en del här nästan verkar förinställda på att det här ska suga, vad är det jag har missat? Personligen skiter jag i vilket, kommer inte spela det oavsett. Men tycker diskussionen är... Intressant. 😅

Svarade på varför annars gnälliga Steam-användare helt plötsligt skulle ha översikt med ett tungdrivet spel. Spelet är heller inte unikt, samma sak hände som sagt med Veilguard som nu är nere på "Mixed" i takt med att folk testat det efter senaste rean när priset gick under 30€. Vill du ha ännu tydligare exempel är det bara att klicka in på valfri hyllad klassiker som inte ens fungerar på moderna datorer där spelare köpt och lämnat positivt omdöme utan att ens starta spelet.

Skrivet av kebbe:

Svarade på varför annars gnälliga Steam-användare helt plötsligt skulle ha översikt med ett tungdrivet spel. Spelet är heller inte unikt, samma sak hände som sagt med Veilguard som nu är nere på "Mixed" i takt med att folk testat det efter senaste rean när priset gick under 30€. Vill du ha ännu tydligare exempel är det bara att klicka in på valfri hyllad klassiker som inte ens fungerar på moderna datorer där spelare köpt och lämnat positivt omdöme utan att ens starta spelet.

Fast samma sak har ju inte hänt, åtminstone inte än. Vi måste ju vänta någon månad minst i alla fall, för att se om Steams spelarbetyg sjunker med tiden. Innan dess vet vi ju faktiskt inte. Har ingen aning om medelbetygen tenderar att sjunka med tiden i andra fall eller ej, har aldrig funderat på det.

Det där med klassiker låter ju onekligen lite tokigt om det är sant, men vet inte om det har så mycket med detta specifika spelet att göra.

Tack iaf för att du utvecklade lite! Jag var mest nyfiken på tänket bakom.

Edit: var kanske lite otydligt, men min poäng var iaf att det nästan känns som att du (och andra) antog att spelet skulle vara dåligt... Och när det nu visar sig kanske vara bättre än en del trott, borde vi inte glädjas åt det isf istället för att leta alternativa förklaringar till varför det kanske inte är så bra som det verkar... Jag har kanske missförstått nåt här, men det känns lite konstigt annars! Anyway, ha en trevlig kväll!

Medlem
Skrivet av Balunan:

Snygg förflyttning av målstolpen. Du verkar dessutom helt virrig. Du skrev bokstavligen ”det är ändå spelarnas kritik och betyg som väger tyngst.” Och ”spelet kommer sågas längs fotknölarna av en kompetent spelarkår”.

Jag har inte skrivit hur spelet är, inte ett ord, då jag inte har spelat det än. Så nej jag har inte skrivit eller ”låtsats” att det är jättebra. Jag brukar inte skriva hur spel som jag själv inte jag spelat är, vilket är något jag tycker fler borde följa, men det är bara min åsikt. Men visst kommer jag spela det, eventuellt redan ikväll. Jag hoppas och tror att jag kommer att digga det.

Jag skrev blott en kommentar om att jag tyckte att det var roligt att folk tycker om ett spel. Vet inte var allt ditt svammel och hånande till svar till mig kom från.

Du misstolkar dessutom mitt första inlägg ,jag är överlycklig för ubisofts skull att de lyckas sälja en miljon exemplar så slipper de iaf gå i konkurs även om det är långt ifrån att de ska återhämta sig ekonomiskt, så du kan fråga nästa gång istället för att citera ett gammalt inlägg när du inte förstår premisserna.

Sedan har jag också har noterat att det finns en trend att hypa upp spel från stora spelstudios numera, när de gång på gång efter vartannat trampar i klaveret. De släpper nya spel fullt med buggar och inkompetent AI till ett pris som motsvarar ett AAAA-spel. Det är gamefientligt att försvara sådant beteende från stora drakar, då är det bättre att klippa vingarna låta de ta smällen och lära sig att bli konsumentvänliga igen. Håller du inte med?

Bätte spel och bättre spelstudios kommer skapas ovanpå ruinerna av de tidigare som vandrat vilse och gått under.

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Du misstolkar dessutom mitt första inlägg ,jag är överlycklig för ubisofts skull att de lyckas sälja en miljon exemplar så slipper de iaf gå i konkurs även om det är långt ifrån att de ska återhämta sig ekonomiskt, så du kan fråga nästa gång istället för att citera ett gammalt inlägg när du inte förstår premisserna.

Sedan har jag också har noterat att det finns en trend att hypa upp spel från stora spelstudios numera, när de gång på gång efter vartannat trampar i klaveret. De släpper nya spel fullt med buggar och inkompetent AI till ett pris som motsvarar ett AAAA-spel. Det är gamefientligt att försvara sådant beteende från stora drakar, då är det bättre att klippa vingarna låta de ta smällen och lära sig att bli konsumentvänliga igen. Håller du inte med?

Bätte spel och bättre spelstudios kommer skapas ovanpå ruinerna av de tidigare som vandrat vilse och gått under.

Inlägget är tre dagar gammalt, och var väldigt tydligt. 😅

Spelet har inte sålt en miljon exemplar, Ubisoft annonserade att spelet hade en miljon spelare det första dygnet, så det stämmer tyvärr inte ens.

Om folk bara kunde sluta skriva spaltmeter om hur spel som de inte ens har spelat är…

Och nu svamlar du igen om helt andra saker än det som kommenterades. Jag nöjer mig såhär. 😊 Ha det bra.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Åjo. I skrivande stund: plats 31 på listan över mest spelade Steam-spel, 40 000 spelare samtidigt. 47 000 som mest. 5 000 köpare har valt att ge tumme upp/ner, 81 % av dessa ger tumme upp.

Hur många känner du som betalar ca 700 kr för att ge en anonym upptumme, med drivkraften att de "antagligen redan bestämt sig"?

signatur
Medlem

Åjo. I skrivande stund: plats 31 på listan över mest spelade Steam-spel, 40 000 spelare samtidigt. 47 000 som mest. 5 000 köpare har valt att ge tumme upp/ner, 81 % av dessa ger tumme upp.

Hur många känner du som betalar ca 700 kr för att ge en anonym upptumme, med drivkraften att de "antagligen redan bestämt sig"?

Drygt halva spelarantalet mot monsterfloppen Veilguard, får väl hoppas på nya rekord i helgen annars ser försäljningen mycket riktigt usel på Steam. Vill man ha perspektiv så sålde Split/Fiction en miljon kopior dag 1 och satt med 260k samtidiga spelare.

Tror att precis samma publik som bestämde sig för upptummar på just Veilguard nu gör upptumme per automatik på Shadows, inga konstigheter. Sedan kanske spelet är bra på riktigt, ingen aning, tror bara inte att de få som lade sina pengar på det nu är en trovärdig grupp.

Medlem

Kanske kan vara av intresse också att nämna att dessa 47 000 samtidiga spelare gör det till det Assassin’s Creed med näst högst antal samtidiga spelare på Steam. Rekordet hålls i skrivande stund av AC: Odyssey med 62K. Men det har redan slagit alla andra spel i serien på Steam. Några nämnvärda exempel: Mirage 7 800 spelare, Syndicate 4 700 spelare, Valhalla 15 700 spelare, Origins 41 500, Black Flag 16 000. Även om vissa av spelen var sena dit, så är det ändå kanske intressant.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Inlägget är tre dagar gammalt, och var väldigt tydligt. 😅

Spelet har inte sålt en miljon exemplar, Ubisoft annonserade att spelet hade en miljon spelare det första dygnet, så det stämmer tyvärr inte ens.

Om folk bara kunde sluta skriva spaltmeter om hur spel som de inte ens har spelat är…

Och nu svamlar du igen om helt andra saker än det som kommenterades. Jag nöjer mig såhär. 😊 Ha det bra.

Du svarar ju inte på mina frågor så jag får numrera dem istället:

1. Jag tycker det är ytterst märkligt att du tycker det är okej för AAA(A)-studios att lansera halvfärdiga spel som är ytterst mediokra som bäst och tar fullpris oftast 4siffrigt för hela versionen och dessutom har mikrotransaktioner i ett SINGLEPLAYER SPEL. Varför inte släppa det i early access då eller utveckla klart spelet och banna mtx? Helt sjukt i Assassin's Creed Shadows så kan man betala med riktiga pengar för att låsa upp hela kartan, du verkar acceptera detta beteende, säger ju en del... 🤡

2. DU har ju INTE spelat det själv, hur kan du vara så säker att det är så superbra att ingen någonsin får kritisera det?
Låter ju som hyckleri... Jag försöker begripa vad det gynnar gamers, den lilla människan, spelutveckling överlag på att individer som du utan rim och reson försvarar ett miljard företag som utvecklar bristfälliga samt mediokra spel...

Vi får helt enkelt hoppas att svaret är att du bara vill försvara dina ubisoft aktier med näbbar och klor bokstavligt sagt

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Du svarar ju inte på mina frågor så jag får numrera dem istället:

1. Jag tycker det är ytterst märkligt att du tycker det är okej för AAA(A)-studios att lansera halvfärdiga spel som är ytterst mediokra som bäst och tar fullpris oftast 4siffrigt för hela versionen och dessutom har mikrotransaktioner i ett SINGLEPLAYER SPEL. Varför inte släppa det i early access då eller utveckla klart spelet och banna mtx? Helt sjukt i Assassin's Creed Shadows så kan man betala med riktiga pengar för att låsa upp hela kartan, du verkar acceptera detta beteende, säger ju en del... 🤡

2. DU har ju INTE spelat det själv, hur kan du vara så säker att det är så superbra att ingen någonsin får kritisera det?
Låter ju som hyckleri... Jag försöker begripa vad det gynnar gamers, den lilla människan, spelutveckling överlag på att individer som du utan rim och reson försvarar ett miljard företag som utvecklar bristfälliga samt mediokra spel...

Vi får helt enkelt hoppas att svaret är att du bara vill försvara dina ubisoft aktier med näbbar och klor bokstavligt sagt

Men kära nån. Hur står det till med läsförståelsen, vännen?
Jag skrev klart och tydligt att jag inte ämnade att ha någon vidare "diskussion" med dig.

Jag svarade inte på dina irrelevanta, nonsens-frågor för att de inte hade något med den faktiska sakfrågan och det som jag skrev att göra. Du flyttar konstant på målstolparna, byter ämne, sätter ord i munnen på mig och ljuger om vad jag har skrivit och tillskriver mig åsikter jag inte har eller där du inte har någon aning om var jag står. Och nu har du gjort det igen - flera gånger.

Jag är heller inte här för att besvara allehanda eventuella frågor du plötsligt vill komma med för att du gång på gång blivit bortgjord och vill byta fokus och ämne.

Men visst, jag ställer upp en sista gång:
#1. Återigen - falsk tillskrivning.
Jag har inte yttrat ett endaste ord om vad jag tycker om "halvfärdiga" eller spel som är "ytterst mediokra".

Men när du bashar ett spel innan release, som du då såklart inte ens har spelat, och envisas med att det är "ytterst mediokert som bäst" och trycker på att din åsikt som ren objektiv fakta, så är det ju såklart ingen mening att försöka ha en vettig diskussion med dig. Du får ju såklart tycka att det är det, det finns många som inte tycker om spelet. Men det känns övertydligt att du bara är här för att kasta skit och har en agenda i och med att dina tidigare inlägg. Det var ju där det startade - ditt hycklande om att det bara var spelarnas betyg som räknades, för att sedan helt flytta på målstolparna.

Förstå mig rätt – en åsikt är en åsikt, och min är lika lite en universell sanning som din eller någon annans. Jag menar bara att den bör vara grundad i något mer än fördomar eller ren ovilja. Detta är liksom vad du kallar för "ytterst mediokert som bäst" och "halvfärdigt":

"Ubisoft deserves praise for putting out a game with such clear technical ambition, married to an undeniably compelling setting. Having reviewed a great many Assassin's Creed games for Digital Foundry over the last 14 years, Shadows is a real highlight - and above all, shows the promising direction the series is headed."

OBS! Förtydligande för säkerhets skull - man får såklart ogilla spelet. Man får hata det. Man får tycka att det är mid. Man får tycka det är SKIT. Men det är sättet som du håller på som jag motsatte mig. Så jag vill inte höra nåt skit nu om att jag skrivit att man måste tycka om spelet. Ogilla eller hata det så mycket du vill - men gör det utan en agenda bakom. Och ja, jag vet att det review bombas för fullt nu på MC, vilket också är det jag menar. OBS!

Jag tycker att mikrotransaktioner är hemska, sjukt girigt. Jag är absolut inget fan och ser det gärna dö ut helt. Men så länge det enbart gäller kosmetiska saker, gear/armour eller gör det möjligt för den late att göra saker som att låsa upp hela kartan så kan jag leva med det, om jag nu tyvärr måste. Detta har funnits i vartenda AC-spel sedan åtminstone 2017 och är inget unikt eller nytt för Shadows. Har man spelat de tidigare spelen så vet man faktiskt detta...
Om man behöver köpa sånt skit för att kunna klara spelet så bojkottar jag det.

#2. Återigen - direkt lögn och hittepå.
Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker att spelet är "superbra" eller att man inte får kritisera det. Klart man får det.
Det jag skrev var att jag önskade att folk inte skrev spaltmeter om hur ett spel de inte ens har spelat är. Precis som du gång på gång har gjort. Jag skrev väldigt klart och tydligt då att jag inte hade någon åsikt om hur spelet faktiskt var då jag ännu inte hade spelat det! Men nu har jag spelat en del och vet du vad? Jag tycker att det verkar vara superbra hittills. 😉
Vi får se när när jag klar med det om det höll hela vägen eller ej. Men spontant känns det tveksamt att det kommer fånga mitt hjärta som mitt älskade Ghost of Tsushima gjorde (fastän det är olika sorters spel), men vi får se när jag har spelat mer.

..och där direkt ljög du igen. Jag har inte endaste gång här försvarat Ubisoft som företag. Varför gör du sådär? Skäms du inte? Är det så du beter dig på internet? Ljuger om vad folk har skrivit, använder halmgubbar och tillskriver folk åsikter för att försöka få fram vad du hoppas är en poäng? Och den där raden om att jag ska ha Ubisoft-aktier, jisses... Lågt.
Det finns en anledning till den väntande rättegången för Ubisofts tidigare, vidriga ledning...

Den enda gången jag ens nämnt Ubisoft innan var då jag rättade ditt felaktiga påstående att spelet ska ha sålt 1M exemplar.

Vänligen slösa inte min tid mer. Jag har varken lust, ork eller tid för mer av detta nonsens. Detta var mitt sista svar till dig. För sista gången nu: ha det bra!

Skrivet av kebbe:

Drygt halva spelarantalet mot monsterfloppen Veilguard, får väl hoppas på nya rekord i helgen annars ser försäljningen mycket riktigt usel på Steam. Vill man ha perspektiv så sålde Split/Fiction en miljon kopior dag 1 och satt med 260k samtidiga spelare.

Tror att precis samma publik som bestämde sig för upptummar på just Veilguard nu gör upptumme per automatik på Shadows, inga konstigheter. Sedan kanske spelet är bra på riktigt, ingen aning, tror bara inte att de få som lade sina pengar på det nu är en trovärdig grupp.

Fast vad t ex Split Fiction sålde har väl inte så mycket att göra med Shadows? Som Balunan skrev har ju inget tidigare AC på pc varit i närheten av Split Fictions siffror. Jag hade köpt din poäng mer om det vore så att Shadows underpresterat i jämförelse med vad AC-serien brukar göra -- så verkar inte vara fallet? Med det resonemanget är ju precis varenda AAA-spel någonsin floppar, för inga har sålt i närheten av GTA V.

Sen får du väl misstro de som köpt Shadows bäst du vill, men det låter ju mest bara tramsigt att mena på att tiotusentals på tiotusentals spelare skulle ha någon hemlig agenda... Till vilket syfte? 😂 Nåja, där får vi väl helt enkelt tycka olika.

12
Skriv svar