Civilization VII innehåller det drakoniska kopieringsskyddet Denuvo

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Ok, det var någon som skrev tidigare i tråden att Denuvo skannar av koden i realtid så jag tänkte att det då kan användas för att upptäcka alla sorters hack.

Kanske 🤔

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Samtidigt ger dessa kopieringsskydd dig *ingenting* som konsument.

Visst får du slicka stövel så mycket du vill, men så länge det inte påvisas någon korrelation mellan kopieringsskydd och bättre spel och/eller bättre arbetsmiljö för utvecklare och/eller någon som helst fördel för någon egentligen annat än en rent ekonomisk sådan (och då kan vi därutöver diskutera vem/vilka) så känns det ganska fattigt att försvara konceptet.

Det finns riktiga skitspel som knappt sålt alls som är utrustade med Denuvo (Homeworld 3 är ett praktexempel), medan det finns spel som sålt bisarra mängder på GOG (Cyberpunk 2077 som sålts i över 25 miljoner exemplar, exempelvis), helt fria från kopieringsskydd.

Vi kommer dessutom in på det där med att kunden faktiskt bör ha lite mer kontroll över den kultur som denne köper (något som drivs konsumenträttsligt med ojämna mellanrum), privatkopieringsrätten existerar faktiskt fortfarande, exempelvis.
GaaS/drakoniska DRM är rent vidriga koncept ur ett konsumenträttsperspektiv.

För mig räcker det mer än väl att tjuvar inte får spela.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag vet inte detta, men jag tror verkligen inte det kan hjälpa mot fusk.
Finns ingen relation däremellan.

Skrivet av DeusEX:

Ok, det var någon som skrev tidigare i tråden att Denuvo skannar av koden i realtid så jag tänkte att det då kan användas för att upptäcka alla sorters hack.

Skrivet av Najkan:

Kanske 🤔

Det finns flera olika delar av Denuvo - det som många tänker på i tråden, och det som berörs primärt i artikeln, är väl Denuvo Anti-Tamper. Sen finns Denuvo Anti-Cheat också. Dessa kan användas både separat och ihop. Finns mer information hos tillverkaren.

Skrivet av Slimebeast:

För mig räcker det mer än väl att tjuvar inte får spela.

Jättekul att det finns någon/några som köper industrins propaganda att piratkopiering är att likställa med stöld. Men de jure fortsätter så inte vara fallet, det finns en klar och tydlig skillnad mellan piratkopiering och stöld. I Sverige är det liksom två helt olika lagar som reglerar detta. (BrB jfr. upphovsrättslagen.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar