Geforce RTX 5060 Ti – ett nytt folkets grafikkort, menar Sweclockers

Robot
Geforce RTX 5060 Ti – ett nytt folkets grafikkort, menar Sweclockers

Ett kort som inte bränner hål i plånboken.

#geforce, #grafikkort, #nvidia, #rtx-5060-ti, #sweclockers

Medlem

Vad landar priset på tror man?

Edit: Stod på Sweclockers:

"Pris vid publicering: 5 399 kronor inklusive moms för referensmodeller ("MSRP-modeller"). Cirkapris 6 790 kronor för Asus TUF RTX 5060 Ti Gaming OC."

Medlem

Ändå för dyrt mot vad man får imo 😩

Medlem

Alltså, för detta priset är det absolut inget "folkets grafikkort". 3000kr så kan vi snacka.

Medlem

Så sjuka priser nu mera på grafik även i de lägsta segmenten

Medlem

Skitkort. Särskilt 8Gb-versionen.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Hade det kostat 4000, eller i värsta fall 4500kr, så hade det kanske varit ett kort värt namnet. Det är där xx60/60Ti ska ligga, svårare är det egentligen inte.
Samma produktsegment som Arc B580 eller RX7600XT, och de ligger på 3-4kkr.

Och sen vad ASUS tar för den testade modellen, ovanpå Nvidias ockerpriser (med tanke på deras rent bisarra vinster har de råd att faktiskt inte ta ockerpriser för sina produkter) blir ju bara skrattretande.

Och innan någon försöker försvara Nvidia med att "men, det presterar ju nästan som ett RX7700XT som ligger på ungefär samma peng!" - utveckling innebär liksom att man får mer prestanda för samma peng med tiden. Om det skulle skala linjärt hade vi betalat miljontals kronor för datorer idag:

Ett Arc B580 eller ett RX7700XT har nästan 1000ggr mer pixel och texture fill rate än ett GeForce 2 MX - det betyder inte att de kostar nästan 1000ggr mer, ens justerat för inflation. Ett GeForce 2 MX kostade lite över tusenlappen år 2000, och det blir lite över 2000kr med inflation idag ($119 till ~$221). Inte riktigt i närheten av en miljon eller två, som det hade blivit om prestanda/kr-förhållandet hade skalat linjärt. 😅

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

RTX 5080 Ti populärt i stugorna? Är inte det svindyrt? Finns det överhuvudtaget?

Medlem

Som jag har väntat! Har ett 3060ti som jag kommer sätta in i dotterns burk och min burk blir förhoppningsvis 30% snabbare :).

Prisvärt! 5060ti(16gb) köpt! (5450:-)

Medlem

Gaming kommer snart vara något endast för övre medelklassen

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Gaming kommer snart vara något endast för övre medelklassen

Är inte det redan?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Hade det kostat 4000, eller i värsta fall 4500kr, så hade det kanske varit ett kort värt namnet. Det är där xx60/60Ti ska ligga, svårare är det egentligen inte.
Samma produktsegment som Arc B580 eller RX7600XT, och de ligger på 3-4kkr.

Och sen vad ASUS tar för den testade modellen, ovanpå Nvidias ockerpriser (med tanke på deras rent bisarra vinster har de råd att faktiskt inte ta ockerpriser för sina produkter) blir ju bara skrattretande.

Och innan någon försöker försvara Nvidia med att "men, det presterar ju nästan som ett RX7700XT som ligger på ungefär samma peng!" - utveckling innebär liksom att man får mer prestanda för samma peng med tiden. Om det skulle skala linjärt hade vi betalat miljontals kronor för datorer idag:

Ett Arc B580 eller ett RX7700XT har nästan 1000ggr mer pixel och texture fill rate än ett GeForce 2 MX - det betyder inte att de kostar nästan 1000ggr mer, ens justerat för inflation. Ett GeForce 2 MX kostade lite över tusenlappen år 2000, och det blir lite över 2000kr med inflation idag ($119 till ~$221). Inte riktigt i närheten av en miljon eller två, som det hade blivit om prestanda/kr-förhållandet hade skalat linjärt. 😅

De senaste 30 åren har min dator blivit 1000 gånger snabbare, fått 1000 gånger mer arbetsminne, fått 10000 gånger mer lagringsutrymme och 10000 gånger snabbare Internet utan att bli dyrare.

Av någon anledning är min dator fortfarande för långsam, får fortfarande slut på både arbetsminne och lagringsutrymme och Internet går för långsamt. Underligt…

Medlem
Skrivet av fudge:

Är inte det redan?

Jo det är nog så, men jag förnekar det och klamrar mig fast vid mina rea spel jag lyckas komma över. Jag är som en sådan där som röstar på höger partier men tjänar en vanlig knegar ĺön. Jag skjuter mig i foten helt enkelt 😅🤣

Medlem
Skrivet av genomelak:

De senaste 30 åren har min dator blivit 1000 gånger snabbare, fått 1000 gånger mer arbetsminne, fått 10000 gånger mer lagringsutrymme och 10000 gånger snabbare Internet utan att bli dyrare.

Av någon anledning är min dator fortfarande för långsam, får fortfarande slut på både arbetsminne och lagringsutrymme och Internet går för långsamt. Underligt…

Märkligt, det där.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Maysay:

RTX 5080 Ti populärt i stugorna? Är inte det svindyrt? Finns det överhuvudtaget?

Tror nästan de börjat skriva fel med flit i ”nyheterna” för att få upp antalet kommentarer.

Medlem
Skrivet av Rymdhund:

Alltså, för detta priset är det absolut inget "folkets grafikkort". 3000kr så kan vi snacka.

Skrivet av Kwagher:

Så sjuka priser nu mera på grafik även i de lägsta segmenten

Kommer inte ske. Men kan tycka grafikkort varit låga i kostnad fram till nu. Ett ordentligt grafikkort, som x070, håller över generationer och några år. Slår du ut priset på den tiden så är det ganska lågt pris på underhållning. Jag hoppar från 10-serien till 40-serien, så något 50-serien var aldrig på kartan.

Min största oro med denna generationen är ju att det verkar vara "fakta as f***" och orsakar problem med sådant som var starkt med PC; bakåt kompabilitet.

Men men, hur som helst. Vill man ha grafikkort framöver får .an nog se det som en investering som skalll användas i många år.

Lycka till med hoppet om 3000 kr; kommer inte hända 😭

Medlem

I en tid då det blivit lyx att köpa en vanlig jäkla hushållsost och ett paket kaffe så skulle jag inte kalla ett grafikkort med det priset folkets grafikkort.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kommer inte ske. Men kan tycka grafikkort varit låga i kostnad fram till nu. Ett ordentligt grafikkort, som x070, håller över generationer och några år. Slår du ut priset på den tiden så är det ganska lågt pris på underhållning. Jag hoppar från 10-serien till 40-serien, så något 50-serien var aldrig på kartan.

Min största oro med denna generationen är ju att det verkar vara "fakta as f***" och orsakar problem med sådant som var starkt med PC; bakåt kompabilitet.

Men men, hur som helst. Vill man ha grafikkort framöver får .an nog se det som en investering som skalll användas i många år.

Lycka till med hoppet om 3000 kr; kommer inte hända 😭

Haha, nej jag menar det. Kommer aldrig hända, men det är fortfarande priset som är rimligt. Möjligtvis upp till 4k

Medlem

"Cirkapris 6 790 kronor för Asus TUF RTX 5060 Ti Gaming OC."

Så grafikkortet kostar som en Switch 2. Folkets pris? Då är jag inte folk

Medlem

Så mitt Radeon 6750XT 12GB GDDR6 för 4900kr som jag köpte för snart 2 år sedan är fortfarande ett redigt kap. 2 år till kanske innan det är värt att kosta på sig ett byte.

1
Skriv svar