Snabbkollen – Hur mycket pengar köper du spel för om året?
Bästa med denna ständiga klagan från utvecklingsstudios (oftast typ större EA, Activision, etc) om spelrpriserna är för låga och att utvecklingen kostar så mycket pengar, blah blah. Är när man kollar vad bolagen faktiskt omtsätter och FRAMFÖR ALLT i slutändan vad dom har för vinst:
Vinster 2024:
Nintendo: 1.5 Miljarder USD
EA: 1.049 Miljarder USD
Activision: 3.55 Miljarder USD
Osv.. osv.. bara att ni kolla upp flera av dom.. få eller ingen som direkt går på knäna (och även om dom går på knäna så är det inte för att dom säljer spelen för billigt direkt..)
Bolagen gör helt SJUKA vinster fortfarande. Det är alltså inte som att dom går på knäna och därför måste höja priset för att överleva. Så varför behöver då priset höjas egentligen!? Det är dessutom sällan om ens någonsin spelpriset är den avgörande faktorn för om ett spel faktiskt gör vinst eller ej. Det är med 99% sannolikhet andra faktorer som avgör detta (Hur bra spelet är exempelvis, timing, polish, exposure, m.m).
Så vad är det spelpriserna EGENTLIGEN styr? För det har absolut inget att göra med företagens överlevnad. Alltså kan man dra slutsatsen att det kommer ner till en sak endast. Dom vill ha ÄNNU mer pengar. 1 miljard är inte tillräckligt. Det ska helst vara 100 triljarder och inte ens det skulle nog räknas som tillräckligt, och det kan man verkligen se framför allt USA nu: Mänsklig girighet HAR inga gränser. Det finns alltså inget som heter "tillräckligt mycket pengar" oavsett hur många nollor du har på kontot. Det enda spelpriset faktiskt styr i slutändan är att OM spelet går med vinst HUR mycket vinst blir det?
Frågan är ju för vi som köper spel följdaktligen: Är detta något vi känner att man måste betala för? Jag tror faktiskt inte att deras VDar eller majoritetsägare, styrelser, etc måste kunna få råd med 2 yachts till eller fler lyxvillor eller? För det är det en prishöjning handlar om i slutändan. Inget annat.
Det är egentligen samma grej som med varför ett Geforce RTX 5090 som kostar NVIDIA ungefär 6000kr att tillverka (material och tillverkning) "måste" kosta 36 000 kr i slutändan. Du kan skylla på "research" kostnad, etc men ha då i åtanke att NVIDIA rapporterade en vinst på 29.76 Miljarder USD 2024...
Jag hoppas innerligt att gamers lär sig något av detta och börjar invänta 50%+ reor istället (som onekligen kommer, så industrin lär sig nåt). Samt försök stödja indie utvecklare så mycket det går. För det börjar verkligen gå för långt. Spel industrin började gå utför ordentligt när det började handla mer om pengar än om att göra bra spel med passion där fokus är på att ge bra upplevleser. Snarare än att suga ut så mycket pengar av spelaren/kunder som det bara går.
TLDR: Dom vill öka spelpriset inte för att dom riskerar att gå under pga höga utvecklingskostnader. Utan för att dom miljarder dom redan tjänar varje år inte är tillräckligt mycket. Prisökningen drivs således inte av att dom vill överleva utan bara att (ägaren, ledningen, aktieägare) vill kunna få ut ÄNNU mer pengar. Varken mer eller mindre.
Förmodligen en bra bit över 7 000, ärligt talat. 😅
Jävlar vad folk lägger pengar på spel.
Fickorna verkar djupa hos många. Inte konstigt att bolagen vill ha mer pengar.
Jag blev snarare förvånad över att så många verkar lägga ganska så lite. Det här är ändå ett dedikerat spelforum med en rätt hög medelålder. Visst, några tusenlappar är mycket pengar... Men samtidigt inte så mycket i jämförelse med andra hobbies eller allt annat som kostar pengar i tillvaron. Men det handlar så klart om vart man är i livet, prioriteringar osv.
Jävlar vad folk lägger pengar på spel. Trodde jag inte.
Själv tar det emot om ett spel kostar över 300kr. Ligger helst under 100kr.
Fickorna verkar djupa hos en del. Inte konstigt att bolagen vill ha mer pengar.
Det var betydligt dyrare att spela på 90-talet. Då kostade väl konsol-spel typ 1400-1500Kr mätt i dagens penningvärde.
Bästa med denna ständiga klagan från utvecklingsstudios (oftast typ större EA, Activision, etc) om spelrpriserna är för låga och att utvecklingen kostar så mycket pengar, blah blah. Är när man kollar vad bolagen faktiskt omtsätter och FRAMFÖR ALLT i slutändan vad dom har för vinst:
Vinster 2024:
Nintendo: 1.5 Miljarder USD
EA: 1.049 Miljarder USD
Activision: 3.55 Miljarder USD
Osv.. osv.. bara att ni kolla upp flera av dom.. få eller ingen som direkt går på knäna (och även om dom går på knäna så är det inte för att dom säljer spelen för billigt direkt..)
Bolagen gör helt SJUKA vinster fortfarande. Det är alltså inte som att dom går på knäna och därför måste höja priset för att överleva. Så varför behöver då priset höjas egentligen!? Det är dessutom sällan om ens någonsin spelpriset är den avgörande faktorn för om ett spel faktiskt gör vinst eller ej. Det är med 99% sannolikhet andra faktorer som avgör detta (Hur bra spelet är exempelvis, timing, polish, exposure, m.m).
Så vad är det spelpriserna EGENTLIGEN styr? För det har absolut inget att göra med företagens överlevnad. Alltså kan man dra slutsatsen att det kommer ner till en sak endast. Dom vill ha ÄNNU mer pengar. 1 miljard är inte tillräckligt. Det ska helst vara 100 triljarder och inte ens det skulle nog räknas som tillräckligt, och det kan man verkligen se framför allt USA nu: Mänsklig girighet HAR inga gränser. Det finns alltså inget som heter "tillräckligt mycket pengar" oavsett hur många nollor du har på kontot. Det enda spelpriset faktiskt styr i slutändan är att OM spelet går med vinst HUR mycket vinst blir det?
Frågan är ju för vi som köper spel följdaktligen: Är detta något vi känner att man måste betala för? Jag tror faktiskt inte att deras VDar eller majoritetsägare, styrelser, etc måste kunna få råd med 2 yachts till eller fler lyxvillor eller? För det är det en prishöjning handlar om i slutändan. Inget annat.
Det är egentligen samma grej som med varför ett Geforce RTX 5090 som kostar NVIDIA ungefär 6000kr att tillverka (material och tillverkning) "måste" kosta 36 000 kr i slutändan. Du kan skylla på "research" kostnad, etc men ha då i åtanke att NVIDIA rapporterade en vinst på 29.76 Miljarder USD 2024...
Jag hoppas innerligt att gamers lär sig något av detta och börjar invänta 50%+ reor istället (som onekligen kommer, så industrin lär sig nåt). Samt försök stödja indie utvecklare så mycket det går. För det börjar verkligen gå för långt. Spel industrin började gå utför ordentligt när det började handla mer om pengar än om att göra bra spel med passion där fokus är på att ge bra upplevleser. Snarare än att suga ut så mycket pengar av spelaren/kunder som det bara går.
TLDR: Dom vill öka spelpriset inte för att dom riskerar att gå under pga höga utvecklingskostnader. Utan för att dom miljarder dom redan tjänar varje år inte är tillräckligt mycket. Prisökningen drivs således inte av att dom vill överleva utan bara att (ägaren, ledningen, aktieägare) vill kunna få ut ÄNNU mer pengar. Varken mer eller mindre.
Ett spel kostar så mycket som folk är beredda att betala. Höjningar måste inte bero på att det krävs för att företaget ska gå runt, utan på bedömning av hur eftertraktat det är. Se Mario Kart World för färskt exempel. Spel görs av företag och då är målet att tjäna en slant. Det ska man ha med sig när man funderar över priser på spel och annat.
Företagen du nämner hör till de största, men alla tjänar inte dessa summor. Mängden nedläggningar, uppsägningar och konkurser de senaste åren är väl tecken på att alla inte går jättebra.
Jävlar vad folk lägger pengar på spel. Trodde jag inte.
Själv tar det emot om ett spel kostar över 300kr. Ligger helst under 100kr.
Fickorna verkar djupa hos en del. Inte konstigt att bolagen vill ha mer pengar. Det finns mer att plocka.
Tja. De stora spelen kostar ju typ 700-800 nya.
Och vill man inte vänta en evighet på feta reor verkar det svårt hamna under 400 spänn nuförtiden.
Håller söknignar på prisjakt.se efter en handfull ps5 spel. Men de dyker fan aldrig.
Sen spelar jag mer konsoll nuförtiden, och de spelen är väl lite dyrare än PC.
Och sist men inte minst spelar storleken på spelet lite roll. Ett biffigt rollspel på 30+ timmar? Då svider inte 600 spänn så farligt.
Men kommer aldrig köpa CoD för dess (korta) singelplayer kampanj
Jag har så pass mycket att spela igenom via PS+ och GP hela tiden att jag aldrig känner behovet av att behöva köpa spel, däremot expansioner/dlc till vissa spel. Skulle jag göra undantaget att köpa ett spel, t.ex. GTA 6, så är det för jag ska spela det direkt. Den läxan lärde jag mig för många år sedan när jag brukade köpa spel på rea, bara för att spela det något år senare... Samma spel var ännu billigare vid den tiden och kunde t.o.m. ha dykt upp på tjänsterna. Röstade iallafall på 1000 kr (i snitt mellan 1000-1500 kr årligen)
Har tidigare läst vissa som köper 20-30 spel åt gången på rea och jag bara tänker varför, och hur ska en person ens ha tiden för det? Innan de har hunnit spela dem så har de kanske blivit ännu billigare eller köpt på sig ännu mer spel på rea. Läste om en snubbe på reddit som skulle köpa ett spel som precis hade kommit ut, men skulle vänta i ett halvår på att spela det tills det hade patchas klart haha. Varför inte bara vänta ut dem månaderna först istället och kanske få det billigare? 🤦♂️
Alla får såklart göra vad dem vill med sina pengar, men tycker vissa är skumma med dem ibland, som bl.a. reddit-snubben.
Ett spel kostar så mycket som folk är beredda att betala. Höjningar måste inte bero på att det krävs för att företaget ska gå runt, utan på bedömning av hur eftertraktat det är. Se Mario Kart World för färskt exempel. Spel görs av företag och då är målet att tjäna en slant. Det ska man ha med sig när man funderar över priser på spel och annat.
Företagen du nämner hör till de största, men alla tjänar inte dessa summor. Mängden nedläggningar, uppsägningar och konkurser de senaste åren är väl tecken på att alla inte går jättebra.
Vi har redan sett att folk är beredda att betala mycket pengar för saker dom verkligen vill ha. Men betyder det då att dessa saker måste kosta 700%+ av vad faktiska tillverkningskostnaden är? Borde inte miljardärer/aktieägare nån jävla gång kunna vara nöjd med att företaget deras faktiskt GÅR med vinst och inte ständigt vilja ha mer?
Det stålbad som spelindustrin just nu går igenom beror på BRA många fler faktorer än just spelpriserna. Exempelvis dålig planering och överrekrytering pga covid. För mycket fokus på att jaga nästa "stora spel genre som kan suga ut så mycket pengar som möjligt ur användaren" snarare än att göra ett spel som deras utvecklare själva vill spela och är passionerade för. Samt nu nerskärningar pga alla verkar tro att AI kan ersätta alla utvecklare. Jag tror du simplifierar det hela om du tror att spelpriser är det som gör att ett spel "makes it or breaks it".
När senast hörde du talas om att något bolag som sa att "om vi bara hade tagit 90€ istället för 49.99€" så hade spelet gått med vinst? Sällan spel fungerar så. Antingen säljer dom så mycket kopior att det enda priset avgör är vinstmängden. Eller så blir det så liten försäljning att spelpriset ändå inte hade gjort någon skillnad ö.h.t
Edit:
Jag är absolut inte emot att företag går med vinst. Men någon jäkla måtta måste det vara. Samma som med dom här riktigt fula microtransactions metoderna som bara går ut på att suga ur folk så mycket pengar det bara går. Vissa hävdar att "det är ju bara att folk slutar använda dom så försvinner dom". Men dessa metoder är psykologiskt framtagna att vara så addictive som möjligt. Så inte troligt att det kommer inträffa. Och med företag som bara jagar profits så blir helt plötsligt fokus på att göra så bra addictive microtransaction stores som möljigt, snarare än ett bra spel. Det är det stora felet idag och måste få ett slut. Jämfört med när spelindustrin INTE styrdes av männen i kostymer som bara har som uppgift att jaga nästa miljard.
Jag håller verkligen tummarna att spelindustrin får sig ett rejält stålbad nu framöver så att vi blir av med kostymnissarna från spelindustrin helt och hållet och kan återgå till att få spela spel som är gjorda med passion och med fokus på spelupplevelse och nyskapande. Istället för att suga ut så mycket pengar som möjligt. Det är det största problemet med spelindustrin idag och med stor sannolikhet varför vi ser en neråtgång där ute nu. För det är inga av dom större bolagen som vågar satsa på något längre. Dom vill bara jaga "the next quick big buck". Och då går det som det går nu när folk börjat tröttna.
Känns sådär nu när man skriver det men 7000 är typ vad man lägger i månaden på spel.
Okej du måste berätta mer här va
VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)
TACO!
Ja! När folk kan lägga flera tusen i månaden på lyx-tacos så är det ju själva tusan att man ska vara så gniden med att köpa spel. #tacogate
Kollade Min Ekonomi på Handelsbanken. Man kanske ska vara striktare med att verkligen bara köpa på bra reor.
tänkte fel, då jag inte köper mycket spel. Men iofs så köper jag fysiska nintendospel och sedan säljer så det kostar några tior att spel vissa av deras spel. Vissa behåller jag. Så nof mer 1000-3000 kr intervallet.
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Okej du måste berätta mer här va
Nja inte mycket att berätta, dyrt att köpa spel idag om man ska ha nytt och till alla konsoler. Köper även en del på ebay från andra länder och då springer det tyvärr iväg. Ett spel från USA med tull och moms blir bara det ett par tusen om man köper t.ex. ett bra Snes spel. Som tur är så är jag snart efter nöjd med samlingen och ska trappa ned på importen iallfall.
Vi har redan sett att folk är beredda att betala mycket pengar för saker dom verkligen vill ha. Men betyder det då att dessa saker måste kosta 700%+ av vad faktiska tillverkningskostnaden är? Borde inte miljardärer/aktieägare nån jävla gång kunna vara nöjd med att företaget deras faktiskt GÅR med vinst och inte ständigt vilja ha mer?
Det stålbad som spelindustrin just nu går igenom beror på BRA många fler faktorer än just spelpriserna. Exempelvis dålig planering och överrekrytering pga covid. För mycket fokus på att jaga nästa "stora spel genre som kan suga ut så mycket pengar som möjligt ur användaren" snarare än att göra ett spel som deras utvecklare själva vill spela och är passionerade för. Samt nu nerskärningar pga alla verkar tro att AI kan ersätta alla utvecklare. Jag tror du simplifierar det hela om du tror att spelpriser är det som gör att ett spel "makes it or breaks it".
När senast hörde du talas om att något bolag som sa att "om vi bara hade tagit 90€ istället för 49.99€" så hade spelet gått med vinst? Sällan spel fungerar så. Antingen säljer dom så mycket kopior att det enda priset avgör är vinstmängden. Eller så blir det så liten försäljning att spelpriset ändå inte hade gjort någon skillnad ö.h.t
Edit:
Jag är absolut inte emot att företag går med vinst. Men någon jäkla måtta måste det vara. Samma som med dom här riktigt fula microtransactions metoderna som bara går ut på att suga ur folk så mycket pengar det bara går. Vissa hävdar att "det är ju bara att folk slutar använda dom så försvinner dom". Men dessa metoder är psykologiskt framtagna att vara så addictive som möjligt. Så inte troligt att det kommer inträffa. Och med företag som bara jagar profits så blir helt plötsligt fokus på att göra så bra addictive microtransaction stores som möljigt, snarare än ett bra spel. Det är det stora felet idag och måste få ett slut. Jämfört med när spelindustrin INTE styrdes av männen i kostymer som bara har som uppgift att jaga nästa miljard.
Jag håller verkligen tummarna att spelindustrin får sig ett rejält stålbad nu framöver så att vi blir av med kostymnissarna från spelindustrin helt och hållet och kan återgå till att få spela spel som är gjorda med passion och med fokus på spelupplevelse och nyskapande. Istället för att suga ut så mycket pengar som möjligt. Det är det största problemet med spelindustrin idag och med stor sannolikhet varför vi ser en neråtgång där ute nu. För det är inga av dom större bolagen som vågar satsa på något längre. Dom vill bara jaga "the next quick big buck". Och då går det som det går nu när folk börjat tröttna.
"Jag tror du simplifierar det hela om du tror att spelpriser är det som gör att ett spel "makes it or breaks it"." – Det var inte vad jag ville säga. Jag svarade på varför spelpriser är så jäkla höga ibland: jag tror det till stor del hänger på tillgång och efterfrågan, heta spel kan ha högre prislapp och ändå sälja, typ. Men flera faktorer spelar förstås in i vad som blir framgångsrikt och inte, spelindustrin är omvittnat svårförutsägbar.