Nintendo förklarar varför Switch 2 har LCD istället för Oled
Om lcd skärmen trissat upp priset, undrar vad en stationär Switch 2 kostat.
I japan kostar den ju runt 3000 så ja säg 1,500kr?
yep, samt 120hz och VRR stöd, så helt ärligt så är det ju mycket bättre än en oled på 60fps.
Så vilka spel tror du den kommer orka i över 60 Hz?
Hur långt är ett snöre?
Hur långt är ett snöre?
Tror bara 120 Hz är en gimmick som på PS5 etc. Dvs i princip inga spel stödjer det ändå.
Tror bara 120 Hz är en gimmick som på PS5 etc. Dvs i princip inga spel stödjer det ändå.
Ja om vi då bortser från att Metroid Prime 4 körs i 1080p@120 eller 4k@60
I japan kostar den ju runt 3000 så ja säg 1,500kr?
Den är regionslåst så helt annan deal. VIKTIG detalj.
En fördel är ju att man slipper flimret som alla Oledskärmar har.
Med VRR absolut! Jag förstår inte att OLED ens har VRR, det är helt oanvändbart - men folk verkar konstigt nog inte se det.
Sååå betyder detta att LCD-skärmen har qled och mini-led med lokal dimming? Det är bra isf.
Oled ser ju oändligt mycket bättre ut i hdr än lcd. Hur många dimming zoner montro har den. Sen är strömförbrukning ofta högre på oled samt kostnaden.
0 zoner... Edge lit, verkar de tro.
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Sjukt dålig hdr isåfall. Kan knappt ens få kallas hdr
Varför skulle OLED stanna vid 60hz?
Har en 480hz OLED med HDR och VRR på mitt skrivbord…
Hur ofta spelar du i 480fps ?
Jag har själv en som kan ta 480fps men brukar låsa vid 120 fps.
Men PC skärmar kör displayport.
HDMI klarar ju bara upp till 120fps.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Hur ofta spelar du i 480fps ?
Jag har själv en som kan ta 480fps men brukar låsa vid 120 fps.
Men PC skärmar kör displayport.
HDMI klarar ju bara upp till 120fps.
Oftast kör jag i 480 ja, beror på vilket spel man kör såklart. Nyare spel är svåra att driva i den frekvensen, men jag älskar att köra klassiker och de brukar inte vara något större problem att skrämma upp i 480FPS+
Känns helt otroligt faktiskt.
HDMI 2.1 klarar 480hz i 1080p, men i 4K går det inte. Min skärm är dock 1440p och över DP så klarar den 480hz i 1440p.
Inte så många first party kanske, men indie-scenen är ju enorm på Switch, det kommer göra mycket för alla 2D sidescrollers bl.a.
Oftast kör jag i 480 ja, beror på vilket spel man kör såklart. Nyare spel är svåra att driva i den frekvensen, men jag älskar att köra klassiker och de brukar inte vara något större problem att skrämma upp i 480FPS+
Känns helt otroligt faktiskt.
HDMI 2.1 klarar 480hz i 1080p, men i 4K går det inte. Min skärm är dock 1440p och över DP så klarar den 480hz i 1440p.
Min är en ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480 Hz Dual Mode men jag ser inte så stor skillnad på 240fps och 480 fps i exempelvis Quake 2. Hur som helst så tror jag det kommer dröja länge innan spelkonsoler kommer ge möjlighet att överstiga 120fps då de flesta kör på tv. Vet att det finns 144hz tvs numera..
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Min är en ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480 Hz Dual Mode men jag ser inte så stor skillnad på 240fps och 480 fps i exempelvis Quake 2. Hur som helst så tror jag det kommer dröja länge innan spelkonsoler kommer ge möjlighet att överstiga 120fps då de flesta kör på tv. Vet att det finns 144hz tvs numera..
Quake 2 har ju en framerate limiter som sätts via konsolkommando, skruvar du inte upp den så kommer spelet gå i mycket låg framerate.
Prova:
cl_maxfps 480
eller cl_engineFPS 480 i kexengine.cfg om du kör Nightdive-remastern
Jag känner tydligt av när man ställer framerate fram och tillbaka mellan 240 och 480
Nä konsolspel lär nog inte passera 120hz på ett bra tag. Möjligen får vi 240 nästa generation, men tveksamt. Upp till TV-tillverkarna att standardisera 240hz i så fall. Det blir ett ganska högt mål att nå för utvecklare, särskilt då nya konsoler brukar innebära nya spel.
Å andra sidan har vi all denna AI-funktionalitet (frame generation, AI-uppskalning osv) så man kan inte säga något med säkerhet om hur framtiden för det kommer se ut.