Switch 2-priset officiellt – 470 euro

Medlem
Skrivet av Zensu:

Du kan köra Switch spel på Decken, helt lagligt dessutom! Switch 2 spel lär man också kunna spela tids nog

Men jag medger att det är lite småpill

Lär nog dröja innan Switch 2 emulator fungerar gissar jag. PS4 emulatorn arbetas det ju på för fullt men är ett bra tag kvar.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tveksamt att jag kommer känna något sug efter Switch 2 förrän ett nytt Zelda släpps, vilket troligtvis inte kommer ske på 3-4 år, minst. Hoppas priset gått ner lite då.

Medlem

Hoppas den är oväntat billig. Jag har ingen lust att lägga 6500 spänn på min sekundära konsol. Men jag kommer ju köpa en. Förr eller senare.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Hoppas den är oväntat billig. Jag har ingen lust att lägga 6500 spänn på min sekundära konsol. Men jag kommer ju köpa en. Förr eller senare.

Oväntat billig ? kom igen har du missat senaste års inflationer och allt annat som ökat i pris.

Medlem

Jag tror att priset landar på 5995. Bergsala kommer ta en tusenlapp i importkostnad. De lär skylla på en svag krona men faktum är att kursen är på väg upp.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tror att priset landar på 5995. Bergsala kommer ta en tusenlapp i importkostnad. De lär skylla på en svag krona men faktum är att kursen är på väg upp.

1000kr i import sa minst 6995 då?
De flesta företag köper i USD (jobbar i liknande bransch) från tillverkaren.

449USD = 4398 SEK *1.25 = 5397 SEK
Sen ska skatter och annat på sa 5995:- är fullt rimligt även om det är vad PS5 kostade vid release. Då är det typ helt utan påslag alls.

Vad som är totalt orimligt är att ta betalt för ett tech demo...

Upgrade för spelen får inte kosta mer an €10 förutsatt att de inte kan garantera 4k60/1080p120 då kan de ta €15. Över det och Nintendo försöker slås med PS och XBOX vilket inte är deras sak...

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Jag var intresserad tills jag såg spelpriserna, aldrig att jag betalar nästan en tusenlapp per spel. Nä jag får nog hålla mig till PC och steam.

Medlem

4500:- alternativt 4999:- tycker jag hade känts rimligt.

Nu är väl förmodligen inte spelen speciellt stora men 256 gb inbyggt minne är ju galet lite.

Medlem

runt 1000kr för ett spel. HAHAHA ! Rånare.

Medlem

Får väl se hur USAs tullar kommer påverka allt nu…

Kommer inte köpa den själv över 5000kr.

Har aldrig haft Switch tidigare. Berättade de något om de skulle ta betalt för patchar till Switch-spel?

Medlem

Med trumps nya "tarrifs" lär priserna dras upp ytterligare på allt. Bara att räkna med 1000 kr minst för spelen och runt 7000 för konsolen.
Om han nu inte ångrar sig, har hänt förr.

Skrivet av Jallle:

Med trumps nya "tarrifs" lär priserna dras upp ytterligare på allt. Bara att räkna med 1000 kr minst för spelen och runt 7000 för konsolen.

Fast jag köper ju inte mina konsoler i USA, så hur ska den fete fan hinna lägga tariffer på något som inte nuddar USA?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Jallle:

Påverkar väl inte oss? Konsolerna tillverkas i Asien.

Jag skulle gissa på 800-1000Kr per spel, typ 800Kr för digitalt 900Kr eller i värsta fall 1000Kr för kassett.

Jag går lite fram och tillbaka här. Jag kommer nog köpa en, men jag vet inte om det blir nu eller senare.
Känns ändå lite tveksamt att konsolen säljer i stora volymer med så högt pris och vilka den vänder sig till.
De borde försökt att ge någon form av lättnad den här gången och inte bara låtit konsumenten ta hela smällen.
PS5 och Xbox har sina prenumerationstjänster som än så länge kostar som 1 till 2 spel med de här priserna om året.
Man klarar sig ändå ganska långt med dem och att PS5/Xbox oftast var betydligt fler och större rabatter än vad Nintendo har.

Men man kan ju vända på det lite också, de har gjort ganska mycket intressant med konsolen och spelen.
Mario Kart ser bra ut, ett nytt 3D Donkey kong kan bli riktigt kul, mus designen öppnar upp för smidigare och fler speltyper, third party ser bra ut och spelen verkar flyta på bra på konsolen.

Har lite backlogg kvar också, så det kan bli att vänta. Men dator och TV spel känns inte som en lika billig hobby längre :S

Medlem

Skeva svenska priser så ligger det nog på 7890kr
Skulle inte förvåna mig om det låg över 8k

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Priset är såklart rimligt, inte nödvändigtvis billigt men hårdvara kostar idag. Sedan står väl nvidia för gpun också, så uppskalning lär ju vara nästan native då med DLSS. Här ska förbokas!!!

PS Vi kommer köpa för vi är tekniknörd slavar och vill ha!!!

Nej det kommer jag inte. Priset är såklart helt orimligt med tanke på upplösning och prestanda.
Showen igår var helt kass. Inget lineup spel som lockar alls.

Skrivet av Godofcheese:

Skeva svenska priser så ligger det nog på 7890kr
Skulle inte förvåna mig om det låg över 8k

Återförsäljarna måste ju ha sina marginaler.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Detekt:

Särskilt som man måste betala för tutorial-spelet…

Det här är Classic Nintendo. 1-2-Switch var i princip ett tech demo för Switch men såldes för 400 spänn vid lansering.

Medlem
Skrivet av Taskman:

1000kr i import sa minst 6995 då?
De flesta företag köper i USD (jobbar i liknande bransch) från tillverkaren.

449USD = 4398 SEK *1.25 = 5397 SEK
Sen ska skatter och annat på sa 5995:- är fullt rimligt även om det är vad PS5 kostade vid release. Då är det typ helt utan påslag alls.

Vad som är totalt orimligt är att ta betalt för ett tech demo...

Upgrade för spelen får inte kosta mer an €10 förutsatt att de inte kan garantera 4k60/1080p120 då kan de ta €15. Över det och Nintendo försöker slås med PS och XBOX vilket inte är deras sak...

Sen kan man ju räkna med ett par hundralappar extra i kemikalieskatt? Jag är ganska övertygad att den kommer hamna på 6499kr här.

signatur

"There will be another time"

Medlem
Skrivet av Lokritz:

Sen kan man ju räkna med ett par hundralappar extra i kemikalieskatt? Jag är ganska övertygad att den kommer hamna på 6499kr här.

Med tanke på vikten så är kemikalieskatt, om ja ginte minns fel(någon skrev i en annan tråd) under 100kr för Switch.
Men tror inte du har fel 5995 - 6495 låter rimligt sen får vi se vad det blir men är ganska högt för en konsol som inte ska slåss med PS5 eller Xbox riktigt.

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Varför finns ens den usla kemikalieskatten kvar? Trodde vi hade fått en högerregering?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Varför finns ens den usla kemikalieskatten kvar? Trodde vi hade fått en högerregering?

Cashen måste in, iaf sålänge den i total volym sett drabbar arbetarklassen mest.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Skrivet av Chicobello:

Pengar trillar in och ingen på högerflanken tycker att det är orimligt att pengarna trillar in utan några större politiska krusiduller.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

"Det svenska priset för Switch 2 ser nu ut att landa mellan 6000 och 6500 kronor, men för den som har turen att bo i Japan så kommer man kunna köpa Nintendos nya konsol för nästa halva det priset - 335 USD eller cirka 3400 kronor. Denna utgåva som blir exklusiv för landet kommer dock att vara regionslåst, med japanska som enda språkvalet och kommer bara att kunna länkas med japanska Nintendo-konton."

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Nintendos spel är alltid kul men helt ärligt så känns inte switch 2 som något jättesteg framåt i prestanda från vad jag sett. Massa nya funktioner med Switch webkameran och inbyggda mikrofonen, samt någon ny knapp. Knappen kommer säkert till användning men det övriga känns inte som om det kommer tilltala jättemånga. Något som såg intressant ut var iaf att man kan använda joycons som en mus. Blir säkert ett köp när det kommit lite fler goa titlar men inte just nu för min del, Nintendo är trots allt Nintendo!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Oväntat billig ? kom igen har du missat senaste års inflationer och allt annat som ökat i pris.

On can dream

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast jag köper ju inte mina konsoler i USA, så hur ska den fete fan hinna lägga tariffer på något som inte nuddar USA?

Risken finns att en del företag väljer att i stället för att göra en kraftig höjning i USA sprider ut höjningen på flera marknader.

Nintendo har vad jag vet den största delen av sin tillverkning i Vietnam som åker på 49 % i strafftullar. Lite ironiskt att Nintendo valde att flytta mycket av sin tillverkning dit under Trumps förra mandatperiod för att inte riskera stora "smällar" vid eventuellt högre tullar på varor från Kina.

I stället för att höja priset med 40+ % i USA kanske man väljer 10-15 % i större delen av världen.

En stor nackdel med Trumps tariffer och inflationshöjande politik är att det är betydligt lättare att få priser att stiga än vad det är att få dem att gå ned igen.

Medlem

Överkomligt pris ändå, synd att de lär sätta ny standard på spelpriser bara. Kanske går att importera tyska versioner eller något?

Medlem

Vad jag finner lustigt i många på internet just nu klagar på 80-90 dollar prisen på Switch 2 spelen.

Men jag lovar när GTA 6 kommer ut med en 100 dollar price tag ingen kommer klaga utan bara köpa. Nu är det inte satt i sten att det kommer bli 100 dollar men det är vad de flesta spekulerar. Det dryga är kommer GTA 6 kosta 100 dollar så kommer de t sluta med alla AAA spel kommer kosta 100 dollar. För det är så stor företagen gör kopierar vandra.

Så ca 1000kr per spel betyder att 6 spel per är är lika med kostnaden för PS5 per är give or take. Så varje år du köper 6 spel kunde du köpt en PS5.

Det roliga är många säger spel måste bli dyrare för priset har inte ändrats sedan 80-talet typ. Fast priset på spel har ju stigit du betalar 59.99-69.99 för spel Plus DLC så du slutar med du betalar allt från 100-120 per spel om du vill ha allt till spelet.

Så om priset stiger till 1000kr så med DLC så blir det 1200-1300kr per spel.

Du ska se på satan att piratning av spel kommer stiga med 100%

Medlem
Skrivet av Roxilius40:

Vad jag finner lustigt i många på internet just nu klagar på 80-90 dollar prisen på Switch 2 spelen.

Men jag lovar när GTA 6 kommer ut med en 100 dollar price tag ingen kommer klaga utan bara köpa. Nu är det inte satt i sten att det kommer bli 100 dollar men det är vad de flesta spekulerar. Det dryga är kommer GTA 6 kosta 100 dollar så kommer de t sluta med alla AAA spel kommer kosta 100 dollar. För det är så stor företagen gör kopierar vandra.

Så ca 1000kr per spel betyder att 6 spel per är är lika med kostnaden för PS5 per är give or take. Så varje år du köper 6 spel kunde du köpt en PS5.

Det roliga är många säger spel måste bli dyrare för priset har inte ändrats sedan 80-talet typ. Fast priset på spel har ju stigit du betalar 59.99-69.99 för spel Plus DLC så du slutar med du betalar allt från 100-120 per spel om du vill ha allt till spelet.

Så om priset stiger till 1000kr så med DLC så blir det 1200-1300kr per spel.

Du ska se på satan att piratning av spel kommer stiga med 100%

GTA delen är komplicerad, just det spelet kostade säkert 10x mer att utveckla än Mario Kart World.
Jag tror ändå att rätt många kommer klaga även på GTA6, men väldigt många kommer nog ändå inte vilja missa vad som förmodligen blir årtiondets spel. Hade dock alla spel kostat lika mycket att utveckla som GTA 6 så tror jag också att fler skulle vara ok med stigande priser.

GTA 6 och till en ganska stor men ändå mindre grad Mario Kart World har ju också fördelen av att de erbjuder väldigt mycket speltid, man spelar sällan bara igenom spelen ett varv och låter dem sedan ligga på hyllan.

Det är lite mer komplicerat än bara standard prissättning helt enkelt.

Medlem

Ganska högt pris med tanke på vad de andra stationära konsolerna kostar idag och deras utbud/paket. Löjligt.

Skriv svar