Hur många Switch 2 kan Nintendo sälja (Japan är nyckeln)?

Hur många Switch 2 kan Nintendo sälja (Japan är nyckeln)?

Jag kollade på de senaste försäljningssiffrorna från Japan igår och Switch (1) har alltså sålts i drygt 35 miljoner exemplar där (alla versioner). En helt otrolig siffra.

Som jämförelse har Sonys båda PS5:or sålt i 6,5 miljoner i samma land.

Med tanke på att Nintendo också subventionerar Switch 2 kraftigt i Japan (lite över 3000 kronor för den låsta), så får man anta att deras nya konsol kan sälja som smör där ännu en gång.

Och det kanske räcker. Framförallt om vi inkluderar den mindre försäljning som riskerar att ske internationellt.

35 miljoner miljoner konsoler är mer än det totala antalet konsoler som Xbox beräknats ha sålt under hela den här generationen. Det är mer än dubbelt så mycket sålda Wii U, och drygt 20 miljoner färre än antalet sålda Xbox One i världen.

Om Nintendo lyckas upprepa den bedriften i Japan, och säljer ytterligare några miljoner internationellt, skulle jag vilja påstå att de kan få en okej konsolgeneration. Det är alltså under förutsättningarna att det höga priset internationellt skrämmer bort köparna men att hybrid-konceptet fortsätter vara populärt i Japan.

Framgång kan mätas på olika sätt. Vi vet inte hur mycket Nintendo förlorar på varje såld konsol i Japan. Men antalet sålda konsoler brukar historiskt vara sättet vi mäter hur framgångsrika konsolgenerationer varit.

Hur stor försäljning tror ni att Switch 2 mäktar med?

Själv skulle jag utifrån prissättningen, och en positiv inställning, gissa att de landar någonstans mellan 50-70 miljoner. Beroende på hur världspolitiken utvecklar sig.

Medlem

Varför göra en jämförelse med xbox när det gäller försäljning i Japan?

Medlem

Jag är nyfiken på hur många switch 1 det har sålts i sverige men svårt att hitta några siffror på det, roligt att jämföra nu när det är dags för 2an..

Skrivet av roftg:

Varför göra en jämförelse med xbox när det gäller försäljning i Japan?

Xbox siffror är försäljningen globalt. Och brukar anses vara hyfsat okej. Jämförelsen är för att visa att en bra försäljning i Japan kan vara tillräckligt för att väga upp för tappad internationell försäljning för Nintendo.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Xbox siffror är försäljningen globalt. Och brukar anses vara hyfsat okej. Jämförelsen är för att visa att en bra försäljning i Japan kan vara tillräckligt för att väga upp för tappad internationell försäljning för Nintendo.

Hyffsat okey?, den är ju jättedålig så förstår fortfarande inte jämförelsen.. tror man på en produkt om man jämför med det som sålt sämst?
Tror inte enbart Japan kan väga upp för en tappad försäljning..

Skrivet av roftg:

Hyffsat okey?, den är ju jättedålig så förstår fortfarande inte jämförelsen.. tror man på en produkt om man jämför med det som sålt sämst?
Tror inte enbart Japan kan väga upp för en tappad försäljning..

Nja. Wii U sålde jättedåligt (13 miljoner), Xbox, Xbox Series s/x, Gamecube sålde kanske ganska dåligt (runt 20-30 mijoner).

Men kommer du upp i 40-60 miljoner, så börjar du ändå ha en okej generation. Dit närmar sig väl Series-serien snart och One kom dit. Du placerar dig också på övre halvan av topplistan över sålda spelkonsoler. Jag säger inte någonstans att det är bra försäljning, utan att de skulle kunna klara en okej generation även om Japan är det enda landet de lyckas sälja. Vilket också förklarar deras prisstrategi på hemmaplan.

I någon mån handlar hela diskussionen kring Switch 2 om ifall Nintendo kan undvika ett nytt fiasko likt Wii U. Jag tycker det här visar att: Ja, de borde de kunna.

Samtidigt tror jag inte att det blir en konsol som säljer 100 plus konsoler. Inte ens under optimala politiska förhållanden.

Nintendo får nog sikta på en "okej" generation.

Vad är bra försäljning enligt dig? Över 100 miljoner är det ju få konsoler som sålt.

1
Skriv svar