Oblivion Remastered avslöjat – släpps idag!

Medlem
Skrivet av Karmak:

De har till och med behållt alla laddningställe.
Det var inte alls okej i dagens spel.. blev riktigt less rätt snabbt

Det är ju tyvärr en begränsning i Bethesdas motor. Unreal må ge spelet ett finare yttre, men under ytan är det väl fortfarande samma gamla spel.

Medlem
Skrivet av Kotz:

Vad är skillnaden på skyblivion och detta?

Skyblivion är en fanremake av Oblivion,
Snyggare grafik men i grunden samma spel.

Denna version är en officiell remaster / remake.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

vilken upplösning kör du? Det är ju en del skillnad på att driva en 1440p skärm mot för en 1080p skärm för den hårdvara du listat.

Jag kör nästan alltid på 1440p. Oftast med framgång efter att jag justerat grafikinställningarna. Dock insåg jag att fönsterläget låg på borderless, det blev en enorm skillnad när jag bytte till fullscreen.

Med alla inställningar på medium, texturer på ultra och DLSS på quality ligger jag på 55-80 fps ute i den öppna världen. Genomsnittet ligger nog på ca 60 (det är svårt att avgöra eftersom fps:en är relativt hoppig) nu. Det kan jag leva med. Men jag ska prova 1080p också och se hur det känns!

Edit: Skillnaden mellan 1440p och 1080p var faktiskt inte så jättestor.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Men det måste gå kolossalt mycket snabbare att ladda nu? Men nä, det känns lite.. förr i tiden.

Ja det tar 1 sek typ men störande som fan på vissa ställe
Tar en ur spelet idag. Förr i tiden var det bara så det var i alla spel men idag är det jävla jobbigt och tar en ur spelet

Medlem

Godspeed! Tonight we dine in Sovngarde!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av eld:

Kan du beskriva eller hittar du bara på nu?

Du skämtar ? Beskriv gärna hur motorn INTE spelar roll då det låter betydligt mer intressant. Om det inte är uppenbart för dig själv så kan jag ju bara gratulera. Läs artiklar eller kika på videos från sajter som Digital Foundry, kanske spela ett och annat UE-spel ? Man får dock sticka huvudet i sanden rätt hårt för att inte märka något de senaste decenniet.

Geeks Gaming

Tyvärr lämnar jag tillbaka spelet. Flyter inte alls bra på mitt 2070 super. Inte ens med dlss klarar den hålla sig på 60fps med medium inställning. Så blir att vänta tills dom optimerat mer och man ev uppgraderat.

Medlem

Här ska det spelas tills ögonen blöder!🤘

Medlem

Jäklar vilken skillnad. Grafiken är obsolut en remake och ser nu ut som ett mordernt 2020 rpg spel. Unreal Engine 5 är tydligen en magi för remakes. Sen så sitter kontrollen som en smäck med det goa nya flytet i bilden. Känns som de förbättrat kontrollen i alla fall.
Jag hade inte väldigt höga förväntningar på denna remastern innan, men efter att kört några timmar här i kväll så kan jag bara säga wow, jag ska spela igenom Oblivion en gång till!
Var nästan 20 år sedan sist.
Jag spelar det på Xbox Series X och ladda ner det på Game Pass.

Medlem

Ett intressant släpp detta ur frågeställningen; vad är egentligen en remaster och vad är en remake idag? (Bara spontan reaktion, mer än att jag lägger nån värdering i spelet i sig).

Detta är primärt en remaster då Gamebryo styr i bakgrunden och - för att simplifiera - när du spelar, är det Gamebryo som styr logiken (AI, quest-system, interaktioner), men de använder UE5 för att "rendera" dessa på en modern skärm. En struktur där UE5 bara hanterar det visuella medan Gamebryo håller fast vid allt i backend. Typ som två program som samverkar i realtid.

Men samtidigt...
Trots det är det ändå en process att få gamla modeller att passa den nya motorn. Särskilt där krav på detalj och precision - i ex. texturer - blir viktigt att bibehålla. Utvecklarna var med all säkerhet tvungna att få den gamla spelvärlden att kännas bra i en ny motor - så förändringar har säkerligen gjorts.

Inte nog med det, enligt de själva har de inte bara adderat ny voice-acting, nya animationer, nytt sprint-system, fullkomligen gjort om tredjepersonsvyn och fixat gränssnittet... de har framförallt gjort ett nytt level-system. Något som i mitt sinne gör om spelet i grunden. Något jag hade förväntat mig i en remake.

Just denna fusion mellan remake och remaster är verkligen riktigt intressant - och jäkligt kul att spelet släpps. Bra spel som dessa är till för att spelas ändå...

Men just att gränsen mellan remaster och remake suddas ut är ett väldigt intressant fenomen.

Nåja... dags att spela vidare i Oblivion.

signatur

Nördliv.se - Spel, hårdvara, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Även gaming/underhållningspodcasten Nördliv.

Spotify - https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
iTunes - https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
Sajt - https://www.nordlivpodcast.se/

Skrivet av Påskmust:

Det är ju tyvärr en begränsning i Bethesdas motor. Unreal må ge spelet ett finare yttre, men under ytan är det väl fortfarande samma gamla spel.

Njae, nu är du nog lite negativ. Det märks att dom har polerat bra.

signatur

Fysiskt till ps?

Geeks Gaming

Har kört några timmar nu, härligt att spela oblivion igen!
Är det bara jag eller finns där ingen inställning för fov i first person? Känns extremt snävt 😩

Det första jag märker förutom den uppenbarliga grafiska förbättringen är ljudkulissen!
Riktigt mysigt att höra regnet och åskan, eller vinden som river 😊

Medlem

Gillar inte designen av originalet. Detta ser, på gott och ont, likadant ut.

KoP
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har kört några timmar nu, härligt att spela oblivion igen!
Är det bara jag eller finns där ingen inställning för fov i first person? Känns extremt snävt 😩

Det första jag märker förutom den uppenbarliga grafiska förbättringen är ljudkulissen!
Riktigt mysigt att höra regnet och åskan, eller vinden som river 😊

Jodå det går att ändra fov i både första och tredje persons vy. Det var det första jag ändrade när spelet startade, för som du säger, kändes väldigt snävt. Har för mig den var inställt på 70 från början.

Inställningen ligger dock inte på skärminställningsmenyn utan på en annan.

Medlem

Kör de på XsX o de flyter på galant.

signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av Karmak:

De har till och med behållt alla laddningställe.
Det var inte alls okej i dagens spel.. blev riktigt less rätt snabbt

Håller med

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Njae, nu är du nog lite negativ. Det märks att dom har polerat bra.

Jag menar inte att vara negativ, tycker remastern verkar toppen. Men det är ju fortfarande den gamla motorn Gamebryo som driver spelet och den har dess begränsningar, det kan man väl inte förneka?

Skrivet av Påskmust:

Jag menar inte att vara negativ, tycker remastern verkar toppen. Men det är ju fortfarande den gamla motorn Gamebryo som driver spelet och den har dess begränsningar, det kan man väl inte förneka?

Ja, men det är ju också meningen för att det ska kännas som "Oblivion", hade man kastat ut allting och byggt om från scratch då hade det varit ett annat spel.

signatur
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ja, men det är ju också meningen för att det ska kännas som "Oblivion", hade man kastat ut allting och byggt om från scratch då hade det varit ett annat spel.

Det är jag medveten om. Folk klagade på spelets många laddningsskärmar och jag gav bara en förklaring till varför det är så.

Medlem

Han spela en timme igår ungefär, inte äns klar med dungeon, då det inte tog lång tid att bli over encumbered, sen så försökte jag cheesea lite innan dom dödar uriel septim, sen precis när han skulle bli huggen i ryggen kraschade spelet

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tydligen bara om du köper deluxe-utgåvan, som även kommer med extra quests:

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered's Deluxe Edition is $59.99 and comes with the base game as well as new quests that grant players Akatosh and Mehrunes Dagon Armors, Weapons, and Horse Armor Sets. Those that shell out the extra cash for the Deluxe Edition can also snag a Digital Artbook and Soundtrack App. Deluxe Edition Upgrades are also available for $9.99 for those playing through Game Pass Ultimate or who only have the base game.

Fast det du skriver om är en annan hästrustning, den som fanns tidigare ingår i grundspelet

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av xplojt:

Han spela en timme igår ungefär, inte äns klar med dungeon, då det inte tog lång tid att bli over encumbered, sen så försökte jag cheesea lite innan dom dödar uriel septim, sen precis när han skulle bli huggen i ryggen kraschade spelet

Fick in lite över tre timmar igår hade ett par crasher när något (läs ue5!) ballade ur och performance är väl sådär behöver definitivt lite patchar innan det är mer ok men min burk med ett 7800xt och ett 5080 orkar väl inte mer i 1440p i dagsläget.

Att bli överlastad är bara ett test för att se om man kan släppa något eller om man maniskt måste hamstra allt i sann elder scrolls tradition och straffet är en seghet som få står ut med men 5guld är ju värt mer än en järn sköld på marken som lämnas till goblinerna för vad ska dem ha den till?

Kul hade jag iallafall och vissa delar ser riktigt bra ut medan på andra ställen så sticker gamla Oblivion ut vilket också är trevlig.

Ps. Oblivion gates suger fortfarande hade bara glömt hur mycket jag avskyr dem men den känslan kom snabb tillbaka

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Hann spela ca 1 timme igår då det tog några timmar att ladda ner. Och älskar det, att ha Gamebryo under huven och UE som karossen är ett genidrag. Det ser ut som ett modernt spel men spelas som det gamla kära Oblivion med allt sitt "Bethesda-Jank" som det ska vara

Älskar det, jag hade ju lovat frun en ny altan i sommar. Får se hur det blir med den nu....

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Fick in lite över tre timmar igår hade ett par crasher när något (läs ue5!) ballade ur och performance är väl sådär behöver definitivt lite patchar innan det är mer ok men min burk med ett 7800xt och ett 5080 orkar väl inte mer i 1440p i dagsläget.

Att bli överlastad är bara ett test för att se om man kan släppa något eller om man maniskt måste hamstra allt i sann elder scrolls tradition och straffet är en seghet som få står ut med men 5guld är ju värt mer än en järn sköld på marken som lämnas till goblinerna för vad ska dem ha den till?

Kul hade jag iallafall och vissa delar ser riktigt bra ut medan på andra ställen så sticker gamla Oblivion ut vilket också är trevlig.

Ps. Oblivion gates suger fortfarande hade bara glömt hur mycket jag avskyr dem men den känslan kom snabb tillbaka

Ja det var UE5 som var anledningen till kraschen för min del också.

Har hört att performance varierar när man väl kommit ut från The sewers.
Så det är väl då man kommer märka av hur det flyter.

Men känslan från originalet finns fortfarande där hoppas den håller i sig.

Geeks Gaming
Skrivet av KoP:

Jodå det går att ändra fov i både första och tredje persons vy. Det var det första jag ändrade när spelet startade, för som du säger, kändes väldigt snävt. Har för mig den var inställt på 70 från början.

Inställningen ligger dock inte på skärminställningsmenyn utan på en annan.

Det var jag som var blind, nu känns det mer rätt 😁

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Fast det du skriver om är en annan hästrustning, den som fanns tidigare ingår i grundspelet

Ah, vilken tur, tänkte det var märklig sak att "låsa" in i specialutgåva men vet ju aldrig med spel idag. Hehe.

Medlem

Drog ned direkt via GP till XsX igår och hann spela ca 2h. Jag satt och småskrattade hela tiden, så jävla coolt det är!!!!!
Det är som att träffa en gammal kär vän igen, som uppenbarligen har utvecklats sen man sågs sist gång. Visste inte att man innerst inne saknat Oblivion så här mycket.

Jag fick tillbaka upptäckarglädjen, i att jag vill bara gå runt och titta på saker och ting och insupa atmosfären.(Det nya ljuset gör otroligt mycket för atmosfären)

MEN, det märks väl att det är gamla embryo i botten, så jag förstår varför man vill kalla det remaster.
Bugg: motion blur får partiklar, flugor och fjärilar att se märkliga ut.

Detta gick direkt in i nostalgisjälen, längtar redan att få komma hem och spela mer 🙂

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Zelbano:

Skyblivion är en fanremake av Oblivion,
Snyggare grafik men i grunden samma spel.

Denna version är en officiell remaster / remake.

Nja, Skyblivion har en omdesignad värld som är snarlik originalet, men ändrad för att passa beskrivningen av Cyrodiil som man hittar i dom äldre spelens lore. Alla quests kommer vara oförändrade, storyn kommer vara oförändrad, men man har gjort om samtliga dungeons så att dom ska kännas mer unika än dom copy-paste varianterna som fanns i originalet.

Det bästa som skulle kunna hända vore att när Skyblivion släpps så portar någon över det till Remastered-motorn.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Skriv svar