Grafikkort gav pc-spelare utegångsförbud
hm för det första är det en jävla aftonbladet titel ...
för det andra är det mer logiskt att det skulle handla om att hans dator drar för mycket ström och sitter på samma säkring som garageporten. så att det inte finns tillräckligt med kräm i uttaget.
men men vad vet jag ...
Eller så är det inte alls det som är felet? Drar datorn och dylikt för mycket borde ju säkringen lösa ut? Men vad vet jag, gick ju el-installation på gymnasiet så jag kan ha fel.
för det andra är det mer logiskt att det skulle handla om att hans dator drar för mycket ström och sitter på samma säkring som garageporten. så att det inte finns tillräckligt med kräm i uttaget.
men men vad vet jag ...
Eller så är det precis som det står i artikeln, att de elektromagnetiska vågorna som grafikkortetavger är på samma (el väldigt snarlik) frekvens som radiovågorna fjärrkontrollen (ingen IR-kontroll skickar) och därmed stör. Precis så man stör signaler, med brus i samma frekvens ^^
jag hade en trådlös logitech mus för några år sedan som la av varje gång min mobiltelefon ringde (Nokia 3310 tror jag det var)
riktigt irriterande när man satt och spelade match i någon wolf: ET cup (2004-2005)
När det inte gick att röra musen berodde det oftast på två saker:
- slut på batterierna. (vilket oftast skedde mitt i natten)
- Inkommande mobilsamtal, den la av någon sekund innan det började ringa
nu för tiden köper jag endast möss med sladd...
Ja jag vet att jag är bäst!
NEEEJ! Datorerna tar över!
NEEEJ! Datorerna tar över!
Den var ju lite små skojig!
Ja jag vet att jag är bäst!
men men vad vet jag ...
Ja, och är det en radiofrekvens som sänds ut så borde ju knappen på dörren fungera:
"Jag kan varken använda fjärrkontrollerna, knappmenyn på utsidan av dörrarna..."
Mycket troligare ett elfel. Att ett grafikkort skulle generera radiovågor är ju nästan lika befängt som det låter.
Ja, och är det en radiofrekvens som sänds ut så borde ju knappen på dörren fungera:
"Jag kan varken använda fjärrkontrollerna, knappmenyn på utsidan av dörrarna..."
Mycket troligare ett elfel. Att ett grafikkort skulle generera radiovågor är ju nästan lika befängt som det låter.
Ja jo, så kan det ju vara. Om inte knappen på väggen också är trådlös, finns ju mycket sånt trams också, tex ringklockor och larm. Men det kan som sagt vara ett annat random elfel också.
[quote=naycon]
Det är ingen tvekan om att grafikkort -precis som all annan elektronik som jobbar vid höga frekvenser- genererar radiovågor, ex. FSB ligger ju på några hundra MHz, precis som FM radio och TV) och ledningarna fungerar som antenner.
Dock designas kretskorten etc normalt på så sätt att detta inte ska vara något problem.
Det finns det drivor med regler och lagar som reglerar HUR MYCKET en dator (med grafikkortet i) får störa (googla "EMC" så hittar du några av dessa) och alla produkter ska -enligt lag- testas innan de får säljas så normalt ska något i den här stilen inte kunna hända.
Observera att jag inte säger att det personen i fråga hävdar verkligen stämmer, men någon teknisk omöjlighet är det inte.
"samma radiofrekvens" ehh.... va? Det sitter ju för tusan inga sändare på graffekorten. Har han testat att byta graffekort mot något annat och slagit på datorn måntro? Skulle inte tro det.
Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år