Palworld når 19 miljoner spelare, slår även Game Pass-rekord
Största tredjepartslanseringen någonsin på Xbox Game Pass.
Köpte det på Steam trots att det finns på Game Pass. Anledningen är att Game Pass-versionen är betydligt sämre då den bygger på en äldre build och verkar inte ens nått upp till day 1-patchen på Steam än.
Det är ingen jätteskillnad på de två versionerna, inte ens i början när skillnaden var som störst.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Det är ingen jätteskillnad på de två versionerna, inte ens i början när skillnaden var som störst.
Prestandamässigt är det märkbar skillnad, GP-versionen saknar dessutom fortfarande DLSS (går visserligen att modda), sen är antalet spelare cappat till 4, jämfört med Steam som har 32. Inga officiella eller dedikerade servrar, så om man är ett kompisgäng som vill spela och den som varit host lyser med sin frånvaro så kan man inte fortsätta där man lämnade, utan tvingas börja om där en annan i gänget är host. Och Pals är fortfarande buggiga/dumma och gör inte sitt jobb alla gånger.
För vissa så är Game Pass-versionen tillräcklig, men personligen så tycker jag att Steam-versionen var värt pengarna, och pga Microsofts certifieringsprocess av uppdateringar så kommer Steam alltid ligga snäppet före när det kommer till just uppdateringar, och detta kan vara extra gynnsamt när det gäller ett Early Access-spel, då det kan vara lätt hänt att det slinker in en bugg som kräver en hotfix.
Prestandamässigt är det märkbar skillnad, GP-versionen saknar dessutom fortfarande DLSS (går visserligen att modda), sen är antalet spelare cappat till 4, jämfört med Steam som har 32. Inga officiella eller dedikerade servrar, så om man är ett kompisgäng som vill spela och den som varit host lyser med sin frånvaro så kan man inte fortsätta där man lämnade, utan tvingas börja om där en annan i gänget är host. Och Pals är fortfarande buggiga/dumma och gör inte sitt jobb alla gånger.
För vissa så är Game Pass-versionen tillräcklig, men personligen så tycker jag att Steam-versionen var värt pengarna, och pga Microsofts certifieringsprocess av uppdateringar så kommer Steam alltid ligga snäppet före när det kommer till just uppdateringar, och detta kan vara extra gynnsamt när det gäller ett Early Access-spel, då det kan vara lätt hänt att det slinker in en bugg som kräver en hotfix.
Alright, spelade själv enbart solo, och prestandan var det inga problem med då i alla fall. Den enda märkbara skillnaden egentligen var att byggandet var snabbare på Steam, så den versionen var lite enklare än GP-versionen.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Trodde detta spel hade gått o lagt sig nu
19 miljoner personen håller nog inte med dig 🤣🤣🤣
19 miljoner personen håller nog inte med dig 🤣🤣🤣
Uppenbarligen. Dom borde också gå och lägga sig. 😴
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Tänk vad nintendo missar på att inte släppa pokemon med miniguns...
Jag lovar, skulle de släppa pokemon blue och red till steam för 60 euro skulle det sälja minst 20 miljoner kopior
Jag lovar, skulle de släppa pokemon blue och red till steam för 60 euro skulle det sälja minst 20 miljoner kopior
Jag tvivlar inte alls på att om pokemon kommer till steam, ett riktigt så skulle det nog sälja helt sjukt bra. Men jag förstår varför nintendo vill hålla borta dem från andra system.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
För vissa så är Game Pass-versionen tillräcklig, men personligen så tycker jag att Steam-versionen var värt pengarna, och pga Microsofts certifieringsprocess av uppdateringar så kommer Steam alltid ligga snäppet före när det kommer till just uppdateringar, och detta kan vara extra gynnsamt när det gäller ett Early Access-spel, då det kan vara lätt hänt att det slinker in en bugg som kräver en hotfix.
Beror ju lite på vad man prioriterar, vill man ha snabba uppdateringar framför säkra uppdateringar så är Steam the way to go. Microsoft/Xbox certifieringarna är ju där just för säkerhetens skull, själv känner jag kanske att säkerheten får gå lite före när det är just early-access spel och just ganska oerfarna utvecklare.
Inte för att det händer så ofta att spel misslyckas med certifieringen och certifieringen är mest där för konsolernas skull, men det händer ju ibland.
Prestandamässigt är det märkbar skillnad, GP-versionen saknar dessutom fortfarande DLSS (går visserligen att modda), sen är antalet spelare cappat till 4, jämfört med Steam som har 32. Inga officiella eller dedikerade servrar, så om man är ett kompisgäng som vill spela och den som varit host lyser med sin frånvaro så kan man inte fortsätta där man lämnade, utan tvingas börja om där en annan i gänget är host. Och Pals är fortfarande buggiga/dumma och gör inte sitt jobb alla gånger.
För vissa så är Game Pass-versionen tillräcklig, men personligen så tycker jag att Steam-versionen var värt pengarna, och pga Microsofts certifieringsprocess av uppdateringar så kommer Steam alltid ligga snäppet före när det kommer till just uppdateringar, och detta kan vara extra gynnsamt när det gäller ett Early Access-spel, då det kan vara lätt hänt att det slinker in en bugg som kräver en hotfix.
"Xbox Working Closely With Palworld Developers to Enable Faster Updates, Dedicated Servers, and More"
https://nordic.ign.com/palworld/78224/news/xbox-working-close...
Versionsnummer går inte att jämföra då de är olika i Steam vs Xbox. Verkar som att v0.1.4.0 på Steam motsvarar v0.1.1.3 på Xbox. Och den versionen släpptes för Xbox bara timmar efter Steam.
12 miljoner har köpt spelet på steam men ''bara'' 2.1 miljoner samtidiga spelare. ca 17,5% av spelarna spelar samtidigt. Borde vara mer med tanke på att spelet är helt nytt? Eller 17.5% samtidigt är kanske mycket?
Du får tänka på att detta är världen över, och alla har inte kväll (där jag antar de flesta spelar) samtidigt.