The Wheel of Time ska bli till rollspel med öppen spelvärld
Tv serien är verkligen usel.
Såg första säsongen och inget mer efter den.
Usel usel usel.
Får hoppas att de inte blir som serien.
Det finns två säsonger till nu som är bättre till mycket bra, så ge det en chans till.
What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
Jag har fortfarande kvar The Wheel of Time action spelet från 1999 ish. Det var sådär tbh 🙂
Får väl hoppas att detta försök att entra spelvärlden går bättre.
Gällande serien så har jag en viss förståelse att man tar genvägar, en serie så omfattande som bokserien kommer att ta 15 år att spela in och då har skådespelarna åldrats för mycket. Så jag tar det för vad det är och uppskattar serien.
Håller med om att första säsongen var högst tvivelaktig, men i s3 tycker jag nog att den har träffat mestadels rätt ändå.
Ja kollar man IMDB så verkar ju formkurvan riktigt bra, kanske får ge det en chans till och härda igenom s1.
Jag älskade spelet från 99! Riktigt underbart multiplayerkaos med 40+ spells! Dessutom hade det en egen variant på capture the flag där varje runda inleddes genom att man placerade ut fällor osv, vilket gjorde varje match unik.
Ska följa det här med intresse. Fortfarande en av mina favoritfantasyserier (böckerna alltså). Hoppas att de lyckas baka ihop något bra
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Ja kollar man IMDB så verkar ju formkurvan riktigt bra, kanske får ge det en chans till och härda igenom s1.
Ja, det är en rejäl uppryckning. Många kommer såklart att bli besvikna över uteblivna karaktärer, men det är omöjligt att få med hela persongalleriet i en tv-serie.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Jag tyckte mycket om böckerna och läste om alla i ett sträck när sista boken äntligen kommit. Otroligt givande när man kunde ha alla vindlande intriger i huvudet och faktiskt förstå hur en enkel promenad genom ett tältläger kunde vara spännande genom att ingen riktigt visste vem som var på vilken sida. Snudd på omöjligt att filma med någon slags rimlig budget och tidsbegränsning.
Konceptet med en värld som upprepar sig med variationer under tidens obönhörliga gång tillåter ju i princip hur mycket tagna friheter som helst. Jag uppskattar tv-serien för vad den är och den har verkligen många bra ögonblick och skådespelarinsatser som fastnar.
Det gör ju även att en sån spelvärld kan tillåta massor av roliga idéer att blomma ut. Den är ju redan fullpackad med platser och städer och kulturer att upptäcka. Skulle gärna resa både österut och västerut för att se platserna böckerna aldrig tar sig till.
Tv serien är verkligen usel.
Såg första säsongen och inget mer efter den.
Usel usel usel.
Får hoppas att de inte blir som serien.
Samma här. Katastrofalt dålig och ett helgerån mot mästerverket WoT! Det kunde blivit så bra....
Har dessvärre noll förväntingar på att spelet kommer vara speciellt bra heller, men hoppas jag blir motbevisad.
Tycker serien får lite väl hård kritik.
Är såklart svårt att inte se allt med glasögonen av någon som läst böckerna och tycker "allt blivit fel", men om man försöker ta på sig "Okej, hur ska det här filmatiseras" på ett rimligt sätt så att en publik förstår det?
Filmat material och en serie är på många sätt och viss ändå väldigt olika sätt att berätta något på. När du skriver en bok kan du styra så att läsarna noterar och i alla fall tar till sig det du vill att de ska ta till sig, men det är svårare i rörlig bild utan att explicit peka ut det.
Det gör ju att känslor och tankar som man i bokformat kan läsa och förstå när du läser ur de personernas perspektiv måste överspelas och nästan sägas rakt ut. i en bok kan du skriva "Adrians fru gav honom en blick som han kände igen. Det här skulle han få höra ett och annat om senare när de var ensamma". För att förmedla samma sak i rörlig bild så måste du antingen ha en överdriven grimas och t ex att frun säger "Jag är väldigt sur på dig just nu, vi ska prata mer om det sen".
Så filmatiseringar av literära verk är alltid lite svårt just för att många böcker drivs av att vi som läsare kan förstå och uppleva vad karaktärerna tänker och känner, vilket en inte går i rörlig bild på samma sätt, utan att ha en berättarröst som säger sakerna rakt ut.
Sen hade väl WoTs första säsong jättestora problem med att Covid bröt ut under inspelningen om inte jag minns fel?
Hur som helst så har de hittat en väg framåt nu som verkar fungera.
Rosamund Pike (som spelar Moiraine) är ju också den som läst in ljudboksversionen av böckerna och ska vad jag hört vara ett stort fan, så det känns som om många som jobbar med serien ändå brinner för att det ska bli bra.
Det känns som om de är på rätt väg.
SPELET däremot känner jag mig rätt skeptisk till. Att utannonsera något innan man har en färdig vision för vad som ska ske och sätta en, med dagens mått mätt, ganska tight deadline på det, känns som riktigt usla förutsättningar tyvärr. Luktar cash-grab lång väg tyvärr.
Heja Blåvitt
Det finns två säsonger till nu som är bättre till mycket bra, så ge det en chans till.
Kommer inte ge det en till chans.
Jag har läst om vad de har ändrat i de andra säsongerna och det enda jag tänker är "det här är inte Wheel of Time. Det är bara en skit fantasy serie".
Första intrycket är ofta den sista och jag har ingen lust att se mer.
Nostalgia is a hell of a drug Benny.
Jag tycker inte heller serien är dålig även om jag inte är överens med all casting och mängden woke eftergifter är näst intill absurd. Men jag tar det för vad det är, det är en adaption och skulle den inte adapteras skulle det aldrig blivit av.
Sen tycker jag inte att WoT är något mästerverk även om den ligger mig nära hjärtat. Det hade kunnat bli det men Herr Jordan snurrade bort sig rejält mid story. Bok 5 - 9 eller så var väl en tidig definition på cash grab om något, böcker som tillförde föga för storyn och hade kunnat vara en eller möjligen två böcker på sin höjd.
Ja serien blir bara bättre för varje säsong imo, så absolut en sevärd serie..
Sett en bit av första säsongen, men tappade taget om den. Tyckte dock den var ganska mysig? Och den verkar ju ha blivit bättre och bättre. Får fasen ge den en chans till!
Jag har aldrig läst böckerna men jag gillar serien starkt. Tyckte första säsongen var bra men den har bara blivit bättre!
Verkar ju vara en omfattande lore i serien så spelet kan säkert blir hur bra som helst!
En glad kalmarit boende på Gotland!
Jag har läst om vad de har ändrat i de andra säsongerna och det enda jag tänker är "det här är inte Wheel of Time. Det är bara en skit fantasy serie".
Då missar du nåt 🤷
Tycker inte de små förändringar de gjort påverkar serien allt för mycket
En del av ändringarna i första säsongen var och är jag tveksam till. Men i stort är jag väldigt nöjd med serien, förändringarna är gjorda av en logisk anledning och förbättrar till och med i vissa fall serien.
Har läst böckerna 5 gånger men älskar ändå serien och hoppas verkligen de får göra klart hela.
Jag önskar att de kunde väntat med utannonseringen tills de vet om de lyckas. Känns, om det byggs från scratch, som om det blir låg ambitionsnivå eller hafsigt resultat.
Serien är sevärd. Jag förbluffas över hur manuset kan åka sådan berg- och dalbana mellan lyckade scener och barnsliga scener, men i valet mellan att ha serien eller inte är valet ganska klart. Det är dock bäst att se det som en alternativ version av storyn snarare än ett återberättande, det är så mycket som skiljer. Vill man ha sina böcker på tv så skulle det inte gå. Blir man sur om någon gör en tv-variant istället, vilket vi fått här, tja.. jag har svårt att uppskatta det perspektivet. Bättre manusförfattare och showrunner hade jag dock gärna sett.
Det är helt okay, jag tycker att dom börjat göra ett bra jobb och njuter av avsnitten trots ändringarna från böckerna
What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
Detta liknar mer hur Hollywoods sämre produktioner projektleds än de bättre exemplen av spelutveckling. Licensinnehavare i kostym anlitar folk med branscherfarenhet (läs EA, Activision etc) och startar en ny organisation. Det kommer endast handla om att kapitalisera på IP:et än om att göra det rättvisa (och tjäna pengar).
Precis allt med detta upplägg tyder på att spelet kommer bli skräp. Generiskt skräp dessutom, precis som TV-serien.
Sen tycker jag inte att WoT är något mästerverk även om den ligger mig nära hjärtat. Det hade kunnat bli det men Herr Jordan snurrade bort sig rejält mid story. Bok 5 - 9 eller så var väl en tidig definition på cash grab om något, böcker som tillförde föga för storyn och hade kunnat vara en eller möjligen två böcker på sin höjd.
Där får jag nog hålla med. Tycker böckerna gör mycket bra, men också en del dåligt. De blir utdragna, karaktärerna är rätt stereotypa, och det kommer hela tiden en deus ex machina som räddar alla.
Är man sugen på 10+ böcker episk fantasy så skulle jag personligen snarare rekommendera Malazan t ex.
Heja Blåvitt
Är man sugen på 10+ böcker episk fantasy så skulle jag personligen snarare rekommendera Malazan t ex.
Amazing!
Som lustigt nog började i ett par vändor som både film- och seriemanus om jag inte missminner mig.
Amazing!
Som lustigt nog började i ett par vändor som både film- och seriemanus om jag inte missminner mig.
Den versionen jag hört är att det är Steven Eriksson och Ian Esslemont varit DMs för deras spelkvällar och skrivit om sina spelsessioner till böcker sen.
Heja Blåvitt