Den stora tråden om Syndicate of Souls

Medlem
Den stora tråden om Syndicate of Souls


Introduktion:

Hej på er! Jag fick syn på ett kommande MOBA-spel vid namn Syndicate of Souls. Jag blev lite nyfiken på detta projekt och tänkte dela med mig genom att starta denna tråd, då jag själv gillar MOBA och spelar framförallt en hel del League of Legends.

Bakgrund:
Några här kanske känner till projektet Chronoshift, som var en legacy server för League of Legends tidiga seasons som tyvärr fick ett slut för ett par år sedan, då utvecklarna fick påtryckningar från Riot Games och fick stänga ner projektet. Jag hoppades på att projektet skulle få leva vidare. Kanske går League of Legends i samma anda som World of Warcraft med classic servrar i framtiden? Drömma kan man ju alltid göra att få återuppleva League of Legends tidiga dagar igen. Det jag ville komma fram till är att utvecklarna som höll på med Chronoshift har bytt riktning och skapar Syndicate of Souls nu istället.

Spelet:
Syndicate of Souls är ett actionspäckat MOBA-spel som andas League of Legends (ni som spelat sedan de tidiga dagarna i LoL kan säkert känna igen er på en hel del saker). Istället för Heroes eller Champions så tar spelare kontroll över så kallade Retainers, som använder vapen kända som Vessels.

Vad är Retainers och Vessels?
I Syndicate of Souls väljer du, till skillnad från andra MOBAs, en karaktär (Retainer) och ett vapen (Vessel) i början av varje match. Båda har en uppsättning förmågor, medan vapnet också bestämmer dina basic attacks. Det innebär att du har alla möjligheter och kan välja vilka kombinationer som helst beroende på vilken retainer och vessel du väljer. Under matchen kan du välja att byta ut din vessel med dina lagkamrater, genom att lägga den på marken. Dock under tiden du inte har något aktivt vapen, så kan din retainer inte attackera. Samt att vissa items kan påverkas då alla vessels inte är kompatibla med alla items.

Syndicate Formation:
Under denna fas som kan översättas till ”champion selection” väljer du först din retainer och sedan din vessel. Om någon annan tex väljer en vessel som du planerar att använda, så behöver du välja någon annan.

Spelet har talent trees med olika inriktningar, Potency, Enforcement och Resonance.

Soul Empowerment fungerar som critical hit, men det är mer som ett system som laddas, istället för en permanent % chans.

Hur skiljer sig Syndicate of Souls från andra MOBAs?
När det gäller rörelser ska Syndicate of Souls likna League of Legends, medan DotA har turnrates. Designen av spells och abilities inspireras av båda men ligger någonstans mitt emellan. De fokuserar på ett enkelriktat spel med "high impact abilities" där komplexitet skapas genom interaktioner och kombinationer. Skriver de på deras officiella Discord-kanal.

Utvecklare:
Spelet har varit i utveckling sedan 2021 och det är endast 2st nyckelpersoner som arbetar med spelet tillsammans med 5-8 andra personer på varierande nivåer. Mycket imponerande! Spelet utvecklas med hjälp av spelmotorn Unreal Engine 5.

Servrar:
Spelet har just nu 2st servrar en för Europa (EU) och för USA (NA). Utvecklarna meddelar att de har crossplay(!) mellan servrarna och det innebär att all progression och levlar m.m. sparas oavsett var du väljer att spela. Enligt alpha-testare är pingen från EU till NA ca 120-140ms.

Kartor:
Spelet erbjuder flera kartor en 5v5 på kartan Dreamfall Grove och 3v3 på Deserted Stronghold. Spelet är fortfarande under utveckling, och nästa Open Alpha Test börjar den 5 september. Besök den uppdaterade webbplatsen (https://syndicateofsouls.com/) för mer information och videor av alla retainers och deras abilities.

En mer ingående video där utvecklarna går igenom de olika delarna i spelet.

Här finns en video som visar gameplay från alphan på 5vs5 kartan Dreamfall Grove.

3vs3 läget från Deserted Stronghold.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

DJävla clickbaitnamn...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

DJävla clickbaitnamn...

Det var inte menat som clickbait, om det är namnet på inlägget du menade. Tänkte att jag skulle starta en tråd, varför då inte göra en officiell tråd om spelet oavsett om det är i alpha eller inte? Ja, spelet är inte klart på långa vägar. Men någonstans ska man ju börja?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Det var inte menat som clickbait, om det är namnet på inlägget du menade. Tänkte att jag skulle starta en tråd, varför då inte göra en officiell tråd om spelet oavsett om det är i alpha eller inte? Ja, spelet är inte klart på långa vägar. Men någonstans ska man ju börja?

Trodde det var den stora tråden om Syndicate... 1 remastern - som jag aldrig får =<


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Trodde det var den stora tråden om Syndicate... 1 remastern - som jag aldrig får =<

https://i.ibb.co/qkzcHVq/image.png

Nej, tyvärr inte! Inte den här gången.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av Hipshot:

DJävla clickbaitnamn...

Ha, trodde detta skulle vara om Syndicate jag med, älskade det spelet (och Syndicate Wars också).

Ledsen DitroX, har inget intresse för MOBA-spel, men bra skrivet! Synd bara att gamla rävar kommer och skriver irrelevanta kommentarer

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Ha, trodde detta skulle vara om Syndicate jag med, älskade det spelet (och Syndicate Wars också).

Ledsen DitroX, har inget intresse för MOBA-spel, men bra skrivet! Synd bara att gamla rävar kommer och skriver irrelevanta kommentarer

Ja, numera finns det många spel med liknande namn. Det lanseras ju flera tusen spel varje år. Inte konstigt om något spel påminner om något annat som släppts tidigare.

Inga problem, vi har våra olika genres vi gillar! Tack! Hehe


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

1
Skriv svar