Jo, visst var det bättre förr

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, inte minst 70- och 80-talen var ju jättebra.
Allt var frid och fröjd förr.
Malexander, Mattias Flink, Norrmalmstorgsdramat... och i Europa var terror vardagsmat, med ETA, IRA, RAF/Baader-Meinhof o.s.v. som var synnerligen aktiva.

Det är inte så enkelt att det faktiskt var bättre förr, precis som allt inte är bättre nu heller.
Personligen känner jag att informationsflödet (som kan påverka upplevd otrygghet) är det som förändrats mest över tid, snarare än att samhället de facto blivit sämre. Kommer alltid finnas förbättringsarbete att göra. Alltid.

Nej. Vissa saker var bättre förr. Andra saker är bättre nu. Och sen beror det på person på vad som räknas bra och dåligt

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det mesta var inte bättre förr. Nostalgi är ett gift.

Däremot så håller jag med om att jag saknar när det fanns spelbutiker i nästan varenda stad. Det jag inte saknar var att man alltid var beroende av att de hade råkat ha inne det spelet man sökte.
På Dreamcast-tiden satt jag och ringde spelbutiker om de hade inne Grandia 2 till Dreamcast. Det hade de såklart inte så istället fann jag det av en slump när jag var inne i någon större affär i England så tills slut kunde man få tag på det.
Idag är det enklare än någonsin. Finns det inte fysiskt i butik så går det alltid att köpa det digitalt.

Indiespelen idag är också av större utbud och högre kvalitet än vad det var runt millennieskiftet.

Däremot har vi den här klassikern till varför vi inte njuter lika mycket som förr:
https://www.youtube.com/watch?v=KcA0KEtGsnY

Åh, Grandia 2 var ett av de första spelen jag köpte till Dreamcast. Var det som fick in mig på jrpg-genren.

Bodde i Stockholm och hade aldrig några problem att få tag i spel vad jag minns. Gick ju att beställa på nätet också.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, inte minst 70- och 80-talen var ju jättebra.
Allt var frid och fröjd förr.
Malexander, Mattias Flink, Norrmalmstorgsdramat... och i Europa var terror vardagsmat, med ETA, IRA, RAF/Baader-Meinhof o.s.v. som var synnerligen aktiva.

Det är inte så enkelt att det faktiskt var bättre förr, precis som allt inte är bättre nu heller.
Personligen känner jag att informationsflödet (som kan påverka upplevd otrygghet) är det som förändrats mest över tid, snarare än att samhället de facto blivit sämre. Kommer alltid finnas förbättringsarbete att göra. Alltid.

Fast just Sverige är de facto sämre nu ur brottssynpunkt. Får nog gå långt tillbaka eller utomlands för att hitta något liknande. Detta med sprängningar har spårat ur totalt och saknar motstycke i jämförbara länder.

Backloggens befriare
Skrivet av Lecarde:

Fast just Sverige är de facto sämre nu ur brottssynpunkt. Får nog gå långt tillbaka eller utomlands för att hitta något liknande. Detta med sprängningar har spårat ur totalt och saknar motstycke i jämförbara länder.

Nej, så är det de facto inte.
En del vill få dig att uppleva det så, däremot.

Vad som är sant, är att vår statistik inte blir bättre lika snabbt som i övriga Europa. Det betyder inte att den försämras.

Lycka till nu.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Hur menar du " ur brottssynpunkt"?
ALL kriminalitet eller bara våld?
Bara sprängningar?

För DE FACTO har ju åtminstone det dödliga våldet minskat och ligger idag, trots en tio-årig ökande trend, betydligt lägre än under 80-90-talet.

Vet dock inte hur övrig brottsstatistik ser ut men misstänker den förljer ungefär samma linje?

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Det är intressant att många västländer tycks ha haft en topp i kriminalitet/våld omkring 1990 eller så. Sen har det på flera håll sakta gått åt rätt håll. Läste en amerikansk teori om att det kan ha något att göra med att man i USA införde helt blyfri bensin från -86 och därefter gick även folkhälsan i en bättre riktning. Samtidigt, trots att vi har det relativt tryggt, så verkar den upplevda otryggheten större idag än på 80- och 90-talet?

Oh well, extremt sidospår. 😅🤷

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Åh, Grandia 2 var ett av de första spelen jag köpte till Dreamcast. Var det som fick in mig på jrpg-genren.

Bodde i Stockholm och hade aldrig några problem att få tag i spel vad jag minns. Gick ju att beställa på nätet också.

Intressant att vi har olika synvinklar på det. Jag var förvisso också bara runt 12 år så att beställa något på webben var inte något som var aktuellt på den tiden.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Nja, det du pratar om är mer relaterat till spåret "upplevd otrygghet" (bättre benämnt bara "otrygghet") kontra "faktisk otrygghet" (bättre benämnt "säkerhet") (jag delar förvisso inte till fullo den förenklade distinktionen som bl.a. Nadim Ghazale använder sig av, flera Länsstyrelser som föredrar den alternativa benämningen dessutom).

Otrygghet är ett ganska omfattande och komplext begrepp, och korrelerar inte alltid med det som ovan benämns som säkerhet. För siffrorna är tämligen tydliga - dödligt våld mot annan är lägre per capita nu än det var på 70- och 80-talet, och grova brott (så även sprängningar och skjutningar) var absolut inte ovanliga tidigare heller. Se exemplen och statistiken jag nämnde och länkade till som tydliggör detta.

Däremot ser vi inte samma grad av positiva utveckling som de flesta andra länder i Europa när det kommer till att minska dessa samhällsproblem, tyvärr är det i specifika fall tvärtom. (Så som sprängningar och skjutningar.) Men problemen är komplexa och beror på en lång rad faktorer, och arbetet med att både förebygga och beivra är... omfattande, och måste pågå långsiktigt.

Men det är fortfarande inte detsamma som att brottsligheten (ett "ganska" stort ämne som innefattar "lite" mer än dessa aspekter) är värre nu än den var förr.

Ooooch nu är vi inne på politik utav bara helsike... har engagerat mig i den typen av arbete (brottsförebyggande) på olika sätt i snart 15 år, och det är fyllt med både stor frustration, men också en positivitet. Det finns saker som arbetas med och blir bättre, samtidigt som det fortfarande finns tydliga och samhällspåverkande problem att ta itu med. Precis som alltid.

Nå, kanske bättre att fokusera på något lite mer spelrelaterat. Jag saknar old-school datorbutiker som var kombinerade med spelcafé och fanns i ungefär varje liten håla. Inet o.s.v. i all ära, men det är mer strömlinjeformade moderna standardbutiker. :/

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, det du pratar om är mer relaterat till spåret "upplevd otrygghet" (bättre benämnt bara "otrygghet") kontra "faktisk otrygghet" (bättre benämnt "säkerhet") (jag delar förvisso inte till fullo den förenklade distinktionen som bl.a. Nadim Ghazale använder sig av, flera Länsstyrelser som föredrar den alternativa benämningen dessutom).

Otrygghet är ett ganska omfattande och komplext begrepp, och korrelerar inte alltid med det som ovan benämns som säkerhet. För siffrorna är tämligen tydliga - dödligt våld mot annan är lägre per capita nu än det var på 70- och 80-talet, och grova brott (så även sprängningar och skjutningar) var absolut inte ovanliga tidigare heller. Se exemplen och statistiken jag nämnde och länkade till som tydliggör detta.

Däremot ser vi inte samma grad av positiva utveckling som de flesta andra länder i Europa när det kommer till att minska dessa samhällsproblem, tyvärr är det i specifika fall tvärtom. (Så som sprängningar och skjutningar.) Men problemen är komplexa och beror på en lång rad faktorer, och arbetet med att både förebygga och beivra är... omfattande, och måste pågå långsiktigt.

Men det är fortfarande inte detsamma som att brottsligheten (ett "ganska" stort ämne som innefattar "lite" mer än dessa aspekter) är värre nu än den var förr.

Ooooch nu är vi inne på politik utav bara helsike... har engagerat mig i den typen av arbete (brottsförebyggande) på olika sätt i snart 15 år, och det är fyllt med både stor frustration, men också en positivitet. Det finns saker som arbetas med och blir bättre, samtidigt som det fortfarande finns tydliga och samhällspåverkande problem att ta itu med. Precis som alltid.

Nå, kanske bättre att fokusera på något lite mer spelrelaterat. Jag saknar old-school datorbutiker som var kombinerade med spelcafé och fanns i ungefär varje liten håla. Inet o.s.v. i all ära, men det är mer strömlinjeformade moderna standardbutiker. :/

En mamma och ett barn skadades häromdagen i en explosion, idag sköts 3 personer i Uppsala. Men du menar att det bara är en upplevelse att kriminaliteten blivit värre?

Angående länkarna med enorm textmassa så är det ju jättebra att ha goda intentioner och mål, men jag är rädd att för mig är det resultat som räknas. När de kommer blir det applåder.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

En mamma och ett barn skadades häromdagen i en explosion, idag sköts 3 personer i Uppsala. Men du menar att det bara är en upplevelse att kriminaliteten blivit värre?

Angående länkarna med enorm textmassa så är det ju jättebra att ha goda intentioner och mål, men jag är rädd att för mig är det resultat som räknas. När de kommer blir det applåder.

Då kanske det är på sin plats att applådera lite över den kraftiga minskning av brottslighet och våld som skedde efter 90-talet, så stor minskning att vi fortfarande inte är uppe på samma nivåer trots den ökande trend vi sett under lång tid nu.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Backloggens befriare
Skrivet av Lecarde:

Japp, det är precis så statistik fungerar.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

En stor del av otryggheten är att det numera är meningslöst att anmäla brottslighet då polisen inte gör något åt det längre, så vanliga människor slutar polisanmäla och får istället stå ut med tex hot och därmed leva livet i en slags dubbel otrygghet då man har noll förtroende för polisen också.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skriv svar