Stor Elder Scrolls IV: Oblivion-läcka – blir en remaster
Oblivion är för mig ett av de bästa spelen genom tiderna och det här ser bättre ut än jag någonsin hade hoppats på.
Jag spelade det som trettonåring när det kom ut och det omformade helt min bild av vad ett spel kan vara. Skulle sträcka mig så långt som att säga att det blivit en värdemätare för mig och jag har insett hur oerhört före sin tid det var. Skyrim bleknar i jämförelse och kan slänga sig i väggen enligt mina personliga preferenser.
Jag hoppas att de lyckas behålla spelets stämning samtidigt som det görs vissa välkomna förändringar i gameplay.
Sedan om jag får önska något så är det att man får se Kvatch helt återuppbyggt. Vet att det finns moddar men har aldrig provat.
Det ska bli spännande att se resultatet. Jag är inte mycket för den nuvarande trenden med remaster och remakes men detta kan jag inte låta bli att vara hypad över. Det är välbehövligt och det ska bli kul att se hur det tas emot av den generation som kanske aldrig upplevt originalet.
Bara trevligt om man får bort allt bloom.
Personligen tycker jag att den totalt överdrivna bloom-effekten är helt central för att Oblivion ska kännas som Oblivion. Ja, det ser cheesy ut idag, men när det kom var det bland det snyggaste jag sett.
Att man skruvade upp bloomen till rent ut sagt sinnessjuka nivåer gav spelet ett särpräglat utseende och fick det att verkligen se ut som en sagoberättelse.
Förhoppningsvis kan man modda in det och få sitta framför datorn och låtsas att det är 2006 igen. En simplare tid.
Personligen tycker jag att den totalt överdrivna bloom-effekten är helt central för att Oblivion ska kännas som Oblivion. Ja, det ser cheesy ut idag, men när det kom var det bland det snyggaste jag sett.
Att man skruvade upp bloomen till rent ut sagt sinnessjuka nivåer gav spelet ett särpräglat utseende och fick det att verkligen se ut som en sagoberättelse.
Förhoppningsvis kan man modda in det och få sitta framför datorn och låtsas att det är 2006 igen. En simplare tid.
Det har du inte helt fel med faktiskt. Eller minns du också "Deus Ex - Invisible War"
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Det har du inte helt fel med faktiskt. Eller minns du också "Deus Ex - Invisible War"
Nej, faktiskt inte. Det är ett sådant där spel som legat i biblioteket i åratal från någon Steam-rea och som jag alltid riktigt kommit mig för att sätta igång med.
Nej, faktiskt inte. Det är ett sådant där spel som legat i biblioteket i åratal från någon Steam-rea och som jag alltid riktigt kommit mig för att sätta igång med.
Det har sina stunder, men det kan vara en pärs att ta sig genom. Jag är övertygad vi får mer Deus Ex i framtiden.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Spelet verkar ju heta "Remaster", då blir det knas att kalla det remake. Definitionerna av remake/remaster är ju rätt mycket upp till vem man frågar - inga givna regler för vad som är vad. Bättre vänta med att spika att det är en remake tills vi vet mer om motor, vad som gjorts om osv. Nu "vet" vi ju ju bara att det heter "Remaster"
Ja fair enough, Benämningen kan ju bara vara ett dåligt ordval dock. Utifrån bilderna så är det ju i vart fall omgjort i en ny grafikmotor.
Remaster är samma sak som original utgåvan, bara med bättre upplösning, skalning och grafik. Remake är att bygga om spelet från grunden med extra mekanik och funktioner.
Läckan är ju inofficiell, men om det nu kommer heta remaster så känns mest som ett dåligt ordval, då känns det inte intressant att skriva "Vi får en remaster och INTE en remake".
Men som sagt vi får väl svar ganska snart.
Ny grafikmotor eller en senare version av samma grafikmotor är väl det intressanta här om man ska kalla det en remake eller remaster? Utöver det så brukar en remake betyda mycket mer än endast en grafisk uppdatering.
Vad är din definition av en remake kontra en remaster?
Remaster är samma utgåva fast med bättre upplösning, skalning, omskuggning, ljus och grafik. Man skulle kunna säga att skyrim anniversary edition är en remaster. Men det finns tydligare exempel som Assasins creed III, eller The last of us.
Remake är när spelet är helt omgjort i grunden, vilket krävs om man använder en nyare grafikmotor, sen hur mycket i själva spelet man ändrar: Musiken, röstskådespelare, vissa kartor och platser som är omgjorda men ändå påminner eller visa uppdrag som har en annan struktur, allt sådant är ju bara en fråga om hur mycket man ändrat.
Men om spelet i grunden är omgjort så är det en remake.