NFL-legendaren och spelikonen John Madden har gått ur tiden
John Madden är anledningen till varför jag blev ett fan av amerikansk fotboll. Legendar!
Vila i frid!
Samma här! Tycker det är en fantastiskt underhållande och smart sport! Vila i frid Madden!
Jag vet inte säkert mycket om honom men det måste ju vara helt unikt att en kommentator och inte ens spelare blir posterboyen för massa spel dvs Madden vs t ex Tiger Woods Golf
Han hade en väldigt framgångsrik karriär som tränare innan han blev kommentator som gjorde honom väldigt folkkär, så fanns lite utöver det, men ja. Det är väldigt unikt.
Har sett en del matcher på TV från NFL och det är ganska kul att se. Speciellt de actionladdade stenhårda tacklingarna är brutalt coola att kolla på. Jag gillar ju fysiska sporter som hockey och MMA. Jag kan dock absolut inga regler i Amerikansk Fotboll. Känner typ till att de ska vinna yards och göra touchdowns. Det är så jäkla mycket taktik och väldigt många avblåsningar så har aldrig fastnat riktigt för denna sport..
_________________________________________________________________________________
Mitt lag är iaf Minnesota Vikings som jag gillade när jag var liten. Fick en cool T-shirt när jag fyllde år på 90-talet med stor fet logga på framsidan och baksidan + NFL logga. Den var min favorit tröja med skönt tyg o bra kvalite och den hängde med i många år till jag var vuxen. Den som köpte tröjan köpte en för stor storlek så kunde ha den i många år. Tyvärr försvann den på något vis vilket var synd..
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||
Det är så jäkla mycket taktik och väldigt många avblåsningar så har aldrig fastnat riktigt för denna sport..
Jag kan säga så här: Avblåsningarna är till och med inbitna amerikanska fans trötta på. Reklampauserna också. Hänger mycket på amerikanska forum, och i princip alla håller med om att det blir för mycket. Jag har själv börjat se matcherna dagen efter så att jag kan snabbspola när reklamen avbryter, eller när dommarnas avblåsningar drar ut för mycket på tiden.
När det gäller taktiken så är det en av sakerna som gör amerikansk fotboll så jävla kul! De flesta som bara kastat ett öga på sporten i förbifarten tror att det bara handlar om hårda smällar. Faktum är att amerikansk fotboll till 80% är ren strategi. Den bästa liknelse jag någonsin hört är att om fotboll och hockey är real time strategy, så är amerikansk fotboll turn based strategy. Allt handlar i grund och botten om att förutse vad motståndarna planerar göra, och sedan komma med en perfekt kontring som knäcker deras formation och spelplan.
"Vilken jävla smäll!"
-Dynamit-Harry, ökänd psykopat aktiv i Stockholmsområdet under 80-talet
Jag hade hört talas om spelserien men inte om honom.
Jag blev tvungen att kolla upp.
Hittade denna:
https://www.youtube.com/watch?v=2PQgMzgp8QI
John Madden's Greatest Moments & Calls - RIP
Helskön gubbe helt klart.
Vila i frid.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Har sett en del matcher på TV från NFL och det är ganska kul att se. Speciellt de actionladdade stenhårda tacklingarna är brutalt coola att kolla på. Jag gillar ju fysiska sporter som hockey och MMA. Jag kan dock absolut inga regler i Amerikansk Fotboll. Känner typ till att de ska vinna yards och göra touchdowns. Det är så jäkla mycket taktik och väldigt många avblåsningar så har aldrig fastnat riktigt för denna sport..
_________________________________________________________________________________
Mitt lag är iaf Minnesota Vikings som jag gillade när jag var liten. Fick en cool T-shirt när jag fyllde år på 90-talet med stor fet logga på framsidan och baksidan + NFL logga. Den var min favorit tröja med skönt tyg o bra kvalite och den hängde med i många år till jag var vuxen. Den som köpte tröjan köpte en för stor storlek så kunde ha den i många år. Tyvärr försvann den på något vis vilket var synd..
Efter det kan du antingen välja ett field goal som blir 1 bonus poäng om du sätter det, eller försöka springa in bollen i end-zone igen för 2 poäng. Detta börjar alltid på 15-yards linjen för field goal, eller 2-yards linjen för försök att springa in. (relativt ny ändring, innan började båda på 2-yards linjen så nu är det lättare för försvaret att se vad de tänker göra.)
För att ta dig till End Zone har du 4 försök att ta dig 10 yards. Om du lyckas ta dig 10 yards får du 4 nya försök där bollinnehavaren antingen satte båda knäna i marken medans han hade kontroll över bollen, eller gick över sidolinjerna.
Om spelare med bollen går över sidolinjerna stoppas klockan. Om en bollhållaren tacklas och går ner på plan så fortsätter klockan ticka.
Om en pass blir "incomplete" dvs ingen lyckas fånga den innan den rör marken (då den "dör") stoppas klockan.
Där spelarna samlas på 2 linjer där bollen "börjar" dvs där spelaren gick ner med den kallas "scrimmage".
Om en Quarterback (lagledaren och även den som passar bollen) blir tacklad och går ner bakom scrimmage dvs på sin "egen" planhalva så kallas det en "sack" och spelet fortsätter där han gick ner. Dvs 4 försök på 10 yards kan lätt omvandlas till tex 3 försök på 15 yards, i och med en sack.
Det borde räcka för du ska kunna följa spelet
I drank what?
Det enda du egentligen behöver veta är:
Du ska ta dig till motståndarlagets End Zone. Lyckas du nå den med bollen under kontroll, touch down och 6 poäng.
Efter det kan du antingen välja ett field goal som blir 1 bonus poäng om du sätter det, eller försöka springa in bollen i end-zone igen för 2 poäng. Detta börjar alltid på 15-yards linjen för field goal, eller 2-yards linjen för försök att springa in. (relativt ny ändring, innan började båda på 2-yards linjen så nu är det lättare för försvaret att se vad de tänker göra.)
För att ta dig till End Zone har du 4 försök att ta dig 10 yards. Om du lyckas ta dig 10 yards får du 4 nya försök där bollinnehavaren antingen satte båda knäna i marken medans han hade kontroll över bollen, eller gick över sidolinjerna.
Om spelare med bollen går över sidolinjerna stoppas klockan. Om en bollhållaren tacklas och går ner på plan så fortsätter klockan ticka.
Om en pass blir "incomplete" dvs ingen lyckas fånga den innan den rör marken (då den "dör") stoppas klockan.
Där spelarna samlas på 2 linjer där bollen "börjar" dvs där spelaren gick ner med den kallas "scrimmage".
Om en Quarterback (lagledaren och även den som passar bollen) blir tacklad och går ner bakom scrimmage dvs på sin "egen" planhalva så kallas det en "sack" och spelet fortsätter där han gick ner. Dvs 4 försök på 10 yards kan lätt omvandlas till tex 3 försök på 15 yards, i och med en sack.
Det borde räcka för du ska kunna följa spelet
Grymt förklarat! Nu kanske t.om jag kan hänga med i matchen😅
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Grymt förklarat! Nu kanske t.om jag kan hänga med i matchen😅
Finns såklart mer att lära, men det där är grunderna. Innan jag fick dem förklarade gillade jag inte sporten alls, nu är den kul att följa Mycket nöje!
I drank what?