Switch 2 på Ebay kostar som fullbokad hårdvara brukar kosta: orimligt mycket

Robot
Switch 2 på Ebay kostar som fullbokad hårdvara brukar kosta: orimligt mycket

På scalper-fronten intet nytt.

#scalpers, #switch-2

Medlem

Det är lugnt, vi i sverige blir redan scalpade av svenska retailers
Så vi behöver inte besöka Ebay!

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Gillar att Ebays priser i många fall är likt våra egna. Vore otroligt intressant om någon från en butik kunde prata lite om det här, vet att Spelbutiken nämnt att de andra butikerna alla körde ett högre pris än dem och att de ökade successivt (medvetet billigare till en början).

Med tanke på allt intresse och all hysteri, vare sig det är att skylla på Bergsala och/eller majoriteten av butiker. Hoppas att någon inblandad läser det här och orkar berätta mer.

Medlem

Den kostade redan orimligt mycket.

Medlem
Skrivet av Samus:

Gillar att Ebays priser i många fall är likt våra egna. Vore otroligt intressant om någon från en butik kunde prata lite om det här, vet att Spelbutiken nämnt att de andra butikerna alla körde ett högre pris än dem och att de ökade successivt (medvetet billigare till en början).

Med tanke på allt intresse och all hysteri, vare sig det är att skylla på Bergsala och/eller majoriteten av butiker. Hoppas att någon inblandad läser det här och orkar berätta mer.

Ja detta hade vart intressant på riktigt. Om det ändå var någon som kände till en svensk teknik-sajt med spelfokus som hade kunnat kunna ta reda på detta och skriva en artikel i ämnet? host

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja detta hade vart intressant på riktigt. Om det ändå var någon som kände till en svensk teknik-sajt med spelfokus som hade kunnat kunna ta reda på detta och skriva en artikel i ämnet? host

Tror det ärliga svaret är ganska enkelt. "Folk kommer köpa den ändå och alla förhandsbokningar kommer bokas upp, hej" 🤷‍♂️

Medlem

Alla som förbokar är förrädare!

Medlem

... "Och sen tjänar vi massor med pengar på kuppen. mmmmmm pengar 🤤. Köp skiten från tyskland om det inte passar. HEJ DÅ!"

Medlem

... "FÖR ATT VI KAN! SLUTA RING. LÄMNA OSS I FRED"

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Tror det ärliga svaret är ganska enkelt. "Folk kommer köpa den ändå och alla förhandsbokningar kommer bokas upp, hej" 🤷‍♂️

Möjligt men då borde väl priset höjas på konsolen globalt och inte bara i Sverige?

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Möjligt men då borde väl priset höjas på konsolen globalt och inte bara i Sverige?

Vet inte. Jag har förstått det som att det är bergsala/distributörer som gått på känsla och lagt på en tusenlapp.

Medlem

Sjukt hur det har blivit. Man får snart ägna sig åt retrospel istället framöver kanske.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är lugnt, vi i sverige blir redan scalpade av svenska retailers
Så vi behöver inte besöka Ebay!

Ja, för svenska ÅF inom hemelektronik har ju så jefvla mycket vinstmarginal. ELLER INTE. Kan vi sluta med det skitsnacket någon gång?

Elgiganten
Inet
Spelbutiken
Ginza
Komplett
Webhallen
NetOnNet
CDON
Power

*INGEN* av dessa har särskilt bra vinstmarginal. För att uttrycka det milt.
Bergsala har ingen gigantisk vinstmarginal heller, för den delen.

Vill man att svenska ÅF ska finnas kvar, att vi ska ha en någorlunda hyfsad svensk ekonomi (med allt vad det innebär på samhällsnivå), att man värderar okej löner och arbetsvillkor, bra konsumentskydd/-villkor/-rättigheter, svensk support o.s.v. o.s.v. o.s.v. så kanske det är värt några kronor att handla från svenska ÅF. Men visst kan man skita i det för att spara några kronor personligen. ¯\_(ツ)_/¯

Men snälla, sluta åtminstone sprid skitsnack som att svenska ÅF "scalpar".

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kan hålla med i sak men när 470dollar blir 7000kr förstår jag om folk höjer på ögonbrynen.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Kan hålla med i sak men när 470dollar blir 7000kr förstår jag om folk höjer på ögonbrynen.

Visst, men var går gränsen då? Ska vi köra en hetsjakt på att få det absolut billigaste priset? Vad är det värt *egentligen*?

Som jag sa, jag tänker inte säga att folk inte får köra spåret att leta upp så billiga produkter som möjligt, eller att man prioriterar saker olika, men att hävda att svenska ÅF "scalpar" är bara raktigenom skitsnack.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Visst, men var går gränsen då? Ska vi köra en hetsjakt på att få det absolut billigaste priset? Vad är det värt *egentligen*?

Som jag sa, jag tänker inte säga att folk inte får köra spåret att leta upp så billiga produkter som möjligt, eller att man prioriterar saker olika, men att hävda att svenska ÅF "scalpar" är bara raktigenom skitsnack.

Jag vet inte riktigt. Det är inte bara återförsäljare som har omkostnader att tänka på.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Jag vet inte riktigt. Det är inte bara återförsäljare som har omkostnader att tänka på.

Så är det helt klart, och det tycker jag varit viktigt att nämna i varje svar jag gett här - alla måste göra sina prioriteringar, och jagar man som konsument lägsta möjliga priser tänker jag inte skälla på någon för det i sig.

signatur

Medlem
Skrivet av magma:

Sjukt hur det har blivit. Man får snart ägna sig åt retrospel istället framöver kanske.

Räknas det att jag bokat en Switch 2 på retrospelbutiken.se?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Så är det helt klart, och det tycker jag varit viktigt att nämna i varje svar jag gett här - alla måste göra sina prioriteringar, och jagar man som konsument lägsta möjliga priser tänker jag inte skälla på någon för det i sig.

Ja, i slutändan är det utbud och efterfrågan. De jobbar inte med välgörenhet och priset som är satt är förmodligen ett pris som "funkar"... FÖR ATT MAXIMERA VINST!

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Ja, i slutändan är det utbud och efterfrågan. De jobbar inte med välgörenhet och priset som är satt är förmodligen ett pris som "funkar"... FÖR ATT MAXIMERA VINST!

Det sista är väl ungefär lika sant som att alla privatpersoner som köper produkter gör det för att scalpa. ^^
Visst går det att tjäna pengar här i världen, både som privatperson och företag, men det görs inte bara genom att fokusera på så mycket kortsiktig vinst som överhuvudtaget är möjligt. Ahh, tänk om det ändå vore så enkelt.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

MSRP inkluderar att alla led ska kunna sälja för vinst. Nästan hela Europa verkar kunna hålla detta och vi svenskar vet om att vi har lite högre moms och extra skatter som detta skulle innebära. Dessa ligger definitivt inte på den nivå som svenska priset är över andra Europeiska länder. Någonstans i ledet är det någon som utnyttjar situationen och scalpar oss svenskar.

Kvittar vem i ledet som gör det, men helt rätt att säga nej till att bli utnyttjad och skäms på den som gör det, inte på alla som väljer att gå ut i EU och importera.

Medlem

Så nu ska det scalpas. Kanske bäst att vänta något år.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

MSRP inkluderar att alla led ska kunna sälja för vinst. Nästan hela Europa verkar kunna hålla detta och vi svenskar vet om att vi har lite högre moms och extra skatter som detta skulle innebära. Dessa ligger definitivt inte på den nivå som svenska priset är över andra Europeiska länder. Någonstans i ledet är det någon som utnyttjar situationen och scalpar oss svenskar.

Kvittar vem i ledet som gör det, men helt rätt att säga nej till att bli utnyttjad och skäms på den som gör det, inte på alla som väljer att gå ut i EU och importera.

Som har varit på tal på andra ställen de senaste dagarna: makroekonomi är "lite" mer komplext än så.

Men för all del, visa mig du exakt var i inköpskedjan "scalpingen" sker (bonuspoäng om du sakligt kan förklara på vilket sätt och varför dessutom), för det är då fäen inga stora % som svenska ÅF inom hemelektronik tjänar i alla fall. De siffrorna som länkades ovan kan du liksom inte trolla bort, hur gärna du än vill.

"Viss" skillnad på den riktiga scalpingen på ställen som eBay eller Tradera, där vi enkelt pratar 10-20% påslag (utöver ÅF-priser), och ibland långt bortom det (titta på grafikkort på senare år). Siffror som är rent patetiskt skrattretande att jämföra med ÅFs diton. Att ens försöka blir bara oärligt.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Som har varit på tal på andra ställen de senaste dagarna: makroekonomi är "lite" mer komplext än så.

Men för all del, visa mig du exakt var i inköpskedjan "scalpingen" sker (bonuspoäng om du sakligt kan förklara på vilket sätt och varför), för det är då fäen inga stora % som svenska ÅF inom hemelektronik tjänar i alla fall. De siffrorna som länkades ovan kan du liksom inte trolla bort, hur gärna du än vill.

Gillar hur du "skäller" eller ger folk skit för att man är nyfiken på hur det hela kedjan fungerar. Switch 2 har varit en intressant utveckling att följa då det är olika priser, olika utgångspunkter osv.

Att undra vad som skett är väl inte så galet som du får det att låta? Jag förstår att du vill vråla ilsket över alla teorier som folk slänger ut som fakta men bidra istället som du redan gjort, det är sånt folk vill veta. Att vilja ha mer klarhet är väl rimligt eller?

Medlem
Skrivet av Samus:

Gillar hur du "skäller" eller ger folk skit för att man är nyfiken på hur det hela kedjan fungerar. Switch 2 har varit en intressant utveckling att följa då det är olika priser, olika utgångspunkter osv.

Att undra vad som skett är väl inte så galet som du får det att låta? Jag förstår att du vill vråla ilsket över alla teorier som folk slänger ut som fakta men bidra istället som du redan gjort, det är sånt folk vill veta. Att vilja ha mer klarhet är väl rimligt eller?

Att kalla ÅF för scalpers är inte att "vara nyfiken", att "vilja ha klarhet".
Så nej, det är inte rimligt.

Hade frågan ställts i stil med "vad är det som gör att de är såpass mycket dyrare i Sverige kontra utomlands?" hade jag inte gnällt överhuvudtaget, för då faller det under vad du är inne på. Men nu är det "viss" skillnad på det och vad en del kläcker ur sig.

Skapligt less på att folk förutsätter en förbannad massa skit och bygger argument på fördomar som inte stämmer, särskilt sådana som tenderar att upprepas. Gör det att jag "skäller" och "vrålar"? Tja, ibland.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att kalla ÅF för scalpers är inte att "vara nyfiken", att "vilja ha klarhet".
Så nej, det är inte rimligt.

Du drog in mig i ditt svar och jag har inte påstått att det scalpas. Så jo jag är nyfiken och vill ha klarhet? Eller bestämmer du det med?

Sen kanske jag inte ska känna mig träffad heller.

Oavsett vad så är det intressant med tanke på all uppmärksamhet detta fått.

Medlem
Skrivet av Samus:

Du drog in mig i ditt svar och jag har inte påstått att det scalpas. Så jo jag är nyfiken och vill ha klarhet? Eller bestämmer du det med?

Oavsett vad så är det intressant med tanke på all uppmärksamhet detta fått.

Det var du som skrev (citat): "Gillar hur du "skäller" eller ger folk skit för att man är nyfiken" - jag hade inte svarat dig tidigare, och har således omöjligen skällt på dig. Jag har enbart kritiserat sådana som tydligt hävdat att det minsann scalpas, antingen av ÅF eller i distributionskedjan, utan att komma med sakliga belägg för det.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det var du som skrev (citat): "Gillar hur du "skäller" eller ger folk skit för att man är nyfiken" - jag hade inte svarat dig tidigare, och har således omöjligen skällt på dig.

Hmm... scrolla upp till ditt inlägg 13:20.

Men som sagt tror jag inte att det är riktat mot mig ändå.

Medlem
Skrivet av Samus:

Hmm... scrolla upp till ditt inlägg 13:20.

Men som sagt tror jag inte att det är riktat mot mig ändå.

Där var det mitt misstag ja, jag valde citera flera och glömde avmarkera ditt svar när svaret enbart var tänkt till det första inlägget. Jag hade egentligen tänkt ett litet sidospår till mitt gnäll som svar till dig, som inte var tänkt i lika kritisk ton. Jag redigerar och åtgärdar saken direkt, och ber om ursäkt för förvirringen och anklagelsen. ^^

signatur

Kontot avslutas

Tanke på jag sätt Earthbound sålt för 30k så vet jag att Nintendo fanboys are rik och betalar hjärna mer än vad någon är värt.
Switch 2 kommer sälja som smör i solsken kanske blir näst bästa säljande konsol efter första Switch.

Folk klagar lite nu men så fort den är ute så kommer alla som klaga vara där och krama konsolen för det är Nintendo.

12
Skriv svar