Medlem
Delta Force

Är den där pixeln i fjärran en stubbe eller en snubbe?

Titel: Delta Force
Utvecklare: Novalogic Games
Genre: Tactical Shooter - militärpangspel med vidsträckta landskap
Release: NA: October 21, 1998, EU: February 12, 1999, spelat på Steam, PC

Delta Force är det första militärpangspelet jag någonsin upplevde. Det var verkligen olikt allt annat jag sett när det kom med sina enorma miljöer, som sträckte sig så långt man kunde se, eller skjuta för den delen. Det var inte något man hade under sig som en avlägsen bakgrund till en flygande farkost, utan istället något man behövde springa, gå och krypa sig fram över. Grafikundret var möjligt tack vare att världen bestod av en mängd voxlar. Jag kan inte tillräckligt om datorgrafik för att förstå riktigt varför, men voxeltekniken möjliggjorde att världar kunde renderas i en mycket mer vidsträckt skala än vad som annars skulle ha varit möjligt utan att behöva ett mäktigt 3d-kort. Visserligen gjorde också voxlarna att spelet såg ut som en sörja, åtminstone var det så jag mindes det, när det släpptes. Nu kan jag däremot tycka det ser ganska charmigt ut, även om det finns vissa brister, men vi kommer till dessa lite senare. I grunden är Delta Force dock ett riktigt intressant spel som på många sätt lanserade en helt ny genre. Men håller det än idag?

I Novalogics titel från 1998 spelar du som en soldat i Delta Force, en elitstyrka i den amerikanska militären som åker runt i världen för att "lösa" konflikter med våldsamma medel. Kommer du ihåg tiden när USA agerade och såg sig själv som en världspolis och fortfarande trodde på det? Det är den tiden och den synen på militära lösningar som inspirerar spelet Delta Force.

Du kan välja din avatar i början av kampanjen. Jag lyckades aldrig bli av med toppmenyraden, så klippt bort den från resten av bilderna.

Genom spelet får du sätta stopp på rebeller, tillintetgöra drogkarteller och stödja de lokala myndigheterna i platser som Peru, Chad och till och med ön Novoya Zemlya i Ryssland. Destinationerna skiljer sig inte mycket mer än färgen på voxlarna på marken och uniformerna soldaterna klär sig i, men för att ändå ge varje plats sin egen identitet har varje uppdrag en ganska utförlig genomgång av dina mål och förväntat motstånd, samt varför militäroperationen är viktig i sammanhanget, om du nu bryr dig om sådant.
Det kanske mest slående i det hela är att i så många av genomgångarna får du veta att du kommer att samarbeta med ryska Spetznaz-enheter som är i behov av amerikansk hjälp. Jämför det med världssynen i ett liknande spel som kom ut bara några år senare, Ghost Recon, vilket börjar med ett uppror stöttat av Ryssland i landet Georgien, som du där måste sätta stopp på. Men 90-talet var en annan tid där USAs ledning såg på Kremlin som nästan vänner.

Hursomhelst, i den här optimistiska, självsäkra världen får du strida med en liten, men varierad arsenal vapen, inklusive två olika prickskyttegevär, en M4-karbin med en fastsvetsad granatkastare, en kulspruta och en värdelös nedtystad SMG, som du kan välja fritt mellan innan du startar igång ett uppdrag. Ett trevligt inslag i spelet är att alla vapnens projektiler är ballistiska, det vill säga att kulor tappar höjd i sin färdbana och behöver färdas mot sitt mål istället för att bara vara en hitscan-träff, och det är bara en av flera nymodigheter de gränslösa landskapen möjliggör.

De flesta uppdragen är olika variationer av att "ta dig till den där byn, neutralisera fienden" eller "överfall den där kolumnen med militärtransporter i det där bergspasset" men vad som gör det hela intressant är den stora friheten i hur du kan röra dig mot ditt mål, eller varifrån du vill inleda din attack. Eftersom slagfälten är så pass vidsträckta kan du, med viss ansträngning attackera från ett helt annat håll än vad som är tänkt, genom att helt enkelt göra en stor halvcirkel runt fiendebasen. Du kan faktiskt attackera fienden från vilket håll som helst. Det finns inga osynliga väggar eller påtvingade tillvägagångssätt som begränsar dig. Så länge du löser uppdraget är det helt upp till dig hur du vill hantera det. Tillsammans med de olika valbara vapnen ger det spelet en välbehövd frihetskänsla.

Med det sagt finns det taktiker som fungerar bättre än andra. Det du vanligtvis vill göra är att ta dig till toppen på någon lämplig kulle eller berg varifrån du får en bra överblick över fiendens huvudsakliga styrkor och sedan börja pricka av en efter en av fiendesoldaterna med ditt vapens kikarsikte. Ibland väljer jag någon av spelets prickskyttegevär för den långa räckvidden, men för det allra mesta är M4:an spelets bästa vapen, helt enkelt för att den har flera olika skjutlägen, gott om ammo, ett kikarsikte och dessutom möjligheten att spränga saker med sin inbyggda granatkastare.

Det är lite svårt att se vad man skjuter på ibland

Även om du använder kikarsikte

Det är värt att nämna att spelets maximala upplösning, utan att ha moddat det är 800x600, vilket tillsammans med de enorma landskapen gör att fiender ibland inte består av mer än någon enstaka pixel i fjärran, även med kikarsiktet påslaget. Att försöka träffa dem, eller ens identifiera om det faktiskt är en fiende det rör sig om istället för en stubbe kan vara svårt, men blir desto intressantare när du väl träffar då soldaterna i den stunden automatiskt spelar upp sin dödssekvens (som börjar med att ställa sig upp och sedan falla ihop, likt i N64-spelet Golden Eye). Det lättaste sättet att identifiera en fiende är att se deras skott som hjälpsamt nog visar sig som långa röda streck över voxellandskapen med tillhörande pixelgrafik som visar var skottet träffade på marken.

I Delta Force kan du både stå upp, stå på knä och ligga ner på marken vilket verkligen medför något till hela den "taktiska" biten av spelet. Det är det första spelet jag minns som hade den funktionen och det är också något som är nödvändigt att använda för att överleva spelets alla strider. Utöver det finns det egentligen bara två saker som är viktiga att lära sig. Den första är att hitta var exakt du kan ta dig upp för en kulle utan att det blir för brant. Det finns många sätt att ta sig upp, antingen genom att sicksacka, att småsteppa uppåt, eller springa upp för branten i en diagonal linje - det är färdigheter som kommer till användning här såväl som i andra spel som Morrowind och Mass Effect, som också har gott om kulliga landskap. Den andra viktiga tekniken är att lära sig positionera sig precis vid krönet på dessa kullar, eller i någon läglig hålighet uppe på bergstoppen, utifrån vilken du kan kika fram bara så pass mycket att du kan se dina fienders positioner, utan att göra dig själv till en för stor måltavla och sen börja pricka av fiender i fjärran. Det är det hela spelet handlar om egentligen.

Alpha är inte bättre på att överleva än Bravo eller Charlie

I nästan varje uppdrag har du några vapenbröder som hjälper till med pangandet, ofta genom att attackera fiendens positioner från ett annat håll. Men resten av Delta Force-styrkan är inte direkt några elitsoldater. De dör allt som oftast under uppdragets gång, vilket leder till att du får lösa allt själv och meja ner åtminstone sisådär 40 fiendesoldater under några minuters gång. Det kan bli lite tjatigt att på varje uppdrag höra hur de andra ur elitstyrkan satt livet till - igen och igen, men jag uppskattar ändå att "Charlie Team" är där i uppdragens början. Det ger sken av att det är en militärshooter jag spelar istället för att vara ett enmans-FPS, även om det är vad det rent praktiskt urartar sig som. Men det behöver inte vara så. Du kan spela spelet i multiplayer. Eller jag gjorde åtminstone det på LAN-sessioner för en herrans massa år sedan. Det finns säkert något sätt att göra det på idag också, kanske rent av på Steam, men jag har inte provat.

Apropå Steam var det där jag köpte det nu (på 80% rea), för en dollar. Spelet tog mig några timmar att klara till fullo under dess cirka 50 uppdrag. Om du vill pröva, eller återuppleva en gammal militärsimulator från genrens begynnelse till ett riktigt skampris är det ett smärtfritt köp.

Delta Force
3
Bra
+
Vidsträckta voxlade landskap faciliterar frihetskänsla
+
Fritt att välja mellan olika vapen och angreppsvinklar
+
Många spelbara scenarier
-
Aningen svårt att se vad man skjuter på
-
AI:n är inte den bästa
-
Militärspel som allt som oftast urartar i solospelande
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag läste @Johan Lorentzons text om det senaste Delta Force och blev sugen att spela om det första.

Medlem

Så jävla nice ettan och tvåan är i Lan, man kände sig verkligen som någon sorts Thomas Beckett... felet var att alla polare kände sig som honom.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra recension.

Angående voxlar, de är i princip tredimensionella pixlar. Där en texturkarta har en X, Y koordinat som motsvarar varje pixel, så har en voxelkarta X, Y, Z.

Fördelen med voxlelmodeller istället för vanliga 3D modeller, är att de har volym, vilket gör att det är väldigt lätt att förändra geometrin i realtid, genom att bara addera eller subtrahera voxlar från spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Bra recension.

Angående voxlar, de är i princip tredimensionella pixlar. Där en texturkarta har en X, Y koordinat som motsvarar varje pixel, så har en voxelkarta X, Y, Z.

Fördelen med voxlelmodeller istället för vanliga 3D modeller, är att de har volym, vilket gör att det är väldigt lätt att förändra geometrin i realtid, genom att bara addera eller subtrahera voxlar från spelvärlden.

Åhå. Har då polygoner inte volym? Eller vad är det som gör de så krävande i jämförelse med voxlar?

Är det för att voxlarna håller samma format, samma fyrkanter?
Tänkte att även polygoner är en samling samma beståndsdelar som bildar en större form

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Så jävla nice ettan och två an är i Lan, man kände sig verkligen som någon sorts Thomas Beckett... felet var att alla polare kände sig som honom.

Hehehe. Bästa! Ni får turas om att använda hans "code name"

Medlem

Kungligt spel! Tvåan speciellt, en av mina första online upplevelser!

Minns jag gillade UI:et mer än spelet.

signatur
Medlem

Nu kom nostalgikänslan!
Spelade antingen detta eller tvåan när jag var lite för ung.

Jag köpte nyligen en begagnad Anniversary Collection, som innehåller alla spel till och med Black Hawk Down.
När jag får ihop min Windows XP-dator ska det bli lir!

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Åhå. Har då polygoner inte volym? Eller vad är det som gör de så krävande i jämförelse med voxlar?

Är det för att voxlarna håller samma format, samma fyrkanter?
Tänkte att även polygoner är en samling samma beståndsdelar som bildar en större form

Nej, det har de inte. De är platta som pankakor och bildar enbart en yta.

En modell som är uppbyggd av polygoner är som en pappersmodell, helt tom bakom fasaden.
En modell som är uppbyggd av voxlar är som en staty av sten eller lera, helt solid rakt genom.

Skribent

Bra recension! Jag har nog en på Black Hawk Down på gång snart (OG alltså). Älskade sniper-matcherna i detta spel, scana terrängen efter pixlar som rörde sig och sen avfyra skottet. Det var nagelbitande.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kungligt spel. Alla de tre första var kungliga även om Delta Force 2 för sin tid var onödigt krävande. Detta var det första spelet jag spelade online, mot min gamla granne via 56k. Roliga minnen.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, det har de inte. De är platta som pankakor och bildar enbart en yta.

En modell som är uppbyggd av polygoner är som en pappersmodell, helt tom bakom fasaden.
En modell som är uppbyggd av voxlar är som en staty av sten eller lera, helt solid rakt genom.

Tack för förklaringen!
Men vad är det som gör att det blir mindre krävande?
Är en mängd solida fyrkanter lättare att räkna ut än pappersmodeller?

Medlem
Skrivet av returpack:

Nu kom nostalgikänslan!
Spelade antingen detta eller tvåan när jag var lite för ung.

Jag köpte nyligen en begagnad Anniversary Collection, som innehåller alla spel till och med Black Hawk Down.
När jag får ihop min Windows XP-dator ska det bli lir!

Najs! Hur går du tillväga för att bygga en xp-dator? blir den jättesårbar mot virus och dylikt, eller kör du den helt offline?

Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra recension! Jag har nog en på Black Hawk Down på gång snart (OG alltså). Älskade sniper-matcherna i detta spel, scana terrängen efter pixlar som rörde sig och sen avfyra skottet. Det var nagelbitande.

Aldrig prövat. Låter pirrigt ja!
Tyckte m4 var bättre än sniper många gånger även med sin sämre zoom då man kunde skjuta fler skott för att kompensera för sämre aim

Skrivet av Zidious G:

Kungligt spel. Alla de tre första var kungliga även om Delta Force 2 för sin tid var onödigt krävande. Detta var det första spelet jag spelade online, mot min gamla granne via 56k. Roliga minnen.

Vad sa dina päron när du paxade telefonnätet?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Tack för förklaringen!
Men vad är det som gör att det blir mindre krävande?
Är en mängd solida fyrkanter lättare att räkna ut än pappersmodeller?

Väldigt mycket så, T.ex:

För att få reda om två fyrkanter kolliderar eller inte, så behöver man bara kontrollera om de har samma koordinater eller inte, så är det klart.

Med "pappersmodeller", så blir det oehört mer komplext. För det första så finns det ingen förbestämd definition av vad som räknas som "inuti" modellen. Det är något som måste beräknas och blir svårare ju mer komplex modellen är. Detta är då bara punkter som kan beräknas (vertexar eller knypunkter för modellens trianglar), mer komplexa agoritmer behöver användas för att ta reda på om två trianglar skär varandra eller inte.

Exempel: https://web.stanford.edu/class/cs277/resources/papers/Moller1...

Den största nackdelen med voxlar däremot, är att de är väldigt minneskrävande, vilket begränsar den effektiva upplösningen som kan användas, något enormt.

Har du t.ex en texturkarta som är 1024x1024 så får du strax över en miljon pixlar. Lägger du till en tredje dimension så att det blir 1024x1024x1024 så får du strax över en miljard voxlar!

Terräng som I Delta Force däremot, är enkelt, då man kan använda en 2D heightmap, för att generera terrängen och sedan behöver spelet egentligen bara räkna på och visa det som ligger vid ytan och är synligt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Väldigt mycket så, T.ex:

För att få reda om två fyrkanter kolliderar eller inte, så behöver man bara kontrollera om de har samma koordinater eller inte, så är det klart.

Med "pappersmodeller", så blir det oehört mer komplext. För det första så finns det ingen förbestämd definition av vad som räknas som "inuti" modellen. Det är något som måste beräknas och blir svårare ju mer komplex modellen är. Detta är då bara punkter som kan beräknas (vertexar eller knypunkter för modellens trianglar), mer komplexa agoritmer behöver användas för att ta reda på om två trianglar skär varandra eller inte.

Exempel: https://web.stanford.edu/class/cs277/resources/papers/Moller1...

Den största nackdelen med voxlar däremot, är att de är väldigt minneskrävande, vilket begränsar den effektiva upplösningen som kan användas, något enormt.

Har du t.ex en texturkarta som är 1024x1024 så får du strax över en miljon pixlar. Lägger du till en tredje dimension så att det blir 1024x1024x1024 så får du strax över en miljard voxlar!

Terräng som I Delta Force däremot, är enkelt, då man kan använda en 2D heightmap, för att generera terrängen och sedan behöver spelet egentligen bara räkna på och visa det som ligger vid ytan och är synligt.

Nice förklarat. Känner mig någorlunda utbildad i ämnet nu (mycket mer än igår iaf!)

Oof en våg av nostalgi sköljde precis över mig. Brukade spela detta i skolans datorsalar. Man kände sig så jäkla nöjd efter att ha snipat en av sina klasskamrater på långt håll utan att de ens sett en.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Najs! Hur går du tillväga för att bygga en xp-dator? blir den jättesårbar mot virus och dylikt, eller kör du den helt offline?

Tanken är att den ska vara helt offline. 👍

Geeks Gaming

Körde DF som satan. Även tävlade lite i DF2. Sjukt kul. Men är tyvärr svårt att spela idag då det blir extremt pixligt om man inte har en gammal CRT skärm på typ 600x400

Medlem

Grym recension, och jag bokstavligt älskade det här spelet - back in the days.

Medlem

Otroligt kul att läsa en så bra skriven recension av ett spel som man älskade att spela för 25 år sen...

Made my day.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Körde DF som satan. Även tävlade lite i DF2. Sjukt kul. Men är tyvärr svårt att spela idag då det blir extremt pixligt om man inte har en gammal CRT skärm på typ 600x400

Skrivet av PGR1985:

Grym recension, och jag bokstavligt älskade det här spelet - back in the days.

Skrivet av bluebird:

Otroligt kul att läsa en så bra skriven recension av ett spel som man älskade att spela för 25 år sen...

Made my day.

Tack för kommentarerna!
@Jinxswe jag körde på quadskärm... gick ganska bra, även om upplösningen inte är den bästa
men lite charmen i det hela är att det är så smått... och voxligt

Medlem

Detta spel kom ju med tangentbords "shablon"? så man kunde lägga på så du såg vad knapparna gjorde. Vet e fan var jag har lådan och spelet nuförtiden

Kontot avslutas

Delta force spel serie jag gilla mycket när jag var yngre. Synd dom gjorde den nya till *Beep* online shooter.

Medlem

Vilken nostalgi, fick detta i julklapp 1998 tror jag det var. Tyckte det var kul att spela, men lite trist att uppdragen inte hängde ihop. Vet inte om det öht gick att klara?

Geeks Gaming

Helt glömt bort att man har dessa xD

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

<Uppladdad bildlänk>

Helt glömt bort att man har dessa xD

Najs! Vet inte var jag har alla lådor längre. Önskar jag hade kvar några gamla godingar som memento från förr

1
Skriv svar