Medlem

Du är visst en snobb. Det klargjorde du väldigt tydligt i den andra musiktråden. Du är garanterat mycket mer skolad inom musik än jag. Jag tror inte att det handlar om "aningen" (även om du på fint översittarmanér försöker begränsa det till det). Det betvivlar jag inte en sekund, men att det inte skulle gå att jämföra med något annat visar snarare på inskränkthet än något annat. Du påvisade ju själv hur tekniskt musik är genom att man enbart kan nöta in det på rätt sätt om man ska bli professionell. Varför skulle det då inte gå att jämföra med något annat? Din okunskap om programmering åsidosätter vi.

Problemet som du har DarthZ är antagligen att du arbetar med det och tror att alla har samma behov/önskemål som du. Nu gjorde jag ett antagande ändå... Jag har inget behov av att förstå musik, jag är nöjd med att lyssna på musik jag gillar och köra simpla rocklåtar på guran. T o m Guitar hero är ganska tillfredställande.

Jag idiotförklarar inte människor som använder Windows, köper D-link routrar eller andra genvägsliknande saker. Det finns användningsområden för allt, och genvägar för de som vill ta dem. De flesta människor kommer aldrig förstå datorer och närliggande apparater som jag, men jag tycker inte synd om dem. De kan andra saker. Musik t ex.

Medlem

Jo, du beter dig precis som en snobb. Du gör ditt bästa för att visa dig överlägsen och det är helt upp till dig. Stå bara för vem du är istället för att försöka förneka det så är jag nöjd.

Personangreppen anser jag att du ska skippa helt. Jag tycker Karma verkar ha en betydligt vettigare inställning till musik än vad du har, och enligt mig förstår han musik betydligt bättre än vad du någonsin kommer göra med den attityd du visar upp här (observera att jag här uttrycker mina åsikter som just åsikter istället för att som du basunera ut dem som fakta).

Citat:

någon som är helt besatt av slagverk.

Jag misstänker att det där var riktat mot mig, och det enda jag kan kommentera det med är det faktum att man ofta dömer andra efter sig själv. Du uppvisar en besatthet genom att totalt strunta i vad tråden handlar om och istället prata om din konstmusik och hur mycket bättre dina åsikter är, något jag tycker alla andra som skrivit i den här diskussionen klarar sig ifrån.

Åter igen: Övning ger färdighet. Övar du gehör blir du bättre på det, övar du notläsning blir du bättre på det och övar du tabbar blir du bättre på det. Oavsett vilket får du mer instrumentvana, och det är bra!

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Jag idiotförklarar inte människor som läser tabs, jag idiotförklarar människor som tror att tabs kan leda till professionalitet.

Precis som att inte idiotförklara någon som spelar ett spel utan att idiotförklara någon som tror att dom kommer bli guru på att programmera då dom bara spelar spel.

Musik är en helt annan värld än den världen vi lever i, det tror jag inte många upplever, men för dom som gör det: Yay. Jag gör det.
Elektronik är tekniskt och, förlåt, men nej jag tror inte den tekniska biten av en dator kan innehålla speciellt mycket känslor till skillnad från de stora symfonierna av t.ex. Beethoven.

Någon som studerat musik och förstår musik kommer även förstå Beethoven och hans känslor, någon som inte är inskränkt kommer ALDRIG, och då menar jag aldrig att förstå varför Beethovens musik är såpass känsloladdad och dramatisk till skillnad från Spice Girls... dom kommer bara förstå att den är det eller troligen säga "ja.. den är dynamisk på ett annat sätt" eller någon annan dum förklaring.

Tillbaka till vad jag försöker komma till... känslor går inte att jämföra med teknik (elektronik för mig är en subgenre inom teknik).

Jag förstår mig inte på konst i den "målade" formen och kommer heller aldrig att känna känslor i den, precis som du aldrig skulle känna de känslor jag känner i musik (jag påstår inte att du inte känner känslor i musik, utan att du aldrig kommer känna de känslor jag känner).

Det går inte att jämföra en dator med musik.
Det går heller inte att jämföra musik med utövandet av musik, dvs. den tekniska biten... men för att utöva vissa känslor så krävs den tekniska biten. Förstår du?

Och lägger ni av med personangrepp så gör jag det, jag har aldrig startat med sådana saker, jag ger bara svar på era angrepp.
Och nej, du förstår helt enkelt inte att jag jämför tabs med noter på den grad att vad blir man bäst på... lär du dig noter och övar dagligen så blir du en bättre musiker än vad du blir om du övar tabs (nu jämför jag samma person med samma person, självklart kan en grymt musikalisk person bli bättre på att öva tabs än vad en grymt omusikalisk person kan bli av att öva noter).

Och hey, jag tycker att du är en snobb, slagverks killen; för du har lika inskränkta idéer som mig fast åt andra hållet. Det betyder inte att du är mer eller mindre öppen, du tycker att mina idéer är knäppa eftersom de är så instängda... men där snackar vi instängt. Jag låter er ha era åsikter medan ni tycker att mina elitiska åsikter är skit.
Ni har helt andra idealer och då får ni stå för dom, jag står för mina.

Och för det sista så är det tabs vi snackar om och tydligen så var jag tvungen att exmpelifiera utanför mina egna gränser för att få er att förstå mina tankegångar angående musik och hur man lär sig det bäst. Tabs eller noter.

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Citat:

Och hey, jag tycker att du är en snobb, slagverks killen; för du har lika inskränkta idéer som mig fast åt andra hållet.

Jovisst... Piano kanske kan ses som ett slagverksinstrument eftersom det nu faktiskt handlar om klubbor i grund och botten. Åter igen... Vi andra (eller ja, jag iaf... jag får känslan av de flesta verkar hålla med mig) ser musik som en konstform. Vem som helst, hur som helst och när som helst. Du försöker rama in det hela och verkar vilja anamma någon slags diktatorisk och nästan rent fascistisk ram som jag absolut inte tycker har någonting med saken att göra. För sjutton... Till och med tritonus kan ju låta bra om man vågar vara lite öppen och lämna ramarna för ett ögonblick...

Låt skapandet vara fritt och sanningen ligga i betraktarens öga (eller öra i det här fallet).

Ingen på det här forumet försöker jämföra teknik och känslor. Ingen här påstår att du blir en välskolad konstmusiker av att sitta hemma på kammaren och göra något du tycker är roligt.

Citat:

Du kommer aldrig förstå musik och jag tycker synd om dig.

Vad du gör är att idiotförklara de personer som har en annan världsbild än du.

Jag lyssnar på dig, men du lyssnar uppenbarligen inte på mig. För att ta ett konkret exempel; jag har inte en enda gång i den här diskussionen nämnt slagverk eller ett slagverksinstrument. Du bara förutsatte att jag var besatt av det av någon fullkomligt obegriplig anledning.

Ingen här inne, förutom du, har velat prata om klassisk musik, pianon, orkesterdirigering eller vägen till ett liv som professionell konstmusiker.

Om du rent objektivt försöker läsa inläggen i den här tråden tror jag att du kan enas med mig om att du visar upp en allt annat än öppen fasad samt att "snobbig" är en väldigt träffande beskrivning av den bild du förmedlar genom dina inlägg.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors", tungt, men sant...

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Klfh:
Citat:

Och hey, jag tycker att du är en snobb, slagverks killen; för du har lika inskränkta idéer som mig fast åt andra hållet.

Jovisst... Piano kanske kan ses som ett slagverksinstrument eftersom det nu faktiskt handlar om klubbor i grund och botten. Åter igen... Vi andra (eller ja, jag iaf... jag får känslan av de flesta verkar hålla med mig) ser musik som en konstform. Vem som helst, hur som helst och när som helst. Du försöker rama in det hela och verkar vilja anamma någon slags diktatorisk och nästan rent fascistisk ram som jag absolut inte tycker har någonting med saken att göra. För sjutton... Till och med tritonus kan ju låta bra om man vågar vara lite öppen och lämna ramarna för ett ögonblick...

Låt skapandet vara fritt och sanningen ligga i betraktarens öga (eller öra i det här fallet).

Ingen på det här forumet försöker jämföra teknik och känslor. Ingen här påstår att du blir en välskolad konstmusiker av att sitta hemma på kammaren och göra något du tycker är roligt.

Citat:

Vad du gör är att idiotförklara de personer som har en annan världsbild än du.

Jag lyssnar på dig, men du lyssnar uppenbarligen inte på mig. För att ta ett konkret exempel; jag har inte en enda gång i den här diskussionen nämnt slagverk eller ett slagverksinstrument. Du bara förutsatte att jag var besatt av det av någon fullkomligt obegriplig anledning.

Ingen här inne, förutom du, har velat prata om klassisk musik, pianon, orkesterdirigering eller vägen till ett liv som professionell konstmusiker.

Om du rent objektivt försöker läsa inläggen i den här tråden tror jag att du kan enas med mig om att du visar upp en allt annat än öppen fasad samt att "snobbig" är en väldigt träffande beskrivning av den bild du förmedlar genom dina inlägg.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors", tungt, men sant...

Ja, om jag inte minns fel så var det inte jag som började dra in andra trådar i denna tråd... Karmalicious om jag ska vara helt ärlig. Att kalla mig saker för att någon helt annan kallar tabs något som förstör unga musiker (eller hur jag ska utlåta mig) är ju helt sjukt, ni drar ju länkar från denna tråd till andra. Precis som jag gör med dig.

Jag förklarade mina tankar och åsikter igenom att dra in mina egna personliga efarenheter eftersom folk förfrågade efter dom, men klart som fan att du ska komma och peta in massa onödiga kommenterar om att det är idiotiskt.
Jag har aldrig sagt att det experimentella är fel, jag har aldrig sagt att ett tritonus inte kan hamna rätt i rätt sammanhang. Du drar ju massa föruppfattade slutsatser utan anledning och tjafsar på om vem jag är när det är du som klagar på att vi inte ska dra in andra saker i den här tråden än just diskussion om tabs. Skärp dig. Ha dina egna åsikter istället för att klaga på andras.

Jadå, ska vi fortsätta med enbart personangrepp, fine by me. Jag har inget emot att folk flamar mig för mina åsikter.. men att inte stå för sina egna åsikter är fan inte bra hörru slagverksnissen.

Och gud vad kul du var där på slutet.

signatur

Medlem

Jo, jag tänkte länge på den...

Skämt åsido, vi får väl (åter igen) enas om att vi inte kan enas.

Mina två poänger:
1) Jag tycker du borde tänka lite på din attityd.
2) Övning ger färdighet. Tabbar är inte dåligt på något sätt, det har ett syfte och fyller det galant.

Instäm eller ej, jag vilar min resväska här.

signatur

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

Jo, jag tänkte länge på den...

Skämt åsido, vi får väl (åter igen) enas om att vi inte kan enas.

Mina två poänger:
2) Övning ger färdighet. Tabbar är inte dåligt på något sätt, det har ett syfte och fyller det galant.

Instäm eller ej, jag vilar min resväska här.

Okej,

2) Det beror vad syftet är. Är syftet att bli proffsmusiker så är tabbar inte bra, är det bara för att lära sig gitarr till den graden att latcha (stavning?) runt så är det ju grymt.

Jag har aldrig startat med att dra ner på andras åsikter eller idéer förrän någon har sagt något dumt om mina, t.ex. att jag är en snobb eller idiot (som Karma började med).

signatur

Medlem

Jag kallade dig inte idiot, men vill man så kan man naturligtvis tolka det så. Jag kallade dig snobb, och det behöver du varken bli ledsen över eller direkt förneka. Du beskriver dig själv som en.

Men om du inte förstod att WaltX inte var 4 år och att han inte aspirerade att slå ut Petrucci, så låt mig klargöra det nu.

Inaktiv

shit, du vet så mycket om musik att du inte vet nåt. för öppnar jag käften och skriker, samtidigt som jag slår gitarren i väggen.. så är det musik. visst, det är inte klassisk musik, och det är inte för allas öron.. men det är musik.

Skrivet av DarthZ:

det där är bara downright fucking hilarious
gå och stoppa upp en flöjt i arslet

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Prikk, vilket bevis för din musikalitet.
Usch, förstår du inte vad harmonik, melodk och rytmik (vilket i sin tur är avsaknaden att förstå vad musik är) är så har du ingenting i en musiktråd att göra.

Jag skrev "Man förlorar på gehöret pga. att man kommer få det svårt att läsa noter om man vänjer sig vid tabs" och det tror jag alla håller med, vänjer man sig vid tabs så får man svårare att vänja av sig till noter (vilket i mitt tycke helt klart är en förlust), jag är ganska säker på att trumkillen misstolkade det argumentet.

Sen blev det flamewar och jag skrev vad jag tyckte.

Och Karmalicious, du behöver heller inte vara ledsen för att du inte förstår musik, du förstår säkert något annat bättre och kan vara glad för det. Tack, nu lyfter jag på hatten och lämnar den här tråden pga. all aggressivitet hos okunniga människor.

signatur

Inaktiv

"din musikalitet"
det är så jävla roligt när du kräks ord du inte förstår själv

om vi jämför våra musikaliska intressen och bredden på dess spektra så skulle jag gissa att det ser ut ungefär så här:
Du:
|
Jag:
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

jag älskar, lyssnar, lever mig in i, och försöker ofta själv - med varierande framgång - spela musik som innefattar allt ifrån östereuropeisk klezmer, till amerikansk folkpunk, till metal, till australiensk garagerock, till blues, hardcore, sub-pop......
och jag är ändå jääävligt picky med vad jag lyssnar på.

tro mig, du behöver inte tycka synd om oss "musikamatörer". vi avundas inte din mekaniska snobbsyn på musik alls.

signatur

Medlem

För att förtydliga vad som är BRA musik ; http://youtube.com/watch?v=PizGV-zKi44

Där har dom allting!

Och sen DarthZ så tycker jag att du ska sluta med dina översittarfasoner, visst alla kanske inte kan förstå musik, iallafall inte från en början men med tillräckligt träning så kan säkert dom flesta skapa musik som enligt dig låter "dugligt".

Har du några band än dina favoritband som är "musikaliska genier"?
Eller får bara dom du älskar bära den universala titeln "världens bästa musik"?

För att komma tillbaka någolunda på topic ; Jag själv har ett fallande intresse för min elbas, när jag plockar upp den så spelar jag nån/några låtar, kanske spelar lite improvisiation och sen lägger av och spelar inte mer på nån dag eller två, skulle du kunna tipsa om något jag kan göra för att återfå gnistan?

Jag är helt självlärd, valde inte instrumentet och är som du säger "en tabläsande idiot" för jag har inte haft några större ambitioner för att bli en ny jaco pastorius (ivlket iofs aldrig kommer hända).

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av prikk:

"din musikalitet"
det är så jävla roligt när du kräks ord du inte förstår själv

om vi jämför våra musikaliska intressen och bredden på dess spektra så skulle jag gissa att det ser ut ungefär så här:
Du:
|
Jag:
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

jag älskar, lyssnar, lever mig in i, och försöker ofta själv - med varierande framgång - spela musik som innefattar allt ifrån östereuropeisk klezmer, till amerikansk folkpunk, till metal, till australiensk garagerock, till blues, hardcore, sub-pop......
och jag är ändå jääävligt picky med vad jag lyssnar på.

tro mig, du behöver inte tycka synd om oss "musikamatörer". vi avundas inte din mekaniska snobbsyn på musik alls.

Än en gång så bevisar du att du inte förstår musik. Vet du ens vad ett ackord är? Och vad det innebär? Vet du ens vad tonika är och innebär?
Du har mer instängd syn än mig, jag lyssnar själv på all musik som jag tycker om, inte musik som är bra.
Det är GROV skillnad på vad som är bra och vad man själv tycker är bra, jag bryr mig inte om vad folk har för åsikter och vad folk gillar för musik.
Jag tänker inte diskutera något med dig som du inte förstår, och du förstår tydligt inte musik.

Och till Greger; jag slänger bara tillbaka "översittar" toner när någon annan visar en sida som jag kanske inte gillar, se prikk t.ex...

Schysst band, haha. Kul. Men inte musik!
Jag har aldrig sagt att man är en idiot för att man läser tabs, jag säger att man är en idiot om man kan tro att man ska bli en professionell musiker igenom att bara läsa tabs... OK?

Jadu, jag vet inte riktigt. Älskar du musik och vill hålla på med det så är det bara övning som gäller, noter och/eller gehör.
Tycker du inte det är kul eller inte har något mål så är det bara att göra det när du känner för det.
Musik kommer till en, man behöver aldrig gå till den.

signatur

Medlem

Vad är en "professionell musiker" igentligen?
Skapar man vad som kan uppfattas som musik utan att vara klassiskt skolad är man inte en musiker då?

signatur

<3

Inaktiv

Professionell musiker och musiker är olika saker.

Precis som gamer och professionell gamer är olika saker.

signatur

Medlem

Att vara professionell i något innebär väl bara att man kan tjäna tillräckligt med pengar, för sitt uppehälle, på detta?

Annars - en ganska "lustig" debatt/flamewar...

OT: Igen, tabs är bra, men att följa dem slaviskt är inte bra. Noter vet jag inget om, för det kan jag inte. Men gehöret ökar ju mer man försöker ta ut låtar själv.
Kommer ihåg när jag lärde mig Jump in the Fire. Med felaktig tab. Spelade så ett bra tag innan jag lyssnade ordentligt och hörde att det inte alls var så. Så jag satte mig ner och tog ut den, ton för ton, och sen känner man sig ganska nöjd när man lyckats med det första gången

signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv
Skrivet av BlackBozze:

Att vara professionell i något innebär väl bara att man kan tjäna tillräckligt med pengar, för sitt uppehälle, på detta?

Annars - en ganska "lustig" debatt/flamewar...

OT: Igen, tabs är bra, men att följa dem slaviskt är inte bra. Noter vet jag inget om, för det kan jag inte. Men gehöret ökar ju mer man försöker ta ut låtar själv.
Kommer ihåg när jag lärde mig Jump in the Fire. Med felaktig tab. Spelade så ett bra tag innan jag lyssnade ordentligt och hörde att det inte alls var så. Så jag satte mig ner och tog ut den, ton för ton, och sen känner man sig ganska nöjd när man lyckats med det första gången

Tack för lite förstående!

signatur

Medlem

Mitt påståeende försökte mest påvisa att jag tycker att båda har rätt. Lite tråkigt att det tog en (inte helt oväntad) vändning till s.k. flamewar bara... Tråkigt för er alltså, men skoj för oss andra

Rock on!

signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

Nja, jag tycker också det är skoj, men vissa tar ju i lite väl mycket.
Och det du sa stämmer ju överens med mina påståenden till hundra procent.

Flamewars är kul, jag och trumpojken är vänner så mellan oss gör det inget med lite fula ord.

signatur

Medlem

DarthZ - låter som du överanalyserar det du lyssnar på

sätt på en låt, lyssna å njut!

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Man får extremt mycket mer utav musik om du lyssnar till det och hör varenda stämma och detalj.
Som jag nämt förrut så måste man vara extremt insatt för att inse skillnaden av att lyssna och av att LYSSNA.

Musik är inte endast till för att vara en "extra-sak" i filmer, spel och sådant. :P:up:

signatur

Inaktiv

haha du tror seriöst att du är svinspeciell för att du verkligen plockar ner musikens beståndsdelar och hör varje bit?
det gör ALLA seriöst musikintresserade.
definiera professionell musiker, och förklara varför det är skillnad på det och musiker...?
du uppvisar verkligen noll koll när du påstår att man måste kunna ditt och datt för att.. eh.. tjäna pengar? bli känd..? ...på musik. vem satan har tutat i dig allt det här?

"Du har mer instängd syn än mig"
hahahahaha
antingen är du ett forumtroll, eller så är du den människa med minst självinsikt jag någonsin haft nöjet att konversera med.

signatur

Inaktiv

Att jag har perfekt gehör är en annan sak, jag snackar om att lyssna.. detta har ingenting med gehör att göra. Vem som helst kan träna upp att lyssna på musik; har du någonsin testat att BARA lyssna på musik? Chansen att du lyckats med det är nog extremt liten.

Förklara din "öppna syn"? Att du tycker att alla klassiskt skolade musiker är snobbar? Att den enda "öppna synen" är den synen då alla får göra som dom vill, förrutom dom som har åsikten att en del saker inte är musik? Antingen är du en idiot eller så är du helt musikaliskt obegåvad; annars hade du förstått idéerna om musik. På direkten jag säger lyssna tror du att jag "plankar" låten då??

Professionell musiker är en sådan som ÄR professionell, dvs uppträder professionellt. Oftast har en sådan stor chans att tjäna in sitt levnadsbröd. Alla kända musiker behöver inte vara professionella musiker då dom kanske enbart blivit känd på artisteri och utséende; såvitt jag vet så har utséende INGENTING ALLS att göra med musik. Men visst, jag accepterar att dom blir känd pga det, men att du sedan kallar dom professionella musiker. Nejfan.

Och nej, alla seriöst musikintresserade gör inte det. Inte ens 1/2 LYSSNAR på musik. Dom lyssnar till musik.

Vad har du för musikaliska efarenheter?

signatur

Medlem
Skrivet av DarthZ:
Skrivet av IceMan:

Man får extremt mycket mer utav musik om du lyssnar till det och hör varenda stämma och detalj.
Som jag nämt förrut så måste man vara extremt insatt för att inse skillnaden av att lyssna och av att LYSSNA.

Musik är inte endast till för att vara en "extra-sak" i filmer, spel och sådant. :P:up:

om musik vore som du beskriver det så skulle den inte existera i någon större skala.
Om man måste vara expert för att förstå och kunna lyssna på musik så skulle inte intresset finnas hos vanliga människor.
Man lyssnar ju på musik för att man lärt sig förstå den, man lyssnar och njuter och tar till sig den.
DarthZ, du kan vara hur bra som helst tekniskt, men kan du inte förmedla känslan på rätt sätt saknar den värde för lyssnaren.
Jag blir skeptisk om du skulle klara av det pga din syn på "vanliga lyssnare", men du skulle iaf ha nåt att skylla på. De förstår inte vad de hör.

signatur

thank you, come again

Inaktiv

Som du ser huxflux (läs ditt inlägg igen så märker du) så förstår inte skillnaden på de två saker jag nämnt. Vem som helst kan tycka att musik är skönt och bra att lyssna på, även att känna känslor. När har jag sagt något annat?

Och själv har jag även nämt att musikens främsta attribut är känsla; i efterhand kommer klangfärg, harmonik, melodik och rytmik. SNÄLLA, gör inte så att jag behöver förklara igen! Börjar kännas som att ni inte läser det jag skriver eller så är ni bara allmänt trögfattade.

Jag säger bara att någon med ett vältränat "lyssnar"-öra (inte gehör) får mer utav musiken än någon som inte har ett sådant får.

signatur

Medlem

Varför är du så otroligt desperat att visa din överlägsenhet i musik? I nästan varje inlägg gör du en anmärkning på hur andra är okunniga eller inte vet vad musik är och passar på att lägga till grejer som "jag har perfekt gehör" bara för att låta överlägsen.

Du underskattar grovt andras syn och uppfattning av musik samtidigt som du höjer dig själv till skyarna. Du verkar vara ensam i dina åsikter i den här tråden, har du inte tänkt på att det kanske är du som är "trögfattad".

Skrivet av DarthZ:

Och själv har jag även nämt att musikens främsta attribut är känsla; i efterhand kommer klangfärg, harmonik, melodik och rytmik.

Musik är känsla. Känsla som blir till från de ovannämnda egenskaperna. Det enda man behöver känna/höra i musiken för att förstå den är just känslan, för gör man det så förstår man även klangfärg, harmonik, melodik och rytmik då dessa är känslans beståndsdelar.

signatur

<3

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Att jag har perfekt gehör är en annan sak, jag snackar om att lyssna.. detta har ingenting med gehör att göra. Vem som helst kan träna upp att lyssna på musik; har du någonsin testat att BARA lyssna på musik? Chansen att du lyckats med det är nog extremt liten.

Förklara din "öppna syn"? Att du tycker att alla klassiskt skolade musiker är snobbar? Att den enda "öppna synen" är den synen då alla får göra som dom vill, förrutom dom som har åsikten att en del saker inte är musik? Antingen är du en idiot eller så är du helt musikaliskt obegåvad; annars hade du förstått idéerna om musik. På direkten jag säger lyssna tror du att jag "plankar" låten då??

Professionell musiker är en sådan som ÄR professionell, dvs uppträder professionellt. Oftast har en sådan stor chans att tjäna in sitt levnadsbröd. Alla kända musiker behöver inte vara professionella musiker då dom kanske enbart blivit känd på artisteri och utséende; såvitt jag vet så har utséende INGENTING ALLS att göra med musik. Men visst, jag accepterar att dom blir känd pga det, men att du sedan kallar dom professionella musiker. Nejfan.

Och nej, alla seriöst musikintresserade gör inte det. Inte ens 1/2 LYSSNAR på musik. Dom lyssnar till musik.

Vad har du för musikaliska efarenheter?

[edit] Mycket av vad jag har sagt har säkert sagts av tidigare skribenter[/edit]

Nu måste jag bara få skriva av mig lite, som du sagt innan så är det skillnad på en vanlig och professionell, men jag ser det som att folk som är musiker är såna som håller på med musik på något sätt, och verkligen gillar det.

Professionella är såna som gör ovanstående, OCH har det som levebröd, då dom är i den mån så skickliga att dom har lyckats skaffa sig en publik som gillar på det sätt dom uttrycker sina känslor.

För ja, musik är ett konststycke, som kräver likt det du har sagt, en massa olika komponenter för att tillsammans kunna skapa känslor hos lyssnaren.

På det mesta håller jag med dig DarthZ, men ditt verkligen överlägsna och smått arroganta sätt gillar jag verkligen inte, du är blott en människa, ingen musikgud som vördar oss vanliga dödliga med dina överlägsna tankar.

Så snälla lägg av med det, men nu för att vara lite vänligare.

Något som jag avundas dig är att du har perfekt gehör, jag är verkligen intresserad av musik och har ju som sagt (om dock ofrivilligt) börjat spela musik, har ej komponerat något riktigt än, men det handlar snarare om att jag måste hitta ett riktigt band

På tal om gehör, så kan jag berätta en lite rolig historia.

När jag var mindre, dvs en bäbis så brukade min mamma sjunga för mig, som dom flesta mammor brukar göra för sina barn.
Men då min mamma brukade sjunga för mig, så höll jag alltid för öronen, medans mina syskon har aldrig gjort något sånt

För att återgå till professionella musiker, jag ser majoriteten av dom som gör musik för den lilla/stora massan, har kul och lyckas skrapa ihop ett levebröd till just "profesionell musiker".

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Ni kanske har rätt, precis som alla hade när de klankade ner på Bach eller t.ex. Mozart.
De visste ju inte mer om musik än folket. För musik är ju inget mer än endast konst! Ni har rätt, musik kan vara då någon som slår någon på käften.

Och ja, jag använder klassiska termer än en gång, klassiska kompositörer och musiker ÄN en gång. Men nu tycker jag inte som ovan, för mig låter det som a whole lotta shit. Att dra ner på den gällande musikkunskapen och den klassiska genren är som att dra ner på självaste Beethoven. Att dra ner på Beethoven är som att säga att musik inte bör ha känsla.. det är som att dra ner på musiken sig själv.

Ja, förlåt igen för den klassiska biten... det är just därför att det är där (och i jazzen) man hittar de största underbarnen och de som sagt dom största citaten, komponerat det bästa, experimenterat mest och haft mest rätt gällande musik. DEN MEST KÄNSLOFULLA MUSIKEN.
Jag vet inte någon t.ex. rappare eller hardcore fantast som har haft ovanstående egenskaper så därför nämner jag inte heller en sådan (jag har alltså inte den kunskap om rap som kanske ni har?).

Men vi lämnar det där med professionella musiker och musiker, det är endast åsikter.. jag tycker något, ni tycker något.
Det jag nämt ovan dock tycker JAG är fakta.

OCH JA, jag har förstått att ni tycker att jag är en respektlös musik snobb; men det skiter jag - och det tycker jag ni kan skita i.. diskutera det som bör diskuteras och nämn inget om mig som person.

All respect to you Greger.

signatur

Medlem

jag spelar gitarr och vet ej hur man läser noter (vet hur det funkar men har aldrig orkat lära mig vilken prick som e vilken ton) och jag använder tablaturer som jag anser (om man vet hur man läser noter) är svårare att förstå. Borde det inte då vara bättre än noter med tanke på att du måste lyssna på det samtidigt som du läser för att förstå. När du gör detta kan du väll tränna ditt gehör! Fast när jag tittar på en låt jag aldrig hört (har böker som vissar både tabs och noter) så tittar jag tonlängden (vet ej om d heter så) på noterna och sedan tittar jag vilken ton det är på tablaturen. Enligt mig borde man kunna fixa en ny form utav tablatur som är en blandning av noter ach tablatur!

Föresten om någon vill veta ett über bra program för att titta up låtar och skriva själv i så kan ju jag rekomendera guitar pro!

Medlem

tro inte att du kan gömma dig!

Darthz, jag kämpar med motsatsen.. att försöka höra helheten istället för enskilda saker i ett stycke.

när man håller på med musik på hög nivå så ska man fan kunna stänga av sitt musiker/producent- öra och kunna känna helheten. att läta sig lyssna i detalj på musik är inte speciellt svårt men när du väl har lärt dig det är det svårt att höra musiken som en enhet igen eftersom man är så van vid att lyssna kritiskt och man gör det med automatik.

för att sammanfatta: det är skittöntigt att _alltid_ lyssna kritiskt på musik för att man tror att det är proffsigare.

jag lackar fortfarande på ditt tjat om "den mest känslofulla musiken". den musik jag lyssnar på är säkert väldigt dålig enligt din "definition", men det beror på att du aldrig kommer att förstå den, och vad vi sysslar med. det finns ingen annan musik som får mig att känna som lättnad, lycka eller adrenalinkick som det jag lyssnar på/skapar.

om bach hade levt idag hade han kanske varit pionjär inom elektronisk musik eller hårdrock eller något annat. att vara ett musikalist geni betyder att man är geni på att skapa musik med känsla i, inte att den har nåt gudomligt ackordfölje och harmonier som bara går att räkna ut med med komplicerade algorithmer och tunga droger.

jag kan ifl säga att för några år sen så resonerade jag precis som du gör nu. musik som inte är komplicerad nog är inte värd att lyssna på och mp3filer med mindre är 320kb/s är för dåligt för mitt öra. men jag växte i alla fall ifrån det.

Det jag nämt ovan dock tycker JAG är egna åsikter.

ps. fan, ta bort redigera knappen. om man inte kan stå för det man säger så ska man fan hålla klaffen.

123
Skriv svar