Switch 2 och PS5 kan få 145 % tull i USA

Medlem
Skrivet av Devan:

De lärde sig inte efter 2020, de lär ju knappast komma ihåg vad han gör nu heller tills nästa val.

Det tror jag nog att de gjorde. Det är ju därför de har röstat fram honom.

Idén att dumförklara amerikaner är helt fel väg att vandra.

Bättre är att faktiskt sätta sig in i vad som sker och lämna sandlådan. Annars blir det flera resor värre längre fram. Typ som när SD gick från 0 till näst störst på typ 10 år.

Bara en tanke.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt vände ju Nintendo 3DS:n så jag tror nog de skulle kunna vända detta också om det startar dåligt. Beroende då på hur allt spelar ut sig politiskt och ekonomiskt i världen. Går allt åt helvete så går ju allt åt helvete ändå...

Man får hålla tummar och tår för att det lugnar sig något i världen snart! vill verkligen se att Switch 2 lyckas, för jag älskar konceptet med Switchen!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Redaktör

Skippa gärna snack och åsikter om Trump och hans politik. Har tagit bort ett par inlägg om sånt. Jag vet att nyheten innefattar det också, men jag vill be om att hålla diskussionen spelrelaterad. Risk att det sticker iväg off-topic och argt. Spel är ändå vad nyheten (och denna site) handlar om.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skippa gärna snack och åsikter om Trump och hans politik. Har tagit bort ett par inlägg om sånt. Jag vet att nyheten innefattar det också, men jag vill be om att hålla diskussionen spelrelaterad. Risk att det sticker iväg off-topic och argt. Spel är ändå vad nyheten (och denna site) handlar om.

När politiken tågar in så hårt med stormsteg överallt idag, även på historiskt lite mer nischade områden (PS5-priset lyftes ju tämligen stort hos SVT ex.) känns det som att det blir allt svårare att hålla diskussionerna sansade.

Men om det är problemet i sig eller "bara" symptomatiskt... det vete katten, *det* blir en off-topicfråga. ^^

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

En dum fråga kanske. Om land A har skyhög tull kan man inte bara skeppa grejerna till land B och exportera därifrån? Förenklat exempel.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

En dum fråga kanske. Om land A har skyhög tull kan man inte bara skeppa grejerna till land B och exportera därifrån? Förenklat exempel.

Nej, tyvärr. (Och det är ingen dum fråga, internationell handel är i många avseenden lite komplicerat.) Fick skäll för att jag gick in på det här i en annan tråd, så jag hoppas det inte gör något att jag svarar här.

En vara (det kan även gälla råmaterial när de blir handelsvaror, de får också en varukod) när den slutproduceras (oftast är det när själva produkten sätts ihop, det räcker sällan att bara omförpacka något) får en s.k. varukod (läs mer hos Tullverket). Den är baserad på varans ursprungsland, vilket som nämnt ovan innebär där varan producerats.

Det är lite det som diskuteras fram och tillbaka nu i vår, av förklarliga skäl - hur mycket av produktionen "måste" flyttas för att ursprungslandet i varukoden ska kunna ändras och eventuella tullar då kringgås? Ingen som har något lätt svar på det. Inte ens vårt Kommerskollegium.

signatur

Medlem

Håll hårt i era Switch 2 bokningar innan de höjer priset ännu mera.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, tyvärr. (Och det är ingen dum fråga, internationell handel är i många avseenden lite komplicerat.) Fick skäll för att jag gick in på det här i en annan tråd, så jag hoppas det inte gör något att jag svarar här.

En vara (det kan även gälla råmaterial när de blir handelsvaror, de får också en varukod) när den slutproduceras (oftast är det när själva produkten sätts ihop, det räcker sällan att bara omförpacka något) får en s.k. varukod (läs mer hos Tullverket). Den är baserad på varans ursprungsland, vilket som nämnt ovan innebär där varan producerats.

Det är lite det som diskuteras fram och tillbaka nu i vår, av förklarliga skäl - hur mycket av produktionen "måste" flyttas för att ursprungslandet i varukoden ska kunna ändras och eventuella tullar då kringgås? Ingen som har något lätt svar på det. Inte ens vårt Kommerskollegium.

När jag beställer kameraprylar gör jag det ofta från en sida som heter e-infinity och kan ibland blir det typ 10 000kr billigare än i Sverige med gratis frakt. Hur dom lyckas är över min vetskap. Någon sådan sida för spelkonsoler kanske finns.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

När jag beställer kameraprylar gör jag det ofta från en sida som heter e-infinity och kan ibland blir det typ 10 000kr billigare än i Sverige med gratis frakt. Hur dom lyckas är över min vetskap. Någon sådan sida för spelkonsoler kanske finns.

Som jag var inne på är ibland internationell handel komplex - det finns exempelvis punktskatter och sanktioner som potentiellt går att kringgå på olika sätt, vissa mer legitima än andra. Sen har vi det med hur olika marknader, valutor och nationalekonomier påverkar slutpriset på något också. Svenska ÅF behöver följa specifikt svenska lagar och regler, behöver (nåja, "behöver" - vi har ingen lagstadgad minimilön som många andra länder har, men det är en diskussion vi inte ska dra in på för mycket) betala ut marknadsmässiga löner för Sverige, använda logistiska alternativ och handelsvägar som är tillgängliga för bolag baserade i Sverige, och så vidare, och så vidare.

Det kan resultera i att det blir en märkbar prisskillnad när någon aktör lyckas kringgå en del sådana aspekter. Men det kan föra med sig en del problem rent samhällsekonomiskt (därför saker som skyddstullar existerar, Kommerskollegium, EU och WTO har lite mer information om hur tullar brukar användas) när importerade varor blir oproportionerligt billiga. Är importvolymen såpass låg att det inte genererar exempelvis prisdumpning kanske det är mer skadligt att försöka införa tullar och restriktioner/andra skyddsåtgärder. Ibland kan man som konsument hitta deals utomlands som kan vara värda det.

Men det skiljer sig från hur USA valt att göra (sen ändrar de sig var och varannan dag, så vem vet vad de egentligen tänker göra?), där samtliga varor tullbeläggs - även sådana där det inte finns några ens i närheten av rimliga alternativ till import. Nu har det ju nyligen uttryckts att vissa varor (så som elektronik) kommer undantas, men inte "leksaker" (så som en Nintendo Switch), och vem vet vad som egentligen gäller nästa vecka?

signatur

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

När politiken tågar in så hårt med stormsteg överallt idag, även på historiskt lite mer nischade områden (PS5-priset lyftes ju tämligen stort hos SVT ex.) känns det som att det blir allt svårare att hålla diskussionerna sansade.

Men om det är problemet i sig eller "bara" symptomatiskt... det vete katten, *det* blir en off-topicfråga. ^^

Man får tänka att diskussionen handlar om hur politiken påverkar spel, inte politiken i sig och vad man tycker om den i stort. Då kan det funka.

signatur
Medlem

Man får tänka att diskussionen handlar om hur politiken påverkar spel, inte politiken i sig och vad man tycker om den i stort. Då kan det funka.

Ja, jag är med - men när påverkan blir mer och mer omfattande och/eller tydlig... då känns det också som att det blir svårare att begränsa diskussionerna kring det. Inte omöjligt, men svårare. :/

signatur

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, jag är med - men när påverkan blir mer och mer omfattande och/eller tydlig... då känns det också som att det blir svårare att begränsa diskussionerna kring det. Inte omöjligt, men svårare. :/

Jag säger inte emot.

signatur
Medlem

Det är ju en och en halv månad kvar, så kan mycket väl vara så att de kommer överens om något innan dess. Men Amerikanerna lär nog få det dyrt skulle jag tro. Men bra det tycker jag.

eld
Medlem

Yep, förstår tänket, men det blir det klassiska när politiken är källan av det men ändå måste undvikas.

Om EA dubblar upp dlc och lootboxes i ett spel så är det ju ändå fritt fram att uttrycka sin ilska över EA.

Men åter igen, förstår en del av det.

Redaktör
Skrivet av eld:

Yep, förstår tänket, men det blir det klassiska när politiken är källan av det men ändå måste undvikas.

Om EA dubblar upp dlc och lootboxes i ett spel så är det ju ändå fritt fram att uttrycka sin ilska över EA.

Men åter igen, förstår en del av det.

Problemet är att Trump, politik, sex med mera alltid går off-topic och blir bråkigt. Vore inga problem alls att tycka Trumps tullar är bra/dåliga för oss spelare om debatten stannade där, men det spinner ju alltid iväg. Tyvärr.

signatur
eld
Medlem

Problemet är att Trump, politik, sex med mera alltid går off-topic och blir bråkigt. Vore inga problem alls att tycka Trumps tullar är bra/dåliga för oss spelare om debatten stannade där, men det spinner ju alltid iväg. Tyvärr.

Yep, blir fram och tillbaka, men vi kan alla hålla med om att ingen är glad just nu.

Medlem

Jag håller hårt i min bokade Switch 2
Man tycker onekligen synd om amerikanerna, främst de som inte röstade på Trump. Han är mästare på att skapa oro och instabilitet...

Heder åt er moderatorer som håller ordning på kommentarsfälten. Tycker det är en fröjd att läsa kommentarer på fz - om man jämför med er konkurrent där det snarare hetsas på istället för att lugna tonläget.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Jag håller hårt i min bokade Switch 2
Man tycker onekligen synd om amerikanerna, främst de som inte röstade på Trump. Han är mästare på att skapa oro och instabilitet...

Heder åt er moderatorer som håller ordning på kommentarsfälten. Tycker det är en fröjd att läsa kommentarer på fz - om man jämför med er konkurrent där det snarare hetsas på istället för att lugna tonläget.

Håller med, har lämnat GR för längesedan, det är hemskt att se hur de eldar på och uppmanar till kulturkrig och polarisering. FZ är för det mesta en trevlig sida som sätter gränser.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Det är ju en och en halv månad kvar, så kan mycket väl vara så att de kommer överens om något innan dess. Men Amerikanerna lär nog få det dyrt skulle jag tro. Men bra det tycker jag.

Tyckte jag hörde något om att Nintendo troligtvis kommer att sälja det billigare till USA så att dom förlorar på det eller går plus minus noll per konsol medan de har högt pris på andra platser i världen.

signatur

12
Skriv svar