Kommer du klara dig utan apelsinjuice

Medlem
Kommer du klara dig utan apelsinjuice

Harley Davidson, bourbon, Levis, och mandlar?
EU ska sätta hårt mot hårt, även titta på mjukvarualternativ till Google och facebook, då vi är så beroende av USA.

Medlem

Ja? Jag kan dricka äpplejuice?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Apelsinjuice är så dyrt nuförtiden så köper det inte så ofta. Men finns det inte apelsiner från annat håll än USA att importera ifrån?

Harley davidson och bouron går utmärkt att klara sig utan då jag inte är målgruppen. Mandlar däremot är en knivig fråga då jag gillar semlor som har mandelmassa. Går det använda en klick annat än mandelmassa, det har jag inte tänkt på innan hmm

Medlem

Är ändå så dyrt! Men ärligt talat har jag inte köpt det på flera år.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Kontot avslutas

Men vänta Apelsiner växer i bland annat Australien, Sydafrika. Medans Blodapelsiner odlas främst på Sicilien. Så bara för USA är en ren skit håla så kan vi importera apelsiner från annat håll om vi så är desperat av apelsinjuice.

Folk glömmer bort att USA är inte end all be all kan inte ens fatta att vi ens förlitat oss på USA så mycket när det finns 100 tals andra ställen i världen vi kan ta import av. Säkert länder vi kunnat importera från och till och med fått billigare import.

Men sedan har ju Sverige försökt kopiera usa för att bli mini usa 2.0 så det förklarar nog saken.

Medlem

Dricker God Morgons juice (äcklig, för övrigt) och det står att apelsinerna är från Brasilien. Med Gretas klimatuppvärmning kommer vi ju ändå snart kunna odla apelsiner i Säffle, som på järnåldern.

Medlem

Nänänä ingen rör MIN apelsinjuice!!! Fram med högafflarna!

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag har aldrig köpt en enda apelsin från usa. Vi odlar faktiskt apelsiner i europa.
Bourbon är vidrigt så det enda jag kommer sakna är mandlar.

Läste att Kaliforniens guvernör vill skapa egna handelsavtal för att slippa dyra tullar så det kanske löser sig ändå. Är det nu USA spricker? Den tanken envisas med att komma upp till ytan.

Medlem

Varför dricka apelsinjuice när det finns äppeljuice?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Dricker God Morgons juice (äcklig, för övrigt) och det står att apelsinerna är från Brasilien. Med Gretas klimatuppvärmning kommer vi ju ändå snart kunna odla apelsiner i Säffle, som på järnåldern.

Säffle - ett glas apelsinjuice

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Varför dricka apelsinjuice när det finns äppeljuice?

Vet inte, bättre äta paprika om man vill ha c vitamin. Men apelsinjuice nämns när man pratar om dyrare varor från USA

Medlem

Blir värre med ölen för mig, om sådant beläggs med tull.

signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Blir värre med ölen för mig, om sådant beläggs med tull.

Vilka märken dricker du?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vilka märken dricker du?

Side Project, Hill Farmstead, Pips, Tree House, Praire, Jackie O's, Other Half, Equilibrium och tusen andra.

signatur

Burn in the light.

Medlem

Apelsinerna jag köper brukar komma från Spanien. Känns som att inte något jag köper i vardagen kommer från USA. Blir väl en smäll för de som tycker om amerikanska bilar men de är inget att ha ändå

Medlem
Skrivet av redruM:

Side Project, Hill Farmstead, Pips, Tree House, Praire, Jackie O's, Other Half, Equilibrium och tusen andra.

Har inte hört talas om nåt av dom. Men jag har druckit Budweiser och Schlitz

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Apelsinerna jag köper brukar komma från Spanien. Känns som att inte något jag köper i vardagen kommer från USA. Blir väl en smäll för de som tycker om amerikanska bilar men de är inget att ha ändå

Jag såg att Marabou är amerikanskägt och det är lite surt. Åt en Daim igår.

Medlem
Skrivet av redruM:

Fan vad nice, jag vill också dricka tusen öl! Den enda amerikanska ska jag kan komma på på egen hand som jag gillar är Brooklyn.

Meta (Facebook, insta) kan jag leva utan 100% btw. Ta bort skiten helt tack. Men hmm hur ska det kunna bli dyrare då man ändå inte betalar nåt från första början? Netflix etc däremot skulle bli tråkigt att betala mer för. Game pass?

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Fan vad nice, jag vill också dricka tusen öl! Den enda amerikanska ska jag kan komma på på egen hand som jag gillar är Brooklyn.

Meta (Facebook, insta) kan jag leva utan 100% btw. Ta bort skiten helt tack. Men hmm hur ska det kunna bli dyrare då man ändå inte betalar nåt från första början? Netflix etc däremot skulle bli tråkigt att betala mer för. Game pass?

Just ja, testade nåt från Brooklyn, nån skum IPA. Bland det sämsta jag smakat, smakade inte öl. Nån syrlig fruktsmak, grape?

Jag har också Netflix, och HBO (vägrar säga Max). Hoppas de inte blir dyrare.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Just ja, testade nåt från Brooklyn, nån skum IPA. Bland det sämsta jag smakat, smakade inte öl.

Jag har också Netflix, och HBO (vägrar säga Max). Hoppas de inte blir dyrare.

Mm vissa av deras ipor special hit och dit är fan inte så goda. Men de har några jag gillar tex Amber lager är helt ok och går att köpa även på mitt dassiga ica ute i förorten.

Asså det som skulle hända är väl att hela Europa skulle ditcha det, beroende på hur stor prisökningen är givetvis, och piratande skulle åter bli en större samhällsfråga.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och Marabou som redan har blivit rätt dyrt tycker jag. Snart kostar väl en Marabou som en vinflaska 🤣

Medlem

Jag försöker redan bojkotta amerikanska varor sedan de började hota Kanada och Grönland, så de här tullarna lär inte påverka mig. Men utökas handelskriget lär det väl kännas i min plånbok också.

Svårast har varit att undvika de stora techjättarna. Google sök har jag lyckats ersätta med franska Qwant och Hotmail med tyska Tuta, men YouTube - för att inte tala om Windows - är desto svårare. Men baby steps. Varje krona som inte leder till amerikanska skatteintäkter glädjer mig

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Samtidigt borde det väl inte bli så mycket dyrare i praktiken? Dollarkursen vs kronan så har kronan redan stärkts en hel del mot dollarn.. dvs när den relativa förstärkningen överstiger 25% (eller vad nu tullarna hamnar på) så kommer ju priserna ändå bli lägre än vad vi är "vana" vid att ha sett de senaste åren.

(Sen skulle det inte förvåna mig om våra "Handlare" passar på att höja dessa varor lite extra för att öka sina marginaler. Man kan alltid skylla på Trump. Noone will know.)

Medlem

Bara gå och plocka lite nypon istället, mosa ihop lite juice på morgonen. Blir bra det.

Medlem
Skrivet av redruM:

Har nog faktiskt inte testat så många amerikanska öl. Kanske får bli nästa grej för mig att testa. Får nog ta mig till ett Systembolag med lite bättre utbud än det i Visby.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Testpilot
Skrivet av scaryfoot:

Du kan vara lugn, Marabou tillverkas i Upplands Väsby - så det är ingen import.

Farornas Konung

Nej. Livet är slut nu om du frågar mig!

Medlem

Kan vi sitta ner lite i båten i stället för att skapa den här typen av trådar? Räcker med politikdiskussionen som Switch 2-förbokningsdebaclet innebar.

Det är en rad olika länder som förser världen med både apelsiner och apelsinjuice (så väl frusen som färsk).

Och då blir snarare frågeställningen lite mer kring det allmänekonomiska läget: vad har du råd/lust att prioritera om du får mindre pengar och/eller saker blir dyrare? Sådana prioriteringar behöver vi ju ändå göra på något sätt, annars tror jag många av oss hade suttit med ett RTX 5090 inte minst. 😁

Skrivet av Shadee:

Du kan vara lugn, Marabou tillverkas i Upplands Väsby - så det är ingen import.

Och det är inte så stor del av ingredienserna som behöver importeras särskilt långt bortifrån heller, kakaobönor är väl det primära som är tämligen svårt att få tag på i trakten häromkring, och det producerar inte USA i någon nämnvärd mängd - de står för ~0,026% av världsexporten.

Källor: OEC

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kan vi sitta ner lite i båten i stället för att skapa den här typen av trådar? Räcker med politikdiskussionen som Switch 2-förbokningsdebaclet innebar.

Det är en rad olika länder som förser världen med både apelsiner och apelsinjuice (så väl frusen som färsk).

Och då blir snarare frågeställningen lite mer kring det allmänekonomiska läget: vad har du råd/lust att prioritera om du får mindre pengar och/eller saker blir dyrare? Sådana prioriteringar behöver vi ju ändå göra på något sätt, annars tror jag många av oss hade suttit med ett RTX 5090 inte minst. 😁

Och det är inte så stor del av ingredienserna som behöver importeras särskilt långt bortifrån heller, kakaobönor är väl det primära som är tämligen svårt att få tag på i trakten häromkring, och det producerar inte USA i någon nämnvärd mängd - de står för ~0,026% av världsexporten.

Källor: OEC

Sen är det väl bara 3% kakao i den där ”chokladen” ändå så det skulle inte påverka priset mycket.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Sen är det väl bara 3% kakao i den där ”chokladen” ändå så det skulle inte påverka priset mycket.

Ååh 3%, kanske därför det är så gott.. över 50% går ju knappt att äta utan att börja torrhosta.

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

123
Skriv svar