Fans tror att Renegade/Paragon-systemet återvänder i Mass Effect 5

Robot
Fans tror att Renegade/Paragon-systemet återvänder i Mass Effect 5
Medlem

Håller på att köra igenom Legendary Edition på Steam Deck och är bara på Mass Effect 1. Men jävlar vad det är begränsande. Samma i Veilguard egentligen, man får inte så mycket utrymme för rollspelande för att de ska vara RPGs.

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem

Jag har spelat igenom originaltrilogin tre gånger varav två med fokus på renegade. Jag tyckte det var kul att inte behöva vara alla till lags, och ”it’s my way or the highway”-attityden, men om jag fattat det rätt så innebar det även att man missade en del content i spelen, i synnerhet i form av nåt uppdrag man kort och gott tackar nej till. Det är nog något som skulle behöva balanseras bättre om man vill få fler att sluta leka god samarit

Medlem

Jag hade hoppats att de hade vågat bygga vidare på Andromeda istället för att sitta och huttra i skuggan av orginaltrilogin

Medlem
Skrivet av Flamso:

Håller på att köra igenom Legendary Edition på Steam Deck och är bara på Mass Effect 1. Men jävlar vad det är begränsande. Samma i Veilguard egentligen, man får inte så mycket utrymme för rollspelande för att de ska vara RPGs.

Yepp att Mass Effect skulle vara RPG är överdrivet det är lika mycket RPG som Resident Evil 4. För mig är hela trilogin actionspel rakt igenom sen är hela grejen med att Mass Effect skulle vara så jävla bra också ganska överdrivet. Men hoppas förstås att Mass Effect 5 blir bra som fan

Medlem

Hoppas att det kommer att få bättre outcome än i 3an och "slutet".

Medlem

Själv undrar jag om de kommer våga tillåta spelaren att faktiskt vara elak eller spela en mer moraliskt tvivelaktig karaktär. Vi såg ju i Veilguard att man i princip tvingades att vara snäll och det värsta man kunde göra och säga var i samma elakhetsklass som ”ack Sture vad du är tarvlig.”
För tillåts inte någon form av meningsfullt moralsystem och karaktärsutveckling så är ju hela paragon och renegade systemet helt överflödigt.

Medlem

Veilguard visade att de inte kan göra Rollspel. Kanske kan de bli en actionstudio?
Tveksam dock innan man gör sig av med aktivister som vill tvinga på folk sin egen agenda.
Kommer ni ihåg när undrhållning var mplet med spel?

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Veilguard visade att de inte kan göra Rollspel. Kanske kan de bli en actionstudio?
Tveksam dock innan man gör sig av med aktivister som vill tvinga på folk sin egen agenda.

Mass Effect har alltid varit ett actionspel så förstår inte varför de skulle ändra till ett rollspel nu.

Vad bra att spel, böcker, film och podcasts är helt frivilligt att konsumera och ingen kan tvinga dig någonting.

Medlem

Efter Veilguard är jag ytterst tveksam över framtida spel från dagens Bioware studio.

Medlem

Hoppas verkligen att de skippar de tråkliga dialogvalen de har i spelet. Att veta exakt vad innebörden för varje val man tar gör förstör ju hela känslan med spelet.

Medlem

Lol, dragon age ala mass effect fiasko på ingång 😂
Nej tack allt ifrån bioware är nog inget att ha justnu.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Skrivet av cartnike:

Efter Veilguard är jag ytterst tveksam över framtida spel från dagens Bioware studio.

Skrivet av JerkerRaner:

Lol, dragon age ala mass effect fiasko på ingång 😂
Nej tack allt ifrån bioware är nog inget att ha justnu.

Man hör ju att det är människor som inte ens spelat Veilguard som yttrar sig... För mig var det årets spel 2024 helt klart!

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Man hör ju att det är människor som inte ens spelat Veilguard som yttrar sig... För mig var det årets spel 2024 helt klart!

Vilket trött argument. Måste du spela, läsa eller se precis allt för att bilda dig en uppfattning om något? Vad tror du trailers är till för?

Måste du smaka på sketan på tallriken innan du bestämmer dig för om den är ätlig eller inte?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Vilket trött argument. Måste du spela, läsa eller se precis allt för att bilda dig en uppfattning om något? Vad tror du trailers är till för?

Måste du smaka på sketan på tallriken innan du bestämmer dig för om den är ätlig eller inte?

Ja ibland måste man faktiskt smaka först... Lärde inte dina föräldrar det att man kan inte säga att något är äckligt innan man ens smakat?

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja ibland måste man faktiskt smaka först... Lärde inte dina föräldrar det att man kan inte säga att något är äckligt innan man ens smakat?

Ät skit då så kan vi andra som inte gillar det yttra och bilda oss en uppfattning från vad vi ser och hör.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Ät skit då så kan vi andra som inte gillar det yttra och bilda oss en uppfattning från vad vi ser och hör.

Eller så har folk olika smak. Jag tycker Dark Soul är ett dåligt spel men går inte in i varje kommentarsfält som handlar om From Software och gråter för det.

Medlem
Skrivet av Thane:

Eller så har folk olika smak. Jag tycker Dark Soul är ett dåligt spel men går inte in i varje kommentarsfält som handlar om From Software och gråter för det.

Okay, vad är din poäng? Är du skiljedomare om vad som får diskuteras och har någon en negativ åsikt så gråter dem.

Du säger ju emot dig själv i första meningen "Eller så har folk olika smak" Okay, men vad bra att du håller med mig då att man inte måste spela, se eller läsa (äta) för att bilda sin egen uppfattning om något.

Låt säga att du gått in i varje From Soft tråd och sa att du inte gillar Dark Souls, okay fine, vad är problemet?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Okay, vad är din poäng? Är du skiljedomare om vad som får diskuteras och har någon en negativ åsikt så gråter dem.

Du säger ju emot dig själv i första meningen "Eller så har folk olika smak" Okay, men vad bra att du håller med mig då att man inte måste spela, se eller läsa (äta) för att bilda sin egen uppfattning om något.

Låt säga att du gått in i varje From Soft tråd och sa att du inte gillar Dark Souls, okay fine, vad är problemet?

Vet inte vad du känner om din tid men jag har bättre saker att lägga min tid på än att kommentera om saker jag ändå inte gillar.

Det är svårt att tycka att ett spel är dåligt om du inte har testat det själv. Däremot kan du säga att det verkar vara ett dåligt spel på grund av det du sett och läst.

Medlem
Skrivet av robbis:

Mina föräldrar lärde mig att använda alla mina sinnen. Först synen, sedan näsan och sist så smakar man. Ser det mögligt ut eller luktar ruttet, så finns det inget behov av att smaka.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vet inte vad du känner om din tid men jag har bättre saker att lägga min tid på än att kommentera om saker jag ändå inte gillar.

Det är svårt att tycka att ett spel är dåligt om du inte har testat det själv. Däremot kan du säga att det verkar vara ett dåligt spel på grund av det du sett och läst.

Ah men tack att jag och alla andra får lägga våran tid på det vi vill.

Det är inte ett dugg svårt att tycka precis vad man vill om saker. Men just spel så behöver de flesta inte spela det för att att bilda sin egen uppfattning om de gillar det eller inte. Jag pratar inte om spelet är bra eller inte, jag pratar om varje enskilds individ subjektiva åsikt.

Är det här helt plötsligt raket-forskning? Om man måste spela ett spel för att bilda sin uppfattning om det så är ju previews och trailers helt meningslösa.

Testpilot
Skrivet av Barkbiten:

Att uttala sig utan förkunskap eller djupare förståelse är, milt uttryckt, riskabelt. Och skarpt uttryckt, farligt – särskilt i större sammanhang än spel.

"Jag såg en trailer för X, så nu tänker jag prata om de anställda bakom produkten, handlingen i produkten och allt möjligt annat jag kan härma utifrån en löst formad uppfattning eller vad andra har skrivit på internet."

Få saker är mer tröttsamma att läsa. Det är betydligt trevligare med en självständigt utvecklad åsikt som innehåller lite substans – även om den inte överensstämmer med ens egna synpunkter.

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att uttala sig utan förkunskap eller djupare förståelse är, milt uttryckt, riskabelt. Och skarpt uttryckt, farligt – särskilt i större sammanhang än spel.

Men nu pratar vi om spel och även om vi inte gjorde det så tycker folk precis vad de vill om vad de vill. Asså kom igen..

Skrivet av Yatagarasu:

"Jag såg en trailer för X, så nu tänker jag prata om de anställda bakom produkten, handlingen i produkten och allt möjligt annat jag kan härma utifrån en löst formad uppfattning eller vad andra har skrivit på internet."

Det du pratar om går åt båda hållen mate. Toxic negativity och Toxic positivity. Du har ingen aning om folk i tråden har spelat spelet eller inte.

Hela argumentet byggde på att Robbis sa "Man hör ju att det är människor som inte ens spelat Veilguard som yttrar sig (som förövrigt är en löst formad uppfattning)"

Okay, so what? Jag behöver inte själv spela spelet för att se att det är skit och inte är något för mig. Trailers, previews, let's play's och recensioner är totalt meningslösa isåfall. Räcker det att jag kollat på flera let's plays och läst recensioner och kollat själv om det är bra eller inte eller måste jag bokstavligen styra karaktären lite innan det är okay för mig och andra att ha en åsikt?

Skrivet av Yatagarasu:

Få saker är mer tröttsamma att läsa. Det är betydligt trevligare med en självständigt utvecklad åsikt som innehåller lite substans – även om den inte överensstämmer med ens egna synpunkter.

Man får fan leta efter en mer uppblåst åsikt men tack för att du gav oss din åsikt om vad du tycker om vad andra tycker eller får tycka. Tillförde en hel del.

Testpilot
Skrivet av Barkbiten:

Men nu pratar vi om spel och även om vi inte gjorde det så tycker folk precis vad de vill om vad de vill. Asså kom igen..

Det du pratar om går åt båda hållen mate. Toxic negativity och Toxic positivity. Du har ingen aning om folk i tråden har spelat spelet eller inte.

Hela argumentet byggde på att Robbis sa "Man hör ju att det är människor som inte ens spelat Veilguard som yttrar sig (som förövrigt är en löst formad uppfattning)"

Okay, so what? Jag behöver inte själv spela spelet för att se att det är skit och inte är något för mig. Trailers, previews, let's play's och recensioner är totalt meningslösa isåfall. Räcker det att jag kollat på flera let's plays och läst recensioner och kollat själv om det är bra eller inte eller måste jag bokstavligen styra karaktären lite innan det är okay för mig och andra att ha en åsikt?

Man får fan leta efter en mer uppblåst åsikt men tack för att du gav oss din åsikt om vad du tycker om vad andra tycker eller får tycka. Tillförde en hel del.

Ungefär lika läsvärt som en laktos-fis

Trevlig kväll!

signatur

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ungefär lika läsvärt som en laktos-fis

Trevlig kväll!

Oh vilken comeback, fantastiskt.

Testpilot
Skrivet av Barkbiten:

Oh vilken comeback, fantastiskt.

Det var bara en vägg av text baserat på känslomässiga utlägg, vill hävda på gräns till affektutbrott. Fanns inget av värde att hämta för ett vettigt diskussionsunderlag, helt enkelt. Alltså inte någon "comeback", utan bara ett bildligt sätt att förmedla samma information som detta svar ger dig.

Nöjd?

Vilket som, trevlig kväll!

signatur

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det var bara en vägg av text baserat på känslomässiga utlägg, vill hävda på gräns till affektutbrott. Fanns inget av värde att hämta för ett vettigt diskussionsunderlag, helt enkelt. Alltså inte någon "comeback", utan bara ett bildligt sätt att förmedla samma information som detta svar ger dig.

Nöjd?

Vilket som, trevlig kväll!

Haha men snälla. Om mina argument var så känslosamma och jag var så ostabil som du säger så skulle det var jättelätt för dig att snacka omkull mig. Istället så skriver du massa skitsnack om discussionsunderlag när du haft en hel tråd och visste exakt vad du hade att göra med innan du gav dig in i diskussionen.

Patetiskt...

Medlem

För mig är ME1 och Andromeda väldigt mycket rollspel medan ME2/ME3 actionspel med RPG element.

By the way, bilden ni refererar till är ju även en fågel huvud, dvs rasen Raloi.

Medlem
Skrivet av robbis:

Sant, och de bevisade din poäng på en gång.

Medlem
Skrivet av robbis:

Spelade spelet i lite över 20h innan jag till slut gav upp, så mer än en ärlig chans gav jag spelet. Försök och inte anta saker och ting om folk, vi är inte på Gamereactor.

12
Skriv svar