DF om Oblivion Remastered-prestandan: "Sämsta flytet jag har testat"
Känns som att Unreal Engine 5 är skapad för att folk skall köpa nya grafikkort.
Tror inte det.... det laggar på dem nyaste värsting korten också
UE5 har seriösa problem som Epic inte verkar kunna tackla.
Ja, man undrar lite vad som hände när de kodade ihop motorn egentligen...
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro
Tror inte det.... det laggar på dem nyaste värsting korten också
Kanske fungerar perfekt på rtx 6090 när det släpps.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Gällde det för alla platformar?
ja, alla platformer har problem fast du har "mindre" problem på PC beronde på vad för slags dator du har
jag har en Ryzen 7 9800X3D och en 7900XTX och dom ända problem jag har är små stutters i öppna världen.
Kanske fungerar perfekt på rtx 6090 när det släpps.
Lagom för Unreal 6.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Lagom för en ny patch som tillåter en att aktivera dlss och liknande i spelet? installerade spelet nyligen, går inte att slå på, googlat och folk verkar ha fått dessa problem efter att dom släppte en patch. vill helst inte hålla på med ännu en ini/config fil
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Gillar remastern men håller med om att prestandan är dålig även om jag är säker på att optimering kommer.
Fundering: Det snackas mycket kring UE5. Snygg grafik och fotorealism men sen är det ofta samma visa ändå, problem med blur, microstuttering och svajig prestanda. Jag upplever det nästan som två läger där ena skyller på motorn och andra på utvecklarna. Men, när nästan alla UE5-spel hittills dras med samma typ av problem kan jag inte låta bli att vrida på mig.
Är det bara jag som tycker att man ofta direkt ser om ett spel är gjort i UE5? Jag upplever i alla fall att många spel hittills har en liknande känsla. En stark art direction och unikheten tappas bort lite i jakten på fotorealism och en tillgänglig motor som klarar lite av allt.
Är det bara jag som tycker att man ofta direkt ser om ett spel är gjort i UE5? Jag upplever i alla fall att många spel hittills har en liknande känsla. En stark art direction och unikheten tappas bort lite i jakten på fotorealism och en tillgänglig motor som klarar lite av allt.
Nej, det är ofta så, man märker att ett spel är gjort i en viss motor. Det är sällan man tar fel måste jag säga när det kommer till FPS.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
What? Jag har en amd 5 7800x3d och ett rx6800 som gpu nu, och jag kör.i 1440p med allting på "high", och der flyter hur fint som helst. Visserligen är raytracing av, men spelet ser fantastiskt ut.
Mjo jag har en 5800x3d och ett 7900xtx och kör allt på high på en 4k skärm och tycker också det flyter på fint, dock med fsr på och ingen RT. Cappat till 60 fps...
Nej, det är ofta så, man märker att ett spel är gjort i en viss motor. Det är sällan man tar fel måste jag säga när det kommer till FPS.
Jo, men så är det kanske till viss del. I och med UE5 har det blivit mer påtagligt på ett sätt som inte varit tidigare. Ibland upplever jag att spelets identitet tyvärr försvinner lite i bruset av allt det tekniska.
Vad jag förstått så är problemet inte så mycket att UE5 är en dålig motor, men att den inriktar sig på tillgänglighet, så att även utvecklare med väldigt låg teknisk kompetens ska kunna göra spel som "bara funkar", utan att behöva tänka på jobbiga saker som optimering.
Verktygen för bra optimering finns, men används allt för sällan.
Ungefär samma känsla som i Avowed, men Oblivion remastered har betydligt mer oflyt. Vet inte om det beror på shader-compiling eller annat, men vissa platser verkar vara mer olycksdrabbade än andra. Har efter en del tålamod lyckats få till bra flyt förutom på vissa ställen (arenan och precis när man gått ut från en affär).
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
För alla som har problem, det går och åtgärda med par tricks. Kör spelet i stort sätt helt utan stutters. Fantastik remaster måste jag säga o nya UI interface är stor förbättring från orginalet.
Efter nya patchen idag har man fixat uppskalning samt FG inställningarna, inga mer tweaks i Engine.ini filen behövs. Det man gör är att kör disrensning välj C: ->Direct-X Skuggarcache, bocka i o rensa. Sedan rensar man C:\Users\XXX\AppData\Local\Temp mappen, vissa filer kan vara i användning och går ej ta bort men det är ingen fara. Sedan går man till C:\Users\XXX\AppData\Local\NVIDIA\DXCache rensar ut alltsammans där med.
Finns även en mapp under C:\Users\XXX\AppData\LocalLow\NVIDIA\DXCache som man kan rensa ut om man gillar och experimentera. Tråkigt att man måste vara datahacker nu för tiden för o få fungerande spel men det är tyvärr verkligheten vi lever i.
Hoppas detta hjälper någon
Till sist kan jag bara rekomendera att köra nya Transformer modellen preset K samt balanced DLSS inne i spelet för lite extra prestanda. Nya transformer modellen är överlägsen gamla CNN. Experimentera
jag fattar verkligen inte varför dom patchade bort DLSS i senaste uppdateringen, och ingen verkar prata om det? får några få träffar när jag googlar, men vafan, jag får 40-50 fps ute i världen när det regnar (runt 70-80 utan regn), med ett 4090. jag vet att man kan slå på det i nvidia appen, men det verkar bara funka halvdant, och fattar inte varför det plockades bort ur spelet.
jag fattar verkligen inte varför dom patchade bort DLSS i senaste uppdateringen, och ingen verkar prata om det? får några få träffar när jag googlar, men vafan, jag får 40-50 fps ute i världen när det regnar (runt 70-80 utan regn), med ett 4090. jag vet att man kan slå på det i nvidia appen, men det verkar bara funka halvdant, och fattar inte varför det plockades bort ur spelet.
Det verkar vara ett problem med en specifik patch som gått ut enbart via Game Pass vad jag förstått det som. Förhoppningsvis kommer en rejälare patch snart som även fixar till det.